Financial of Prive lease, draagkrachtnorm issue

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurie92
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-05 08:18
Goede middag allen,

Gezien mijn huidige auto (Citroën C4 Diesel uit 2012, als occasion 2 jaar geleden aanschaft) de enige mankementen begint te vertonen en daarbij de kosten aardig oplopen, heb ik mij een tijdje geleden georiënteerd op de mogelijkheden m.b.t. private lease of financial lease.

Na lang zoeken en afwegen, eindelijk een keuze kunnen maken voor een geheel nieuwe auto. Goed onderhandeld, bijna alles rond. Blijkt dat ik helaas niet in aanmerking kom, na financiële check.

Ik heb geen schulden maar houd volgens de check/draagkrachtnorm niet genoeg over. En zou geen enkele auto kunnen leasen. |:(

Ik begrijp de reden van de check en vind dit ook goed. Echter het bedrag dat ik zou aflossen aan de auto, is bijna het bedrag dat ik nu ook betaal aan mijn huidige auto. Zelfs nog iets minder. (Gerekend met: Wegenbelasting, verzekering, afschrijving etc.)

Het is dan ook nogal wrang dat ik, ondanks dat ik het kan bewijzen langere tijd al te betalen, niet in aanmerking kom. Het zou erg veel schelen aan onderhoudskosten en onzekerheid.

Hebben jullie wellicht nog tips? :?

Beste antwoord (via Jurie92 op 11-04-2018 16:59)

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:25
Jurie92 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 16:17:
Meer geld verdienen of minder uitgaven hebben :P Meer valt er eigenlijk niet aan te doen. De regels zijn er niet voor niks en zijn zeer waarschijnlijk niet verder onderhandelbaar.

De achterliggende gedachte is dat als jij je wegenbelasting/verzekering niet kan betalen, dit resulteert in je eigen probleem (een onverzekerde auto). Afschrijving? Jouw eigen probleem.

Voor een leasemaatschappij ligt dit anders. Zij moeten bedrag X neerleggen voor een nieuwe auto. Dat kan alleen uit als ze de zekerheid hebben dat jij daadwerkelijk (ik gok even) 48x 220 euro gaat betalen. Dat is bij elkaar ook gewoon meer dan 10.000 euro die je in 4 jaar moet betalen.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:59
Koop een goedkopere auto. Die checks zijn er niet zomaar. Verder is dit nogal koffiedik kijken aangezien wij je financiële situatie niet kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurie92
.Maarten schreef op woensdag 11 april 2018 @ 16:19:
Koop een goedkopere auto. Die checks zijn er niet zomaar. Verder is dit nogal koffiedik kijken aangezien wij je financiële situatie niet kennen.
Bedankt voor je reactie Maarten.

Dat begrijp ik, maar zijn er wellicht bedrijven die dergelijke bewijzen wel accepteren of d.m.v. garant staan van derden?

Voor het idee, het gaat om het leasen van een bedrag van 220 EUR de maand. Mijn huidige auto kost +/- 250 EUR excl. afschrijving en onderhoudskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik begrijp de reden van de check en vind dit ook goed. Echter het bedrag dat ik zou aflossen aan de auto, is bijna het bedrag dat ik nu ook betaal aan mijn huidige auto. Zelfs nog iets minder. (Gerekend met: Wegenbelasting, verzekering, afschrijving etc.)
Het punt is dat je met lease een langdurige verplichting aangaat, terwijl je (in theorie) een eigen auto morgen zou kunnen verkopen om van je lasten af te zijn. Deze vergelijking gaat dus niet op.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:36
Er wordt puur naar financiële draagkracht gekeken, en die heb jij blijkbaar niet. Hoe krom dat ook is, maar je maandelijkse lasten van een auto liggen niet bijv. 4 jaar vast, terwijl een private lease etc. dat wel ligt.

WBT de financiele toetsing zal elk bedrijf mogelijk zelf iets in kunnen bekijken, maar niet veel. Mogelijk dat je wel nog zelf een groot bedrag kunt inleggen waardoor het maandbedrag lager wordt en dus je toetsing wel mogelijk wordt? Maar veel meer kun je er niet van maken. Of die derden moeten de auto leasen en jij moet rijden, maar dan nemen zij ook het risico.

