Locale webserver (Magento 2)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sporedd
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-05 09:26
Mijn vraag:
Recent heb ik een overstap gemaakt naar het lokaal ontwikkelen. Hiervoor gebruiken wij een WAMP server. Echter is dit nogal traag ( ook na optimalisatie stappen ).

1. Ik heb zitten kijken naar een virtualisatie stap (docker). Hierin een joomla installatie gedraaid en dit is echt een stuk sneller dan WAMP, Echter is dit nogal complex en vereist nogal wat kennis van virtualisatie.

2. Ook is een overweging om over te stappen op Linux als OS zodat je Apache & PHP native kan draaien.

3. Wamp nog meer proberen te optimaliseren.

4. Lokaal een Development server opzetten met meer power dan een laptop.

5. Meer geheugen in mijn laptop?

Eigenlijk heb ik twee vragen:
Wat gebruiken jullie?
Wat raden jullie aan om in te verdiepen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Wamp server (nieuwste versie met PHP 7)
Windows 10 Pro
HP elitebook 850 G4
Intel Core I7-7500U @ 2.9 GHz
8 GB ram
Intel SSD

Ik maak vooral Joomla websites, dit is goed werkbaar op Wamp, Echter is het voor magento shops te traag om dit lokaal te draaien.

[ Voor 17% gewijzigd door Sporedd op 12-04-2018 10:22 ]

Don't trust an atom, they make up everything.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Meten = weten maar het lijkt me vrij sterk dat WAMP traag is. Neem aan dat je op PHP5 draait of zit WAMP tegenwoordig als op 7.x met ondersteuning voor jouw Magenta-instance? Kijk desnoods ook nog even naar XAMPP want daar zitten net iets meer "linux dependencies" in.

Als je Windows 10 Pro hebt, kan je Hyper-V aanvinken en kan je eventueel een virtuele Debian/CentOS installatie draaien en daarbinnen "native" Apache & PHP testen.

Magenta 2.0 is wel iets intensiever; als ik zo even rondkijk, zal je 1.5GB RAM als "dedicated ondergrens" moeten toekennen, relatief snelle storage erbij (7200rpm disk / SSHD / SSD) en een goede CPU (die heb je al).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sporedd
Ja Wampp draait op PHP 7 tegenwoordig.
Ik heb inderdaad ook de ram en de max execution time verhoogd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Even niet praten over lokaal.
Waarop draait de werkelijke hosting?
  1. CPU
  2. RAM
  3. HDD/SDD/NVMe/SAN
  4. OS
  5. Apache/nginx/lighttp
  6. PHP/PHP-FPM/fcgi
  7. MySQL/MariaDB/Percona/Galera
Als je dan lokaal iets vergelijkbaars opzet heb je een betere indicatie.
Want alles heeft invloed (met name de manier waarop PHP draait).
Ik haal rustig 60ms lokaal en op de servers met PHP-FPM + OPCache.

Als de server een POSIX systeem is, dan is ontwikkelen op Windows eigenlijk sowieso niet verstandig.

[ Voor 10% gewijzigd door DJMaze op 12-04-2018 10:41 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sporedd
Draait op een VPS die wij inkopen bij hostnet, daar zijn de sites snel genoeg. Exacte specs weet ik niet hier is wat ik weet over de hosting.

4. Centos
5. Apache ( kunnen we kiezen )
6. PHP-FPM (kunnen we ook kiezen)
7. MariaDB

Het issue zit hem inderdaad in de verwerking van de PHP (8 seconden), kan het zijn dat WAMP standaard geen gebruik maakt van fast-cgi / fpm. hoe check ik dit?

[ Voor 197% gewijzigd door Sporedd op 12-04-2018 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-05 17:36

TheBorg

Resistance is futile.

DJMaze schreef op donderdag 12 april 2018 @ 10:39:
Als de server een POSIX systeem is, dan is ontwikkelen op Windows eigenlijk sowieso niet verstandig.
Mee eens. Als een projeccct klaar is kunnen er ineens rare dingen gebeuren als je het overzet naar Linux.

