nieuwe pc gebouwd, gelijk kortsluiting.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipgehakt21
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14-09 17:21
Hallo,

Ik heb een nieuwe pc gebouwd, alles aangesloten. Ik steek de stekker van de voeding in de stopcontact. Ik druk de schakelaar van de voeding. Ledjes van het moederbord geven licht, en zodra ik de aanknop van mijn pc druk gaan alle lichten van de woonkamer uit. En nu wilt hij ook niet meer aan gaan.
Ik heb alle kabels losgekoppelt van het moederbord en alleen 24 pin atx en 4x4cpu kabel zitten aangesloten, nog steeds gaat hij niet aan, is de voeding defect?
Ik moet ook eerlijk zijn dit is de eerste keer dat ik mijn pc gebouwd heb, het kan zijn dat ik iets verkeerd doe.

Dit is mijn setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 159,-€ 159,-
1Asus Prime X370-Pro€ 130,99€ 130,99
1Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GD5 (11265-01)€ 404,15€ 404,15
1Seagate Barracuda, 2TB€ 58,75€ 58,75
1Fractal Design Define R6 Black€ 118,95€ 118,95
1LG 24MP59G-P Zwart€ 139,-€ 139,-
1Natec Genesis RX66 Professional Gaming Keyboard€ 42,50€ 42,50
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 178,95€ 178,95
1Corsair RM550x Zwart€ 84,95€ 84,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 114,99€ 114,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.432,23

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-09 13:37

Zorian

What the fox?

Haal de voeding eens helemaal uit je pc en steek voorzichtig een paperclip tussen de groene en een zwarte draad. Als ie dan aan gaat werkt je voeding nog. Gebeurt er dan niks (of knalt de zekering er dan weer uit) dan weet je waar je mag beginnen met zoeken.

[ Voor 8% gewijzigd door Zorian op 11-04-2018 22:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:09

Illusion

(the art of)

Heb je de afstandsbusjes tussen je moederbord en je backplane gemonteerd?

[ Voor 6% gewijzigd door Illusion op 11-04-2018 22:43 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Illusion schreef op woensdag 11 april 2018 @ 22:42:
Heb je de afstandsbusjes tussen je moederbord en je kast gemonteerd?
Kleine kantnotitie dat deze afstandsbusjes bij sommige kasten al (deels) zijn ingebouwd.
Vaak enkel aanvullen afhankelijk van type moederbord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:17
Lichten woonkamer uit -> aardlek of zekering??

Voeding mag nooit zekering in groepenkast laten trippen tenzij je al op 95% van max belasting zit op die groep. Ook als alles wat eraan hangt kortsluiting maakt of kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

base_ schreef op woensdag 11 april 2018 @ 22:46:
Lichten woonkamer uit -> aardlek of zekering??

Voeding mag nooit zekering in groepenkast laten trippen tenzij je al op 95% van max belasting zit op die groep. Ook als alles wat eraan hangt kortsluiting maakt of kapot is.
Een defect in de voeding (in dit geval dus DOA) kan dat wel.
1 keer gezien bij de pc van mijn ouders. Voeding blies zichzelf spontaan op (na 4 jaar gebruik) waarbij gelijk ook de aardlek en de groep zelf eruit vloog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipgehakt21
Zorian schreef op woensdag 11 april 2018 @ 22:40:
Haal de voeding eens helemaal uit je pc en steek voorzichtig een paperclip tussen de groene en een zwarte draad. Als ie dan aan gaat werkt je voeding nog. Gebeurt er dan niks (of knalt de zekering er dan weer uit) dan weet je waar je mag beginnen met zoeken.
Mijn voeding (pricewatch: Corsair RM550x Zwart geen groene draden, kabels zijn los geleverd die ik op de voeding kan aansluiten naar het moederbord.
Ja een groep was uitgevallen, geen aardekschakelaar.
Afstandbusjes zit al op mijn case.
Maar de ledjes van het moederbord gaven in het begin wel licht toen ik de schakelaar omzette van de voeding. Toen ik de aan knop drukte van mijn pc pas dan deed hij dus niks meer.