[ Voor 3% gewijzigd door ErgoStijn op 11-04-2018 16:29 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:25
Meer geld verdienen of minder uitgaven hebben :P Meer valt er eigenlijk niet aan te doen. De regels zijn er niet voor niks en zijn zeer waarschijnlijk niet verder onderhandelbaar.

De achterliggende gedachte is dat als jij je wegenbelasting/verzekering niet kan betalen, dit resulteert in je eigen probleem (een onverzekerde auto). Afschrijving? Jouw eigen probleem.

Voor een leasemaatschappij ligt dit anders. Zij moeten bedrag X neerleggen voor een nieuwe auto. Dat kan alleen uit als ze de zekerheid hebben dat jij daadwerkelijk (ik gok even) 48x 220 euro gaat betalen. Dat is bij elkaar ook gewoon meer dan 10.000 euro die je in 4 jaar moet betalen.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Wat is er trouwens mis met je C2 van (nog maar) 6 jaar oud dat het voordeliger is om 36 of 48 x 220 euro te betalen ipv de reparatie te laten doen ?

Try SCE to Aux

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:44
@Imnoa C4 gaat het om.
Maar als eigenaar van een C4 GP met ook aardig wat vage mankementen, kan ik nu al zeggen dat ik met al mijn auto's bij elkaar nog niet zoveel heb hoeven betalen aan reparaties dan aan deze.
Het is en blijft een Franse wagen zullen we maar zeggen. Kan me dus wel voorstellen dat TS aan het kijken is naar minder kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:04

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Arunia schreef op woensdag 11 april 2018 @ 16:32:
@Imnoa C4 gaat het om.
Kan me dus wel voorstellen dat TS aan het kijken is naar minder kosten.
Dan kan TS natuurlijk ook gewoon zijn huidige auto inruilen en met bijbetaling rijdt hij dan een auto met minder problemen (lees kosten).

Dan is zijn probleem ook opgelost, zonder langdurige financiele verplichting.

Als TS dat geld niet heeft (en dus momenteel geen buffer heeft), dan zou ik zeker extra hard nadenken of een extra financiele verplichting wel zo handig is.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurie92
@naitsoezn @ErgoStijn @Richh
Begrijp inderdaad wat jullie bedoelen en begrijp ook wel waarom deze zekerheid nodig is.

Op dit moment houd ik echter meer dan genoeg over in de maand, maar besteed dat liever niet alleen aan reparaties. (Wellicht ben ik te zuinig? ;) )

@Imnoa
Op dit moment functioneert mijn airconditioning niet meer en ik heb het idee dat er iets mis is met mijn automatische versnellingsbak. Beide reparaties zijn niet de goedkoopste. Laat staan wat er nog gaat komen.

@Question Mark
Klopt inderdaad, zou mijn C4 dan ook inruilen. Een financiële buffer heb ik overigens ook nu al.

Probleem is dat ik deze liever niet uitgeef, juist om een buffer te behouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat soort financiele constructies wordt meestal aangegaan met een financiele instelling die onder de dealermaatschappij valt. Die kijken simpelweg naar het risico voor hen. En bij jou zien ze dus een te groot risico dus weigeren ze.
Als je het echt wilt zou je een persoonlijke lening bij een derde partij kunnen overwegen (die tarieven zijn meestal nog wat schappelijker ook) en de auto daarmee betalen. Bedenk je dan wel dat je hem ook allrisk wilt verzekeren, want als het mis gaat ben je worst case je auto kwijt maar moet je je lening alsnog inclusief rente aflossen.

