MacBook pro 2012 verkopen of verbouwen ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cmza
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 05-12-2024
Mijn vraag
Ik heb een MacBook pro mid2012 i5 8gb laptop die traaaaag is nou heb ik vernomen dat dit de laatste versie van Apple is welke je kan uitbereiden.
Maar resellers willen er geen geld voor geven of wel maar weinig en ik dacht dat ik hem misschien sneller kan krijgen met meer geheugen en een ssd schijf.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb alles van de laptop (bestanden foto’s etc) in iCloud geplaatst en hem opnieuw geïnstalleerd maar nu krijg ik een foutmelding bij de nieuwste versie van mac (dus ik hem nu de vorige versie erop en dat gaat oké maar nog steeds is hij traag.)

Hang-around

Beste antwoord (via Cmza op 11-04-2018 11:28)

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-09 21:20
Wat je eigenlijk zou moeten doen:

Backup maken van de bestanden die je wilt behouden en op een external harddrive/usb/cloud zetten.

SSD kopen en monteren in je nieuwe mac en je OS opnieuw installeren.

Als het goed is ondersteunt jouw macbook internet recovery:

https://apple.stackexchan...ating-system-onto-new-ssd

vervangen van de hardeschijf:

YouTube: Macbook Pro SSD Upgrade (2011/2012/2013)

Goed gereedschap en de tijd nemen.

[ Voor 19% gewijzigd door Mr.Joker op 11-04-2018 00:08 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiagoo
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:10
Met een SSD word hij sowieso sneller.. wat wil je zelf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als hij écht bijzonder traag is en veel strandballen laat zien dan kán het zijn dat de SATA kabel stuk is, wil wel eens voorkomen bij 2012 modellen.

Om te testen of dit ook zo is: haal de harde schijf er uit, doe die in een USB behuizing en start daar van op. Wanneer de boel dan redelijk vlot loopt weet je dat het niet je schijf is en ook niet je computer. Het is dan de SATA kabel. Deze kun je zelf vervangen, een nieuwe kabel kost op eBay ongeveer €25. (niet blindelings een SATA kabel kopen, eerst testen)

En ja, een 2012 model is het écht wel waard om er nog een upgrade tegenaan te gooien in de vorm van meer RAM en een SSD (mocht je dat nog niet hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cmza
Bedankt voor je reactie ! @sypie
Hij is traag maar niet eeuwige strandbal-traag.
Ik heb geen idee hoe ik dat met de harde schijf moet doen 🙈 maar ik zal is aan een computer winkel vragen of ze dit kunnen testen voor mij.

Ik ben niet heel handig en ik ben zelf bang dat ik de laptop verkloot, stel het lukt me niet en ik zet hem op Mp hoeveel zou ik er voor kunnen krijgen ?

Hang-around

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaijRaij
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-09 21:44
Geen idee maar mijn pro uit 2011 gebruik ik sinds het verwisselen van mijn HDD voor een SDD nog dagelijks. Hij leek wel nieuw toen ik hem verwisselde en ik kan er vandaag de dag nog prima mee uit de voeten. Het is overigens heel makkelijk om dit zelf te vervangen. Google maar eens een guide. Prima zelf te doen.

[ Voor 20% gewijzigd door RaijRaij op 10-04-2018 23:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cmza
@Tiagoo ja, dat vind ik dus een lastige ! Ik ben bang dat ik hem kapot maak want ik heb nog nooit zoiets gedaan (nieuwe ssd) (of überhaupt een MacBook open maken)

Hang-around

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cmza
@SmooK heb je alleen de HDD vervangen ? Ik heb 8gb geheugen maar zet foto’s ed op iCloud ik dacht zo minder geheugen nodig te hebben en deze niet te hoeven vervangen.

Hang-around

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiagoo
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:10
Cmza schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 23:48:
@Tiagoo ja, dat vind ik dus een lastige ! Ik ben bang dat ik hem kapot maak want ik heb nog nooit zoiets gedaan (nieuwe ssd) (of überhaupt een MacBook open maken)
Sorry helaas geen verstand van de macs, er zijn genoeg mensen hier die je wel goed kunnen helpen dus zou tot morgen even wachten succes

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-09 21:20

Backup maken van de bestanden die je wilt behouden en op een external harddrive/usb/cloud zetten.

