Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Bedrijfsmatige remote laat geen handmatige map-link toe

Pagina: 1
Acties:

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-11 18:52
Hallo,

Mogelijk een beetje vage titel, maar hier wat ik bedoel:

Bedrijfsmatig maken wij gebruik van een remote desktop (Windows server 2008) voor o.a. de e-mail en administratieve software.

Nu krijg ik regelmatig een bestandslocatie per mail doorgestuurd en deze kopieer ik normaal en plak deze vervolgens in de adresbalk van de verkenner en kom dan op de juiste locatie uit.

Dit lijkt echter niet toegestaan in onze remote omgeving en dat maakt het klikken naar een diepgenestelde submap nogal bewerkelijk (ja, ik ben lui).

Nu zal dit vanuit de systeembeheerder vast een gevalletje 'collateral damage' zijn van een bepaalde instelling (zodat je via de adresbalk bijvoorbeeld niet naar de c:\ schijf of verborgen mappen kunt bladeren), maar ik vraag mij af of dit zo is of gewoon luiheid.
Als in 'Ik zet hier gewoon een vinkje zodat je geen maplocaties handmatig in de adresbalk kunt typen, maar ga niet allemaal subrechten instellen dat het voor bepaalde shares wel mag'.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

En je vraag?

Klinkt meer alsof je je Clipboard-redirection per ongeluk hebt uitgevinkt?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• BLACKfm
Nu zal dit vanuit de systeembeheerder vast een gevalletje 'collateral damage' zijn van een bepaalde instelling (zodat je via de adresbalk bijvoorbeeld niet naar de c:\ schijf of verborgen mappen kunt bladeren), maar ik vraag mij af of dit zo is of gewoon luiheid.
:).

Het is niet alleen bij knip en plak (clipboard) acties, maar ook als ik bijvoorbeeld van de E:\ naar J:\ ga.
Als ik de links gewoon aanklik (dus de schijfletter in de verkenner) dan kan ik er gewoon heen en heb daar ook volledige rechten (lees/schrijf). Maar als ik de schijfletter intik in de adresbalk dan mag dat blijkbaar niet.

"Toegang tot de bron *maplocatie* is geweigerd" krijg ik dan als melding.

[ Voor 4% gewijzigd door BLACKfm op 11-04-2018 14:54 ]

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-11 12:14
Klinkt een beetje als een brakke implementatie van uitgeschakelde UNC paden. Denk ook dat het in die richting moet zoeken.

U+

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
En wat verwacht je van ons ?

Tis gewoon een policy die actief is, het ene bedrijf is daar strikter in dan de andere... Als het je echt stoort vraag je je systeembeheerder om een oplossing.

Even uit mijn hoofd dacht ik dat het een policy was van "Remove Run menu from Start Menu", dat heeft dan als bij effect dat je geen unc paden mag intikken. Maar Google kan je daar dan vast mee verder helpen...

-edit-
Volgens mij werkt het wel als je gewoon op je bureaublad een shortcut maakt en daarin het unc path plakt, als work-around. Langleve policies die niet altijd alles blokkeren wat je eigenlijk wel zou willen als beheerder :)

-edit2-
co2301 was me voor...

[ Voor 24% gewijzigd door Enforcer op 11-04-2018 18:35 ]

• co2301
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:15
Als beheerder snap ik dit wel, kan je wel een shortcut maken naar de locatie? Of pin de map in je quick access.

Je kan het natuurlijk ook gewoon navragen/ verzoek indienen bij de beheerder.

• BLACKfm
co2301 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 18:30:
Als beheerder snap ik dit wel, kan je wel een shortcut maken naar de locatie? Of pin de map in je quick access.

Je kan het natuurlijk ook gewoon navragen/ verzoek indienen bij de beheerder.
Ik ben ook zeker van plan die vraag bij de systeembeheerder neer te leggen, maar dit is er wel een van het caliber "jij weet niet waar je over praat, en ik heb alle kennis in pacht", dus dan is het wel handig te weten waar de mogelijke oorzaak ligt. #BeslagenTenIJs

Ik zie zo gauw geen risico in het kunnen intypen/plakken van bereikbare maplocaties in de adresbalk als je er ook naar toe kunt klikken via de verkenner. Het getuigd van overbeveiliging of het (in mijn ogen) zoveel mogelijk proberen te frustreren van de eindgebruiker.

En frustreren als het uitschakelen van sneltoetsen zoals windowstoets+E om snel de verkenner te openen, of windowstoets+R om even snel paint of de rekenmachine te openen, maar windowstoets+D werkt dan weer wel. Even kijken wat de systeem specs zijn? Dxdiag tool werkte eerst wel, kreeg daar vraag over waarom ik daar in keek en inmiddels is die tool niet meer te openen.
Het zal vast een hele goede eigenschap zijn voor een systeembeheerder, maar als eindgebruiker heb je daar alleen maar last van

Er kan natuurlijk gewoon een duidelijke reden voor zijn.

Snelkoppelingen maken naar maplocaties werkt overigens wel. Maar ik heb er weinig aan om bij elke nieuwe link eerst een snelkoppeling te maken, dan kan ik net zo goed klikken.

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
GPO: User Configuration - Administrative Templates - Start Menu and Task Bar - Remove Run from Start Menu - Enabled
RegKey: HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer\NoRun

Net getest, wat je er verder mee wil bereiken geen idee maar dit is de betreffende policy.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UwDh7RV.png

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tja systeembeheer versie 1.0 ik weet het beter en alles wat een gebruiker doet is per definitie een risico voor zijn systemen. Jammer genoeg hebben gebruikers behoefte aan een systeembeheerder versie 3.x. Ik zorg ervoor dat de servers goed zijn beveiligd en dat gebruikers hun verantwoordelijkheden kennen en ondersteun ze bij hun werk.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1