Moraal: ik zou een goede andere tweedehands overwegen, of reparatie, net wat je zelf kunt dragen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurie92
The Eagle schreef op woensdag 11 april 2018 @ 16:55:
Dat soort financiele constructies wordt meestal aangegaan met een financiele instelling die onder de dealermaatschappij valt. Die kijken simpelweg naar het risico voor hen. En bij jou zien ze dus een te groot risico dus weigeren ze.
Als je het echt wilt zou je een persoonlijke lening bij een derde partij kunnen overwegen (die tarieven zijn meestal nog wat schappelijker ook) en de auto daarmee betalen. Bedenk je dan wel dat je hem ook allrisk wilt verzekeren, want als het mis gaat ben je worst case je auto kwijt maar moet je je lening alsnog inclusief rente aflossen.

Moraal: ik zou een goede andere tweedehands overwegen, of reparatie, net wat je zelf kunt dragen.
Als ik het inderdaad zo lees is er niet echt een alternatief, maar alleen:
1. Nog meer inkomen krijgen. (Gaat voorlopig niet.)
2. Een derde betalen ipv rechtstreeks.
3. Toch een gedeelte van mijn buffer gebruiken icm inruilwaarde auto.
4. Huidige auto niet verkopen en hopen op niet te veel kosten.

Bedankt voor het meedenken en verheldering. _/-\o_ Beter te veel gecheckt, dan toch misgelopen. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een buffer heb je JUIST voor dit soort onvoorziene dingen imho. Ik kom er ook liever niet aan, maar als je dan zoiets krijgt is het fijn om te weten dat ie kan doen waar ie er voor is.

Verder: diesel rij je niet voor niks neem ik aan. Geeft je baas je evt de optie tot lease? Kun je allicht even vragen, ook al is het niet standaard.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackson6
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Om wat voor een leasebedrag ging het eigenlijk? Volgens mij kan je bij een vaste baan van >€2000 in 99% van de gevallen een auto van <€300 leasen mits je geen schulden hebt of andere afwijkende lasten.

[ Voor 63% gewijzigd door Jackson6 op 11-04-2018 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:32
Of je hebt een tijdelijke baan (of opeenvolging van tijdelijke contracten).
Dan hebben banken ineens ook minder zin.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Wat jij moet doen is gewoon een jaren 90 japanner kopen en lekker rijden. Mn ma rijdt al 21 jaar probleemloos een starlet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
private lease of financial lease.
Je kent de verschillen?
Jurie92 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 16:23:
Voor het idee, het gaat om het leasen van een bedrag van 220 EUR de maand. Mijn huidige auto kost +/- 250 EUR excl. afschrijving en onderhoudskosten.
Dan heb je een PL Picanto/Aygo/Celerio voor 48 maand en 20k km? Aardig verschil met een C4 diesel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 23:49
Die C4 diesel gaat een lachwekkende inruil opleveren, zeker als je zelf niets nieuws koopt. Tweedehands betekent particuliere koper. Mensen kopen al niet gauw prive een diesel, zeker niet in de grotere maten, bang voor de wegenbelasting en sinds kort de dreiging van milieuzones. Het vertrouwen is weg.

Bovendien, de onkosten heb je misschien al deels gehad. Fuck de geleasde Aygo en geniet de komende jaren van je C4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurie92
The Eagle schreef op woensdag 11 april 2018 @ 17:05:
Een buffer heb je JUIST voor dit soort onvoorziene dingen imho. Ik kom er ook liever niet aan, maar als je dan zoiets krijgt is het fijn om te weten dat ie kan doen waar ie er voor is.

Verder: diesel rij je niet voor niks neem ik aan. Geeft je baas je evt de optie tot lease? Kun je allicht even vragen, ook al is het niet standaard.
Daar heb je natuurlijk ook een punt. ;)

Diesel reed ik vanwege een voorgaande baan. Afstand is nu vele malen minder en dus niet meer voordeliger.

