Zat van Synology? Wat als volgende NAS

Pagina: 1
Acties:

• $tranger
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-12-2025
Inmiddels ben ik met m'n 2e Synology NAS bezig. De eerste heb ik ooit verkocht omdat ik 'm te onconfigureerbaar vond. Na wat omzwervingen die me ook niet bevielen heb ik 1,5 jaar geleden toch weer een Synology (216play) gekocht. Ik draai er wat specifieke dingen op zoals Motion als camera software, Domoticz, een tooltje voor BlackBean IR tranciever, en een tooltje voor m'n USB relais-bordje.

Ik moet eerlijk zeggen dat bijna alles wel configureerbaar is, maar dat het wel extreem moeizaam gaat. Daar komt bij dat Synology altijd weer blijft verbazen dat met een systeem update toch weer configuraties gesaboteerd worden. En wat me vooral tegenhoudt is de extreme omslachtigheid om een (Apache) webserver helemaal naar eigen wens te configureren.

Hoe dan ook, ik ben eigenlijk op zoek naar een oplossing om gewoon vanuit een cleane Debian of Ubuntu omgeving een thuisserver/NAS te kunnen draaien. Ik wil dus vooral af van proprietaire NAS-software.

Ik ben inmiddels een tijdje aan het puzzelen wat ik nou wel wil.

Wat ik belangrijk vind:
- 2 disk (3,5"), RAID 1, evt een extra (SSD) drive als bootdisk indien noodzakelijk
- laag verbruik (groot voordeel van m'n huidige NAS) en stil, dus bij voorkeur passief gekoeld
- bij voorkeur compacte behuizing ivm plaatsing in meterkast
- acceptabele specs (SATA600, gigabit ethernet, USB2+)

Wat de mogelijke oplossingen zijn:
- Ik hoor dat Qnap mogelijkheden heeft om op puur een cleane Debian te draaien? Schijnt een klein beetje handigheid en lef te vereisen. Iemand ervaring hier mee of met een andere NAS die wel open source Linux kan draaien? Ik zie bijvoorbeeld ook dat Asustor eenvoudig Debian kan draaien, maar ik ben er nog niet achter of je daar echt de vrije hand hebt of dat je bijvoorbeeld altijd blijft vechten tegen een webserver die poort 80 bezet houd (Synology praktijken)?

- Een eigen mini-ITX of barebone gebaseerde NAS bouwen. Heeft als nadeel dat veel behuizingen of echt te groot worden (houden toch rekening met videokaarten, passen meteen 4 schijven in), of juist te klein zijn (2x 2,5"). Ik heb de ideale behuizing eigenlijk nog niet gevonden.

Oftewel: iemand enige suggestie wat ik mogelijk over het hoofd zie om een mooie open source NAS te kunnen bouwen?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:39

The Eagle

I wear my sunglasses at night

HP Microserver met FreeNAS of gewoon dom een standaard linux distro. Doet alles wat je wilt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:05
Ik zou zeker even in het HP Microserver topic kijken:
Het grote HP Proliant Microserver topic

Met een Microserver heb je veel meer flexibiliteit en kun je het allemaal compleet naar wens maken.

je geeft alleen aan dat 2x2,5 inch te klein is 4x3,5 inch te groot? Welk formaat zou je dan willen hebben? 2x3,5 inch of 4x 2,5 inch? Zodra het in je meterkast past dan past het toch? Vanuit duurzaamheidsoogpunt zou ik ook liever 3,5 inch gebruiken dan 2,5.

[ Voor 37% gewijzigd door Pyramiden op 11-04-2018 15:12 ]

• $tranger
Na zelf nog maar eens een dag te hebben gepuzzeld ben ik tot het volgende gekomen. Ik heb de behoefte aan 2 schijven laten vallen, mede gezien ik dagelijks backups maak en gezien RAID 1 ook voor de performance weinig doet. Middels de volgende oplossing heb ik toch een praktisch passief gekoeld (misschien 1 case fan?) systeem, met een laag verbruik en wat compact is:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock J4105-ITX€ 88,50€ 88,50
1Streacom F1C Evo Zilver€ 91,-€ 91,-
1Kingston HyperX Impact HX424S14IBK2/8€ 96,53€ 96,53
1Mini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit€ 60,50€ 60,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 336,53

• Pyramiden
Welk voordeel heb je daarmee ten opzichte van een Synology?

Je geeft evenveel uit als voor een Microserver, maar hebt veel minder.

• $tranger
2 factoren: omvang en (vermoedelijk toch echt wel) een lager stroomverbruik.

En zoals ik in m'n openingspost al aangaf: waar ik helemaal knettergek van wordt bij m'n Synology is de complexe software. Alles wat je als package installeert werkt prima, maar wil je zelf wat installeren dan is dat echt een ramp.

