RAID-1 harde schijven niet meer leesbaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bored_Superfly
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 29-06-2020
Ik heb een nieuwe pc succesvol gebouwd en geïnstalleerd. Laatste stap was mijn twee HDD's uit mijn oude pc halen en in mijn nieuwe pc bouwen. Deze HDD's stonden in oude pc in RAID-1.
Mijn nieuwe pc ziet de schijven niet in windows verkenner, maar wel in schijfbeheer, echter is deze gehele schijf als 'niet-toegewezen ruimte'.

Vervolgens heb ik de HDD's uit nieuwe pc gehaald en weer in oude pc gekoppeld, zodat ik back-up kan maken van de twee HDD's op externe harde schijf. Maar nu komt het probleem, de twee HDD's zijn ook in mijn oude pc niet meer zichtbaar in windows, alleen in schijfbeheer met dezelfde 'niet-toegewezen ruimte'.

Ik heb tig berichten op fora gelezen, wat de oplossing kan zijn, maar helaas zonder resultaat. Overal lees ik dat ik de schijf gewoon zou moeten kunnen lezen (zelfs 1 van de 2 schijven aangezien ze volledig gespiegeld waren RAID1). Ik heb alle SATA-poorten geprobeerd, de Marvell SATA controller doet het goed, de BIOS staat goed ingesteld. (in de intel rapid storage technology staat dat de twee schijven non-raid disks zijn, ik kan hier kiezen voor recovery volume options, maar ik durf deze niet te kiezen, bang voor dataverlies).

Specs oude pc en HDD:
Windows 7 (OS)
2x Seagate Barracuda Green 2tb (HDD)
Gigabyte GA-Z68XP-UD3P (moederbord)
Corsair TWIN3X4096 (geheugen)
Intel Core i5 2500K (processor)
Crucial RealSSD C300 128gb (SSD)

Dat ik de twee schijven niet in dezelfde RAID1 kan bouwen in mijn nieuwe pc maakt me even niet uit, het enige wat nu van belang is, hoe ik mijn data van de HDD kan kopiëren (zodat ik daarna de twee schijven schoon kan installeren op mijn nieuwe pc).

Misschien overbodig te noemen, maar ik heb behalve afkoppelen en aankoppelen van de sata-kabels helemaal niets met de schijven gedaan in BIOS of OS).

Bored_Superfly

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:20
Het is helemaal niet handig om zo'n actie uit te halen zonder backups van je data.

Heb je de oude RAID-gegevens nog op je oude PC?
Het was handig geweest als je daar met je fototoestel een foto van had gemaakt.
Je moet die namelijk met exact dezelfde waarden opnieuw definiëren anders kan je niet bij je data.

Als je dat niet meer hebt:
Op dit forum zijn leden aanwezig die je kunnen vertellen hoe precies je in Linux de oude RAID-setup kunt uitlezen/aanmaken. Dan zou je in elk geval aan je data kunnen en een backup maken. Doe tot die tijd helemaal niets met die schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bored_Superfly
Bedankt voor je reactie!

Van die back-up ben ik me maar al te bewust van. Ik heb me daar wel degelijk over ingelezen, en wat ik lees is dat ik doordat de schijven in RAIS-1 stonden, ik 1 schijf los zou kunnen uitlezen in externe behuizing, maar dat gaat dus niet. Dus een wijze les geleerd :(

Ik quote een RAID-herstel manual: "Wie zich afvraagt waarom we het populaire raid1 niet ter sprake brengen: dit niveau draait geheel om gespiegelde data (mirroring), waarbij gegevens op identieke wijze op twee verschillende schijven terechtkomen. Dat houdt meteen in dat je de data kunt benaderen als je een van beide schijven aan je apparaat koppelt, zodat er geen behoefte is aan specifiek raid-herstel."

Wat bedoel je met oude RAID-gegevens? Ik neem aan dat je bedoelt welke sata-poorten de HDD's gekoppeld waren? Daar heb ik helaas geen foto van. Of bedoel je andere gegevens, mijn oude PC isnog intact en is er in BIOS niets aangepast.

Ik doe zeker helemaal niets met de schijven, ik kijk wel uit. Ik ga zelf eens op het forum zoeken naar uitlezen RAID via Linux.

[ Voor 23% gewijzigd door Bored_Superfly op 12-04-2018 08:11 ]

Bored_Superfly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:34
Ging het om een "hardware"-RAID die in de BIOS van het moederboard was ingesteld? Of een software-RAID met behulp van Windows Storage Spaces?

Volgens mij wordt die tweede ook vrij goed herkend op andere computers. De eerste daarintegen...
Op het moment dat een deel van de informatie over de RAID niet op de schijven zelf wordt opgeslagen kun je de array volgens mij sowieso niet zomaar in een andere computer prikken. Mocht het wel op de schijven opgeslagen worden dan is het vrij selectief of de controller op het nieuwe moederboard er iets van kan bakken. Als je bijvoorbeeld van een HP P410 naar een HP P420 gaat met je array wordt die gewoon herkent, maar dat zit ingewikkelder als je naar een ander merk of heel ander model toe wilt.