Helaas kan mijn werkgever verder niets betekenen. Past immers niet bij mijn functie.
Jackson6 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 17:14:
Om wat voor een leasebedrag ging het eigenlijk? Volgens mij kan je bij een vaste baan van >€2000 in 99% van de gevallen een auto van <€300 leasen mits je geen schulden hebt of andere afwijkende lasten.
Het heeft er mee te maken dat mijn maandelijkse woonlasten behoorlijke impact hebben. (800 EUR)

Helaas heb ik hierin niet veel andere keus gezien;
- Kopen is net te duur
- Andere huurwoningen zijn niet beschikbaar of zijn net zo duur.
- Goedkopere woningen zijn vaak alleen voor minimale inkomens, of kunnen wel een opknapbeurt gebruiken. Veel anders ben ik niet tegen gekomen, natuurlijk wel nog steeds aan het zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-06 13:43
Kapotte airco en de automatische versnellingsbak is natuurlijk gewoon pech. Hoeveel kosten heb je tot nu toe aan onderhoud gehad? En wat is er allemaal vervangen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:18
Je moet het natuurlijk willen..... maar.... aangezien je naar iets kleins kijkt als een aygo of soortgelijk:

Een 2e hands oud japans autootje, of een ander merk. Zelf heb ik een Peugeot 206 uit 2002. Een diesel, want meer dan 30.000 km/j (en het omslagpunt ligt al rond de 10.000 km bij deze auto). Inmiddels heb ik al meer dan 4 ton op de teller, en hij rijd nog prima. Vorige APK zelfs geen enkele opmerking. Heeft mij 1000 euro aanschaf gekost, en na een half jaar 571 euro aan reparatiekosten (lekkende verstuivers)

Gekozen omdat:
Zuinig (1:20)
goedkoop in wegenbelasting (voor een diesel)

Het voordeel is dat als de reparatiekosten hoog uitvallen, je hem gewoon inruilt (aka sloopwaarde) en een nieuwe koopt. Het is dus geen financiële aanslag op je budget. Als ik de kosten van het afgelopen jaar bekijk, kom ik op ongeveer 242 euro per maand uit. Dat is all-in zoals de leasemaatschappijen dat ook bekijken (dus aanschaf a 1000 euro, reparatie a 580 euro wat een uitzondering is, onderhoud, verzekering en belasting voor een diesel a 64 euro p/m)

Dat lijkt een stuk duurder voor een oud barrel, maar ik rijd natuurlijk 3x zoveel km als de standaard 10.000 km/j die bij leasebedrijven is berekend.

Ik kom op 16,5 cent/liter totaal (inc alles, ook diesel). En dat bedrag wordt enkel lager naarmate ik langer rijd omdat de aanschafprijs nu nog 25% daarvan voor zijn rekening neemt.

Een private-lease van 220 euro, 10.000km/j kost 26,4 cent/liter. En dat is exclusief benzine. Inclusief kom je op 33,3 cent/l (1:20, benzineprijs 1,50). Dat is dus het dubbele aan kosten voor 3x minder kilometers.

Private lease is als een verzekering. Als je de kosten/risico zelf kan dragen is private lease eigenlijk altijd (veel) duurder. Logisch, want er moet ook aan verdient worden. Nu is mijn geval wel gunstig voor prijs per km, maar eigenlijk geld dit al heel snel.

Ik ben idd benieuwd wat er nu aan kosten gemaakt is en wat er vervangen is. Het is zonde om een volledig gereviseerde auto waarvan je nu dus weet wat er allemaal niet meer stuk kan gaan in te ruilen voor een dure private-lease variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackson6
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Jurie92 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 09:47:
Het heeft er mee te maken dat mijn maandelijkse woonlasten behoorlijke impact hebben. (800 EUR)

Helaas heb ik hierin niet veel andere keus gezien;
- Kopen is net te duur
- Andere huurwoningen zijn niet beschikbaar of zijn net zo duur.
- Goedkopere woningen zijn vaak alleen voor minimale inkomens, of kunnen wel een opknapbeurt gebruiken. Veel anders ben ik niet tegen gekomen, natuurlijk wel nog steeds aan het zoeken.
Ik neem aan dat je dan alleen woont?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:20

JT

VETAK y0

@Jurie92 Wellicht is dit een handige website om te gebruiken voor een zoektocht naar een andere auto :)
Pyramiden schreef op donderdag 12 april 2018 @ 10:03:
Kapotte airco en de automatische versnellingsbak is natuurlijk gewoon pech.
Dat weet ik nog net zo niet.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurie92
Pyramiden schreef op donderdag 12 april 2018 @ 10:03:
Kapotte airco en de automatische versnellingsbak is natuurlijk gewoon pech. Hoeveel kosten heb je tot nu toe aan onderhoud gehad? En wat is er allemaal vervangen?
Waah schreef op donderdag 12 april 2018 @ 10:18:
Je moet het natuurlijk willen..... maar.... aangezien je naar iets kleins kijkt als een aygo of soortgelijk:

