gebeld worden dmv een willekeurig geselecteerd telefoonnr

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Goedenavond,

Ik ben net gebeld op de vaste lijn en dat nummer hebben maar enkele personen. Die wordt gebruikt voor "nood" als wij onze gsm niet horen en het is toch belangrijk.

Toen mijn vaste lijn overging, schrok ik wel. Want ik wist nog niet hoe of wat.
Het was een onbekend nummer, dus het zou verkeerd kunnen zijn (of mijn ouders :X ), dus ik nam op.

Wat blijkt, (als ik het goed verstond) het was Tenes Nipo met een enquete en/of ik zin had om enkele vragen te beantwoorden.

Mijn eerste reactie was hoe zij aan mijn nummer komen want ik sta in het "bel me niet register".

Blijkbaar geldt dat alleen voor verkopers e.d. en aangezien zij een mening willen weten, geldt dat niet voor hun (vind ik raar).

Zij bellen mensen op, om anoniem (ook raar, want bijna iedereen zegt zijn naam als hij opneemt) een enquete af te nemen. Dit doen ze (dat zei zij net) d.m.v een random nummer generator.

Mag dit zo maar? Want dat zou ik wel heel apart vinden.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8slayer
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-02 01:20

Play every day

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:34

Reptile209

- gers -

Niet Tenes, maar TNS Nipo: http://www.tns-nipo.com ;)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Thanks, meteen even doen!
Toch vind ik het raar dat ik "moeite" moet doen om niet gebeld te worden op dat nummer. Ik heb immers mijzelf niet opgegeven...
@gr8slayer en @Reptile209
Thanks, (ik had de site zelf ook inmiddels gevonden. Ik wou toch weten of het een scam ofzo is ;) )

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Tja dat is nu eenmaal de huidige wetgeving, het is toegestaan mensen op te bellen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23:25
Paranoid much?

Je werd gebeld, the horror!

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:54

Croga

The Unreasonable Man

Wow, da's echt heel slim verzonnen van ze......
Eerst krijg je al, gratis, de privé gegevens van mensen, daarna heb je ook nog eens een bevestigd telefoonnummer! Wat een enorme schat aan informatie komt daar uit!

Ik vindt het een heel goed verdien model. Ik ga ook mensen lastig vallen aan de telefoon en als ze dan zeggen "wil ik niet" laat ik ze registreren op mijn website. Die gegevens verkoop ik door aan adverteerders en BAM kassa!

;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:10

Yucon

*broem*

Malfunctions schreef op woensdag 11 april 2018 @ 08:03:
Paranoid much?

Als het een specifieke telefoon is die letterlijk nooit tenzij in een noodsituatie af hoort te gaan is dat inderdaad wel onprettig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Malfunctions schreef op woensdag 11 april 2018 @ 08:03:
Paranoid much?

Niet paranoid, maar ik vind het wel erg vervelend dat hun (legaal) een nummer bellen (voor een enquete) dat normaal alleen gebruikt wordt door mijn naaste (in "nood").

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:32

Standeman

Prutser 1e klasse

Yucon schreef op woensdag 11 april 2018 @ 08:14:
[...]

Als het een specifieke telefoon is die letterlijk nooit tenzij in een noodsituatie af hoort te gaan is dat inderdaad wel onprettig.
Maar die bestaan niet en het is dus onzinnig omdat ook te verwachten. Iedereen weet dat alle telefoonnummers in NL publiek benaderbaar zijn. Dat is juist het hele idee achter het telefoonnet ;)
Het is een beetje zoals met een schroevendraaier een spijker in een stuk hout slaan. Zal wel een beetje werken, maar het is er niet voor gemaakt.

Als je echt iets dergelijks wil, moet je een andere oplossing verzinnen zoals een dedicated spreek/luister verbinding.

[ Voor 15% gewijzigd door Standeman op 11-04-2018 08:56 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Standeman schreef op woensdag 11 april 2018 @ 08:54:
[...]

