Shared memory file is weg na reboot en suspend issues.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Topicstarter
Hoi,

Ik heb nog twee dingetjes met mijn Linux installatie:

Ik gebruik Looking Glass voor mijn Windows VM, deze gebruikt een Shared Memory file om de framebuffer vanuit Windows naar de Linux host te kopiëren. Het probleem is dat deze na elke reboot weg is.

Ik heb hierop gezocht en iets gevonden dat SystemD deze IPC spulletjes standaard weggooit als het geen systeem gebruiker betreft. Aangezien het gewoon mijn user account is, leek dit redelijk overeen te komen met mijn issue. Ik heb login.d aangepast in Remove_IPC = no oid. Zie: https://github.com/systemd/systemd/issues/2039

Probleem is dat het bestand nog steeds weggegooid wordt. Iemand enig idee wat het nog meer kan zijn?

Verder heb ik een issue dat suspend niet werkt, nu weet ik alleen niet of het nu aan mijn hardware ligt, of dat Linux gewoon niet wil booten. Ik heb via JournalCTL de suspend.service bekeken maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Weet iemand wat Linux tijdens zijn resume wegschrijft? En waar ik dat kan vinden?

Systeem is KUbuntu 4.13.13.

Hardware is een Taichi X399.

Less alienation, more cooperation.

Beste antwoord (via Sandor_Clegane op 15-04-2018 10:10)

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:10
Sandor_Clegane schreef op woensdag 11 april 2018 @ 19:06:
Hmmm, dat is wel funky, ik kan in Virsh een device meegeven dat gebruikt maakt van /dev/shm maar moet hem dan elke keer opnieuw aanmaken? Dat is wel jammer.
Schrijf een systemd unit die start vóór libvirtd..

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
quote: SHM_OVERVIEW(7)
Persistence
POSIX shared memory objects have kernel persistence: a shared memory object will exist until the system is shut down, or until all processes have unmapped the object and it has been deleted with
shm_unlink(3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-09 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Tijdens suspend wordt er eigenlijk niets weggeschreven. Dat is alleen bij hibernate het geval (en hybrid-sleep, wat een combi is van de twee). Het systeem gaat gewoon in slaap en het gebeurt dus wel eens dat dat niet helemaal goed gaat in Linux. Afhankelijk van de ACPI implementatie in de hardware kan het niet meer wakker worden, wordt het gedeeltelijk wakker (waardoor je alsnog niets kan), gaat het systeem gewoonweg uit of herstart het systeem.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Topicstarter
Hmmm, dat is wel funky, ik kan in Virsh een device meegeven dat gebruikt maakt van /dev/shm maar moet hem dan elke keer opnieuw aanmaken? Dat is wel jammer.
Hero of Time schreef op woensdag 11 april 2018 @ 18:52:
Tijdens suspend wordt er eigenlijk niets weggeschreven. Dat is alleen bij hibernate het geval (en hybrid-sleep, wat een combi is van de twee). Het systeem gaat gewoon in slaap en het gebeurt dus wel eens dat dat niet helemaal goed gaat in Linux. Afhankelijk van de ACPI implementatie in de hardware kan het niet meer wakker worden, wordt het gedeeltelijk wakker (waardoor je alsnog niets kan), gaat het systeem gewoonweg uit of herstart het systeem.
Hmm dus er is geen dmesg oid dat ik kan checken?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Thralas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

[...]

Hmm dus er is geen dmesg oid dat ik kan checken?
Je kan wel wat nakijken, maar het echt zinvolle deel is op dat moment nog niet naar schijf geflusht. Mijn AMD PC wil soms niet goed naar slaapstand gaan en tenzij ik zeer uitgebreide debugging aanzet (waarbij alles op de console wordt weergegeven en die zo lang mogelijk aan blijft tot het echt tijd is om te slapen). Tot op heden heb ik mijn issue ook niet consistent kunnen reproduceren. Aangezien ik er toch niet super veel mee doe vergeleken met m'n HTPC zet ik 'm maar gewoon uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Topicstarter
Thralas schreef op woensdag 11 april 2018 @ 19:18:
[...]

