Vraag

• BobW91
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-11 19:27
Hallo Tweakers,

Mijn ruim 3 jaar oude Sony Xperia Z3 Compact heeft het helaas begeven, dus ik gebruik nu tijdelijk mijn nóg oudere Sony Xperia T. Enorm traag apparaatje, dus hoog tijd voor een nieuwe!

Helaas kom ik er niet uit. Ik zoek een telefoon die de komende 3-4 jaar snel zijn blijven functioneren en nog updates zal ontvangen. Snelheid en accuduur zijn voor mij het belangrijkste zaken. Zelf zijn mijn ogen momenteel op drie telefoons gericht: Sony Xperia XZ1 Compact, Samsung Galaxy S7 en de Samsung Galaxy A8.

Voornaamste reden dat ik er niet uit kom is omdat ik eigenlijk nog nooit een Samsung device heb gebruikt en nog nooit een "grote" telefoon heb gehad (lees 5+ inch).

Sony Xperia XZ1 Compact
+ Android 8.0
+ Wordt mijn 4e generatie Sony, dus enorm gewend aan Xperia devices
+ Benchmarks zijn beste v/d drie
~ Misschien net iets te klein
- Vrij hoekig design
Opmerking: XZ2 Compact vind ik te dik (zelfs dikker dan mijn ruim 6 jaar oude Xperia T), en te duur

Samsung Galaxy S7
~ 5.1 inch
~ Nog geen Android 8 (update eind april?)
~ Samsung telefoon (nog nooit langer dan 5 minuten een galaxy device in mijn handen gehad)
- Al vrij oud model -> zal die na 3-4 jaar ook nog goed functioneren?
- Home-knop onderaan

Samsung Galaxy A8
+ Design, stuk mooier dan S7
~ Samsung telefoon (nog nooit langer dan 5 minuten een galaxy device in mijn handen gehad)
- 5,6 inch (nog nooit een device boven de 5 inch gehad)
- nog geen Android 8 (update eind dit jaar?)

Ondanks dat de XZ1 Compact de meeste pluspunten heeft, ben ik er nog niet over uit.
Dus graag jullie input.

Alvast bedankt!

Alle reacties

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:18
De S7 zal ik zeker laten vallen, Samsung levert waarschijnlijk Android 8 nog, maar dan stopt het wel voor deze oude telefoon.

Als je ook naar grotere telefoons kijkt, waarom geen grotere Sony meenemen in je vergelijk?

• BobW91
Hmm, fair point!

Ik heb eens wat verder gekeken. Iemand een idee hoe de Galaxy A8 zich verhoudt ten opzichte van de Huawei P20 Lite?
& Hoe grote verandering is EMUI t.o.v stock android?

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:47
Misschien een Nokia 8? Updates zijn supersnel en verder is het een prima toestel.

• swhnld
Een schil t.o.v. stock zegt het in de naam, de interactie veranderd, sommige instellingen zijn verborgen door de schil leverancier, instellingen menu kan anders ingedeeld zijn, iconen anders, een fabrikant kan daar ver in gaan.
Advies, ga naar een winkel waar je ermee kan spelen en een idee krijgen of een bepaalde schil je stoort of niet. Verder is het persoonlijk hoe snel je je aan kunt/wil passen aan een nieuwe schil.

Verwijderd

ik heb zelf de sony xperia z5 premium een iets ouder toestel maar nog steeds met uitstekende prestaties onder de moterkap mijn vriendin heeft een s7 edge maar houdt lange bij na niet vergeleken met mijn xperia qua beeld geen full had maar zelfs 4k camera en snelheid.

heb zelf ook al jaren sony ooit een keer de s5 gehad maar kon nooit wennen aan samsung vol met aps waar je geen klote aan hebt en er maar moeilijk of niet van af krijgt.

draaid op dit moment op android 7.0 das meer dan genoeg al die flauwekul over nieuwste android versies word totaal overschat is meer bedoeld om maar weer een nieuw toestel aan te vragen.

• StanNL
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 05-06 00:47
BobW91 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 10:17:
& Hoe grote verandering is EMUI t.o.v stock android?
EMUI is een compleet andere wereld ten opzichte van stock Android of Sony's interface.

Als ik jou was, zou ik zeker voor de Xperia XZ1 Compact gaan, daar deze zelfs (bijna) de beste accuduur ooit gemeten in een smartphone heeft.

De Galaxy S7 zou ik nu niet meer kopen aangezien deze al ruim 2 jaar oud is.

De reageerder boven mij heeft het duidelijk niet helemaal begrepen: de Z5 Premium is al 2.5 jaar oud, heeft al 2 opvolgers én heeft een 5.5 inch scherm wat aanzienlijk veel groter is dan de Z3 Compact.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik zou de XZ1 compact halen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Verwijderd

4.6 scherm vs 5.5 inch hij geeft zelf aan dat hij aan de kleine kant is

• BobW91
Inmiddels langs gegaan bij Mediamarkt om te spelen met wat devices. Al vrij snel tot de conclusie gekomen dat EMUI niet echt mijn ding is. Samsung Galaxy S8 daarentegen oogt als een prachtig beestje. Naast betere specs ligt die ook beter in de hand t.o.v. de A8.
XZ1C was helaas niet aanwezig :(

• swhnld
Dus? Wordt het de S8?

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Mijn ervaring met Samsung is slecht. Wordt traag, slechte behuizing en bouwkwaliteit. Die van Sony zijn wel weer goed ondanks de slechte verhalen op internet over gebroken schermen. Ik zit momenteel te twijfelen tussen een XZ1 Compact en XZ2 Compact. Beide hebben plus en mins. Is de XZ2 Compact niet iets voor je? De dikte schijnt mee te vallen in de praktijk.

Heb zelf nu een z5 compact overigens.

[ Voor 6% gewijzigd door pjot1 op 17-04-2018 18:49 ]

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:09

Nibbz

Postmaster General

hier van een Z3Compact naar een Samsung A6 (2017) gegaan. Kwa grootte gelijk, scherm van de samsung is mooier maar de batterij van de sony was beter.
Al met al, goeie switch!

Wellicht is de A6 (2018) ook de moeite waard om over na te denken

13:37

Verwijderd

Nibbz schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 18:52:
hier van een Z3Compact naar een Samsung A6 (2017) gegaan. Kwa grootte gelijk, scherm van de samsung is mooier maar de batterij van de sony was beter.
Al met al, goeie switch!

Wellicht is de A6 (2018) ook de moeite waard om over na te denken
Scherm mooier van de A6 dan had je echt de instellingen niet goed staan van de sony, sony heeft een veel diepere contrast ten opzichte van samsung

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:09

Nibbz

Postmaster General

Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2018 @ 12:55:
[...]

Scherm mooier van de A6 dan had je echt de instellingen niet goed staan van de sony, sony heeft een veel diepere contrast ten opzichte van samsung
De zwartwaardes van de A6 zijn echt 10x beter dan van de Z3Compact (Amoled vs LCD). Dat maakt voor mij veel verschil!

Allemaal persoonlijk natuurlijk

13:37

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

Sherlock

No Shit

Ik ben zelf van een Z3 compact* naar een Z5 compact gegaan, en sinds een paar maanden nu een Galaxy S8. Ik was een klein beetje huiverig voor de grootte, maar ik ben er superblij mee. Doordat hij iets smaller en behoorlijk dun is heb je (ik) er echt geen last van.

* en daarvoor een Z1 compact, een Xperia S en een Xperia P, redelijk lang trouw aan Sony gebleven dus.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Pagina: 1