Maar die bestaan niet en het is dus onzinnig omdat ook te verwachten. Iedereen weet dat alle telefoonnummers in NL publiek benaderbaar zijn. Dat is juist het hele idee achter het telefoonnet ;)

Als je echt iets dergelijks wil, moet je een andere oplossing verzinnen.
Mijn nummer is "geheim"...

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:32

Standeman

Prutser 1e klasse

streamnl schreef op woensdag 11 april 2018 @ 08:56:
[...]

Mijn nummer is "geheim"...
Dat betekend alleen dat het niet gepubliceerd wordt in de standaard telefoongidsen en moeilijker te vinden is. Maar als je gewoon 06-123456000 tot 06-123456999 gaat bellen hoef je daar geen rekening mee te houden. Je kan niet aan het nummer ruiken of het 'geheim' is of niet.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Standeman schreef op woensdag 11 april 2018 @ 08:58:
[...]

Dat betekend alleen dat het niet gepubliceerd wordt in de standaard telefoongidsen en moeilijker te vinden is. Maar als je gewoon 06-123456000 tot 06-123456999 gaat bellen hoef je daar geen rekening mee te houden. Je kan niet aan het nummer ruiken of het 'geheim' is of niet.
Ik had het over mijn vaste nummer.
Dus niet mijn 06

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03:18
streamnl schreef op woensdag 11 april 2018 @ 09:00:
[...]

Ik had het over mijn vaste nummer.
Dus niet mijn 06
Ok... Hoe is het argument van Standeman anders voor vaste nummers vs 06?

[ Voor 5% gewijzigd door Semyon op 11-04-2018 09:06 ]

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Niet, ik moet leren lezen...
(zal een bak koffie extra pakken om wakkerder te worden...)

TLDR,
Ik vind/vond het apart dat zij wel mogen bellen (d.m.v een random nummer generator) voor een enquete terwijl ik in het bel me niet register staat.

(Inmiddels ben ik wijzer...)

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:09

skoozie

SCSI

Ik vond het ook vreemd, als je hun site bekijkt zijn er 4 situaties wanneer je toch nog gebeld kan worden.
Als je niet meer gebeld wilt worden dan kan je je aanmelden op http://www.onderzoekfilter.nl zoals ze zelf aangeven (en eerder aangehaald door Tsurany)
Hierna kan het alsnog voorkomen dat de tefoon rinkelt omdat een indier je belt vanuit "Microsoft" omdat je pc 'problemen' heeft,

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
skoozie schreef op woensdag 11 april 2018 @ 09:50:
Ik vond het ook vreemd, als je hun site bekijkt zijn er 4 situaties wanneer je toch nog gebeld kan worden.
Als je niet meer gebeld wilt worden dan kan je je aanmelden op http://www.onderzoekfilter.nl zoals ze zelf aangeven (en eerder aangehaald door Tsurany)
Hierna kan het alsnog voorkomen dat de tefoon rinkelt omdat een indier je belt vanuit "Microsoft" omdat je pc 'problemen' heeft,
Ik ben (sinds gisteren) inderdaad aangemeld bij onderzoekfilter.

Ach ja, zo worden we elke dag weer wijzer ;)

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Wat bij mij goed werkt is de beller een koekje van eigen deeg geven.

Of wel je houd de beller zo lang mogelijk aan de lijn maar je geeft hem totaal geen informatie waar die naar op zoek is.

Of je doet voor dat de persoon met de alarmcentrale spreekt of politie en je meld dat misbruik beboet wordt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-06 16:14

mark-k

AKA markkNL

Anoniem: 91634 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 10:33:
Wat bij mij goed werkt is de beller een koekje van eigen deeg geven.

Of wel je houd de beller zo lang mogelijk aan de lijn maar je geeft hem totaal geen informatie waar die naar op zoek is.