Als ik jou was zou ik proberen de array in de oude computer te stoppen, en te hopen dat hij herkent wordt, zodat je een backup kunt maken.

Over schijven in een externe behuizing: Als de controllers vergelijkbaar of identiek zijn, en de informatie over de RAID op de schijven zelf opgeslagen wordt, dan is dit mogelijk, mits je de schijven direct op de controller aansluit. Bij de bovenstaande HP controllers zou je één schijf uit een RAID 1 array kunnen halen, en deze aan een andere controller hangen met een extra lege schijf zodat hij de array opnieuw kan mirroren.

Edit: ik zie dat je opnieuw aansluiten al een geprobeerd hebt. Dan gaat het moeilijk worden, ben ik bang... Ik zou voortaan uitkijken (mits je voor de "hardware"-RAID op het moederboard gekozen hebt) hiermee omdat je jezelf erg bind aan het moederboard. Gaat deze stuk is er ook een grote kans dat je je data kwijt bent. Je hebt dan redundancy op je disks, maar niet op je moederboard...

[ Voor 12% gewijzigd door Pyramiden op 12-04-2018 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bored_Superfly
Bedankt voor je reactie!

Ik heb me nog meer suf gezocht op internet hoe data van HDD te halen als deze ' niet-toegewezen ruimte' heeft en door windows dus niet te lezen is. Ubuntu geprobeerd, maar ook daar waren de schijven niet herkenbaar. Uitgekomen op de herstel software van Seagate, gekocht en geinstalleerd. Maar er zat een fout in de software wat op korte termijn niet door Seagate te verhelpen was.

Dus na onderzoek de data recovery software van Easeus uitgeprobeerd, en eerst begonnen de ene HDD uit te lezen, en dat zag er goed uit, echter kon deze de data maar tot en met augustus 2017 terughalen. Bummer! Vervolgens de andere HDD gaan scannen vannacht, en jaaaaah ALLES was terug te vinden, nu bezig met het herstellen naar nieuwe externe schijf (en dit met behoud originele bestandsnamen en mappenstructuur). Het kostte me 80euro, maar wat een oplossing. Ik denk dat de ene schijf iets corrupts bevatte en daardoor niet meer gespiegeld was met de andere, waardoor deze als RAID-1 niet meer te traceren was (ze waren immers niet meer identiek).

Wijze les voor mezelf, ik ga voortaan geen RAID-1 meer gebruiken, maar volledig back-uppen, online en offline. En mocht iemand tegen hetzelfde probleem aanlopen. Installeer Easeus gewoon meteen, kost je paar euro's maar scheelt je dagen en nachtenlang stress en een slecht humeur ;)

Bored_Superfly

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:34

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

RAID is dan ook nooit voor backup bedoeld, maar bedoeld om het valen van hardware op te vangen. Waarom tenminste één hardeschijf niet uit te lezen is vanuit Windows ontgaat mij ook even. Aangezien we het hier over software RAID hebben.

RAID vanuit het BIOS (gemiddelde consumenten moederbord) is gewoon softwarematige RAID, wilje hardware matig RAID oplossingen, dan zit je aan een duure(dere) RAID controllers vast of dure Server/Werkstation moederborden.

Wanneer de RAID oplossing van hetzelfde merk/type zijn of in dezelfde serie en je upgrade de controller, dan zou een RAID set altijd weer herkend moeten worden. De RAID configuratie informative wordt namelijk veelal op de hardeschijven zelf opgeslagen en niet in de controller.

Voor de TS; Mooi dat recovery toch jouw data heeft terug gebracht. Nu maar een mooie RAID setup met Backup en dan zit je helemaal goed. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:26

FreakNL

Well do ya punk?

Dat je nu van RAID-1 afstapt is ook weer een beetje overdreven. Maar je hebt in ieder geval een wijze les geleerd; Raid (in welke vorm dan ook) is geen backup.

Dat wil echter niet zeggen dat RAID geen waarde heeft. Want het zorgt wel voor redundantie en daarmee voor minimale downtime bij een single disk failure. Leuk dat je een backup hebt, en als het je niet boeit dat het een tijd kan duren voor je die teruggezet hebt is het natuurlijk prima.

Maar ik draai mijn VM's op een RAID-1 set op mijn server. En daarbij doe ik ze ook nog dagelijks backup-en. Valt er 1 schijf uit, prik ik er een nieuwe in en kan ik meteen door. Pleurt de hele zaak eruit (had ik pas geleden, toen gingen er 2 schijven in 1 keer stuk, pure pech) moet ik backups gaan terugzetten. En daar ben ik toch wel een dagje mee zoet geweest.... Mijn mail lag eruit, mijn websites, plex, etc.. Niet heel erg (als het echt erg zou zijn had ik een cluster moeten bouwen) maar het was even vervelend...

Het hangt er dus maar heel erg vanaf hoe snel je weer "online" wilt zijn. Maar je moet ALTIJD backups maken, zelfs als cluster je je complete omgeving, backups blijven altijd van belang. Het liefst een deel offline en offsite.

[ Voor 21% gewijzigd door FreakNL op 13-04-2018 14:50 ]

Pagina: 1