GeForce 2 GTS, wie gaat er een scoren: Bandbreedte de bottleneck?

Pagina: 1
Acties:

• Vleermuis
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-12-2025
Vanmiddag weggeweest voor PC-privé en een GF2 GTS er in laten zetten, tenminste, als hij beschikbaar is. Ik houd zolang nog m'n V3-2k.

Wat nu mijn vraag is: Denken jullie dat de geheugenbandbreedte een echte bottleneck gaat worden? Ze hebben wel over een bandbreedte van 5,3 GB per seconde, maar is dat niet 166*2*256:8=10,6 Gigabyte per seconde. Dat is mij nog een beetje vaag. (Is hetzelfde als bij de GeForce DDR 150*2*256:8= ook 9,6 ipv 4,8 volgens mij)

Verwijderd

Dat is ook wat mij bezig houd, ik hoop echt dat er een fabrikant fc-ram gaat toepassen, anders wacht ik wel ff.
Matrox gaat met z'n G800 wel fc-ram inbakken.
Maar ik moet zeggen pixel shadering en FSAA zijn wel erg mooi, ik heb screenies gezien van Evolva met shadering en alleen daarvoor zou ik het al voor willen doen :)

• Vleermuis
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-12-2025
Ik denk dat, als je naar de review van de fransen kijkt, het probleem zit in de texturegrootte, dus te weinig DDR-RAM, want de textures in Q3 zijn groooooot. Volgens genereert de 32 MB versie van deze kaart veel traffic langs de AGP bus. Als je gaat kijken bij 800x600 32-bit scoort de GeForce niet hoger omdat ie aan z'n fillrate zit, en komt de GF2 niet hoger omdat hij moet AGP-texturen.

De 64 MB kaart zal denk ik geen last hebben van dat probleem. Verder is dit een OEM kaart, en zullen de driver verre van optimaal zijn voor de GF2.

/me krijgt het gevoel dat het probleem zit in een te klein geheugen, wat leidt tot AGP-texturing, en dat zuigt. (NFS is niet veel textures, maar vergt veel zuivere rekenkracht, misschien iets als benchmark?)

Verwijderd

AGP texturing is ook niet een van de sterkste kanten van de GeForce, met de 3xx drivers loopt een Matrox G400 de GeForce 32mb eruit in die grote levels met al het oogsnoep aan op hogere resoluties.
Het 64mb model echter liep als een trein ook met de 3xx drivers.
De 5xx drivers met s3tc maakte dit duidelijk dan gaat het wel als een speer :)Alles past weer in het locale videogeheugen.
Volgens Matt Burris van 3dgpu moet de franse review met een pak zout genomen worden en zijn er nog een paar belangerijk zaken over het hoofd gezien :)
Wat hij daarmee wilde zeggen vertelde hij niet, aangezien hij ook gebukt ging onder de NDA als nVidia spreekbuis :)
Verder hecht ik weinig waarde aan de 3dmark2000 resultaten, dat is vooral een systeem benchmark.
Ik als videojunk zal me wel weer moeilijk kunnen bedwingen als tie uit is maar kijk ook nog ff wat ATI te bieden heeft, want dat ziet er voor het eerst goed uit.

Verwijderd

Ik ga zeker wachten op een 64MB versie, nou maar hopen dat dat niet extreem lang gaat duren....
Maarja, als dat wel zo is, neem ik wel een G800 als die uitkomt...

Verwijderd

Jammer van die bandbreedte problemen hiervoor zou inderdaad FC-RAM een oplossing zijn:
200MHz DDR(dus 400MHz effectief)
lage latency(1 NS)
Plak hiervan 64MB op een geforce 2 en overclock de shit eruit dan heb je wat moois!
AGP texturing is niet handig omdat het geheugen ongeveer de grootste bottleneck is in het systeem dus om daar de textures te plaatsten is niet erg handig: 1066mb psec van het geheugen tegen de 5.2GB per sec van de DDR ram van de geforce. Hiervoor zou de extra bandwith van de DDR ram die we binnekort in systemen gaan vinden kunne helpen(2.1 GB psec op 133mhz).
We moeten maar een ASUS, Creative en nVidea gaan mailen allemaal en zeuren om FC-ram denk ik.

ThaVinny
Pagina: 1