Een 2e hands oud japans autootje, of een ander merk. Zelf heb ik een Peugeot 206 uit 2002. Een diesel, want meer dan 30.000 km/j (en het omslagpunt ligt al rond de 10.000 km bij deze auto). Inmiddels heb ik al meer dan 4 ton op de teller, en hij rijd nog prima. Vorige APK zelfs geen enkele opmerking. Heeft mij 1000 euro aanschaf gekost, en na een half jaar 571 euro aan reparatiekosten (lekkende verstuivers)

Gekozen omdat:
Zuinig (1:20)
goedkoop in wegenbelasting (voor een diesel)

Het voordeel is dat als de reparatiekosten hoog uitvallen, je hem gewoon inruilt (aka sloopwaarde) en een nieuwe koopt. Het is dus geen financiële aanslag op je budget. Als ik de kosten van het afgelopen jaar bekijk, kom ik op ongeveer 242 euro per maand uit. Dat is all-in zoals de leasemaatschappijen dat ook bekijken (dus aanschaf a 1000 euro, reparatie a 580 euro wat een uitzondering is, onderhoud, verzekering en belasting voor een diesel a 64 euro p/m)

Dat lijkt een stuk duurder voor een oud barrel, maar ik rijd natuurlijk 3x zoveel km als de standaard 10.000 km/j die bij leasebedrijven is berekend.

Ik kom op 16,5 cent/liter totaal (inc alles, ook diesel). En dat bedrag wordt enkel lager naarmate ik langer rijd omdat de aanschafprijs nu nog 25% daarvan voor zijn rekening neemt.

Een private-lease van 220 euro, 10.000km/j kost 26,4 cent/liter. En dat is exclusief benzine. Inclusief kom je op 33,3 cent/l (1:20, benzineprijs 1,50). Dat is dus het dubbele aan kosten voor 3x minder kilometers.

Private lease is als een verzekering. Als je de kosten/risico zelf kan dragen is private lease eigenlijk altijd (veel) duurder. Logisch, want er moet ook aan verdient worden. Nu is mijn geval wel gunstig voor prijs per km, maar eigenlijk geld dit al heel snel.

Ik ben idd benieuwd wat er nu aan kosten gemaakt is en wat er vervangen is. Het is zonde om een volledig gereviseerde auto waarvan je nu dus weet wat er allemaal niet meer stuk kan gaan in te ruilen voor een dure private-lease variant.
Als ik een andere tweedehands auto zou kopen, zou ik wel minstens dezelfde opties terug willen m.u.v. automaat. Dit is immers een van de redenen van aanschaf geweest.

Wat er nu al vervangen is;
- Remmen achter
- Ruitenwissers
- 4x banden
- Roetfilter

(Volgensmij vergeet ik nog iets, maar dat schiet me even niet te binnen.)

Morgen gaat hij voor een grote beurt en apk (a 375 EUR), gezien de 200.000 km mijlpaal niet veel keuze.
Ik verwacht dat dan:
- Remmen voor (is al aangegeven bij vorige beurt)
- Ruitenwissers
- Mogelijk banden

Hopelijk geen andere zaken, gezien hij soms niet in de versnelling gaat voor een paar seconden en soms irritant schokkend schakelt. (Alsof de koppeling te snel wordt los gelaten. Op andere momenten lijkt het wel alsof ie met de koppeling ingedrukt rijd.)

Als ik het zo opsom lijkt het niet zo gek veel, maar het is bij iedere beurt wel iets. Met name dat maakt het dat ik het gevoel heb, dat het wachten is op iets anders. Daarbij te bedenken dat de eerste vervangingen 3-4 maanden na aanschaf heb moeten doen. Terwijl de dealer waar ik hem gekocht heb, naar eigen zeggen ook een grote beurt heeft gedaan.