Daardoor blijven er eigenlijk maar twee mogelijkheden over. CentOS in een VM of een development server opzetten. Ik zou kiezen voor het laatste maar het hangt natuurlijk af van de kennis die er is. Als je een week bezig bent om het op te tuigen dan is het misschien niet zo'n goed idee. Een development server heeft ook andere voordelen. 's nachts backups maken van een laptop is niet heel praktisch om maar iets te noemen.

Als je Magento snel wil laten draaien dan heb je iets nodig met een hoge kloksnelheid. Het aantal core's is niet zo relevant tijdens het ontwikkelen. Een tweedehands PC'tje kan dus geschikter zijn dan een 5 jaar oude `echte` server.

[ Voor 13% gewijzigd door TheBorg op 12-04-2018 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sporedd
Dit valt mij inderdaad mee nu we met WAMP werken. Dit gaat verbazingwekkend goed

1. CentOS in een VM
Gaat dit ook daadwerkelijk snelheids winst opleveren? De laptops zijn bewust uitgezocht een een snelle processor, of haal je dit gewoon niet met een laptop processor.

2. Dev server
Dit brengt inderdaad het managing probleem met zicht mee. daarnaast verlies je het voordeel van lokaal werken ( snelle file indexing etc. ).
Backups is op zich geen issue, alle code zit in git, wanneer het niet in git zit is het niet gebeurd. Databases worden hier ook in gebackupped.

Ik sta ook open voor een overstap op Linux, heb laatst fedora gebrobeerd en dit zou voor mij een werkbare situatie zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Sporedd op 12-04-2018 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-05 14:06

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Docker geen idee? Dan heb je de voordelen van Linux (zelfde als de hosting) en lokaal ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sporedd
Ben ik inderdaad mee bezig geweest. Echter nog niet aan de gang gekregen. Weet je misschien een goede guide om hier mee te starten?

Notitie hierbij:
Ik ben een webdeveloper en mijn collega ook, Virtualisatie is voor ons dus volledig nieuw.

[ Voor 19% gewijzigd door Sporedd op 12-04-2018 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-05 01:51
Welke optimalisatiestappen binnen Magento heb je uitgevoerd? Staat Magento bijv. In production mode?

https://devdocs.magento.c...ices/deployment-flow.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-05 14:06

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sporedd
Josk79 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 12:23:
Staat Magento bijv. In production mode?
Dat gaat natuurlijk het punt voorbij.
Het ging mij meer over het opzetten van een docker container en stack.

Ik ga mijn eigen laptop overzetten op Linux en kijken of ik daar Apache met fast-CGI op krijg. en of dat dit een significante performance winst oplevert.

Daarnaast ga ik eens kijken wat een magento docker doet op deze laptops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Sporedd schreef op donderdag 12 april 2018 @ 11:13:
Dit valt mij inderdaad mee nu we met WAMP werken. Dit gaat verbazingwekkend goed
Nog, wel.... Ik zie vanzelf wel een nieuw topic verschijnen en dan zullen we het eens hebben over paden en hoofdletter gevoeligheid.
Oftewel:
- bootstrap.php is niet het zelfde als Bootstrap.php
- Afbeelding01.jpg is niet het zelfde als Afbeelding01.JPG

Wordt leuk als ik bij jou een website afneem, geheid dat ik je dev omgeving sloop :)

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RAJH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Gebruik je toevallig xdebug? Want deze zorgt voor een aardige overhead i.c.m Magento.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sporedd
RAJH schreef op donderdag 12 april 2018 @ 16:20:
Gebruik je toevallig xdebug? Want deze zorgt voor een aardige overhead i.c.m Magento.
Xdubug inderdaad ook al uitgeschakeld.

