Toon posts:

relatie tussen geloof,economie en wetenschap

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wetenschap en economie laat elkaar ontwikkelen, mooi voorbeeld hiervan is de computer industrie, de wetenscap verdient geld aan de consumenten en kan daarvan nieuwe dingen ontwikkelen die vervolgens weer geld opbrengen voor nieuwe ontwikkelingen. En de consument kan met de nieuwe ontwikkelingen ook geld verdienen waarvan dus een deel weer terug gaat naar de wetenschap.

EN je kan zeggen wat je wil maar genoeg geld hebben geeft toch een soort rust, als je gewoon je eten kan kopen en dan nog over houdt om te feesten en te ontspannen.

De relatie geloof en wetenschap daar hebben we had al vaker over gehad :)

De relatie tussen geloof en economie is (ff heel zwart/wit gezien) minder constructief omdat materialisme en geld vaak als slecht worden beschouwd. Hierdoor kan een economie zich niet goed ontwikkelen waardoor er veel onrust en zorgen zijn waar het geloof op inspringt.

• p_m
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

p_m

Relatie tussen wetenschap en economie:
Als de economie goed is, stimuleert dat de wetenschap ook andersom. Dus als het hiermee eenmaal goed gaat, is het eigenlijk een omhooggaande cirkel.

Daartussen komt het geloof, dat vooral vroeger erg veel invloed had, ik denk heden iets minder.

Geloof remt trouwens meer de wetenschap dan de economie. Want ik denk ook dat geloof een belangrijke aanzwaaier is voor de economie.

Putting the bit in Biton since 1997

Verwijderd

de relatie tussen geloof en economie is dat als het slecht gaat meer mensen geloven, bidden enzo, en als het goed gaat met de economie dit getal minder is.

tis uiteraard niet zo dat het 100 of 0 is, maar veel mensen hebben de rare gewoonte wel te geloven als het slecht gaat met hun bv financiele kant, maar als alles goed gaat dan geloven ze eventjes een stuk minder....

• p_m
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

p_m

Op zondag 15 juli 2001 15:42 schreef Kertje het volgende:
de relatie tussen geloof en economie is dat als het slecht gaat meer mensen geloven, bidden enzo, en als het goed gaat met de economie dit getal minder is.

tis uiteraard niet zo dat het 100 of 0 is, maar veel mensen hebben de rare gewoonte wel te geloven als het slecht gaat met hun bv financiele kant, maar als alles goed gaat dan geloven ze eventjes een stuk minder....
Kertje heeft gelijk! :)

Maar ik betwijfel of ze "diep in hunzelf" datzelfde gevoel hebben!

Putting the bit in Biton since 1997

Verwijderd

gaat het goed met de wetenschap, dan gaat het goed met de economie en slecht met het geloof denk ik, want door steeds betere technologie gaan we verder graven in het onderzoeken van wie we eigenlijk zijn en waar we vandaan komen, en hoe verder we graven hoe meer aanwijzingen we vinden die afwijken van de leren van de religies..

als het slecht gaat met de wetenschap, gaat het ook slecht met de economie, en dan gaan mensen hun toevlucht zoeken bij een bepaald geloof.. (zoals kertje dus eigenlijk al zei :) )

Verwijderd

owja.. :r oud verhaal in een nieuw jasje

religie is weer de oorzaak van alle ellende |:(

religie is tegen hebzucht waardoor alles eerlijker verdeelt word en iedereen een beetje hetzelfde uit te geven heeft
wat dus ook beter voor de economie is

ipv van gebakken lucht verkopen op aandelenbeursen

zo bizar als het nu is ..
een kleine elite is onvoorstelbaar rijk terwijl een groot deel van de wereld in onnodig in armoede leeft

de huidige economie word de doodslag voor wetenschap omdat onderzoek, kundig personeel en grondstoffen gewoon te duur worden..

Verwijderd

De economie stimuleert de "commerciele wetenschap" waarbij allerlei uitvindingen en verbeteringen de verkoop van produkten stimuleert. De verhoogde verkoop stimuleert de economie weer.

Indirect (via belastinggeld) wordt de wetenschap betaald die zich niet (direct) terugverdiend (bijv. onderzoek naar sterren).

Het geloof is altijd behoudend (want gebaseerd op stokoude wetten) en vaak tegenstander van nieuwe ontwikkelingen omdat geheimen die voorheen aan God toegeschreven werden, door wetenschappers uitgelegd worden. Een godsdienst kan denk ik wel een positieve invloed hebben op de verdeling van de rijkdom. De rijkdom zit echter in de westerse wereld, en in de westerse wereld is het geloof in God aangepast aan het kapitalisme.

Verwijderd

Zowel economie als religie kunnen zo'n foute verdeling onderhouden. Zie bijvoorbeeld de katholieke kerk, waarbij het bestuur (paus, bisschoppen enz) zeer rijk werd, in de middeleeuwen al ((deels) door "vrijwillige belasting naar draagkracht") Voor de economie hoef ik denk ik niet direct voorbeelden te geven, ik denk dat iedereen die wel kent.

