Imac fan aansluiten op 12V

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-10 17:45
Hallo,

In mijn imac project ben ik nu op het punt aangekomen om de 3 aanwezige fans te voorzien van stroom.

Helaas kom ik er niet zo makkelijk doorheen.

De fan heeft 4 contactpunten:

- GND = Ground (-)
- VCC = 12V (+)
- VM = PWM
- O/P = Sensor

Simpel gezegd zou ik op de GND en VCC 12V zetten, maar dan werkt de fan dus niet.
Als ik de GND aansluit en vervolgens de andere 3 contacten bij elkaar bind en de + hier langs wrijf dan maakt de fan aanstalten om te draaien, maar komt verder niet op gang.

De fan doet het dus wel.

Nu kom ik er op het internet niet helemaal uit.

Iemand die mij kan vertellen hoe ik deze fans toch aan de praat krijg met enkel 12V ? Of anders zo min mogelijk extra electronica. Het moet 'gewoon' werken, dus geen poespas.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-10 18:28

Mojo

The Power Within

De VCC op de 12V bron aansluiten, de GND op de 0V. Dan moet het werken.

PWM en de sensor doen verder niks, fan werkt zonder die draden ook.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
Hmz... de kleinste fan lijkt op die manier inderdaad te draaien, maar ik moet um wel op gang helpen en draait daarna heel langzaam. Heb even geen multimeter bij de hand, maar mogelijk is mijn 12v accu leeg.

Ik ga het nu even met een voeding proberen, maar de grotere fan kreeg in totaal geen beweging in.

Edit:

Nee, op een 12V adapter werkt het net zo min. Dus er is blijkbaar meer nodig om de fan te laten draaien.

Edit2 : als ik nu bij de kleine fan ook 12V op de VM zet dan gaat die op maximale kracht. Mogelijk dat ik hier een weerstand tussen kan zetten om de snelheid te verlagen?

Edit3: Nu denk ik dat ik de grootste fan heb gefrituurd met mijn probeersels, de 2 andere fans werken allemaal prima met 12V+ op de VCC en 12V- op de GND, en 12V+ op de de VM.

Tja, dan is het niet verwonderlijk dat ik er niet uit kwam :).

[ Voor 49% gewijzigd door BLACKfm op 10-04-2018 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spork
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-10 08:39
BLACKfm schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 23:10:

Edit3: Nu denk ik dat ik de grootste fan heb gefrituurd met mijn probeersels, de 2 andere fans werken allemaal prima met 12V+ op de VCC en 12V- op de GND, en 12V+ op de de VM.
Dit klinkt alsof je er een 24v fan van probeert te maken? (12v - (-12v) = 24v..)
volgens mij moet je gewoon 12v+ op de VCC en 0v op de GND.
Als ik mij niet vergis moet je de VM gewoon los laten hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
spork schreef op woensdag 11 april 2018 @ 11:37:
[...]

Dit klinkt alsof je er een 24v fan van probeert te maken? (12v - (-12v) = 24v..)
volgens mij moet je gewoon 12v+ op de VCC en 0v op de GND.
Als ik mij niet vergis moet je de VM gewoon los laten hangen.
Ik weet niet of jij je vergist :), maar ik heb het idee dat die fans uit een imac iets anders werken dan de gemiddelde cpu/casefan.

Mogelijk begrijp ik de term voor '0v op de GND' niet, maar ik heb gewoon de min-pool van de 12V accu op de GND zitten, en de plus-pool op de VCC. Daarmee lijkt de fan echter niet in beweging te komen. Alleen de kleinste (4cm ofzo), maar enkel als ik die op het moment dat die wil gaan draaien (je ziet een kleine beweging) een zetje krijgt.

Enkel als ik ook (van die zelfde accu) de plus-pool op de VM zet gaat de fan maximaal draaien. Ik ben nog even op zoek naar een pot-meter om te kijken of ik die tussen de 12V+ en de VM kan zetten en daarmee de snelheid kan regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-10 11:28
De VM, is niet heel erg geschikt voor 12v als ik het mij goed herinner. Voor het PWM circuit wordt vaak 5V logica gebruikt. Vandaar dat je waarschijnlijk een fan hebt gefrituurd. Overigens veel van die fan's die apple gebruikt zijn van delta fans, daar zou je gewoon datasheets van kunnen vinden.

In mijn herinnering, is de PWM bij veel apparatuur met een Pull up aan de 5v gehangen. Kan zijn dat deze fan's dat dus niet doen en ze dus eerst een 5v signaal moeten hebben om aan te gaan.

Overigens, de verwarring die je hebt met 0v is dat de GND, ook wel massa van de accu, bij een PSU van veel pc's als 0V wordt aangeduid moment dat je -12V zegt, lijkt het als of je letterlijk -12V bedoelt, want die zit ook op een normale pc PSU.

+12V

0V

-12V

Dan zit er tussen de 12v en de -12v dus 24V. wat neer komt op kapotte fan.
Pagina: 1