Ik wil vast iedereen bedanken voor het meedenken _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:59
Misschien niet het antwoord waar je op zit te wachten, maar ik wil het toch even kwijt. Knal een Linux distro op je laptop en draai alles native, eventueel met docker ertussen. Magento 2 + virtualisatie is voor mij altijd onwerkbaar traag geweest en altijd een gedoe met shared folders. En windows + docker gebruikt op de achtergrond sowieso een VM.

Ik draai ook gewoon alles native op een i7-6700K met Ubuntu, PHP 7.1. Zelfs in developer mode met alle caches uitgeschakeld praat je dan over sub 1seconde responstijden :)

offtopic:
En mocht je toch nog aan de Mac willen, Valet+.

[ Voor 12% gewijzigd door danslo op 12-04-2018 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:32
Je kan natuurlijk ook Linux op je Windows 10 installatie zetten met Bash on Windows: https://www.howtogeek.com...bash-shell-on-windows-10/

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sporedd
Ik ga linux native draaien. Ik heb eerder met Opensuse gewerkt en ga hier een test mee doen. Bedankt voor alle adviezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

DJMaze schreef op donderdag 12 april 2018 @ 16:17:
[...]

Nog, wel.... Ik zie vanzelf wel een nieuw topic verschijnen en dan zullen we het eens hebben over paden en hoofdletter gevoeligheid.
Oftewel:
- bootstrap.php is niet het zelfde als Bootstrap.php
- Afbeelding01.jpg is niet het zelfde als Afbeelding01.JPG

Wordt leuk als ik bij jou een website afneem, geheid dat ik je dev omgeving sloop :)
Wat is daar exact het probleem dan? Je kunt toch gewoon case-sensitive werken en DIRECTORY_SEPARATOR gebruiken bijv.?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sporedd
Ik werk inderdaad case sensative.

Absolute paden zijn altijd een no go, en je dan in wamp vanaf de doc root een forward slash gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-designz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-05 11:10
Ik kreeg het ook niet vooruit gebrand en heb op advies van een collega (zzpér die we soms inhuren) een maxbook pro aangeschaft (linux dus) en dat scheelt echt dag en nacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
DJMaze schreef op donderdag 12 april 2018 @ 10:39:
Leg eens uit waarom? Ik ontwikkel al 15 jaar op Windows en 95% van die projecten worden gehost op Linux...geen enkel probleem tegengekomen.

edit: case sensitivity? Daar ben je zelf bij en een fatsoenlijke IDE detecteert dat ook gewoon. Als dat je beste argument is verklaar ik t ongegrond.

[ Voor 17% gewijzigd door Cartman! op 14-04-2018 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
m-designz schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 22:12:
Ik kreeg het ook niet vooruit gebrand en heb op advies van een collega (zzpér die we soms inhuren) een maxbook pro aangeschaft (linux dus) en dat scheelt echt dag en nacht.
macOS is geen Linux....

Ik gebruik zowel WAMP als XAMPP al jaren op o.a. Windows 7, Windows Server 2008R2 en Windows Server 2012 R2. Nooit problemen gehad met performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-designz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-05 11:10
Ok Unix based dan...

Het punt is, ik heb ook jaren lang gebruik gemaakt van o.a xampp op windows en gebruik het nog steeds, echter met magento 2 is het toch een ander verhaal. Dit draait gewoon niet lekker op windows based local server in mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sporedd
Ik heb een test installatie op een oude laptop gezet. De oude laptop (linux) is een I5 waar de nieuwe een I7 is.

Daarna heb ik een PHP benchmark script gedraaid:

Oud (I5, Linux)
test_math: 0.274 s
test_stringmanipulation: 0.398 s
test_loops: 0.261s
test_ifelse: 0.220
Total: 1.153s

Nieuwe (I7, wamp)
test_math: 0.392 s
test_stringmanipulation: 3.740 s
test_loops: 0.436s
test_ifelse: 0.3184
Total: 4.886s

Linux is dus op basis van deze korte test een half keer zo snel. Behalve met stringmanipulation daar is Linux 10* zo snel!

Pagina: 1