Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:10

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Kleine achtergrond, ben 33 jaar, al ruim 10 jaar vrachtwagen chauffeur. Daarvoor ooit aan een ICT opleiding begonnen, maar omdat dit toendertijd nog in de kinderschoenen stond, afgehaakt vanwege onkundigheid opleiding/leraren. Ook ben ik een paar jaar automonteur geweest.

Heb een eigen koophuis, en op dit moment een vast contract voor onbepaalde tijd.

Ik ben op het punt aangekomen dat ik helemaal klaar ben met het chauffeurs vak. Het is niet leuk meer, je wordt aan alle kanten uitgemolken, salaris is een lachertje, werkdruk/stress vaak hoog. Ik merk ook dat m'n gezondheid zowel mentaal en fysiek er niet beter van wordt.

Nu zit ik te kijken naar omscholen, in de metaal of elektro sector. Ben altijd al goed met m'n handen geweest, en kan ook goed technische problemen oplossen. Ook logisch nadenken gaat mij goed af, doe ook al jaren bij mezelf en vrienden/kenissen de electra. Ook doe ik nog steeds het onderhoud van auto's voor bepaalde mensen.

Alleen omdat ik met een hypotheek zit, kan ik niet zomaar een volledige of deeltijd opleiding gaan volgen, zowel kwa tijd, en eigenlijk financieel ook niet. Hoe kan ik dit aanpakken? Zijn er instanties die hier mee kunnen helpen, of moet ik gewoon bedrijven gaan bellen en vragen of ze interesse hebben?

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22-09 19:48
Volgens mij is er een enorm tekort en zijn bedrijven hard op zoek. Ik zou gewoon eens een rondje bellen met bedrijven en vragen wat ze voor je kunnen betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de metaal sector is het zo dat er een enorm tekort is aan een bepaald soort mensen (echt goede CAD/CAM programmeurs/voorbereiders, 5-assig frezen programmeren e.d.), en daar merk je dat de salarissen de laatste jaren ook omhoog gaan.
Vacatures voor productie e.d. worden echter wel aardig makkelijk ingevuld, en dat is toch waar je onderaan zou instromen om vervolgens opleidingen te gaan doen om het vak te leren.
Of je moet werktuigbouwkunde oid hebben om bijv als tekenaar of in de constructiehoek te gaan. Lassers en dat soort (fysiek zwaar) werk moet je maar net willen, en de concurrentie aangaan met de grote groepen gastarbeiders die dat vak vaak wel goed verstaan.

Heb je voor jezelf al een idee wat je wil gaan doen? 'Iets richting metaal' is zo breed, en er zijn daarin grote tekorten, maar die zijn vaak ook aardig specifiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-09 21:21
Weet niet welke regio je woont, maar denk dat je bij mijn vorige werkgever wel een kans zou kunnen maken. Regio amersfoort. Doe maar een PB.
Is een elektrotechnisch bureau waar men op het moment omkomt in het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:11
Bij mijn broer op het werk (NB) hebben ze al dik een jaar vacatures (elektricien) openstaan die maar niet opgevuld worden. Ik gok dat er zat bedrijven zijn die best een opleiding willen investeren om nieuwe mensen te kunnen aannemen.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-09 21:24
Bouw is ook nog een optie. Daar zwemmen ze momenteel in de klussen en zijn de verdiensten ook aardig! Wel in het achterhoofd houden dat die sector bij een crisis ook als eerst een klap krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:10

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Zoek iets in de richting Wijchen/Nijmegen. In de metaal lijkt CNC bankwerker mij mooi werk, vooral omdat ik natuurlijk ook affiniteit heb met computers.

Salaris is een van de grote redenen dat ik iets anders wil doen. Ik ben vorige maand 1 loonschaal omhoog gegaan. Ik ga aankomende 2 jaar nog 2 loonschalen omhoog en dat was het. Dan zit ik aan de max, en kan ik dus tot mijn pensioen niet veel meer gaan verdienen. Alleen verplichte CAO loonsverhoging kunnen er dan nog bij komen.

Ook kan je als chauffeur je eigen niet verder ontwikkelen, en inmiddels zit ik daardoor mentaal ook in een sleur. Het is iedere dag het zelfde riedeltje.

Gelukkig kom ik met de vrachtwagen langs heel veel bedrijven in de sectoren die mij interesseren. Dus ga ik de aankomende week de stoute schoenen is aantrekken, en overal maar vragen of er mogelijkheden zijn.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:06

Yucon

*broem*

Bij metaal denk ik het eerste aan lasser of draaier, maar kun je geen vrachtwagenmonteur worden? Naast het mechanische werk plakken die dingen ondertussen ook van de sensoren aan elkaar.. en daar heb je door je ict affiniteit ook een streepje bij voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yucon schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 21:18:
Bij metaal denk ik het eerste aan lasser of draaier ...
Inderdaad, dat is het beeld, en ook de reden dat de scholen leeg zitten terwijl er met een MBO en goed stel hersenen al baanzekerheid is (keus te over zelfs). Het zijn de programmeurs of mensen die affiniteit hebben met automatisering waar een tekort aan is, niet zozeer de lassers of (productie)draaiers.
Pagina: 1