Testen of GPU hogere resolutie aan kan

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixell
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:40
Beste mede Tweakers,

Op dit moment heb ik een 24 inch 1920x1080 monitor,
maar ben van plan binnenkort een overstap te gaan maken naar een 34 inch ultrawide 3440x1440 monitor.
Mijn huidige GPU is een R9 380, deze wil ik in de toekomst nog wel gaan upgraden maar mijn budget laat het nu nog niet toe om beide in 1 keer te doen.
Nu vraag ik me af, als ik games op een hogere resolutie in stel dan mijn monitor nu is(door middel van Virtual Super Resolution) kan ik dan exact testen hoe mijn GPU presteert op die resolutie of is dit niet te vergelijken?

Als dit niet het geval is, hoe zou ik dit eventueel kunnen testen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 05-09 10:45
In theorie zet je je gpu up die manier gewoon meer aan het werk en zal je framerate lager worden.
Of je zelf verschil ziet? Lijkt me niet, je hebt niet ineens meer pixels.

benchmarks kunnen ook al veel zeggen over je prestaties ingame.

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixell
Bedankt voor je reactie!
Ik snap dat er geen verschil zichtbaar is,
maar is het een manier om de GPU te testen voordat ik het nieuwe scherm koop met een hogere resolutie.
Of zijn die testresultaten niet te vergelijken met elkaar?(de FPS drop)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:38

Nemesizz

Untouchable

Het is ook een beetje afhankelijk wélke games je van plan bent te gaan doen.

Bij sommige games zal het weinig uitmaken (RTS of de zogenaamde 'e-sport' games), andere games zullen bijna onmogelijk zijn om op die resolutie te draaien met 'eye candy' aan (first person shooters vooral).

Ik had willen zeggen; "zoek naar benchmarks" maar een groot probleem daar is, dat ze vaak met pre-sets werken. Testen op bepaalde vaste settings (uiteraard, om alles zo gelijk mogelijk te houden), maar dat geeft soms een vertekend beeld omdat bepaalde settings heel negatief kunnen zijn voor je framerate op hoge resoluties, maar amper iets toevoegen aan daadwerkelijke grafische kwaliteit. Soms kun je met een paar settings een tikje lager zetten nog best een eind komen met oudere high-end kaarten of mid-range kaarten.

Bovendien, meestal doe je langer met een scherm dan met je videokaart (ik niet, maar dat is niet representatief :+ ). Dus ookal zou je kaart het bijvoorbeeld nu niet helemaal aan kunnen, zo'n scherm is natuurlijk nooit verkeerd, en die blijf je toch gebruiken als je uiteindelijk toch je GPU (of gehele PC) upgrade.
Ik had hier ook een 4K (eigenlijk UHD, dus 2160P) scherm staan voordat ik een videokaart had die het fatsoenlijk aan kon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Twixell schreef op donderdag 12 april 2018 @ 14:26:
Bedankt voor je reactie!
Ik snap dat er geen verschil zichtbaar is,
maar is het een manier om de GPU te testen voordat ik het nieuwe scherm koop met een hogere resolutie.
Of zijn die testresultaten niet te vergelijken met elkaar?(de FPS drop)
Ja, je kunt prima je resolutie nu op 3440x 1440 zetten in Virtual Super Resolution om na te gaan wat voor impact het heeft op je framerate als je zo'n monitor er aan zou hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixell
Bedankt voor de reacties!
Geeft mij in ieder geval de duidelijkheid die ik zocht!
VSR zorgt er dus voor dat de GPU denkt dat hij op die resolutie aan het werken is, mooi om te testen of je kaart wat meer aan kan dan dat hij nu doet!
Ik was hier niet zeker van en kon er ook niet veel over terug vinden waar dit duidelijk gemaakt werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:39

nelizmastr

Goed wies kapot

De 380 is nogal low end voor een 1440p ultrawide als je ook nog wil gamen. Een GTX1080/Vega64 trekt dat al amper voor de zwaardere spellen, dus wees gewaarschuwd.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:48

jgj82

Ja, maar = nee

nelizmastr schreef op donderdag 12 april 2018 @ 22:09:
De 380 is nogal low end voor een 1440p ultrawide als je ook nog wil gamen. Een GTX1080/Vega64 trekt dat al amper voor de zwaardere spellen, dus wees gewaarschuwd.
En hoe kom je daar bij? 200fps zal je niet halen nee, maar ik heb niet veel problemen met m'n Vega 64 om 75 Hz vol te trekken bij de meeste games op Ultra of net iets er onder. En met met een R9 290 ging het ook vrij aardig, niet alles op max maar zeer acceptabel met freesync.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:38

Nemesizz

Untouchable

nelizmastr schreef op donderdag 12 april 2018 @ 22:09:
TS geeft ook niet aan welke games, maar als het wat oudere/simpelere games zijn, moet zo'n 380 dat nog wel kunnen.

Ik kon met de wat simpelere games op de GeForce 660Ti ook nog wel rond de 40FPS halen op 3840x2160 (Diablo 3 zelfs nog 80 FPS :+ ). Dus het is ook maar net welke games TS draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietervanhuizen
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-08 07:23
Ik heb een 380 icm een 3440x1440 scherm en veel oudere spellen draaien zonder probleem. Ik ben momenteel Bioshock Infinite aan het spelen! Ook ben ik begonnen aan Dishonored 1 😀 Ik draai andere spellen op 2560x1080, dat geeft niet zo'n mooi beeld natuurlijk...

[ Voor 18% gewijzigd door pietervanhuizen op 13-04-2018 22:33 ]

Pagina: 1