[ Voor 19% gewijzigd door Mr.Joker op 11-04-2018 00:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Cmza schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 23:51:
@SmooK heb je alleen de HDD vervangen ? Ik heb 8gb geheugen maar zet foto’s ed op iCloud ik dacht zo minder geheugen nodig te hebben en deze niet te hoeven vervangen.
Serieus ? :'(

Zoek op YouTube naar replace hd MacBook 2012 en voila.

Mijn 2012 met 4GB geheugen is rete snel sinds ik er een SSD in heb gezet. Maar ik gebruik hem ook alleen maar om te internetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaijRaij
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-09 21:44
Ja alleen de hdd. Die 8 gb die je noemt heeft niets met opslag te maken. Ik heb zelf 4gb en hij doet het zoals gezegd nog prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Cmza Welke omgeving woon je ergens? Er is vast een Tweakers die je tegen vergoeding van een paar lekkere biertjes even wil helpen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• thieske1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-09 20:11
Het lijkt mij beter (na het zien van deze opmerking) dat je iemand inhuurt voor het upgraden van je MacBook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cmza
thieske1 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 07:18:
[...]

Het lijkt mij beter (na het zien van de opmerking) dat je iemand inhuurt voor het upgraden van je MacBook.
haha ! ja ik snap het !
maar ik heb wat filmpjes bekeken en ik dacht net dat ik het misschien zelf ook wel kan fixen ! ;)

Hang-around

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cmza
sypie schreef op woensdag 11 april 2018 @ 06:59:
@Cmza Welke omgeving woon je ergens? Er is vast een Tweakers die je tegen vergoeding van een paar lekkere biertjes even wil helpen.
Almelo, geen idee kom net om de hoek kijken hier, zal even rondvraag doen dankjewel ;)

Hang-around

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cmza
kaasaanfiets schreef op woensdag 11 april 2018 @ 00:11:
[...]

Serieus ? :'(

Zoek op YouTube naar replace hd MacBook 2012 en voila.

Mijn 2012 met 4GB geheugen is rete snel sinds ik er een SSD in heb gezet. Maar ik gebruik hem ook alleen maar om te internetten.
thanks !
even bekeken en idd, het ziet er vrij do-able uit ook voor mij ;)
hier ook alleen internetten en kleine teksten verwerken.

Hang-around

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cmza
Mr.Joker schreef op woensdag 11 april 2018 @ 00:06:

Thanks !
ik had de links zelf nog niet gevonden en het ziet er inderdaad wel te doen uit (zelfs voor mij !)

Hang-around

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchDisturbed
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 12:48
Vraag is ook. Wat doe je ermee? Volgens mij zijn de processoren niet eens zo veel sneller tegenwoordig, maar een SSD doet echt wonderen. Daarnaast verbruik ik op mijn 2012 model al snel 9,5gb geheugen, dus uitbreiden naar 16gb is nog een optie.

Dus... Ben je een intensieve gebruiker, dus je doet foto en videobewerking etc, dan is een nieuwe een optie. Maar in de meeste andere gevallen is die SSD al een hele vooruitgang. Als je je cd speler vervangt kun je ook direct je opslag verdubbelen.

Laat je niet teveel afschrikken, ik heb dit weekend voor het eerst de HDD in mijn ma's laptop vervangen en dat ging prima!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:29
Cmza schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 23:03:
Mijn vraag
Ik heb een MacBook pro mid2012 i5 8gb laptop die traaaaag is nou heb ik vernomen dat dit de laatste versie van Apple is welke je kan uitbereiden.
Maar resellers willen er geen geld voor geven of wel maar weinig en ik dacht dat ik hem misschien sneller kan krijgen met meer geheugen en een ssd schijf.
Bij resellers moet je uit de buurt blijven. Die kopen zo'n type Macbook voor peanuts en verkopen 'm weer voor grof geld. De reseller geeft je er € 100 voor en staat ie straks te blinken in de showroom voor zeker het 4 a 5 dubbele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cmza
@DutchDisturbed

Internetten, tekst verwerken, e-mailen niet heel veel speciaals maar wel dat ik hem vlotjes wil laten lopen !

Ik wil er idd een nieuwe ssd kaart in doen en dan aankijken of ik het geheugen ga uitbereiden.
Dankjewel voor je reactie !

Hang-around

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cmza
@vj_slof ja stom maar eerlijk ik weet ook niet hoeveel deze nog waard is.