Of je doet voor dat de persoon met de alarmcentrale spreekt of politie en je meld dat misbruik beboet wordt.
Dat laatste is strafbaar, dat eerste is gewoon triest. Die mensen bellen voor een onderzoek, zeg gewoon dat je geen interesse hebt en klaar. Het zijn geen "Microsoft-virus-Indiërs" die je willen oplichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:34

Reptile209

- gers -

Het lijkt me voor een onderzoeker ook niet erg efficiënt om willekeurige nummers te bellen. Je bent voor een onderzoek altijd op zoek naar a) een specifieke doelgroep, of b) een goede doorsnede van de samenleving. In beide gevallen heb je een hoop meer aan een bestaand bestand waar je kunt filteren op kenmerken, dan schieten met hagel met een RNG. Krijg je overdag een overkill aan bejaaren en receptionisten aan de lijn :).

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:27
Maar je weet pas of de goede mensen aan de lijn hebt als je eerst een paar basale vragen stelt.
Eerst wordt er netjes gemeld dat het over een onderzoek gaat en niet over colportage.
Dan wordt de eventuele opdrachtgever genoemd.
Dan zaken als geslacht en leeftijd.

Bestaande bestanden bouw je op die manier op ALS iemand toestemming geeft aan de partij om voor andere of vervolg onderzoeken gebeld te worden.
Maar zo'n bestand is gelukkig niet publiek beschikbaar of te koop, dus begint men met "koud" bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-06 15:28
mark-k schreef op woensdag 11 april 2018 @ 10:36:
[...]
Het zijn geen "Microsoft-virus-Indiërs" die je willen oplichten.
Als het dat wel zijn, dan zitten ze sowieso niet in Nederland. dus de kans dat ze de Nederlandse wet kennen is heel erg klein.

Je kan ze dus ook eigenlijk vrijwel alles wijsmaken.
mijn ouders worden de afgelopen dagen weer regelmatig gebeld door deze lui, was alweer even geleden :+

Is er weer een piek in het random bellen van mensen ?

Ben het overigens wel deels met de TS eens, random gebeld worden op een nummer wat je vrij houd voor noodgevallen is echt niet prettig. maar ze aanmelden bij het "bel me niet register" en dergelijke heeft in mijn ervaring eerder tegengestelde werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Xantios schreef op woensdag 11 april 2018 @ 11:00:
[...]

Als het dat wel zijn, dan zitten ze sowieso niet in Nederland. dus de kans dat ze de Nederlandse wet kennen is heel erg klein.

Je kan ze dus ook eigenlijk vrijwel alles wijsmaken.
mijn ouders worden de afgelopen dagen weer regelmatig gebeld door deze lui, was alweer even geleden :+

Is er weer een piek in het random bellen van mensen ?

Ben het overigens wel deels met de TS eens, random gebeld worden op een nummer wat je vrij houd voor noodgevallen is echt niet prettig. maar ze aanmelden bij het "bel me niet register" en dergelijke heeft in mijn ervaring eerder tegengestelde werking.
Tja, dan moet je geen telefoonnummer gebruiken voor die noodgevallen maar een directe lijn ofzo. Telefoonnummers zijn nou eenmaal niet beschermd, je kunt gewoon 10 cijfertjes intikken en als je geluk hebt krijg je iemand aan de lijn. Net zoals mensen bij je voordeur kunnen aanbellen, of kunnen parkeren op de straat voor je huis.
Reptile209 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 10:39:
Het lijkt me voor een onderzoeker ook niet erg efficiënt om willekeurige nummers te bellen. Je bent voor een onderzoek altijd op zoek naar a) een specifieke doelgroep, of b) een goede doorsnede van de samenleving. In beide gevallen heb je een hoop meer aan een bestaand bestand waar je kunt filteren op kenmerken, dan schieten met hagel met een RNG. Krijg je overdag een overkill aan bejaaren en receptionisten aan de lijn :).
Misschien doen ze wel een onderzoek naar wie er overdag thuis zit en de telefoon opneemt, weet jij veel. Onderzoek kan over vanalles gaan en als het geen goede methode van data verzamelen was zouden ze het vast niet doen aangezien het onderzoek dan niks waard is. (uiteraard heb je van die onderzoeken die sowieso niks waard zijn dus daar boeit je onderzoeksgroep ook niet)

[ Voor 30% gewijzigd door mark-k op 11-04-2018 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-06 15:28
Ja zover was ik ook al.