2 voorbeelden:

-ik gebruik liever motion dan Surveillance Station, ga d'r maar even voor zitten voor het goed werkt...
-stel maar eens een vhost_alias in met wildcard en SSL op Synology

Daarnaast is een groot voordeel dat deze set toch wel een boel meer performance moet geven dan een Synology die al nooit heel ruim in hun specs zitten. Mogelijk dat de Synology hogere lees- en schrijfsnelheden halen, maar als ik daar rond de 10% op moet inleveren dan kan ik daar mee leven.

[ Voor 82% gewijzigd door $tranger op 11-04-2018 19:30 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

$tranger schreef op woensdag 11 april 2018 @ 19:24:
2 factoren: omvang en (vermoedelijk toch echt wel) een lager stroomverbruik.

En zoals ik in m'n openingspost al aangaf: waar ik helemaal knettergek van wordt bij m'n Synology is de complexe software. Alles wat je als package installeert werkt prima, maar wil je zelf wat installeren dan is dat echt een ramp.

2 voorbeelden:

-ik gebruik liever motion dan Surveillance Station, ga d'r maar even voor zitten voor het goed werkt...
-stel maar eens een vhost_alias in met wildcard en SSL op Synology

Daarnaast is een groot voordeel dat deze set toch wel een boel meer performance moet geven dan een Synology die al nooit heel ruim in hun specs zitten. Mogelijk dat de Synology hogere lees- en schrijfsnelheden halen, maar als ik daar rond de 10% op moet inleveren dan kan ik daar mee leven.
En jij denkt dat je dat oplost met een kale Linux distro?
Synology draait al op linux, dus als je iets anders wil dan wat ze leveren als kant-en-klaar, doe je dus exact wat je zou doen op een kale linux bak.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Pyramiden
Zoals Mckaamos al aangeeft gaat het niet veel makkelijker worden... Ja, Windows met een Samba share, of OpenMediaVault...

Stroomverbruik zal niet ver van elkaar afliggen met zelfbouw en een Gen10.

• $tranger
McKaamos schreef op woensdag 11 april 2018 @ 19:33:
[...]

En jij denkt dat je dat oplost met een kale Linux distro?
Synology draait al op linux, dus als je iets anders wil dan wat ze leveren als kant-en-klaar, doe je dus exact wat je zou doen op een kale linux bak.
Heb je uberhaupt weleens met een Synology gewerkt? :/

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

$tranger schreef op woensdag 11 april 2018 @ 19:46:
[...]

Heb je uberhaupt weleens met een Synology gewerkt? :/
Ja, maar als jij iets alternatiefs gaat doen, mag je zelf in de config files gaan zitten knutselen.
Dus dat is ook niet simpel. En dat is op een kale linux distro net zo.

Hell, ik kneuter daar regelmatig mee, dus ik weet hoeveel geknooi t kan zijn.
Daarbij is Apache HTTPD nou ook niet de meest vriendelijk te configureren webserver. Dan heb ik liever NginX.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• $tranger
Daar verschillen we dan nogal in qua ervaring en voorkeur. Een beetje Apache, Motion, of andere software installeren of compilen is allemaal niet heel ingewikkeld met een goede package manager en voldoende vrijheid qua rechten. Die "vrijheid" kan je enigszins ervaren middels Chroot, maar dan treden er weer 1001 andere complicaties op en dan draait het een week en dan kan je weer opnieuw beginnen door een nieuwe DSM release. Ik ben door de jaren heen echt een beetje Synology moe geraakt...

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
$tranger schreef op woensdag 11 april 2018 @ 19:58:
Daar verschillen we dan nogal in qua ervaring en voorkeur. Een beetje Apache, Motion, of andere software installeren of compilen is allemaal niet heel ingewikkeld met een goede package manager en voldoende vrijheid qua rechten. Die "vrijheid" kan je enigszins ervaren middels Chroot, maar dan treden er weer 1001 andere complicaties op en dan draait het een week en dan kan je weer opnieuw beginnen door een nieuwe DSM release. Ik ben door de jaren heen echt een beetje Synology moe geraakt...
Klinkt eerder alsof je DSM gebruikt om een manier waar het niet voor bedoeld is. Je kan ook prima een Synology NAS kopen/houden en daar wat anders op gaan draaien, is gewoon hardware.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb het over een andere boeg gegooid: ik heb een DS916+ model (de 8GB versie), waar als packages een aantal standaard zaken op draaien.

De rest kan je organiseren door middel van Docker, kan je al een beetje custom dingen in doen, zonder dat je rechtstreeks in de config files van DSM zit te rommelen. En voor de rest kan je prima Virtualization Station gebruiken. Hierin heb ik als VM een aantal vrij kale Debian-installaties draaien die ieder hun specifieke inrichting hebben.

Ik krijg sterk het gevoel dat je dingen in DSM doet die helemaal niet de bedoeling zijn. De config files waar jij het over hebt zijn 'eigendom'/worden gemanaged door DSM/packages, en wanneer jij dan via de achterkant die configs aan gaat zitten passen dan gaat het bij de eerstvolgende update vrolijk stuk.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• $tranger
johnkeates schreef op woensdag 11 april 2018 @ 20:00:
[...]