Hang-around

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:49
Hier heb je een stap voor stap handleiding met plaatjes, als aanvulling op de YT filmpjes hierboven: https://www.ifixit.com/Gu...d+Drive+Replacement/10378

Stop je huidige schijf in een externe behuizing, en kies tijdens de installatie voor het terugzetten vanaf deze schijf. Let er wel op dat de SSD die je aanschaft in dat geval even groot of groter is dan de schijf die je nu hebt.

Dat ding is, zeker met een SSD nog prima de moeite waard om een paar tientjes tegen aan te gooien. Meer geheugen is niet per se nodig als je alleen wat standaard kantoorwerkzaamheden (kort samengevat) uitvoert.

Als je twijfelt aan je skills, zet een advertentie in V&A en kijk of je mee kan kijken, wellicht leer je er nog iets van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• securitymayo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09 17:54
Sibculo hier ;)
Ik kan de hdd wel voor een ssd vervangen voor je!
Kan ik gelijk laten zien hoe je het RAM vervangt, dan kan je dat in de toekomst zelf doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13:15
Je kunt een SSD kopen, bijvoorbeeld een door Apple gebruikers veel toegepaste Samsung EVO, en deze middels een SATA-USB kabel los aan je Macbook hangen.

Vervolgens draai je het gratis programma Carbon Copy Cloner (CCC) en maak je op de SSD een volledige clone van je huidige Macbook HDD, inclusief de herstelpartitie. Op deze manier hoef je geen back-ups, etc. te maken.

Nu kun je vanaf USB opstarten, of de HDD omwisselen voor de SSD, om te zien of de SSD goed werkt.
Via USB zal traag zijn, dus als omwisselen met de HDD je makkelijk lukt dan zou ik dit eerder doen.

Hierna kun je met SSD in de Macbook altijd nog een clean install doen, als deze ondanks een waarschijnlijk hogere snelheid toch nog niet lekker loopt. Dan wel een back-up maken en met een schone lei beginnen.

Mocht het mogelijk zijn en je hebt het geld er voor over dan zou ik ook het RAM geheugen nog iets opwaarderen. Misschien is het niet zo zeer nodig maar als je toch bezig bent is dit het overwegen waard.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cmza
gastje01 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 23:02:
Hier heb je een stap voor stap handleiding met plaatjes, als aanvulling op de YT filmpjes hierboven: https://www.ifixit.com/Gu...d+Drive+Replacement/10378

Stop je huidige schijf in een externe behuizing, en kies tijdens de installatie voor het terugzetten vanaf deze schijf. Let er wel op dat de SSD die je aanschaft in dat geval even groot of groter is dan de schijf die je nu hebt.

Dat ding is, zeker met een SSD nog prima de moeite waard om een paar tientjes tegen aan te gooien. Meer geheugen is niet per se nodig als je alleen wat standaard kantoorwerkzaamheden (kort samengevat) uitvoert.

Als je twijfelt aan je skills, zet een advertentie in V&A en kijk of je mee kan kijken, wellicht leer je er nog iets van.
thanks ! :D

Hang-around

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cmza
securitymayo schreef op donderdag 12 april 2018 @ 08:26:
Sibculo hier ;)
Ik kan de hdd wel voor een ssd vervangen voor je!
Kan ik gelijk laten zien hoe je het RAM vervangt, dan kan je dat in de toekomst zelf doen!
he das dichtbij inderdaad !
zal ik je een pb doen als ik een SSD kaart heb ?

Hang-around

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cmza
Theo74 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 08:35:
Je kunt een SSD kopen, bijvoorbeeld een door Apple gebruikers veel toegepaste Samsung EVO, en deze middels een SATA-USB kabel los aan je Macbook hangen.

Vervolgens draai je het gratis programma Carbon Copy Cloner (CCC) en maak je op de SSD een volledige clone van je huidige Macbook HDD, inclusief de herstelpartitie. Op deze manier hoef je geen back-ups, etc. te maken.

Nu kun je vanaf USB opstarten, of de HDD omwisselen voor de SSD, om te zien of de SSD goed werkt.
Via USB zal traag zijn, dus als omwisselen met de HDD je makkelijk lukt dan zou ik dit eerder doen.

Hierna kun je met SSD in de Macbook altijd nog een clean install doen, als deze ondanks een waarschijnlijk hogere snelheid toch nog niet lekker loopt. Dan wel een back-up maken en met een schone lei beginnen.