[ Voor 11% gewijzigd door kipgehakt21 op 11-04-2018 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

kipgehakt21 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 23:00:
[...]

Mijn voeding (pricewatch: Corsair RM550x Zwart geen groene draden, kabels zijn los geleverd die ik op de voeding kan aansluiten naar het moederbord.
Ja een groep was uitgevallen, geen aardekschakelaar.
Afstandbusjes zit al op mijn case.
Ah gadver. Full black cables ja.
Zoek even een plaatje van een 24 pins connector op met de kleuren er wel bij. Hou je eigen connector op dezelfde wijze (let op het nokje) en ga kabels tellen/vergelijken zodat je bij de groene uit komt. Doe hetzelfde voor een zwarte (1 van het voorbeeldplaatje met de kleuren erbij uiteraard) en dan zou het moeten lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
kipgehakt21 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 23:00:
[...]

Maar de ledjes van het moederbord gaven in het begin wel licht toen ik de schakelaar omzette van de voeding. Toen ik de aan knop drukte van mijn pc pas dan deed hij dus niks meer.
Dat is stand-by voeding, een aparte voeding in de voeding ;)

Ik zou zeggen probeer op een andere groep (niet woonkamer dus) en zorg dat je de power button wel op het moederbord aansluit?

[ Voor 15% gewijzigd door base_ op 11-04-2018 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-09 21:18

Appie

F1RST Racing

110V vs 220V? Kijk op je voeding dat de switch op 220V staat.

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-09 11:49

D4NG3R

kiwi

:)

Appie schreef op woensdag 11 april 2018 @ 23:33:
110V vs 220V? Kijk op je voeding dat de switch op 220V staat.
Dat heeft geen enkele moderne voeding van ook maar iets goede kwaliteit (lees; de laatste 15 jaar). Ook de CS koeling van de TS niet.

[ Voor 5% gewijzigd door D4NG3R op 11-04-2018 23:34 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipgehakt21
Bedankt voor alle reacties.
Ik heb geen switch op mijn voeding, tenzij je ergens binnen in bedoeld.
Ik heb dus de paperclip test gedaan en hij gaat dus ook niet aan. Ik heb een nieuwe voeding besteld en ga hem morgen testen. Maar wat kan de reden zijn dat hij het dus niet meer doet?
Wat ik me wel kan herinneren is dat ik de 1e keer de 8pin-kabel op mijn videokaart had aangesloten en niet op het moederbord een. Maar dat zal vast niet de reden zijn neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
kipgehakt21 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 00:00:
...
Maar wat kan de reden zijn dat hij het dus niet meer doet?
Wat ik me wel kan herinneren is dat ik de 1e keer de 8pin-kabel op mijn videokaart had aangesloten en niet op het moederbord een. Maar dat zal vast niet de reden zijn neem ik aan.
Ik dacht dat ze e.e.a. tegenwoordig toch wel zo gemaakt hadden dat als het past het geen kwaad kan, maar ik weet dat niet zeker. Als de pinouts niet kloppen kan je goed voeding + moederbord (+ cpu?) + videokaart slopen namelijk.
Doe maar eens test met een andere voeding, en heel goed opletten wat je waarop aansluit.

Vroeger had je idd wel een 110/220V schakelaar, ik heb wel eens een grote vlam uit een kast zien komen van een nieuwe "pentium pro" van 5000 gulden.... Ik heb mijn werkgever nog nooit zo bleek zien worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoaDHouse
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:09
Ik zou toch maar even het mobo los-schroeven om er zeker van te zijn of er niks tussen het mobo en de kast klem zit zoals een verdwaald schroefje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B00st3r
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-09 19:42
Gebouwd*
Modbreak:Dit kan de volgende keer ook gewoon in een topicreport.

