Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Synology NAS niet te benaderen via Windows explorer.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dhub85
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 22-01 01:45
Hoi,

Kan iemand mij helpen? Gister heb ik een probleem gehad met mijn wifi (wel verbinding met het netwerk, maar geen internet). Na het verwijderen van de drivers en het herinstaleren werkte dit weer. Echter sindsdien kan ik via windows 10 mijn synology NAS niet meer benaderen via windows explorer.

Een andere pc in huis kan de NAS wel vinden, daar is niks veranderd.

Ik kan de NAS ook benaderen via quickconnect in de brower.

Als ik probeer de NAS te benaderen via windows explorer via het ip adres, werkt dit ook, maar dan komt ik terecht in DSM, ipv de explorer omgeving.

Als ik ping op het ip adres van de NAS, krijg ik terug 4 sent, 4 received. Lijkt me ok.

Het veranderen van de HOMEGROUP settings in windows heeft geen verschil gemaakt.

Kiezen voor een vast IP op mijn laptop ook niet.

Via control panel – credentials, alles mbt de NAS verwijdert, ook zonder effect.

WIFI drivers nogmaals verwijdert en geinstaleerd, geen effect.

Iemand een idee?

(Als ik de oude snelkoppeling naar de NAS gebruik, krijg ik een netwerk error, code 0x80070035, the network path was not found).

p.s. ik hoop dat ik het topic op de goede plek heb geopend.

Alle reacties

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 21:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Aangenomen dat het ding DISKSTATION heet: doe in windows explorer eens \\diskstation

Wat jij nu doet dat je dsm geopend krijgt is //diskstation en dat ziet ie als een http rquest, dus reroute is dat naar de webversie.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• dhub85
Dank voor je reactie.

In dat geval krijg ik de boven beschreven error.

DSM opent hij als ik in windows explorer ga naar 192.168.1.8 (het ip van de NAS).

[Voor 8% gewijzigd door dhub85 op 11-04-2018 21:55]

• mrwolf
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online
Ik heb dit ook gehad op Windows 10, de boosdoener bleek het SMB protocol te zijn. Ik weet niet meer of ik het zo heb opgelost, maar is het proberen waard:

Ga op je NAS (DSM6.1) naar Configuratiescherm > Bestandservices > SMB/AFP/NFS

- SMB-service inschakelen is als het goed is aangevinkt.
- Klik nu opgeavanceerde instellingen.
- Zet vervolgens "Maximum SMB protocol" op "SMB3".

Via

• dhub85
mrwolf schreef op woensdag 11 april 2018 @ 22:19:
Ik heb dit ook gehad op Windows 10, de boosdoener bleek het SMB protocol te zijn. Ik weet niet meer of ik het zo heb opgelost, maar is het proberen waard:

Ga op je NAS (DSM6.1) naar Configuratiescherm > Bestandservices > SMB/AFP/NFS

- SMB-service inschakelen is als het goed is aangevinkt.
- Klik nu opgeavanceerde instellingen.
- Zet vervolgens "Maximum SMB protocol" op "SMB3".

Via
Nope maakt het verschil ook niet...

Maar... door nog eens bovenstaande post te testen op ip, dus niet 192.168.1.8, maar \\192.168.1.8 werkt het wel...

Opgelost dus, maar ik snap nog niet hoe dit probleem zich opeens heeft kunnen voor doen..?

En ik kan hem nog steeds niet "zien"... dus een snelkoppeling maken lukt ook niet... iemand nog tips? Ik heb dit opgelost door het pad van de oude snelkoppelingen te veranderen ipv diskstation, het ip adres.

[Voor 10% gewijzigd door dhub85 op 11-04-2018 22:38]

• Dummy1
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 16-10-2018
dhub85 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 21:54:
Dank voor je reactie.

In dat geval krijg ik de boven beschreven error.

DSM opent hij als ik in windows explorer ga naar 192.168.1.8 (het ip van de NAS).
Probeer eens 192.168.1.8:5000

• lier
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 17:28

lier

MikroTik nerd

Blijkbaar kan diskstation niet geresolved worden. Kan je testen door in een commando prompt een ping diskstsation uit te voeren. Kan je hier (vanuit diezelfde commando prompt) de uitkomsten van een ipconfig /all posten?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• FreshMaker
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
dhub85 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 22:34:
[...]

Nope maakt het verschil ook niet...

Maar... door nog eens bovenstaande post te testen op ip, dus niet 192.168.1.8, maar \\192.168.1.8 werkt het wel...

Opgelost dus, maar ik snap nog niet hoe dit probleem zich opeens heeft kunnen voor doen..?

En ik kan hem nog steeds niet "zien"... dus een snelkoppeling maken lukt ook niet... iemand nog tips? Ik heb dit opgelost door het pad van de oude snelkoppelingen te veranderen ipv diskstation, het ip adres.
In jouw router staan de DNSinstellingen (koppeling naam - IPadres ) van de diskstation naam ( zoals \\DISKSTATION ) nog naar het oude IPadres

imho kan je het beste de DSM een vast IPadres laten geven vanuit je router ( 192.168.x.200 bijv )
Maar ook in de settings van de NAS zelf, ditzelfde IPadres opgeven als vast ( niet noodzakelijk, maar mocht de NAS jouw router een keer niet kunnen bereiken, blijft de shortcut in orde )

Mijn NAS heeft/hebben al sinds 2005 dezelfde IPrange ( 150 / 175 en 185 ), nooit onbereikbaar geweest
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True