Mocht het mogelijk zijn en je hebt het geld er voor over dan zou ik ook het RAM geheugen nog iets opwaarderen. Misschien is het niet zo zeer nodig maar als je toch bezig bent is dit het overwegen waard.
oke dus sowieso een 500gb ssd kaart of hoger kopen.
ik heb eigenlijk niks op de harde schijf staan alles staat al op iCloud en ik heb laatst een clean Install gedaan wat uiteindelijk niet hielp.
(verdorie Word Exel enz eraf gegaan iets met niet goed opgeslagen :p)

zijn nog best prijzig zag ik, zijn ze qua oppervlakte grootte ook allemaal even groot ?
mijn oog zat idd ook op die van samsung van 2,5 inch

Hang-around

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Vorig jaar heb ik mijn MacBook Pro 13” (early 2011) de dvd-drive eruit gehaald en de HDD door een SSD vervangen. De laptop voelt en is retesnel aan.

Het enige nadeel wat er nu speelt is de accu: na 7 jaar is deze helemaal op en MacOS gaf aan dat de accu niet meer werkt. En dat klopt: de MBP start op de accu niet op. De accu is er nu ook uit en ik werk vooralsnog met de adapter. De prestaties van de laptop zijn ook iets lager omdat er geen accu inzit omdat de adapter blijkbaar niet al het vermogen kan leveren; de accu levert ook vermogen onder piekbelasting.

Ik moet er wel constant op letten dat de Magsafe blijft aangesloten want anders valt de laptop uit. Een nieuwe originele accu kost ruim 250 euro en dat vind ik het niet waard om uit te geven aan een 7-jaar oude laptop. Al is een nieuwe accu goedkoper dan een nieuwe laptop, een namaak weiger ik te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• securitymayo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09 17:54
Cmza schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 10:36:
[...]

he das dichtbij inderdaad !
zal ik je een pb doen als ik een SSD kaart heb ?
Ja prima!!!
Laat maar weten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mnk
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-09 09:46

mnk

Ik heb 2 jaar geleden mijn early 2011 MacBook Pro geupdate met een SSD (500gb) en mijn oude HDD in een externe behuizing gedaan (paar euro via Aliexpress). Clean install gedaan en alleen de data teruggezet van mn HDD die ik nog gebruikt. Tot op heden nog geen seconde spijt van gehad, voelt nog dagelijks aan als een nieuwe laptop.
Niet twijfelen en doen. Kleine investering en dan zal je macbook nog jaren mee kunnen. Verwisselen en herinstalleren is zeer gemakkelijk, gewoon goede handleiding ernaast leggen.
Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13:15
Cmza schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 10:43:
[...]

oke dus sowieso een 500gb ssd kaart of hoger kopen.
ik heb eigenlijk niks op de harde schijf staan alles staat al op iCloud en ik heb laatst een clean Install gedaan wat uiteindelijk niet hielp.
(verdorie Word Exel enz eraf gegaan iets met niet goed opgeslagen :p)

zijn nog best prijzig zag ik, zijn ze qua oppervlakte grootte ook allemaal even groot ?
mijn oog zat idd ook op die van samsung van 2,5 inch
Ik heb destijds een EVO van 250Gb voor mijn MBP gekocht, die was ca. €100,00 en samen met een SATA-USB3.0 kabeltje dus heel betaalbaar.
Als jij veel in de cloud werkt vraag ik mij af wat je met 500Gb lokale opslag moet. Is 250Gb voor jou dan ook niet voldoende?

Alle 2.5 HDD’s en SSD’s hebben een standaard maat met standaard schroefgaten, dat past altijd.

En geloof mij, als je eenmaal van een SSD opstart dan lijkt je Macbook als nieuw zo snel.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cmza
oke ik ben dus even naar de media markt gegaan om te kijken en te overleggen
allereerst vond zij het ook een goed idee om een nieuwe ssd schijf erin te doen en geheugen maar vertelde mij er wel bij dat de chip die erin zit een bepaald aantal updates kan hebben en daarna ermee kapt.
nou is de laptop wel zon 6 jaar oud en zijn we al bij high siërra dus ze dacht dat het misschien wel snel kon zijn dat de laptop geen update meer aan kan.
ik heb hem dus op marktplaats gezet en ga kijken wat ik ervoor kan krijgen.
of valt het allemaal nog wel mee en kan ik nog jaren vooruit ik bedoel zo'n 3 jaar.

