Temperatuur iMac met SSD fan Control

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oadm
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 28-01 17:41
Ik heb een iMac uit 2011 een jaar geleden van een 500 GB SSD hd laten voorzien. Dit is gedaan door LJS. LJS is volgens de medewerkers van Apple het bedrijf die dat het beste kan doen dus is heb ik het daar laten doen. Sinds ik de SSD in mijn iMac heb laten zetten gaat de ventilator soms vreselijk hard draaien waardoor het lijkt of mijn Mac opstijgt.

Tegelijkertijd wordt de Mac dan zo traag dat bijna ieder programma vast staat. Dit duurt even en dan stopt het blazen van de ventilator weer en doet werkt de Mac weer naar behoren.

Op aanraden van LJS heb ik het programmaatje Fan Control geïnstalleerd om de temperatuur in de gaten te houden en de fan minder snel hard te laten draaien. Ik heb alleen geen idee hoe hoog de temperatuur van mijn iMac mag worden.

Ik kan bij Fan control de temperatuur van mijn Harddisk aflezen en die staat tussen de 51 en 53 graden en van de optical drive, die staat ook zo'n beetje op die temperatuur. De temperatuur van de processor kan ik niet aflezen, tenminste ik weet niet waar ik dat moet doen.

Mijn vraag is, is Fan Control bekend bij de Mac gebruikers hier en is het verstandig dit te gebruiken en wat voor temperaturen kan een iMac hebben voor het mis gaat ?

[ Voor 7% gewijzigd door oadm op 10-04-2018 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChristianBurger
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09-08 18:12
Ik zou lekker terug gaan naar LJS.

Je zult vast een factuur hebben van 250+ en dan moet ook alles goed werken. Dat ze het via fan control moeten oplossen is sowieso niet netjes. Een nieuwe temperatuur meter moet het oplossen. (deze wordt dan op de ssd geplakt)

Daarnaast loopt je iMac ook nog eens vast. Er is dus echt iets mis gegaan tijdens de installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-09 21:20
Deze modellen hebben geen temperatuursensor die je erop kan plakken voor zover ik weet. De originele schijven die erin zaten gaven de temperatuur door aan het systeem over de sata kabel.

Je moet dus een extra kabeltje hebben (OWC verkocht ze) om de boel te foppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Paar weken geleden hetzelfde gehad. Ook een kort kabeltje besteld om aan te sluiten zodat de ventilator minder hard ging draaien, omdat er weer een temperatuursensor in zou zitten. Ik kon alleen de aansluiting niet vinden op het logic board... Dus maar besloten om met FanControl de ventilatoren rustig aan te laten lopen. Maar ja, dat is natuurlijk geen nette oplossing als techneut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-09 20:04
Ik heb twee dagen geleden zelf een 500Gb SSD ingebouwd in mijn iMac 2011.
Was best spannend, maar OWC heeft op youtube een zeer duidelijke en goede how-to staan.

Ik heb zelf wel de goede kabel besteld bij onlinemacwinkel.
Heb hier wel over getwijfeld, aangezien een "simpel" kabeltje even €25,- koste.
Toch besloten om het te doen aangezien ik geen risico wilde lopen.

Ik ben in mijn zoektocht naar ervaringen en tips ook regelmatig op verhalen gestuit van overtoerende fans en programma's om dit kunstmatig te beïnvloeden.
Hier ben ik persoonlijk geen voorstander van aangezien die fans niet voor niets zo staan te draaien. (tenminste dat denk ik dan)

Vooralsnog heb ik nergens problemen mee.

On a side note :
Kolere, wat is m'n mac snel geworden.
Normaal gesproken staat de mac in sluimerstand, dus nooit echt uit.
Maar de inbouw van de SSD (en extra geheugen) had ik in een andere kamer gedaan.
Na inbouw Mac weer op de goede plek gezet en uit nieuwsgierigheid even de opstarttijd geklokt.
Vanaf het moment van indrukken van de knop op de achterkant, tot het inlogscherm : 23.59 seconden !!

Eric, Signing off !!