Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoenvisje
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-08 11:55
Hoi allen,

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik weet niet wat ik nog meer aan info zou kunnen geven, als iemand nog iets wil weten hoor ik dat graag.

Dank alvast.

Groetjes

Beste antwoord (via zoenvisje op 11-04-2018 18:21)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:25
zoenvisje schreef op woensdag 11 april 2018 @ 17:27:
[...]

Ik kan niet helemaal uitweiden over het hoe en wat maar het is voor beide partijen voordelig :) (ervan uitgaande dat het allemaal legaal gaat etc.). Mijn vraag is meer of het vaker gebeurt (ja dus) en wat daar dan over op papier staat.
Belastingfraude is van alle tijden dus ja het gebeurt vaker*.

Als medewerker word je waarschijnlijk ook nog medeplichtig gemaakt door te tekenen voor 'zakelijk' gebruik :z

* er zijn een beperkt aantal gevallen waar iets belastingvrij verstrekt kan worden, maar de beschrijving in dit geval wijst daar in het geheel niet op. Deze hele constructie ruikt naar ontduiking van loonbelasting.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thieske1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:15
Dit doet mijn werkgever ook. Je kan je overuren/bonussen laten uitbetalen in hardware. Weet nog niet precies hoe het zit. Zal iets met loonbelasting te maken hebben.
Heb het zelf nog niet gebruikt, maar veel collega gebruiken deze regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoenvisje
thieske1 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 17:10:
Dit doet mijn werkgever ook. Je kan je overuren/bonussen laten uitbetalen in hardware. Weet nog niet precies hoe het zit. Zal iets met loonbelasting te maken hebben.
Heb het zelf nog niet gebruikt, maar veel collega gebruiken deze regeling.
Staat wel iets over op papier dan neem ik aan? Als ik hiermee akkoord ga wil ik er graag iets over laten vastleggen, mijn werkgever is een toffe peer maar daar heb ik niks aan als er problemen ontstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Waarschijnlijk (ik wil niet iemand in een kwaad daglicht zetten) wil je werkgever je zo uitbetalen om zo geen belasting te hoeven betalen. Als dit een win/win situatie is zou ik m'n mond houden.

Nu krijg ik waarschijnlijk een boel moraalridders over me heen, maar wat zou je zelf doen?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:44
Het komt op mij over als loon in natura, in plaats van een geldelijke vergoeding voor overwerk. De werkgever moet daarover in beginsel loonbelasting e.d. over betalen. Mogelijk levert dit hem alsnog onder de streep een voordeel op, door een verschil tussen de inkoopprijs en het bedrag waartegen hij het aan jou geeft als beloning, maar dat is niet mijn expertise. Je zou deze vergoeding dan ook terug moeten zien op je loonstrook.

Echter, ik vermoed inderdaad dat je werkgever bewust of onbewust dat niet gaat doen. Waar tijd voor tijd hem niet direct extra geld kost, probeert hij hier door een mooi gebaar een win/win te creëren (jij een vergoeding voor je overwerk tegen redelijke kosten voorhem). Dat is primair zijn probleem bij een controle vanuit de overheid, maar dat geldt mogelijk ook voor jou (ook hier, dit is niet mijn expertise). Zie https://www.belastingdien...t_loon_hoort.html#HL-04.5 voor meer info. Er lijkt ook onder voorwaarden een vrijstelling te zijn tot EUR 500 (zie https://www.belastingdien...deringen.html#HL-d109e605).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoenvisje
pjot1 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 17:21:
Waarschijnlijk (ik wil niet iemand in een kwaad daglicht zetten) wil je werkgever je zo uitbetalen om zo geen belasting te hoeven betalen. Als dit een win/win situatie is zou ik m'n mond houden.

Nu krijg ik waarschijnlijk een boel moraalridders over me heen, maar wat zou je zelf doen?
Ik kan niet helemaal uitweiden over het hoe en wat maar het is voor beide partijen voordelig :) (ervan uitgaande dat het allemaal legaal gaat etc.). Mijn vraag is meer of het vaker gebeurt (ja dus) en wat daar dan over op papier staat.

