Alles is uiteindelijk 3rd party. Behalve als je het volledig zelf programmeert.
Het liefst draai ik dan een vpn op mn router, dus dan zal ik een andere router moeten kopen.
Wat kost een nieuwe router versus een Raspberry Pi? Losse apparatuur heeft het voordeel, zodat je de router eenvoudig kan vervangen (los van je VPN server). Decentralisatie spreid je risico-factor (m.b.t. defecte HW).
Dan maak je alleen een port-forward op je router, voor je VPN, naar de VPN server in je LAN.
Dan is de camera niet door derden te benaderen, en dus niet te misbruiken d.m.v. exploits op de HTTP/RTSP poorten.
Maar ik vraag me af in hoeverre die camera te benaderen is als ik het via virtual server van mijn router heb lopen.
Virtual Server? Wat die router vendors allemaal voor tekst bedenken...
Gewoon een NAT entry dus.
Het ipadres van de cam is specifiek (static) en dan nog username en ww welke random zijn gegenereerd. Dus hoe groot is de kans dat dit benaderd wordt?
Groot. Je kan jezelf niet verstoppen tussen alle andere open poorten bij je ISP's klanten. Ze vallen gewoon alles aan wat ze kunnen vinden.
En stel het wordt benaderd, dan zou toch alleen de stream van de cam bekeken kunnen worden en verder niks?
Dat ligt er aan of je camera RTSP of iets anders gebruikt. Zodra je de HTTP interface (voor webbased camera beeld) openzet kan die mogelijk gehackt/exploit worden (zonder user/password).
En dan heb ik het nog niet eens over de vele lekke Chinese IP-camera's gehad. Zoek maar eens naar het wachtwoord "xmhdipc". Wat het
hardcoded root password (telnet) is van vele Chinese IP-camera's!
Een camera via andermans cloud is eng. Heb je het gebruikte protocol geanalyseerd?
Hoe weet je dat je camera niet door Chinezen gebruikt kan worden om binnen je LAN te komen? Of als hun "management server"(park) gehackt wordt, dan kunnen de hackers je camera overnemen vanuit de cloud?
Een camera hoeft niet naar buiten te communiceren! Communiceer zelf naar binnen op een betrouwbare manier. Om deze reden zet ik alle camera's altijd in een apart VLAN (en als mogelijk, alle poorten als PVLAN), zodat de camera's niet met internet of elkaar kunnen praten.
Je kan dan kiezen om b.v. alleen de RTSP open te zetten voor alle clients in je LAN. En de HTTP(S) voor management alleen benaderbaar vanaf een speciaal (afgezonderd admin-PC) VLAN.
offtopic:
Pfff, wat een lange post.