@JT Ik ga eens een kijkje nemen, bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
Minder dan 500 euro aan gemiddelde kosten per 5 jaar? Klopt dat? Het zou een koopje zijn. User reliability rating is gewoon goed. Air conditioning problemen is 0,01%? Idem versnellingsbak?
Jurie92 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 10:39:
Als ik een andere tweedehands auto zou kopen, zou ik wel minstens dezelfde opties terug willen m.u.v. automaat. Dit is immers een van de redenen van aanschaf geweest.

Wat er nu al vervangen is;
- Remmen achter
- Ruitenwissers
- 4x banden
- Roetfilter

(Volgensmij vergeet ik nog iets, maar dat schiet me even niet te binnen.)

Morgen gaat hij voor een grote beurt en apk (a 375 EUR), gezien de 200.000 km mijlpaal niet veel keuze.
Ik verwacht dat dan:
- Remmen voor (is al aangegeven bij vorige beurt)
- Ruitenwissers
- Mogelijk banden

Hopelijk geen andere zaken, gezien hij soms niet in de versnelling gaat voor een paar seconden en soms irritant schokkend schakelt. (Alsof de koppeling te snel wordt los gelaten. Op andere momenten lijkt het wel alsof ie met de koppeling ingedrukt rijd.)

Als ik het zo opsom lijkt het niet zo gek veel, maar het is bij iedere beurt wel iets. Met name dat maakt het dat ik het gevoel heb, dat het wachten is op iets anders. Daarbij te bedenken dat de eerste vervangingen 3-4 maanden na aanschaf heb moeten doen. Terwijl de dealer waar ik hem gekocht heb, naar eigen zeggen ook een grote beurt heeft gedaan.

@JT Ik ga eens een kijkje nemen, bedankt!
Het enige wat echt opvalt zijn dat je 4 banden hebt opgereden in 2 jaar. Dat is redelijk uitzonderlijk, maar verder is dit toch allemaal normaal onderhoud? Nogmaals, versnellingsbak en airco kunnen gewoon pech zijn. Dat kan bij elke auto voorkomen.

En dan zie ik dingen als de fusekogels, schokbrekers, waterpomp en meer van dat soort prijzig onderhoud er nog niet eens tussen staan. Het onderhouden van een auto kost gewoon geld.

Heb je al eens naar de versnellingsbak laten kijken? Door wat olie af te tappen kun je vaak goed zien of er binnenin dingen vermalen worden. Anders kun je altijd nog een flush doen van de bakolie, dat kost de wereld niet en kan veel problemen verhelpen.

Edit: Zoals hieronder aangegeven is een set banden per 50k km zo gek nog niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Pyramiden op 12-04-2018 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
4 banden, dus 50.000 km in 2 jaar? Ik denk dat je met dit aantal kilometers tenminste 1000 per jaar aan onderhoud moet budgetteren. (4 cent/km).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:18
Ik zie IMHO weinig reparatiekosten.

Alles wat je noemt is gewoon slijtage-spul en valt IMHO onder onderhoud. Dit zou je bij elke auto hebben gehad. Het enige is dus de automaat en Airco. Als de automaat nu goed is, zou ik gewoon doorrijden. Met elke andere auto kan je airco-problemen krijgen. En een automaat is inderdaad duur als reparatie. Daarom zou ik ook nooit een automaat kopen. Veel te duur als het stuk gaat.

Dus ja, het is veel geld geweest. Maar auto's kosten veel geld. En private-lease auto's kosten nog veel meer geld. Enige verschil is dat je de kosten dan per maand betaald in plaats van in 1x....

12x 220 euro klinkt veel minder dan een reparatiebeurt van 1000 euro. Al kost dat laatste natuurlijk veel meer EN heb je geen restwaarde na de leaseperiode.

Als de automaat goed is (schakelen moet dus ook goed gaan, even aangeven bij de garage. Kan soms iets heel kleins en goedkoops zijn) gewoon doorrijden. Auto's kosten geld.

