Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies gevraagd bij plaatsen slimme thermostaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• graskonijntje
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-01 17:07
Mijn vraag

Wij zjin aan het kijken om onze huidige domme thermostaat te vervangen door een slimme thermostaat. de reden hiervoor is dat we onze cv in de badkamer afzonderlijk willen aansturen zodat we zonder hele poespas het daar kunnen warm krijgen zonder andere ruimtes mee te verwarmen.
Als we dan toch veranderen, wil ik er ook meteen voor zorgen dat het toekomstgericht allemaal uitbreidbaar is zodat we de rolgordijnen later ook kunnen automatiseren.

Mijn vraag is, wat gebruiken we hier het beste voor zodat we niet met x-aantal verschillende apps zitten om alles te bedienen.

Oorspronkelijk had ik de Honeywell evohome in gedachten om dan later te kunnen uitbreiden met somfy gordijn systeem.
maar het gebrek aan geofencing in de evohome houdt me toch beetje tegen.
2e keus is de fibaro omdat deze er wel iets mooier uitziet dan de evohome, maar ik vind niet meteen terug of dit ook je ketel aanstuurt. de Evohome stuurt je ketel aan wnr een ruimte dit nodig heeft, maar van Fibaro vind ik dit niet terug. als je uiteindelijk nog steeds met 1 locatie zit die zorgt dat je ketel aanslaat of niet is dit niet interessant.

Wat zijn jullie ervaringen, of raden jullie aan?
Alvast bedankt.

Relevante software en hardware die ik gebruik

uiteindelijke doel is om domoticz op mijn synology te installeren en zo te configureren.

Alle reacties

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Hoe handig ben je? Vind je het leuk te experimenteren? Kun je een beetje programmeren? Zoek je het liefst een kant-en-klaar-oplossing?

Als ik zelf zoiets zou ondernemen zou ik gaan kijken naar een setje thermostaatknoppen met wifi en dan zelf een controller erbij schrijven. Geeft je de optimale flexibiliteit maar is wel wat werk.

Ik ontken het bestaan van IE.

• graskonijntje
programmeren ben ik zeker niet in thuis. beetje prutsen wil ik wel doen, maar verder dan configureren zal het niet gaan vrees ik.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:32

bert pit

asdasd

Evohome ondersteunt geofencing via ITTT. Verder is het systeem al een tijdje op de markt, waardoor de kinderziekten er uit zijn. Inmiddels wordt versie 3 geleverd, daar waar concurrenten met de eerste of tweede release bezig zijn.

Als je er voor gaat, altijd de versie (3e gen) met geïntegreerde wifi nemen, deze wordt automatisch geüpdate.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@graskonijntje
hou rekening met dit (of het van toepassing is weet ik niet):
een radiator in de badkamer is vaak maar 0,5kW (ik heb zelfs maar 0,25kW).
een gasketel levert 5,5kW als minimum vermogen. (er zijn er ook die minimaal 7,5kW doen.)

probeer je 5,5kW in een 0,5kW radiatortje te proppen, dan gaat de gasketel pendelen, dus elke keer aan en uit, dit kost extra veel gas en levert weinig warmte. :-(

een normale luxe stads villa (rijtjes huis) heeft meestal maar een 5-6kW aan radiatoren hangen in heel het huis.
dus valt er al vrij weinig te regelen met de spullen die je normaal kunt krijgen.
maar mischien heb je wel een echte villa en dan is er wel wat te regelen met wat systemen.

nu hoef je niet 5,5kW aan radiatoren te hebben op een 5,5kW gasketel, maar te veel afwijking is ook niet verstandig. (50% radiator vermogen ten opzichten van de ketel zou ik echt als minimum aan houden ;) )
soms is het dan goedkoper om het probleem zelfs met duur stokende elektra op te lossen wel beter. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 24-04-2018 10:36 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

migjes schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 10:33:
@graskonijntje
hou rekening met dit (of het van toepassing is weet ik niet):
een radiator in de badkamer is vaak maar 0,5kW (ik heb zelfs maar 0,25kW).
een gasketel levert 5,5kW als minimum vermogen. (er zijn er ook die minimaal 7,5kW doen.)

probeer je 5,5kW in een 0,5kW radiatortje te proppen, dan gaat de gasketel pendelen, dus elke keer aan en uit, dit kost extra veel gas en levert weinig warmte. :-(

een normale luxe stads villa (rijtjes huis) heeft meestal maar een 5-6kW aan radiatoren hangen in heel het huis.
dus valt er al vrij weinig te regelen met de spullen die je normaal kunt krijgen.
maar mischien heb je wel een echte villa en dan is er wel wat te regelen met wat systemen.

nu hoef je niet 5,5kW aan radiatoren te hebben op een 5,5kW gasketel, maar te veel afwijking is ook niet verstandig. (50% radiator vermogen ten opzichten van de ketel zou ik echt als minimum aan houden ;) )
soms is het dan goedkoper om het probleem zelfs met duur stokende elektra op te lossen wel beter. ;)
Een (moderne) ketel gaat toch gewoon op een lager vermogen werken als er minder vraag is?

