Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eelko76
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-07 22:22
Hallo,

Ik verander binnenkort van moederbord, Asrock 970 Extreme naar een Asus Sabertooth welke de 990 chipset heeft (ipv 970). Wel beide AMD uiteraard. Maar ben ik mijn RAID configuratie kwijt als ik alles om heb geprikt? Of gebruiken beide chipsets dezelfde RAID technologie / chip / software ?

Alvast bedankt!

Groetjes
Eelko

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:40

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Normaal gesproken zou een RAID set overgezet moeten kunnen worden als het alleen een upgrade van een zelfde type/merk controller is. Waar je wel goed op moet letten is of je de RAID set daadwerkelijk aangemaakt hebt op de controller van de chipset en niet via een extra controller die op het moederbord is geplaatst (komt vaker voor).

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eelko76
Hmmm geen idee hoe ik destijds die RAID ingesteld heb, op de controller ? of Chipset :? . Gezien het een vrij goedkoop bordje is ga ik er vanuit de chipset. Hoe kan ik dit checken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Je geeft niet heel erg precies aan welk moederbord je hebt (een exacte match heeft de pricewatch niet), maar de mogelijkheden die ik tegenkom hebben geen extra controller. In dat geval gaat de 990 dezelfde chip hebben als de 970 voor I/O, en moet je alleen opletten dat je op het nieuwe moederbord de schijven aansluit op de juiste poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eelko76
dcm360 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 10:54:
Je geeft niet heel erg precies aan welk moederbord je hebt (een exacte match heeft de pricewatch niet), maar de mogelijkheden die ik tegenkom hebben geen extra controller. In dat geval gaat de 990 dezelfde chip hebben als de 970 voor I/O, en moet je alleen opletten dat je op het nieuwe moederbord de schijven aansluit op de juiste poorten.
Dank voor je reactie, ik heb nu een Asrock 970 Extreme R3 en ga overstappen naar een Asus Sabertooth 990FX.

Edit: beide AMD chipset , alleen de één de 970 en de ander 990.

[ Voor 5% gewijzigd door Eelko76 op 10-04-2018 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Bij de PERC en Pxxx controllers staat de configuratie ook op de disks en kun je gewoon een foreign config importeren. Bel anders even met support, die weten dat beter dan wij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eelko76
Ja ik dacht misschien heeft iemand ervaring hiermee ;-) Dank voor de reacties. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Eelko76 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 11:41:
[...]

Dank voor je reactie, ik heb nu een Asrock 970 Extreme R3 en ga overstappen naar een Asus Sabertooth 990FX.

Edit: beide AMD chipset , alleen de één de 970 en de ander 990.
Jup, dat is dus dezelfde chip voor de I/O, want dat wordt gedaan door de SB950 (en niet door de 970 of 990). Lijkt mij een kwestie van instellingen overnemen en het gaat werken. Zorg er uiteraard wel voor dat je een backup hebt van belangrijke data voor het geval het toch anders loopt dan verwacht, al zou je die uiteraard altijd al moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eelko76
Okay thanks! Ja ik ga zeker een backup maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eelko76
Update: Ondanks zelfde SATA poort nummers gebruikt te hebben lijk ik m'n RAID kwijt te zijn. Zelfs Windows (op SSD) kon ik opnieuw installeren, wat eigenlijk met wijziging van moederbord sowieso geen slecht idee is maar toch. Gelukkig backup gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eelko76
Update: Heb via LEGACY mode mn RAID alsnog teruggekregen, vreemd dat ASUS je verplicht je alsnog je SSD in dezelfde range van RAID poorten (1-4) te plaatsen anders is installatie Windows onmogelijk, Nu alles via de raid controller. Maar dus geen AHCI voor mn SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Daarom is het handiger om gewoon in Windows gewoon met Dynamic Disks en softraid te werken..

en idem voor op andere OSsen.. je bent niet controller afhankelijk :-)

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:40

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dit heeft in dit geval niet zoveel met de controller te maken, eerder met de instellingen in het BIOS. Een RAID set moet zonder probleem overgezet kunnen worden op een zelfde of nieuwere controller uit een zelfde serie.

Overigens is het verstandig, wanneer je Windows op een SSD wilt installeren, de andere opslag media tijdelijk even los te koppelen en weer aan te sluiten als Windows volledig geïnstalleerd is.

Feitelijkj moet je prima de SSD op de eene controller kunnen draaien en de RAID set op een andere.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1