Ik zeg ook niet dat ik dit op deze manier oplos, maar ik begrijp de oplossing van TS wel.

Een directe lijn op een ander soort communicatie optuigen voor geval van nood is natuurlijk ook wel wat veel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Als iemand per ongeluk mijn vaste nummer belt, dat kan gebeuren, dat vind ik ook niet erg.
Dat kan mij ook gebeuren.

Wel vind ik het vervelend dat dit gebeurd voor een enquete met een nummer generator.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

streamnl schreef op woensdag 11 april 2018 @ 11:11:
Als iemand per ongeluk mijn vaste nummer belt, dat kan gebeuren, dat vind ik ook niet erg.
Dat kan mij ook gebeuren.

Wel vind ik het vervelend dat dit gebeurd voor een enquete met een nummer generator.
Dat gebeurt misschien 3x in je leven, is dat het werkelijk waard om je druk over te gaan maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B00st3r
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-05 23:07
Gewoon zo beleefd mogelijk afkappen en vragen hoe je je kunt afmelden voor dit soort ongewenste telefoontjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-06 10:52

Basszje

Reisvaap!]

[...]
dat eerste is gewoon triest. Die mensen bellen voor een onderzoek, zeg gewoon dat je geen interesse hebt en klaar. Het zijn geen "Microsoft-virus-Indiërs" die je willen oplichten.
'Onderzoek' TNS-NIPO is geen CBS. Die laatste werkt in opdracht van de Nederlandse overheid voor statistiek. TNS-NIPO en andere databoeren zijn gewoon commerciele partijen die hun data voor grof geld slijten voor degene die wil betalen.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:41
wij worden bijna niet meer gebeld op het vaste nummer, inderdaad alleen door familie.
Vroeger nog wel eens gebeld door bedrijven.
Op een gegeven moment zei ik dan "momentje, daar weet mijn vrouw het meeste vanaf" en dan zette ik de telefoon ergens op de kast. Zij betaalden de belkosten immers... Mijn vrouw vond dat niet zo netjes, dus toen maar aangemeld bij het bel-me-niet register.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
[...]

Dat laatste is strafbaar, dat eerste is gewoon triest. Die mensen bellen voor een onderzoek, zeg gewoon dat je geen interesse hebt en klaar. Het zijn geen "Microsoft-virus-Indiërs" die je willen oplichten.
Het ligt eraan, ik doe het soms. Als ik duidelijk gemaakt heb dat ik geen interesse heb en ze hebben dat blijkbaar niet goed gehoord (aangezien ze door blijven vragen) dan leg ik de telefoon neer zonder op te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-05 12:01

... of ik vragen per telefoon bwil beantwoorden?
Kunt u het vragenlijstje opsturen per post. Dan kun ik ook weloverwogen antwoorden geven op de vragen... enzo...

Hoezo, kan dat niet? Heeft u die vragen dan niet op papier? Ik wil alleen schriftelijk vragen beantwoorden.. niet per telefoon... welk bedrijf zei u? TNS-Nipo... wacht even.. dan schrijf ik dat even op.. en uw naam is?

Nou mevrouw jansen... het treft dat u mij belt... ik doe zelf namelijk ook een onderzoek. Ik onderzoek call-centers vanuit het perspectief van de gebelde... U stuurt uw vragen niet per post... nou dan ik ook niet... laten we meteen beginnen... Die opdrachtgever van u.. wat gaat die doen met de antwoorden die ik u mogelijk zou kunnen geven? Waar en hoe kan ik de verwerkingsovereenkomst inzien? Hallo? Bent u daar nog?..................

dus draai het eens om... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-06 14:17
Ik sta met al mijn nummers in het bel-me-niet register en in het onderzoeksfilter register. Toch wordt ik nog regelmatig ongewild gebeld voor onderzoeken en "geweldige aanbiedingen". Mijn tactiek werkt op zich erg goed!

