Netwerkbeheerders en meterkast

Pagina: 1
Acties:

• marn
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 04-11-2024
De netwerkbeheerders krijgen het nog druk nu we van het gas af willen cq moeten.
Op dit moment verwijzen ze voor de meterkast eisen doodleuk naar het bouwbesluit van 2005, oké hij moet tegenwoordig ietsje breder worden.
Deze oude meterkast eisen zijn zo raar nog niet als je uitgaat van een gasaansluiting.
Ook de elektriciteitsmeter met het telwerk op ooghoogte voor een meteropnemer was verdedigbaar. En een echte tweaker is natuurlijk ook bereid zijn om met de laptop op schoot op de deurmat de domotica in te regelen.
Maar nu de slimme meter op afstand uitgelezen wordt is een premium locatie voor het telwerk niet slim.
De toegang blokkeren is niet handig tijdens de bouw en ook niet als het huis af is.
Zo'n meterkast volgens de eisen is een echte bottle nek in de bouw en dat komt naar voren nu de bouw weer aantrekt.
Aannemers zijn mogelijk later klaar en dat is de netwerkbeheerders ook opgevallen.
Gaan we naar www.aansluiting.nl dan kan eenieder zien (april 2018) dat om de planning te vereenvoudigen, de eerst mogelijke levertijd voor een nieuwe aansluiting op 12 weken is gezet. 3 maanden levertijd!
De helpdesk van je netwerkbeheerder bellen is zinloos, ze leggen je uit wat je al weet en als het erg uit de hand loopt sturen ze een Fleurop bloemenbon, die je (bijna) nergens meer kwijt kunt.

Kortom een netwerkbeheerder kan wel wat hulp gebruiken: Wat zijn passende eisen voor de meterkast anno 2018 en wat is installatietechnisch een praktische locatie in een huis?

[ Voor 8% gewijzigd door marn op 11-04-2018 17:05 ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:02
Die eisen zijn al lang en breed vastgelegd.

https://www.mijnaansluiti...elgestelde_vragen#SecQues
Punt 6

Qua planning... tsja... Laat ik daar maar niet over beginnen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat is nou je probleem? Wil je je netbeheerder helpen, ben je zelf netbeheerder of baal je er gewoon van dat je bij je eigen nieuwbouw aan een hoop eisen moet voldoen :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• marn
Ik heb geen probleem.

De echte levertijden voor een nieuwe aansluiting zijn ook op dit moment heel redelijk in tegenstelling tot wat de website suggereert.

Ik ben goed op de hoogte van normen en overige eisen, een fan van normen, geef slechts aan dat soms enige ontwikkeling gewenst is.
Ik ben vrij om de nieuwbouw (grotendeels zelfvoorzienend) zo in te richten als mij uitkomt en was benieuwd naar ideeën op dit gebied.
Het zal duidelijk zijn dat ik een meterkast achter de voordeur geen goed idee vind. En zo'n lekker compact HR++ gas CV -tje op zolder zit er niet meer in.
Een optie is om "alles" naar een technische ruimte in de kelder te verplaatsen en de extra leiding lengtes voor lief te nemen, of toch een decentrale oplossing.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb er geen ruimte en geld voor maar als je dan toch nieuw gaat bouwen: technische ruimte. Alles wat je wilt meten, regelen en aansturen kun je daar doen. Hoe je niet door je woning heen alles voor elkaar te maken. Daarbij heb je een nette werkruimte voor wie ook maar langs komt om je installatie te onderhouden of te wijzigen.

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-07-2025
marn schreef op woensdag 11 april 2018 @ 16:54:
Ook de elektriciteitsmeter met het telwerk op ooghoogte voor een meteropnemer was verdedigbaar. En een echte tweaker is natuurlijk ook bereid zijn om met de laptop op schoot op de deurmat de domotica in te regelen.
Maar nu de slimme meter op afstand uitgelezen wordt is een premium locatie voor het telwerk niet slim.
De toegang blokkeren is niet handig tijdens de bouw en ook niet als het huis af is.
Zo'n meterkast volgens de eisen is een echte bottle nek in de bouw en dat komt naar voren nu de bouw weer aantrekt.
De achterliggende gedachte daarvan is dat de ruimte direct boven de meterkast ook niet te gebruiken is.

• marn
Tendeer ik ook naar.
Ik werd aan het twijfelen gebracht door een ervaren installateur. Hij stelde voor dat een groepenkast enigszins centraal, net onder de verdiepingsvloer, zeg hoog onder de trap, de ideale plek is. Alle ruimtes zijn dan makkelijk te bereiken.
Zelf dacht ik dat een inverter voor de zonnecellen dicht bij de panelen zou moeten hangen, maar ik kom ook wel tegen dat de inverter in de meterkast hangt.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:02
De enige eis is/was binnen 3 m van de voordeur, maar die is dacht ik al uit het Bouwbesluit verdwenen. Alleen netbeheerders hangen er nog aan vast. Zo is voor hulpdiensten of hun eigen onderhoudsdienst altijd snel gas/stroom uit te schakelen in geval van calamiteiten.

Onder de trap is juist onhandig. Vaak heb je een raveling en daar moeten dan ook alle kabels langs? Je kan ook een kant niet op door het trapgat zelf. Ook zou ik bij een nieuw huis een technische ruimte maken met daarin de groepenkast, lichtverdeling, LAN, thuisserver, omvormers etc.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1