GPURise.exe

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmanious
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10-07-2021
Hallo Tweakers.

Ik heb sinds ik geupgrade heb naar windows 10 een programma genaamd GPURIse.exe op mijn computer staan en deze start automatisch met de pc mee op. heeft iemand enig idee wat dit programma is en of dit schadelijk is. Ik heb dit programma gezocht op google maar heb het niet gevonden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieske1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09 18:18
Ik hit via google toch wel paar websites die aangeven dat dit malicious software is.
Doe voor de zekerheid je computer even scannen door antimalwarebytes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Bosmanious schreef op woensdag 11 april 2018 @ 21:31:
Hallo Tweakers.

Ik heb sinds ik geupgrade heb naar windows 10 een programma genaamd GPURIse.exe op mijn computer staan en deze start automatisch met de pc mee op. heeft iemand enig idee wat dit programma is en of dit schadelijk is. Ik heb dit programma gezocht op google maar heb het niet gevonden.
Kan je meer info geven? Wat zeg het certificaat (eigenschappen van bestand)? Waar staat het? Wat zeggen de vele virusscanners op een van de diverse online scanners? Waarom twijfel je?

Edit: je topic is trouwens verplaatst van CSA naar PB vanwege je vermoeden.

[ Voor 6% gewijzigd door F_J_K op 11-04-2018 21:59 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:05

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Inderdaad, waar staat het bestand? welk pad?
Wanneer heb je, je pc ge-upgrade?
Het lijkt mij niets met Windows te maken te hebben, upgrade of niet.
Met upgrade bedoel je een upgrade van Win7 naar Win10 of een clean install naar Win10?

Als ik een Google doe, komen er direct Cryptominer-achtige zaken langs! Is je pc trager dan je gewend was? is het op momenten? hoeveel % belasting heeft je cpu en je gpu? kun je fatsoenlijk gamen of hapert het bij alles? Misschien suddert er iets op 23% op de achtergrond .. dan kan het even duren eer je het gevonden hebt. Als het 100% staat te loeien, dan wéét je dat er een probleem is want niets reageert meer naar behoren.

[ Voor 26% gewijzigd door Alfa Novanta op 11-04-2018 22:06 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supasurreal
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-05 21:42
Ik had het zelfde probleem na de update van windows , ik heb na opstarten hem uitgezet in je werkbalk en hem gezocht.

Staat gewoon op users-appdata map
Is gewoon 2 bestandjes (exe) die opstart met je computer.

Ik run nu een volledige scan met bitdefender

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Upload het hiet anders: https://www.virustotal.com/nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supasurreal
Categorie Pad Waarde Opruimstatus
Opstartitems HKLM\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run GPURise=C:\Users\Public\AppData\GPURise\GPURiseAgent.exe start_min Gelukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supasurreal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itrme
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:30
@Bosmanious @Supasurreal

Beide na een update of upgrade naar windows?
Was het een officiële image of iets wat je van een site afgehaald hebt?
Aangezien je weet waar het bestand staat. Wie is de maker, wanneer is het aangemaakt, etc etc.

Wat zijn de resultaten van de virusscans, wordt er door het bestand verbinding gezocht met het internet etc etc.
Voor het probleem zich speelde, heb je nog iets geïnstalleerd of gedownload?

Het vreemde is dat er bijna niets over de .exe terug te vinden is. De meeste windows eigen bestanden .DLL/.exe etc hebben wel ergens een pagina met de vraag wat het is. Andere veelgebruikte programma's hebben vaak precies hetzelfde.

Zonder te weten wat het is. Ga er in ieder geval even van uit dat je je PC niet veilig is te gebruiken. Dus even niet inloggen met accounts etc tot er duidelijk is wat het bestand nou is. En even goed in de gaten houden accounts die je al in gebruik had wel veilig zijn (2factor waar het kan, en zorgen dat het account/adres/nummer dat je er voor gebruikt in ieder geval 100% veilig is.)
Geen onnodige USB's of HDD's aankoppelen, zorg dat je je bestanden ergens offline veilig hebt gesteld.

[ Voor 27% gewijzigd door Itrme op 13-04-2018 13:09 . Reden: Paar tips erbij ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• photofreak
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-03 01:02
Executable maakt verbinding met het Tor-netwerk en dat is altijd wel verdacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StuNNeD
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16-09 15:39
Ik heb vandaah exact hetzelfde gehad na de update naar 1803. CPU usage 100%. Oorzaak GPUrise.exe.
Zowel malwarebytes als Sophos hebben niet gereageerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

StuNNeD schreef op zondag 13 mei 2018 @ 19:53:
Ik heb vandaah exact hetzelfde gehad na de update naar 1803. CPU usage 100%. Oorzaak GPUrise.exe.
Zowel malwarebytes als Sophos hebben niet gereageerd...
Tja, geloof je nu eindelijk dat je "updates" van tor of van usenet niet kunt vertrouwen?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

GPURise.exe komt via een niet officiële Windows 10 versie 1803 update binnen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:30
Is een crypto miner. Even uitzetten en verwijderen dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Sja.. Als je al software uit foute bron wilt halen of er een crack voor gebruikt, dan nooit je OS. (Of antivirus of backupsoftware of...).

Minimale is inderdaad gpurise uitschakelen en verwijderen. Mooier is backup maken (en die op een andere machine testen) en een schone installatie doen via https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StuNNeD
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16-09 15:39
Mijn installatie is nochtans een officiële, en geüpdatet via Windows 10 Upgrade advisor. Aangezien ik dit jobrelated bijna dagdagelijks doe, was mijn verbazing dan ook groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

StuNNeD schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 08:14:
Mijn installatie is nochtans een officiële, en geüpdatet via Windows 10 Upgrade advisor. Aangezien ik dit jobrelated bijna dagdagelijks doe, was mijn verbazing dan ook groot.
Dan moet je je workflow nog eens goed nakijken. Het klinkt nu alsof gpurise er al langer op draaide en door de upgrade aan het licht kwam. Dan is het voor je job misschien wel belangrijk om te achterhalen hoe dit heeft kunnen gebeuren

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1