[ Voor 21% gewijzigd door Waah op 12-04-2018 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurie92
Pyramiden schreef op donderdag 12 april 2018 @ 10:47:
[...]

Minder dan 500 euro aan gemiddelde kosten per 5 jaar? Klopt dat? Het zou een koopje zijn. User reliability rating is gewoon goed. Air conditioning problemen is 0,01%? Idem versnellingsbak?

[...]

Het enige wat echt opvalt zijn dat je 4 banden hebt opgereden in 2 jaar. Dat is redelijk uitzonderlijk, maar verder is dit toch allemaal normaal onderhoud? Nogmaals, versnellingsbak en airco kunnen gewoon pech zijn. Dat kan bij elke auto voorkomen.

En dan zie ik dingen als de fusekogels, schokbrekers, waterpomp en meer van dat soort prijzig onderhoud er nog niet eens tussen staan. Het onderhouden van een auto kost gewoon geld.

Heb je al eens naar de versnellingsbak laten kijken? Door wat olie af te tappen kun je vaak goed zien of er binnenin dingen vermalen worden. Anders kun je altijd nog een flush doen van de bakolie, dat kost de wereld niet en kan veel problemen verhelpen.
Ik wist niet dat dat überhaupt mogelijk was. Ik zal daar eens navraag over doen, dat zou inderdaad zekerheid geven dan.

Ik heb gelezen dat bij een aantal gebruikers de flush het erger heeft gemaakt. Waar zou je zoiets het beste en goedkoopste kunnen laten doen? Hoe zit het bijvoorbeeld met een revisie, wanneer is dat zinvol en is dat überhaupt betaalbaar?
t_captain schreef op donderdag 12 april 2018 @ 10:49:
4 banden, dus 50.000 km in 2 jaar? Ik denk dat je met dit aantal kilometers tenminste 1000 per jaar aan onderhoud moet budgetteren. (4 cent/km).
Ik rij maar maximaal 15.000 km per jaar. Eerste jaar heb ik mogelijk wat meer gereden. Hoe het kan is mij dan ook een raadsel, banden leken vrij nieuw bij aanschaf. Ik rij wel redelijk vlot maar dat lijkt me ook niet het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Nieuw en "vrij nieuw" kan zomaar 2 mm schelen. Als je een band van 8 naar 2mm profiel rijdt, dan is die 1e 2mm een verschil van 33%.

Wat voor kilometers maak je, vooral snelweg of veel in de stad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurie92
t_captain schreef op donderdag 12 april 2018 @ 11:01:
Nieuw en "vrij nieuw" kan zomaar 2 mm schelen. Als je een band van 8 naar 2mm profiel rijdt, dan is die 1e 2mm een verschil van 33%.

Wat voor kilometers maak je, vooral snelweg of veel in de stad?
Daar heb je gelijk in, wellicht beter moeten controleren bij aanschaf. (Lees nameten.) Is helaas niets meer aan te doen.

Tot een jaar geleden voornamelijk snelweg. Nu denk ik alsnog het merendeel snelweg maar door meer files ook vaker 80 wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
80 en snelweg levert niet gek veel bandenslijtage op. Stadsverkeer veel meer per gereden kilometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:20

JT

VETAK y0

Pyramiden schreef op donderdag 12 april 2018 @ 10:47:
[...]

Ik zie nergens staan dat dat 500 per 5 jaar is. Er staat het gemiddelde aan reparatiekosten berekend over 5 jaar, dus per reparatie. Aan de hand van de reliability index kun je zien hoe vaak er relatief gezien iets kapot gaat, 100 is het gemiddelde. Als je naar de pie chart gaat dan zie je een ander beeld van de versnellingsbak. Ik vermoed dat de percentages op het ene tab is hoeveel eigenaren er problemen mee hebben en in de pie chart hoeveel procent van de problemen met de bak te maken hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door JT op 12-04-2018 11:14 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
Jurie92 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 10:59:

Ik wist niet dat dat überhaupt mogelijk was. Ik zal daar eens navraag over doen, dat zou inderdaad zekerheid geven dan.