[ Voor 4% gewijzigd door zoenvisje op 11-04-2018 17:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
[...]

Ik kan niet helemaal uitweiden over het hoe en wat maar het is voor beide partijen voordelig :). Mijn vraag is meer of het vaker gebeurt (ja dus) en wat daar dan over op papier staat.
Tuurlijk is het per bedrijf / branche verschillend maar natuurlijk gebeurt dit vaker. Bij een klein bedrijf zal er vaker een mondelinge afspraak gemaakt worden om administratieve rompslomp te voorkomen.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:30

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Kans is aardig groot dat dit loon in natura via WKR (vrije ruimte) zal worden gebruikt, al kan je daar aardig 'grijs gebied' mee gaan spelen. Loon in natura via WKR is wel vrij gebruikelijk (genoeg over te vinden), alleen de afrekening achter de schermen zitten vaak de constructies die niet altijd helemaal jofel zijn.

https://www.hr-kiosk.nl/h...ordelen-in-geld-of-natura

In de basis zal jij voor elk overuur X bedrag krijgen, tot je X * Y hebt 'gespaard' en je product Z koopt/vraagt. De waarde van Z kan hij dan in de vrije ruimte zetten, jij blij met je Z en werkgever scheelt het wat kosten (belastingen, bruteren, etc).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:44
Kortom, gevalletje creatief en soepel werkgeverschap. Verwacht niks op papier, hang het niet aan de grote klok, neem je nieuwe speeltjes met een grote glimlach in ontvangst en ga rustig door met je leven. Again, als het jaarlijks over overzichtelijke bedragen gaat, c’est la vie.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
[...]

Belastingfraude is van alle tijden dus ja het gebeurt vaker*.

Als medewerker word je waarschijnlijk ook nog medeplichtig gemaakt door te tekenen voor 'zakelijk' gebruik :z

* er zijn een beperkt aantal gevallen waar iets belastingvrij verstrekt kan worden, maar de beschrijving in dit geval wijst daar in het geheel niet op. Deze hele constructie ruikt naar ontduiking van loonbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoenvisje
Beter teken ik dus in ieder geval niks. Of nog beter ga ik gewoon op vakantie net als de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
zoenvisje schreef op woensdag 11 april 2018 @ 18:07:
Beter teken ik dus in ieder geval niks. Of nog beter ga ik gewoon op vakantie net als de rest.
Hierboven wordt een informatief artikel aangehaalt. Als je bijvoorbeeld iets oprecht tekent in lijn met "Apparatuur, gereedschappen en instrumenten mede voor gebruik thuis" onder de WKR (werkkostenregeling) dan is daar natuurlijk weinig mee mis.

Flinke loonbestanddelen onder de WKR 'uitbetalen' is niet toegestaan zoals het artikel ook uitlegt.

Vraag de werkgever gewoon om het overwerk bruto uit te betalen. Uiteindelijk heb je meer aan netto euro's op de bank dan zogenaamd voordelige meuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoenvisje
Rukapul schreef op woensdag 11 april 2018 @ 20:40:
[...]

Hierboven wordt een informatief artikel aangehaalt. Als je bijvoorbeeld iets oprecht tekent in lijn met "Apparatuur, gereedschappen en instrumenten mede voor gebruik thuis" onder de WKR (werkkostenregeling) dan is daar natuurlijk weinig mee mis.

Flinke loonbestanddelen onder de WKR 'uitbetalen' is niet toegestaan zoals het artikel ook uitlegt.

Vraag de werkgever gewoon om het overwerk bruto uit te betalen. Uiteindelijk heb je meer aan netto euro's op de bank dan zogenaamd voordelige meuk.
Uitbetalen is niet mogelijk, staat in het contract. Ik ga voorstellen dat ik gewoon vaker een dagje vrij ben en dat ik dat wat korter van tevoren aangeef dan vakantieaanvragen zodat ik een beetje naar het weer kan kijken etc. Lijkt mij een betere oplossing.

Bedankt in ieder geval voor de antwoorden.
Pagina: 1