Ik laat ze eerst hun verhaal doen en vertellen wat en wie ze precies zijn. Dit schrijf ik zodanig dan ook op. Daarna stel ik de vraag of ik doorverbonden mag worden met hun juridische afdeling inzake het bel-me-niet register. Meestal beginnen ze dan te zweten en krijg je een onbeschofte reactie en hangen ze op (waarna ironisch genoeg het bandje van het betreffende register begint te praten).

Als je doorverbonden wordt direct een informatieverzoek indienen en een verzoek tot vergeten te worden binnen deze organisatie. Willen ze hieraan niet meewerken dan gaat er bij mij direct een mail richting de ACM met alle gegevens daarin en maak ik een melding.

Als ze hier aan mee werken zou je in principe ook van ze af moeten zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
Wat bij mij goed werkt is alle anonieme nummers blokkeren op al mijn nummers.

Bij de meeste providers kan je instellen dat annonieme nummers geblokkeerd worden. Die gaan dus direct naar voicemail. Heerlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stresstak
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
mark-k schreef op woensdag 11 april 2018 @ 13:55:
[...]
Dat gebeurt misschien 3x in je leven, is dat het werkelijk waard om je druk over te gaan maken?
Behalve dan als die telefoon gaat terwijl je naaste in het ziekenhuis ligt. Als er maar een persoon dat nummer zal bellen is het toch schrikken in sommige situaties.

Werd er trouwens aan nummermelding gedaan en kun je dat blacklisten.
Of beter een whitelist voor mensen die wel mogen bellen.

@Eli3l
Bij mij gaan ze zelfs niet naar voicemail. Anonieme oproepen worden niet gehonoreerd.

[ Voor 8% gewijzigd door stresstak op 11-04-2018 23:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

stresstak schreef op woensdag 11 april 2018 @ 23:39:
[...]

Behalve dan als die telefoon gaat terwijl je naaste in het ziekenhuis ligt. Als er maar een persoon dat nummer zal bellen is het toch schrikken in sommige situaties.

@Eli3l
Bij mij gaan ze zelfs niet naar voicemail. Anonieme oproepen worden niet gehonoreerd.
Jezus, sommigen zijn wel echt goed in het verzinnen van unlikely scenarios, hoe vaak denk je dat het voor zal komen dat een enquetebureau je belt terwijl je naaste in het ziekenhuis ligt? Ik vond TS al paranoid, maar dit spant echt de kroon. Misschien moeten jullie gewoon eens wat minder stressen als je telefoon gaat. Geef dat nummer aan iedereen dan wordt het normaal dat je gebeld wordt en bespaar je je alle traumatische ervaringen elke keer als iemand per ongeluk jouw nummer belt. En wikkel je naasten in bubbeltjesfolie in de hoop dat ze nooit hoeven te bellen en dat ze dood gaan omdat je net op dat moment in gesprek bent met een verkoper.

Sowieso is een vast nummer voor noodgevallen een dom idee, de kans dat je niet thuis bent als er een noodgeval is is vele malen groter dan al die andere scenario's die hier voorbij zijn gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stresstak
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
off topic
Moet je wel mensen hebben die je zouden kunnen bellen. Met enige zekerheid kan ik zeggen dat ik op jaarbasis vaker een anonieme oproep hoor dan een echte. Uiteraard begrijp ik de TS wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-06 22:25

PcDealer

HP ftw \o/

Pas ook op voor enquetes (ook als je eega die invult), spaaracties met een echt e-mailadres en telefoonnummer.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:55
stresstak schreef op woensdag 11 april 2018 @ 23:39:
[...]

@Eli3l
Veel ziekenhuizen en zorginstellingen bellen anoniem, als je anonieme oproepen niet honoreert zal je ook geen 'last' hebben van die telefoon als je naaste in het ziekenhuis ligt.
Pagina: 1