Hang-around

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mnk
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-09 09:46

mnk

Persoonlijk denk ik dat de mediamarkt niet de beste plek is om dit advies te vragen. Uiteraard adviseren zij om een mooie nieuwe macbook bij hen te kopen.
Apple gaat vrij lang mee met updates. Ik zit niet volledig in deze materie, maar als ik het goed heb is Apple's beleid om het huidige OS inc de twee voorgaande te ondersteunen van updates. Mochten ze dus op een gegeven moment besluiten het 2012 model niet meer van een nieuw OS te voorzien, dan ben je sowieso nog een paar jaar gedekt met updates voor het OS dat je op dat moment draait.
Het huidige OS High Sierra, wordt nog geboden vanaf de pro 2010, voorlopig zit je dus nog safe (sowieso de komende 3 jaar). Zeker voor standaard computer gebruik als mail, internet, word etc.

Zelf dus keuze maken om grotere investering voor een nieuwe macbook te doen, of kleinere investering en sparen voor nieuw mac over paar jaar.

Maar mocht je een mooi bod krijgen op marktplaats kun je altijd e.a. heroverwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cmza
mnk schreef op maandag 16 april 2018 @ 21:03:
Persoonlijk denk ik dat de mediamarkt niet de beste plek is om dit advies te vragen. Uiteraard adviseren zij om een mooie nieuwe macbook bij hen te kopen.
Apple gaat vrij lang mee met updates. Ik zit niet volledig in deze materie, maar als ik het goed heb is Apple's beleid om het huidige OS inc de twee voorgaande te ondersteunen van updates. Mochten ze dus op een gegeven moment besluiten het 2012 model niet meer van een nieuw OS te voorzien, dan ben je sowieso nog een paar jaar gedekt met updates voor het OS dat je op dat moment draait.
Het huidige OS High Sierra, wordt nog geboden vanaf de pro 2010, voorlopig zit je dus nog safe (sowieso de komende 3 jaar). Zeker voor standaard computer gebruik als mail, internet, word etc.

Zelf dus keuze maken om grotere investering voor een nieuwe macbook te doen, of kleinere investering en sparen voor nieuw mac over paar jaar.

Maar mocht je een mooi bod krijgen op marktplaats kun je altijd e.a. heroverwegen.
dat gevoel had ik bij haar niet, dat ze me wat wilde verkopen maar natuurlijk zou dat logisch zijn
ik denk idd dat ik ga kijken wat ik ervoor kan krijgen en dan een beslissing maak of ik het doe
dankjewel voor de info

Hang-around

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Ik typ dit op mijn MacBook Pro 15 inch van mid 2009. Twee en een half jaar geleden een upgrade gedaan naar SSD en wat extra werkgeheugen (van 4 naar 8GB). Alles zelf gedaan (is echt niet zo moeilijk) en hij loopt nog steeds als een zonnetje.

Krijgt alleen niet meer de laatste versie van Mac OS dus afgelopen weekend een krasvrije MacBook Pro 13 inch uit 2012 van een kennis overgenomen (€500). Van de week even de SSD overzetten (en wellicht nog een kleine uprade in werkgeheugen) en ik kan weer een aantal jaar vooruit met de nieuwste versie van Mac OS :)

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cmza
@Backpacker oh really !
Toch wel moeite waard dus scheelt me ook wat tijd om te sparen Haha 😅

Hang-around

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Cmza schreef op maandag 16 april 2018 @ 22:58:
@Backpacker oh really !
Toch wel moeite waard dus scheelt me ook wat tijd om te sparen Haha 😅
Zeker wel. Ik ben ervan overtuigd dat je met een SSD erin weer zeer tevreden zal zijn over de snelheid (en 8GB werkgeheugen is meer dan genoeg voor alleen een beetje mailen en surfen). Zoek een kennis die hem er voor je in kan zetten als je het zelf niet durft, dan ben je voor € 150 (afhankelijk van het aantal GB's die je wilt) klaar voor de komende jaren.

PS: het is dat Almelo een beetje ver weg is, anders had je zo langs kunnen komen om hem door mij erin te laten zetten.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Robin schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 10:47:
Vorig jaar heb ik mijn MacBook Pro 13” (early 2011) de dvd-drive eruit gehaald en de HDD door een SSD vervangen. De laptop voelt en is retesnel aan.