• migjes
emnich schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 10:44:
[...]

Een (moderne) ketel gaat toch gewoon op een lager vermogen werken als er minder vraag is?
klopt een normale ketel is 25kW(tussen de 20 en 30kW zitten de meesten) en dan kan hij in 4 of 5 stappen zakken naar zijn minimum van 5,5kW (moduleren genaamd).
(er zijn ketels die naar 2,5kW kunnen, zeer zeldzaam. ;)
zoek het op in de specs van de ketel die je hebt, het wissel een beetje per merk en type.)

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 24-04-2018 10:48 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

@migjes sorry, ik had gemist dat je zei minimum vermogen. Ik zal zelf eens gaan kijken dan want ik heb zelf maar 2 radiatoren die altijd open staan.

• migjes
@emnich
lol, geeft niks. ;)

meeste mensen hebben de radiator in de huiskamer altijd open staan, en die is vaak een 2kW+ .
en dan ben je al een heel eind met naar het minimum vermogen te gaan. ;)

• migjes
@graskonijntje en @emnich
als jullie dit toch willen doen dan is dit ook wel makkelijk om te weten. ;)

hoeveel kW is een radiator?

heeft hij 1 plaat waar het water door stroomt.
dan is het een t10.
heeft hij 2 platen waar het water door stroomt.
dan is het een t20.
heeft hij 2 platen waar het water door stroomt en heeft 1 plaat een extra ribbel er tegen aangelast.
dan is het een t21.
ect etc..

daar na opmeten hoe breed en hoog hij is.

en dan is het gewoon opzoeken bij http://www.warmteservice.nl hoeveel W hij is.
(delen door 1000 voor kW.)

succes met rekenen. ;)

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

@migjes Ik heb het al gedaan :) Ik doe het met thermostaatknoppen van Danfoss icm Home Assistant maar de reden dat ik dit niet noemde in het topic is omdat je daar wel voor moet programmeren dus voor TS leek het me niet geschikt.

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:57
Tado?

• graskonijntje
Die Evo Home was men eerste keuze, maar ik moet zeggen dat ik die tado knoppen er wel veel mooier vind uitzien.
Wat ik dan niet meteen duidelijk terug vind in de documentatie, is als ik met verschillende zones (living, badkamer, en elke slaapkamer afzonderlijk) ook voor elke kamer een afzonderlijke thermostaat nodig heb.
ik zou verwachten van niet gezien de radiatorknoppen het regelen, maar in de documentatie zie ik dan volgende staan:
Gezoneerde systemen
(één Slimme Thermostaat per zone)

iemand ervaring?

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Topictitel verduidelijkt

200 fish found!

• rooiekool
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-11 20:26
Minder hightech, zeker zo effectief: elektrische ventilatorkachel in de badkamer...

Kleine radiator is bij mij altijd beetje warm voor de handdoeken, comfort gaat elektrisch.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:32

bert pit

asdasd

graskonijntje schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 13:37:
Die Evo Home was men eerste keuze, maar ik moet zeggen dat ik die tado knoppen er wel veel mooier vind uitzien.
Wat ik dan niet meteen duidelijk terug vind in de documentatie, is als ik met verschillende zones (living, badkamer, en elke slaapkamer afzonderlijk) ook voor elke kamer een afzonderlijke thermostaat nodig heb.
ik zou verwachten van niet gezien de radiatorknoppen het regelen, maar in de documentatie zie ik dan volgende staan:
Gezoneerde systemen
(één Slimme Thermostaat per zone)

iemand ervaring?
In een ruimte met één radiator volstaat alleen een knop (HR92). Hier zit een thermostaat ingebouwd. Meestal wordt in de huiskamer de Evotouch geplaatst, deze heeft ook een thermostaatfunctie en werkt dan samen met de vloerverwarming of radiatoren.

Heb je een voor en achterkamer, dan kun je er ook voor kiezen om een extra thermostaat op te hangen (bv de round), om een extra zone te creëren. Ook kun je er voor kiezen om de knoppen weg te werken bijvoorbeeld achter een gordijn. In dat geval is het ook verstandig om een extra thermostaat op te hangen, om te voorkomen dat het alleen lekker warm wordt achter het gordijn ;).

Er zit een zeer goede app bij en valt de server uit, of heb je geen internet, dan blijft het systeem gewoon volgens de programmering werken.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Pagina: 1