Ah, dat klinkt weer als een nieuwe can of worms. :) Thanks ik zal er eens induiken, ben niet zo'n held in shell scripten. Maar ik moet ook nog een voor CIFS schrijven dus wie weet. :)
Hero of Time schreef op woensdag 11 april 2018 @ 19:30:
[...]

Je kan wel wat nakijken, maar het echt zinvolle deel is op dat moment nog niet naar schijf geflusht. Mijn AMD PC wil soms niet goed naar slaapstand gaan en tenzij ik zeer uitgebreide debugging aanzet (waarbij alles op de console wordt weergegeven en die zo lang mogelijk aan blijft tot het echt tijd is om te slapen). Tot op heden heb ik mijn issue ook niet consistent kunnen reproduceren. Aangezien ik er toch niet super veel mee doe vergeleken met m'n HTPC zet ik 'm maar gewoon uit.
Dat doe ik nu ook, maar ik moet zeggen dat ik wel redelijk verwend ben door de hibernate functie in Windows die op deze PC wel prima werkt. Hibernate heb ik ook nog niet aan de praat en suspend was het wat lager hangende fruit zeg maar, maar ook dat lijkt niet te werken. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sandor_Clegane schreef op woensdag 11 april 2018 @ 21:13:
[...]

Ah, dat klinkt weer als een nieuwe can of worms. :) Thanks ik zal er eens induiken, ben niet zo'n held in shell scripten. Maar ik moet ook nog een voor CIFS schrijven dus wie weet. :)
Waarom moet je 'm voor CIFS maken? Je zet dat gewoon in fstab. En anders pak je iets als autofs.
[...]

Dat doe ik nu ook, maar ik moet zeggen dat ik wel redelijk verwend ben door de hibernate functie in Windows die op deze PC wel prima werkt. Hibernate heb ik ook nog niet aan de praat en suspend was het wat lager hangende fruit zeg maar, maar ook dat lijkt niet te werken. :(
Het is eerder andersom. Suspend kost in sommige gevallen meer moeite dan hibernate. Suspend is echt een ACPI call, terwijl hibernate niets meer is dan actief geheugen als raw data in je swap gooien en uitschakelen. Bij opstarten wordt er gekeken of er in swap herstelbare data staat en dat wordt dan hersteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Topicstarter
Hero of Time schreef op woensdag 11 april 2018 @ 22:08:
[...]

Waarom moet je 'm voor CIFS maken? Je zet dat gewoon in fstab. En anders pak je iets als autofs.

[...]

Het is eerder andersom. Suspend kost in sommige gevallen meer moeite dan hibernate. Suspend is echt een ACPI call, terwijl hibernate niets meer is dan actief geheugen als raw data in je swap gooien en uitschakelen. Bij opstarten wordt er gekeken of er in swap herstelbare data staat en dat wordt dan hersteld.
Had te maken met suspend, blijkbaar moet je een pre-suspend iets maken anders vindt Linux het niet zo leuk als je netwerk weer opkomt, maar dat blijkt niet te werken dus denk ik dat ik daar geen energie meer in hoef te steken.

Ik verwacht dat suspend simpeler was, niets naar disk plempen en gewoon stroom op je RAM houden.

Ander snel vraagje: gebruik je Inkscape toevallig? Bij mij is dat traag als de spreekwoordelijke feces in een nauwe trechter, nu weet ik niet of dat "normaal" is of dat gewoon mijn machine is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:59

Cyphax

Moderator LNX
Sandor_Clegane schreef op donderdag 12 april 2018 @ 09:31:
[...]

Had te maken met suspend, blijkbaar moet je een pre-suspend iets maken anders vindt Linux het niet zo leuk als je netwerk weer opkomt, maar dat blijkt niet te werken dus denk ik dat ik daar geen energie meer in hoef te steken.
Is dat een Linux-ding of zou het een systemd-ding kunnen zijn? Mijn systeem heeft wel Linux, maar geen systemd; ik herken de problemen die je beschrijft bij het terugkomen na suspend eigenlijk niet.
Ik verwacht dat suspend simpeler was, niets naar disk plempen en gewoon stroom op je RAM houden.
Ik weet niet wat er precies gebeurt op dat moment, maar bij mij pauzeert elk proces, of het nou Civ 5 is of iets aan het compilen is: suspend is ontzettend betrouwbaar. Toch eens kijken wat er nou echt gebeurt als je je systeem suspend, maar wellicht is systemd het probleem. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Topicstarter
Cyphax schreef op donderdag 12 april 2018 @ 09:43:
[...]