Verwijderd

Op maandag 16 juli 2001 23:10 schreef el_marcianito het volgende:
Zowel economie als religie kunnen zo'n foute verdeling onderhouden. Zie bijvoorbeeld de katholieke kerk, waarbij het bestuur (paus, bisschoppen enz) zeer rijk werd, in de middeleeuwen al ((deels) door "vrijwillige belasting naar draagkracht") Voor de economie hoef ik denk ik niet direct voorbeelden te geven, ik denk dat iedereen die wel kent.
Het lijkt me zo dat dat tegenwoordig wel meevalt met die voorbeelden uit de middeleeuwen. je vergeet immers de mogelijkheden van de wetenschap die voor wreedheden kunnen zorgen waar dat in vergelijking met de middeleeuwen een eitje is.

Mijn idee hierover is:

Economie:
Des te beter de economie, des te beter ik me voel.
Wetenschap:
des te beter de wetenschap, des te beter ik me voel.
Religie:
Geloven in wat je wilt geloven, of het nou de economie, wetenschap of religie is.

edit:

Dat is natuurlijk mijn mening. Als iemand hier anders over denkt kan dat, maar ik ben wel benieuwd.

Verwijderd

Het lijkt me zo dat dat tegenwoordig wel meevalt met die voorbeelden uit de middeleeuwen. je vergeet immers de mogelijkheden van de wetenschap die voor wreedheden kunnen zorgen waar dat in vergelijking met de middeleeuwen een eitje is.
Het ging mij even niet om de wetenschap. Wat hebben die wreedheden trouwens met een foute verdeling van rijkdom te maken? Terrorisme ed zijn niet uitgevonden door de wetenschap, of bedoel je iets heel anders?

Verwijderd

Op zondag 15 juli 2001 15:06 schreef jona het volgende:
De relatie tussen geloof en economie is (ff heel zwart/wit gezien) minder constructief omdat materialisme en geld vaak als slecht worden beschouwd. Hierdoor kan een economie zich niet goed ontwikkelen waardoor er veel onrust en zorgen zijn waar het geloof op inspringt.
Dus wat jij zegt is dat geloof slecht is voor de economie? Mwah... Ik denk dat geloof in de middeleeuwen misschien wel een beperkende factor was op de wetenschap en dus ook op de economie, maar nu toch niet meer? Althans... Hier in Nederland, waar iedereen vrij is om te zeggen, geloven, denken wat hij/zij wil. In sommige moslimfundamentalistische landen zoals Afganistan (Taliban) is het misschien nog steeds een beperkende factor.

Het is denk ik wel zo dat in tijden van economische tegenspoed dat religie hoogtij viert.

Dus ik geloof wel in: Slechte economie => Meer religie, maar niet in Meer religie => slechtere economie, dus de visueuse cirkel is nog niet rond gelukkig :). (Hier in Ned. althans.)

Maar ik denk ook dat er niet christelijke argumenten zijn te verzinnen tegen een consumptiemaatschappij. Als ik die noem, ben ik dan ook slecht voor de economie?

Verwijderd

Op maandag 16 juli 2001 22:46 schreef Flamez het volgende:
owja.. :r oud verhaal in een nieuw jasje

religie is weer de oorzaak van alle ellende |:(

religie is tegen hebzucht waardoor alles eerlijker verdeelt word en iedereen een beetje hetzelfde uit te geven heeft
wat dus ook beter voor de economie is

ipv van gebakken lucht verkopen op aandelenbeursen

zo bizar als het nu is ..
een kleine elite is onvoorstelbaar rijk terwijl een groot deel van de wereld in onnodig in armoede leeft

de huidige economie word de doodslag voor wetenschap omdat onderzoek, kundig personeel en grondstoffen gewoon te duur worden..
wat je nu vergeet is als alles eerlijk zo worden verdeeld, zou niemand meer de moeite doen vooruit te komen (werken oid, want alles is eerlijk verdeeld). Hierdoor zou juist de economie slechter worden.

een mooie tussenweg is het beste, iedereen genoeg alleen als je je best doet meer... :)

Verwijderd

Op dinsdag 17 juli 2001 00:18 schreef el_marcianito het volgende:

[..]

Wat hebben die wreedheden trouwens met een foute verdeling van rijkdom te maken?
Als de kloof tussen arm en rijk te groot wordt lijkt mij de kans heel groot dat er geweld gebruikt wordt.

Ik vind dit zelf wel een goed verslag (op de site van het ministerie van buitenlandse zaken)
http://kvc.minbuza.nl/kvcframe.html?/verslag_sparks.html
Terrorisme ed zijn niet uitgevonden door de wetenschap, of bedoel je iets heel anders?
Ja kernwapens en dergelijke. Het is blijkt de grootste drijfveer om je uit je 'benarde' positite te halen.

Verwijderd

Als de kloof tussen arm en rijk te groot wordt lijkt mij de kans heel groot dat er geweld gebruikt wordt.
Misschien heb je gelijk, maar ik denk dat toch in elk geval voor een groot deel de wreedheid van de machtigste persoon(en) een rol speelt en de manier waarop de macht verdeeld is en hoe die verdeling in stand wordt gehouden.

Maar in combinatie met een wrede omgeving is een groot verschil in rijkdom denk ik wel een belangrijke factor, omdat de armen dan echt niets te verliezen hebben. In een minder wrede situatie hebben ze altijd nog een "rustig" leventje, dwz, zonder geweld. Dat is ook wat waard.
Ja kernwapens en dergelijke. Het is blijkt de grootste drijfveer om je uit je 'benarde' positite te halen.
Kun je dit iets beter uitleggen, ik snap niet precies wat je bedoelt.
Pagina: 1