Het enige nadeel wat er nu speelt is de accu: na 7 jaar is deze helemaal op en MacOS gaf aan dat de accu niet meer werkt. En dat klopt: de MBP start op de accu niet op. De accu is er nu ook uit en ik werk vooralsnog met de adapter. De prestaties van de laptop zijn ook iets lager omdat er geen accu inzit omdat de adapter blijkbaar niet al het vermogen kan leveren; de accu levert ook vermogen onder piekbelasting.

Ik moet er wel constant op letten dat de Magsafe blijft aangesloten want anders valt de laptop uit. Een nieuwe originele accu kost ruim 250 euro en dat vind ik het niet waard om uit te geven aan een 7-jaar oude laptop. Al is een nieuwe accu goedkoper dan een nieuwe laptop, een namaak weiger ik te kopen.
Weet je zeker dat die prijs van € 250 voor een accu klopt? Is dat dan inclusief plaatsen? Want het lijkt mij wel erg duur, voor zover ik weet moet je voor ongeveer € 100 wel klaar zijn.

@mods sorry voor de dubbelpost. Zal voortaan opletten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:53
Backpacker schreef op maandag 16 april 2018 @ 23:14:
[...]

Weet je zeker dat die prijs van € 250 voor een accu klopt? Is dat dan inclusief plaatsen? Want het lijkt mij wel erg duur, voor zover ik weet moet je voor ongeveer € 100 wel klaar zijn.

@mods sorry voor de dubbelpost. Zal voortaan opletten ;)
Eerder €139, zie: https://support.apple.com/nl-nl/mac/repair/service

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Voor een 2012 MBP kun je al klaar zijn voor 90 euro als het geen 'merk' hoeft te zijn of er geen Apple servicetoko in je buurt zit en je al het gereedschap hebt rondslingeren ;). Toevallig pas opgezocht omdat mijn mbp 2012 (met high sierra, 16 gb en 500gb-ssd: draait als een trein) nog maar een kleine 2 uur op accu kan draaien :/ Deze modellen zijn in ieder geval nog zelf up te graden en zitten nog normale usb-poorten op, yeah ;)

Als je naar een nieuwer model gaat moet je heel goed nadenken over de specs, want upgraden met een simpel half uurtje en schroevendraaier is er niet meer bij. En je zit met die usb c-poorten waar je een bootlading aan adapters voor nodig hebt. Voor simpel surfen/mailen/youtuben zou ik die 2012 lekker upgraden en nog zo lang mogelijk van genieten. Hoop dat de mijne er na de accuwissel nog vele jaartjes zin in heeft in ieder geval. Money well spent.

[ Voor 5% gewijzigd door 2Dutch op 29-04-2018 16:43 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:53
2Dutch schreef op zondag 29 april 2018 @ 16:41:
[...]

Voor een 2012 MBP kun je al klaar zijn voor 90 euro als het geen 'merk' hoeft te zijn of er geen Apple servicetoko in je buurt zit en je al het gereedschap hebt rondslingeren ;). Toevallig pas opgezocht omdat mijn mbp 2012 (met high sierra, 16 gb en 500gb-ssd: draait als een trein) nog maar een kleine 2 uur op accu kan draaien :/ Deze modellen zijn in ieder geval nog zelf up te graden en zitten nog normale usb-poorten op, yeah ;)

Als je naar een nieuwer model gaat moet je heel goed nadenken over de specs, want upgraden met een simpel half uurtje en schroevendraaier is er niet meer bij. En je zit met die usb c-poorten waar je een bootlading aan adapters voor nodig hebt. Voor simpel surfen/mailen/youtuben zou ik die 2012 lekker upgraden en nog zo lang mogelijk van genieten. Hoop dat de mijne er na de accuwissel nog vele jaartjes zin in heeft in ieder geval. Money well spent.
Waarom zou je voor €50 minder zelf “klooien” en mogelijk iets stuk maken? Anders draagt Apple het risico. Zou ik me veel beter bij voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Volkan1984 schreef op zondag 29 april 2018 @ 19:54:
Waarom zou je voor €50 minder zelf “klooien” en mogelijk iets stuk maken? Anders draagt Apple het risico. Zou ik me veel beter bij voelen.
Het vervangen van de accu is met de juiste tools slechts een paar minuten werk. Als je hem laat repareren ben je hem met pech een week of meer kwijt. To each his own: tis allemaal prima, in ieder geval het geld zeker waard om weer jaren van je flaptop te kunnen genieten :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Pagina: 1