Klinkt eerder alsof je DSM gebruikt om een manier waar het niet voor bedoeld is. Je kan ook prima een Synology NAS kopen/houden en daar wat anders op gaan draaien, is gewoon hardware.
Die vlieger gaat al helemaal niet op, want ik heb nog nooit iemand gevonden die dat is gelukt :X
Andersom wel (DSM op een niet-Synology machine)
spone schreef op woensdag 11 april 2018 @ 20:03:
Ik heb het over een andere boeg gegooid: ik heb een DS916+ model (de 8GB versie), waar als packages een aantal standaard zaken op draaien.

De rest kan je organiseren door middel van Docker, kan je al een beetje custom dingen in doen, zonder dat je rechtstreeks in de config files van DSM zit te rommelen. En voor de rest kan je prima Virtualization Station gebruiken. Hierin heb ik als VM een aantal vrij kale Debian-installaties draaien die ieder hun specifieke inrichting hebben.

Ik krijg sterk het gevoel dat je dingen in DSM doet die helemaal niet de bedoeling zijn. De config files waar jij het over hebt zijn 'eigendom'/worden gemanaged door DSM/packages, en wanneer jij dan via de achterkant die configs aan gaat zitten passen dan gaat het bij de eerstvolgende update vrolijk stuk.
Dat is misschien een mooie oplossing voor jou, maar ik ben er al niet zo dol op om VM's te draaien en daarnaast lijkt dat op m'n DS216play niet eens mogelijk.

Daarnaast zit ik er ook helemaal niet op te wachten om in DSM config files te lopen rotzooien, maar je kan in een Synology port 80 praktisch niet vrij krijgen, dus laten we eerlijk zijn, een fatsoenlijke webserver configuratie kan je niet draaien buiten de opties die Synology je laat en dat is toch precies het probleem wat ik omschrijf en vanaf wil zijn?

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@$tranger Dan is een kant-en-klaar systeem inderdaad niets voor je en ben je toe aan een eigen gebouwde NAS (of een Synology xxxx+ serie kopen, kan je VM's draaien, play series is voor media, de PLUS serie voor de wat meer power user)

En dan, dan kan je beter dit topic doorlezen; daar staat eigenlijk alles wat je zoekt.
Het grote DIY RAID NAS topic deel 3

[ Voor 19% gewijzigd door Vorkie op 11-04-2018 20:48 ]

• $tranger
Nog even wat interessante gegevens. Qua performance doet mijn systeem het eigenlijk helemaal niet zo slecht vergeleken met een Gen 10 Microserver:

https://www.cpubenchmark....eron-X3216-APU/3159vs3069

En quad- ipv dual core, lagere TDP... Daarnaast lees ik in de reviews (pricewatch: HPE ProLiant MicroServer Gen10 (873830-421) dat het toch wel een herrie apparaat is, wat voor mij een dikke min is. De snelheid van het geheugen is lager geklokt en 't is ook nog eens een groot bakbeest.

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-12-2025
Het klinkt alsof je Docker even moet proberen. Dan loop je niet meer in DSM te prutsen met configuratie bestanden die beheerd worden door Synology zelf (en dus netjes worden "gerepareerd" bij elke update) maar wel de vrijheid hebt om je applicatie in te richten zoals je zelf wilt.
Zie https://tylermade.net/201...unsupported-synology-nas/ voor de installatie van Docker op jouw model NAS.

while (! ( succeed = try ()));

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Als je besluit om zelf iets te bouwen kan je ook kijken naar Openmediavault. Ik heb dit draaien op een zelfbouw op basis van een miniITX mb.
Ben daar op overgestapt doordat ik ontevreden was met mijn QNAP TS412. Ook daar was bij elke update wel weer iets dat niet meer werkte. Bovendien werd de QNAP erg traag door een steeds groter gehalte aan eye candy in de user interface.
Sommige QNAP modellen kan je inderdaad Linux op zetten. Heb daar even naar gekeken, maar dan zou ik toch met een traag ding blijven zitten.

[ Voor 16% gewijzigd door JukeboxBill op 15-04-2018 12:43 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:25
Ik zou kijken voor proxmox i.c.m. ansible playbooks voor op je zelfbouw of gen10 server. Voordeel is dat je met LXC containers kan werken dat een minder sterke cpu vereist. Met Ansible zorg je ervoor dat je altijd je config kan reproduceren. (docker is natuurlijk ook een optie).

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Beetje gek dat je dan toch weer hebt besloten een Synology aan te schaffen. Ja, er ie veel mogelijk, maar je bent wel afhankelijk van de leverancier.

Denk dat het enige wat je kunt doen zelfbouw is. Kies voor M-ITX of zelfs een nog kleinere vormfactor, 2 HDD's erin in RAID/softraid, Linux-distro en gaan.
Pagina: 1