[ Voor 81% gewijzigd door br00ky op 12-04-2018 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

kipgehakt21 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 00:00:
Bedankt voor alle reacties.
Ik heb geen switch op mijn voeding, tenzij je ergens binnen in bedoeld.
Ik heb dus de paperclip test gedaan en hij gaat dus ook niet aan. Ik heb een nieuwe voeding besteld en ga hem morgen testen. Maar wat kan de reden zijn dat hij het dus niet meer doet?
Met je nieuwe voeding goed de handleiding lezen en de kabels juist aansluiten.
De kabels voor de CPU en je GPU zouden tevens anders moeten zijn, zowel aan de kant van de voeding als een de kant waar ze de connector in gaan van je CPU/GPU.
Vaak zijn de stekkers ook voorzien van een opdruk.
Als er VGA, GPU of PCIe op staat is hij voor je videokaart.
De kabel voor de CPU is vaak voorzien van de opdruk 8P, of 2 keer 4P als het een gescheiden stekker is die je moet samenklemmen en insteken.

Let er ook even op dat je de powerbutton op de juiste plek hebt zitten. Dus dat hij niet per ongeluk op een USB header zit geprikt ipv het blokje voor alle lampjes en stekkers.

Als de pc dan nog niks doet (met de nieuwe voeding en gecontroleerde kabels) dan heeft de oude voeding waarschijnlijk de rest van de componenten met zich meegenomen in zijn graf en ben ik bang dat het een gevalletje algehele RMA wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spunky25
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-01 20:01
Ik heb deze voeding ook en er is inderdaad geen mogelijkheid om de 8pin cpu op de vga kaart te doen.
De 8 pin cpu heeft de tekst CPU op het stekkertje en is los te klikken tot 2x 4 pins
De vga connector is een 6+2 pins

Als je bedoeld dat je de cpu connector vergeten was aan te sluiten veroorzaakt dat, in mijn ervaring, geen kortsluiting alleen start de pc niet op

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-09 17:01
Volgens mijn info kan een kortsluiting aan de "secundaire" (uitgaande) kant van een schakelende voeding nooit een zekering trip aan de primaire (ingaande) kant veroorzaken.

Simpelweg gezegd kan alles wat gevoed wordt door de PSU uitgesloten worden in dit geval en kan de oorzaak eigenlijk niks anders zijn dan de voeding zelf.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipgehakt21
Oke heb nu een nieuwe voeding. Deze werkt wel gewoon, heb te ouwe retour gestuurd. Alleen nu heb ik een volgend probleem. Als ik de pc aanzet, draaien de fans allemaal, ledjes branden ook, Alleen krijg ik geen beeld.

Ik heb al 1 ram geheugen in elke slot gedaan, als ik geen ram erin doe hoor ik ook geen piepjes. Videokaart eruit gehaald en weer erin, on board hdmi geprobeerd. Cmos batt eruitgehaald en weer erin gedaan, nog steeds niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
CPU powerconnector op moederboard en GPU connector op videokaart aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipgehakt21
base_ schreef op donderdag 12 april 2018 @ 20:56:
CPU powerconnector op moederboard en GPU connector op videokaart aangesloten?
Ja dit keer wel goed gedaan. CPU connector en 24 pin zijn op het moederbord, PCIe 8pin in de gpu. Ledjes van de gpu branden ook. Fans draaien maar geen beeld. Zonder ram erin precies hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Schijnt een bekend probleem met Ryzen te wezen.
Details heb ik echter helaas niet, behalve dat het iets te maken heeft met QVL van RAM (als ik me goed herinner).
Je kan kijken of je moederbord een BIOS update kan doen zonder CPU, als die beschikbaar is.
Zo ja, doen en zien of het verholpen is.

[ Voor 29% gewijzigd door Zorian op 12-04-2018 22:03 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kipgehakt21
Opgelost. Heb hem opgestart zonder cmos, powerknop 10x ingedrukt, cmos terug erin, nu kom ik wel in de bios en alles. Ik las ook dat deze moederborden een soort beveiliging hebben, waarschijnlijk is die aangegaan op het moment dat er kortsluiting was.
Bedankt voor jullie reacties, ik kan weer verder met installeren etc.
Pagina: 1