Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp7935
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20:42
Beste iedereen,

Ik ben momenteel aan het kijken naar het verlagen van de rente opslag voor mijn ouders aangezien ze inmiddels met een taxatie kunnen bewijzen dat ze in een lagere categorie vallen.
Nu zitten ze bij de Abn Amro en vroegen zij zich af of dit geld kost en zo ja, hoeveel.
Dit kan ik nergens op de site van de Abn terugvinden dus dacht ik misschien heeft iemand hier dit recent gedaan en weet dus het antwoord. Ik zou het normaalgesproken wel aan de bank zelf kunnen vragen maar de ervaring met onze contactpersoon is dat ze zelf nog minder weet van hypotheken als ik en zeer langzaam is met antwoorden.

Alvast heel erg bedankt voor de reactie(s)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dan bel je de ABN rechtstreeks? En zoek je een andere contactpersoon.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Inderdaad gewoon ABN zelf bellen. Wellicht kost het niks maar kun je middels rentemiddeling een verlaging krijgen. Hangt volledig van de persoonlijke situatie af en dus kan je hier wel generieke antwoorden krijgen maar weet je uiteindelijk nog niets.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Sorry dat ik het even zo zeg maar de ABN weet weinig van hypotheken en bijbehorende goede service.

Zoek een andere verstrekker maar ga dat vooral zelf niet doen; tenzij je 100% bewindvoerder bent over je ouders, mag je al bijna niet eens hun inkomen vertellen aan een financieel dienstverlener.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jasperdeman
  • Laatst online: 10-06 13:59
Volgens mij bedoel je de schuld-marktwaarde verhouding.

Bij de ING is dit een simpele handeling, je laat je bankmedewerker weten dat je inmiddels in een ander bracket ben gekomen (danwel door aflossing schuld, danwel door verhoging waarde woning).

Zij passen dan de rente aan.

FF snel googlen levert bij ABN volgende pagina op: https://www.abnamro.nl/nl...-wijzigen/woz-waarde.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-06 15:55
jasperdeman schreef op woensdag 11 april 2018 @ 19:39:
Volgens mij bedoel je de schuld-marktwaarde verhouding.

Bij de ING is dit een simpele handeling, je laat je bankmedewerker weten dat je inmiddels in een ander bracket ben gekomen (danwel door aflossing schuld, danwel door verhoging waarde woning).

Zij passen dan de rente aan.

FF snel googlen levert bij ABN volgende pagina op: https://www.abnamro.nl/nl...-wijzigen/woz-waarde.html
ZO makkelijk gaat het ook weer niet he, je moet wel een taxatierapport of WOZ-beschikking hebben met de hogere waarde.

"Dit kunt u bewijzen met een recent WOZ-taxatieverslag of taxatierapport."

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperdeman
  • Laatst online: 10-06 13:59
S0epkip schreef op woensdag 11 april 2018 @ 19:42:
[...]

ZO makkelijk gaat het ook weer niet he, je moet wel een taxatierapport of WOZ-beschikking hebben met de hogere waarde.

"Dit kunt u bewijzen met een recent WOZ-taxatieverslag of taxatierapport."
Uiteraard, in het geval van waardeverhoging is een taxatierapport nodig.
In het geval van aflossing niet.
Daarnaast geeft OP aan deze papieren te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51
WOZ loopt een jaar achter en is niet de marktwaarde.

Overigens zijn hypotheken voor PFSL. Tikje die kant op.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Señor Sjon schreef op woensdag 11 april 2018 @ 20:05:
WOZ loopt een jaar achter en is niet de marktwaarde.

Overigens zijn hypotheken voor PFSL. Tikje die kant op.
Nou en, als je WOZ-waarde genoeg is om in een lagere risicocategorie te komen ga je toch geen geld uitgeven aan een taxatie?
jasperdeman schreef op woensdag 11 april 2018 @ 19:44:
[...]

Uiteraard, in het geval van waardeverhoging is een taxatierapport nodig.
In het geval van aflossing niet.
Als je bank je na aflossing niet automatisch terugzet zou ik maar snel een andere zoeken.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp7935
Geloof me de ABN doet niets automatisch ☹

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp7935
MAX3400 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 19:23:
Sorry dat ik het even zo zeg maar de ABN weet weinig van hypotheken en bijbehorende goede service.