Ik heb gelezen dat bij een aantal gebruikers de flush het erger heeft gemaakt. Waar zou je zoiets het beste en goedkoopste kunnen laten doen? Hoe zit het bijvoorbeeld met een revisie, wanneer is dat zinvol en is dat überhaupt betaalbaar?

Ik rij maar maximaal 15.000 km per jaar. Eerste jaar heb ik mogelijk wat meer gereden. Hoe het kan is mij dan ook een raadsel, banden leken vrij nieuw bij aanschaf. Ik rij wel redelijk vlot maar dat lijkt me ook niet het probleem.
Meestal zit er onderop de versnellingsbak een inbus-bus die de bak afdicht. Als je die even openmaakt en er een bekertje onderhoud kun je een beetje aftappen. Het kan ook zo zijn dat er een pijlstok op de versnellingsbak zit, dan hoeft de bak niet open. Dit soort dingen staan meestal in de handleiding van de auto. Je zou even moeten uitzoeken welk model versnellingsbak de auto heeft.
Afbeeldingslocatie: https://d9hhrg4mnvzow.cloudfront.net/estimate.myautomatictransmission.com/common-transmission-problems/a6e2589c-fluidcondition-dipstick.jpg
Je dient dan vooral te letten op de kleur en of je metaaldeeltjes erin ziet glinsteren.

Het goedkoopste is als je het zelf doet, of als je een handig familielid hebt die je kunt helpen. Als je daar niet aan wilt wagen zou ik gewoon naar de garage gaan, en puur een flush zou niet zoveel mogen kosten. De meeste kosten zitten in de prijs van de vloeistof. Je zou de kosten nog iets kunnen drukken door in overleg met de garage zelf de versnellingsbakvloeistof te bestellen. Dit staat meestal in je onderhoudsboekje, wat ik even dubbel zou checken met de website waar je de vloeistoffen besteld dat het zeker de goede is.

Het kan soms erger worden van een flush, maar dat kun je denk ik beter met de garage bespreken.
Revisie is wel duur, en dan moet je je afvragen of het de investering waard is...

30.000 is niet echt veel... Maar ook auto afhankelijk. Zijn de banden wel netjes recht afgesleten?
JT schreef op donderdag 12 april 2018 @ 11:12:
[...]

Ik zie nergens staan dat dat 500 per 5 jaar is. Als je naar de pie chart gaat dan zie je een ander beeld van de versnellingsbak. Ik vermoed dat de percentages op het ene tab is hoeveel eigenaren er problemen mee hebben en in de pie chart hoeveel procent van de problemen met de bak te maken hebben.
Als je op dat vraagtekentje klikt naast het getal staat dat het om de kosten per 5 jaar zouden gaan... Anyway, ik vind het nogal een vage website... De data is niet zo duidelijk...

[ Voor 3% gewijzigd door Pyramiden op 12-04-2018 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:22
Je rijdt nu een grote auto en wilt naar kleiner, koop dan een net zo oude auto van een kleiner formaat dan scheelt het nog meer in maandelijkse lasten, nieuw rijden kost je veel afschrijving bij zelf kopen en bij private lease wordt dat ook doorberekend in de kosten. Waarschijnlijk kun je zonder bijbetalen een goedkopere auto rijden zonder problemen als je bereid bent kleiner te gaan rijden.

Doorrijden is bijna altijd goedkoper tenzij je auto totalloss is. Vooral omdat de afschrijving kleiner wordt en je dus meer onderhoudskosten mag hebben om op hetzelfde maandelijkse kostenplaatje te komen. Ik zelf heb een spreadsheet gemaakt en een nieuwe of jonggebruikte auto kost mij van hetzelfde formaat 100 a 150eu meer in de maand. Dat is dus 1200-1800euro per jaar wat je ook aan reparaties kan uitgeven om je auto in goede staat te houden. Belangrijkste is iedere 15.000km onderhoudsbeurt en slijtageonderdelen laten controleren. Mijn advies is dus om door te rijden voor nu en gewoon onderhoud te laten doen.

[ Voor 4% gewijzigd door TheUninvited op 12-04-2018 11:40 ]

Pagina: 1