Vervanging grote 3.0 luidsprekerset en receiver

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:18
Op dit moment heb ik een geluidsset van het merk Quad bestaande uit 2 zuilen, een center en (grote) Marantz receiver. Kwalitatief mooi spul maar i.v.m. de vervanging van ons tv meubel en de daarmee "cleanere" look die we nastreven moeten de set plaats maken voor iets kleiners en is er geen plek meer voor zuilen en een grote center speaker en receiver. Ik heb al veel gelezen op internet en een kleine "luistersessie" gedaan (effectief lieten ze alleen een B&M set luisteren).

Ik heb een paar punten die belangrijk zijn voor de keuze:
- De luidsprekers mogen niet te groot zijn (boekenplank of satteliet speakers). De tv kast is 40cm diep en komen naast de tv te staan.
- De luidsprekers komen daardoor nagenoeg ook tegen de muur te staan. Ik denk dat een luidspreker met basspoort aan de voorkant het beste is?
- Er is weinig ruimte voor een grote receiver/versterker. Een bluesound powernode2 of iets dergelijks kan prima (indien ik ga voor een stereo set).
- Ik zou surround een pre vinden, maar dit moet bij voorkeur draadloos zijn achter aangezien ik weinig mogelijkheden heb om bedraad aan te sluiten. En klein, want weinig ruimte achter.
- Verdeling: 60% tv/film, 30% muziek, 10% gaming
- Beetje flauw, maar de luidsprekers moeten mooi staan in de kamer. Ik heb luidsprekers gevonden die kwalitatief waarschijnlijk erg goed zijn, maar niet mooi zijn om naar te kijken of veel te groot zijn. Dus zoek een goede balans tussen kwaliteit en hoe ze er uit zien.

Qua apparaten heb ik een tv en PS4. Bij voorkeur moet ik kunnen streamen (wifi) via de luidspreker (indien actief) of receiver. Kan ook een Chrome Audio kopen eventueel. Qua verdere aansluiting gaat het dus om 2x boekenplank of satelliet luidsprekers met eventueel de optie om in de toekomst een subwoofer aan te sluiten.

Scenario's (in volgorde van kwaliteit?):
  1. Boekenplank luidsprekers met een kleine receiver (Bluesound Powernode2?)
  2. Verschillende kleine boekenplank luidspreker opties gezien zoals B&W 685 S2, Q-Acoustics concept 20, Dali Zensor 1/3, Elac, Kef LS50w, ...
  3. Satelliet luidsprekers. Eventueel in 5.1 variant.
  4. B&W M1 (qua looks alleen niet zo mooi). Alternatieven?
  5. Soundbar met sub en eventueel draadloze speakers achter.
  6. Voorbeeld: de nieuwe Sony HT-ZF9
Budget heb ik niet echt, maar bij voorkeur niet over de 2000,- (in totaal). Heb geen moeite met 2e hands luidsprekers.

Ik ben erg benieuwd aan welke set jullie denken o.b.v. bovenstaande. Laat ook vooral weten als er vragen zijn. Alvast bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door bsmpower op 11-04-2018 13:18 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik lees niks over wat je allemaal wilt aansluiten en wat je receiver moet "kunnen".

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Goeie! Zal mijn bericht ook aanpassen.

Qua apparaten heb ik een tv en PS4. Bij voorkeur moet ik kunnen streamen (wifi) via de luidspreker (indien actief) of receiver. Kan ook een Chrome Audio kopen eventueel. Qua verdere aansluiting gaat het dus om 2x boekenplank of satelliet luidsprekers met eventueel de optie om in de toekomst een subwoofer aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:10

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Welke luidsprekers heb je nu precies?. Wat is je maximale formaat grofweg? (er zijn namelijk ook wel boekenplank speakers die aanzienlijk groter zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Ik heb nu:
- Quad 22L2
- Quad L2 Center
- Quad 12L2 (boekenplank, maar niet in gebruik). Denk niet dat ik deze wil gebruiken ivm grootte en kleur.

Qua grootte. Het meubel wordt 40cm diep. Ik denk daarom aan een maximale diepte van 30cm omdat ze ook nog ietsje van de muur moeten staan. Omdat ik dan uit kom op boekenplank speakers die redelijk klein zijn zal de bass ook tegenvallen. Dit zou ik kunnen compenseren met een subwoofer, maar komt er dan wel weer bij... Daarom denk ik toch over een satelliet speaker systeem of soundbar. Ben alleen bang dat ik er spijt van ga krijgen qua geluidskwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Volgens mij is het kwalitatief dood zonden om deze speakers in te ruilen voor relatief low-end spul (no offence, ik gebruik zelf B&W 685 S2's als achterspeakers).

Denk dat je audiotechnisch het beste voor een setup kunt gaan met boekenplank speakers en een subwoofer (beetje afhankelijk van je persoonlijke voorkeur en keuze). Kleinere speakers kunnen wat bas missen, vooral in film/tv.

Het zal de WAF zijn die je naar deze beslissing stuurt verwacht ik, qua formaat (vloeroppervlakte) is een boekenplank speaker namelijk nauwelijks kleiner, alleen hij oogt wat minder groot :D; vrouwen logica ;).

[ Voor 57% gewijzigd door Tortelli op 13-04-2018 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Bedankt voor je reactie! Door de nieuwe tv kast en de plek in de kamer is er geen ruimte meer voor zuilen of boekenplank op stands. Dus ben wel gebonden aan luidsprekers die op het meubel staan, of eventueel opgehangen aan de muur. Ik zoek daarom ook iets redelijk kleins omdat enorme speakers op het meubel volgens mij niet mooi staat. Inmiddels even langs geweest bij Audiozaal in Utrecht en ga daar binnenkort even langer luisteren. Die hebben een behoorlijk assortiment, en ook merken/types die op mijn lijstje staan zoals de LS50 (passief en actief), Kef Q-serie, Q-Acoustics Concept, Monitor Audio, etc.. Via hifi.nl las ik nog een review van de nieuwe Davone Studio, een erg mooie speaker die mijn vrouw ook wel ziet zitten, maar nog niet gehoord.

Een subwoofer moeten we even bekijken. Mijn vrouw zit een dergelijke 'lomp' blok niet erg zitten, wat ik op zich kan begrijpen. De verkoper bij Audiozaal adviseerde iig om eerst de speakers te kopen en te horen hoe het in de ruimte klinkt, en eventueel uit te breiden met een sub. Feit dat ze straks dicht tegen de muur staan, betekend mss sowieso wat meer bass dan als ze vrijstaand opgesteld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Luisteren is wel echt belangrijk, er zit qua klank veel verschil tussen luidsprekers. Je bent nu ook al een sound gewend van de Quad's. Verschil is veel groter dan dat tussen de versterkers.

Quad heeft zelf ook een fraaie generatie luidsprekers; de S1 en S2 zijn boekenplank speakers die binnen je budget passen. Broer heeft de S4's vorig jaar gekocht in het wit, deze voldeden aan de WAF ;).
Pagina: 1