Is dat een Linux-ding of zou het een systemd-ding kunnen zijn? Mijn systeem heeft wel Linux, maar geen systemd; ik herken de problemen die je beschrijft bij het terugkomen na suspend eigenlijk niet.

[...]

Ik weet niet wat er precies gebeurt op dat moment, maar bij mij pauzeert elk proces, of het nou Civ 5 is of iets aan het compilen is: suspend is ontzettend betrouwbaar. Toch eens kijken wat er nou echt gebeurt als je je systeem suspend, maar wellicht is systemd het probleem. :)
Nou ja, ik kwam dit soort posts tegen: https://askubuntu.com/que...-after-sleep-or-hibernate

Better safe than sorry. :)

En voor systemd, tja het is wat het is, je zit er nu mee opgescheept.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Topicstarter
Thralas schreef op woensdag 11 april 2018 @ 19:18:
[...]

Gedaan, en moet zeggen, dat was aardig gemakkelijk. :) Thanks!

Systemd unit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
[Unit]
Description=Create Shared Memory file for Looking Glass

[Service]
Type=oneshot
ExecStart=/usr/bin/createlgshm

[Install]
WantedBy=multi-user.target

Het createlgsh script bevat een touch, chown en een chmod en dat lijkt allemaal te werken. Het hoeft niet voor libvirt te lopen, gewoon bij booten. Ik start de VM met het handje.

Snap redelijk wat het doet. :)

Nu ben ik benieuwd of ik mijn tweede videokaart kan "claimen" van vfio met een script......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-09 20:15

igmar

ISO20022

Sandor_Clegane schreef op woensdag 11 april 2018 @ 17:31:
Hoi,

Ik heb nog twee dingetjes met mijn Linux installatie:

Ik gebruik Looking Glass voor mijn Windows VM, deze gebruikt een Shared Memory file om de framebuffer vanuit Windows naar de Linux host te kopiëren. Het probleem is dat deze na elke reboot weg is.
SHM is niet persistent.
Ik heb hierop gezocht en iets gevonden dat SystemD deze IPC spulletjes standaard weggooit als het geen systeem gebruiker betreft. Aangezien het gewoon mijn user account is, leek dit redelijk overeen te komen met mijn issue. Ik heb login.d aangepast in Remove_IPC = no oid. Zie: https://github.com/systemd/systemd/issues/2039
Da's na een logout.
Probleem is dat het bestand nog steeds weggegooid wordt. Iemand enig idee wat het nog meer kan zijn?

Verder heb ik een issue dat suspend niet werkt, nu weet ik alleen niet of het nu aan mijn hardware ligt, of dat Linux gewoon niet wil booten. Ik heb via JournalCTL de suspend.service bekeken maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Weet iemand wat Linux tijdens zijn resume wegschrijft? En waar ik dat kan vinden?

Systeem is KUbuntu 4.13.13.

Hardware is een Taichi X399.
Dat hangt van de setting of : Of naar memory, of naar disk, of naar beiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Topicstarter
Om even terug te komen op mijn suspend issues:

Het lijkt erop dat Linux of mijn NVME drive problemen heeft met power state changes.

Het mooie is dus ook dat er niks gelogd wordt omdat de drive ontbreekt. Yay!
Nu had ik een vastloper in KUbuntu en heb ik ksystemlog mee laten lopen en krijg ik de volgende melding:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/1705748

Refused to change powerstate.

Nu blijkt er een kernel paramter te zijn ( hoe kan het ook anders ) die de laagste power state uitschakelt.

https://wiki.archlinux.org/index.php/Solid_State_Drive/NVMe

Het gekke is dat ik kernel 4.13 draai en daarin zou dit geen probleem mogen zijn.

Pagina: 1