Ik heb momenteel een dual boot configuratie (technisch gezien triple boot maar 1 verwijst naar een harde schijf die dood is
) met Windows7 en Fedora26. Nu heb ik niets te klagen over Fedora26 (op 3 puntjes na maar dat doet er nu niet toe) maar je wil soms om bepaalde redenen eens wat anders installeren en je hebt er geen zin om de harde schijf te formatteren en alles opnieuw op te zetten voor Windows, teveel gedoe met het opnieuw installerern van drivers en programma's, de oneindige Windows-updates (en nu een gigantisch Meltdown-gat totdat je een paar honderd updates verder bent die om de een of andere reden in 10-15 series moeten komen in plaats van dat MS een ISO met alle updates erin verwerkt beschikbaar stelt...) etc.
Dus is het de vraag hoe je de ene Linux distro veilig kan vervangen door de andere zonder dat je problemen krijgt met de bootloader. Vandaar dat ik een paar vraagjes hebt.
Ik ga in de toekomst twee verschillende SSD's gebruiken voor twee besturingssystemen en dan is dit geen probleem meer. Ik weet dat dual booten vanaf dezelfde SSD/schijf bepaalde problemen kan geven en dat het ook daarom niet ideaal is. Ik vermoed dat iemand dit zou opmerken dus doe ik dat maar alvast.
Echter zit ik nu met 1 SSD en 0 harde schijven (intern) en zullen vast ook veel andere beginnnede Linux-gebruikers dit probleem hebben. Bij voorbaat dank aan iedereen die mij hier iets over wil leren.

Dus is het de vraag hoe je de ene Linux distro veilig kan vervangen door de andere zonder dat je problemen krijgt met de bootloader. Vandaar dat ik een paar vraagjes hebt.
- Waar precies wordt de bootloader opgeslagen? Zowel voor de Windows-bootloaders als voor de Linux-bootloaders. Ik begrijp de functie van een bootloader maar het is voor mij nog niet duidelijk waar het precies staat.
- Heeft die bootloader een vaste naam? Hoe kom ik erbij vanuit de folders van Windows/Linux? De installer van een Linux-distro weet blijkbaar waar die bootloader staat want anders zou die bootloader niet vervangen kunnen worden.
- Wanneer je de ene distro vervangt door de andere en je gebruikt de partitie waarop de te vervangen distro staat, wat moe je dan precies doen om het te vervangen? Dat klinkt simpel maar ik kwam daarbij een probleem tegen. Ik probeerde een versie van Ubuntu op die manier te installeren en ik kreeg een foutmelding dat dat niet kon (iets met "root partition" uit mijn hoofd) terwijl ik op de partitie van Fedora klikte. Daarnaast kan je slechts 1 partitie aanwijzen maar bij LInux heb je meerdere partities (het besturingssysteem zelf, de user of zoiets en een swap (virtual memory voor wanneer je te weinig RAM hebt als ik het goed begrijp)).
Ik ga in de toekomst twee verschillende SSD's gebruiken voor twee besturingssystemen en dan is dit geen probleem meer. Ik weet dat dual booten vanaf dezelfde SSD/schijf bepaalde problemen kan geven en dat het ook daarom niet ideaal is. Ik vermoed dat iemand dit zou opmerken dus doe ik dat maar alvast.
Echter zit ik nu met 1 SSD en 0 harde schijven (intern) en zullen vast ook veel andere beginnnede Linux-gebruikers dit probleem hebben. Bij voorbaat dank aan iedereen die mij hier iets over wil leren.