Zoek een andere verstrekker maar ga dat vooral zelf niet doen; tenzij je 100% bewindvoerder bent over je ouders, mag je al bijna niet eens hun inkomen vertellen aan een financieel dienstverlener.
Mee eens. Als het kon zouden mijn ouders zeker weggaan bij ze. Ik beveel ze zeker niet aan. De medewerkers weten nog minder als dat ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
S0epkip schreef op woensdag 11 april 2018 @ 20:28:
[...]

Nou en, als je WOZ-waarde genoeg is om in een lagere risicocategorie te komen ga je toch geen geld uitgeven aan een taxatie?

[...]

Als je bank je na aflossing niet automatisch terugzet zou ik maar snel een andere zoeken.
Als je WOZ 200k is en de taxatie 250k, dan kan je met de taxatie wel meer stappen maken om de renteopslag te drukken. Een taxatie kost 3-400 euro. Afhankelijk van de korting verdien je dat in een jaar terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:46

Barrycade

Through the...

In mijn geval (Rabobank) hebben ze maar 3 stappen: lager dan 67,5% (of NHG), 67,5-90% en hoger dan 90%. Ik heb met mijn WOZ aanslag voldoende om onder die 67,5% te komen en dan ga ik geen taxatie uit laten voeren.

Maar veel andere banken w.o. ABN hebben een fijnmaziger systeem waarbij wellicht een taxatie wel interessanter is.

Taxatie kan je ook opvoeren bij je belastingaangifte trouwens als je m gebruikt om je rente aan te laten passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-06 22:19
hp7935 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 18:55:
Beste iedereen,

Ik ben momenteel aan het kijken naar het verlagen van de rente opslag voor mijn ouders aangezien ze inmiddels met een taxatie kunnen bewijzen dat ze in een lagere categorie vallen.
Nu zitten ze bij de Abn Amro en vroegen zij zich af of dit geld kost en zo ja, hoeveel.
Dit kan ik nergens op de site van de Abn terugvinden dus dacht ik misschien heeft iemand hier dit recent gedaan en weet dus het antwoord. Ik zou het normaalgesproken wel aan de bank zelf kunnen vragen maar de ervaring met onze contactpersoon is dat ze zelf nog minder weet van hypotheken als ik en zeer langzaam is met antwoorden.
Gewoon via je adviseur een verzoek naar de bank sturen. Verdient zich heel snel terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Barrycade schreef op donderdag 12 april 2018 @ 09:57:
In mijn geval (Rabobank) hebben ze maar 3 stappen: lager dan 67,5% (of NHG), 67,5-90% en hoger dan 90%. Ik heb met mijn WOZ aanslag voldoende om onder die 67,5% te komen en dan ga ik geen taxatie uit laten voeren.

Maar veel andere banken w.o. ABN hebben een fijnmaziger systeem waarbij wellicht een taxatie wel interessanter is.

Taxatie kan je ook opvoeren bij je belastingaangifte trouwens als je m gebruikt om je rente aan te laten passen.
ING werkt met een staffel per 5%. Daar is een taxatie vaak wel de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:37

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ja, dit is wel een erg belangrijke afwijking tussen verschillende banken. We waren met 2 banken bezig:
NIBC:
t/m 106% - 2,15%
t/m 95% - 1,95%
t/m 80% - 1,85%

BijBouwe:
t/m 106% - 2,17
t/m 100% - 2,14
t/m 95% - 2,08
t/m 90% - 1,98

Met andere woorden, bij NIBC sneller voordeel. Niet alleen maar blind staren op het tarief van het moment dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Señor Sjon schreef op donderdag 12 april 2018 @ 08:58:
[...]

Als je WOZ 200k is en de taxatie 250k, dan kan je met de taxatie wel meer stappen maken om de renteopslag te drukken. Een taxatie kost 3-400 euro. Afhankelijk van de korting verdien je dat in een jaar terug.
Bij ABN niet (per se) je moet dan namelijk van <85% gelijk naar <65%. Waar een WOZ van 200 op een hypotheek van 170 je wel onder de 85% brengt, kom je met een taxatie van 250 nog altijd niet onder de 65%.

PVO

Pagina: 1