Snelheidsmeter opeens stuk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Hi Tweakers, misschien kunnen jullie me helpen.

Ik rijd een leasebak, Opel Corsa uit 2017. Vanochtend deed inene de kilomterteller niks meer. Zowel digitaal als analoog bleef op 0 hangen en uiteindelijk na een rit van 50 kilometer op 7. De rest van het display werkt, de cruise control werkte ook gewoon op de juiste snelheid (ik had mijn tomtom aangesloten als snelheidsmeter). Nu ben ik online aan het zoeken en daar hebben mensen het over mogelijk kapotte zekeringen bij oudere Corsa modellen, maar als ik kijk in de manual is er 1 zekering voor het hele display. Dat lijkt me het probleem dus niet gezien de rest van het display gewoon werkt (toerenteller, menus, timer etc). Iemand enig idee?

Ik zou uiteraard de garage kunnen bellen of m'n leasemaatschappij maar heb het idee dat dit waarschijnlijk iets heel knulligs is wat ik zelf prima kan oplossen, dus dan heeft dat mijn voorkeur. :)

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
SmurfLink schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 09:21:

Ik rijd een leasebak, Opel Corsa uit 2017. Vanochtend deed inene de kilomterteller niks meer. Zowel digitaal als analoog bleef op 0 hangen en uiteindelijk na een rit van 50 kilometer op 7. De rest van het display werkt, de cruise control werkte ook gewoon op de juiste snelheid (ik had mijn tomtom aangesloten als snelheidsmeter). Nu ben ik online aan het zoeken en daar hebben mensen het over mogelijk kapotte zekeringen bij oudere Corsa modellen, maar als ik kijk in de manual is er 1 zekering voor het hele display. Dat lijkt me het probleem dus niet gezien de rest van het display gewoon werkt (toerenteller, menus, timer etc). Iemand enig idee?

Ik zou uiteraard de garage kunnen bellen of m'n leasemaatschappij maar heb het idee dat dit waarschijnlijk iets heel knulligs is wat ik zelf prima kan oplossen, dus dan heeft dat mijn voorkeur. :)
Leasemij bellen lijkt me de beste oplossing. Klinkt als een mogelijk vrij serieus probleem, en het is niet voor niets een leasebak!

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
SmurfLink schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 09:21:

Ik denk niet dat het iets knulligs is, sowieso niet zelf gaan knutselen. Mocht je per ongeluk iets slopen dan heb je kans dat de leasemaatschappij dat op jou verhaalt.

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:16

Illusion

(the art of)

Have you tried turning it off and on?

Ik heb de raarste problemen met auto’s gehad, maar 90% was na een keer opnieuw starten verdweneen.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:15
Bij veel leasemaatschappijen (zo niet alle?) is het zelfs verplicht om een defecte kilometerteller direct te melden.

Even een quote uit de Algemene Voorwaarden van een willekeurige grote leasemaatschappij:
U moet binnen 2 weken na een verzoek van de leasemaatschappij daartoe, de kilometerstand opgeven. Als u dat niet doet, kan de leasemaatschappij een bedrag in rekening brengen op basis van een redelijke schatting van het aantal meerkilometers. Indien aanwezig, kan een nota van een reparatie- of onderhoudsbedrijf waarop de kilometerstand is vermeld, voor die schatting gebruikt worden. Als de kilometerteller defect raakt, moet u dat direct aan de leasemaatschappij melden.
Oftewel: hup, in de telefoon klimmen :)

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Oke duidelijk. Heb 'm geprobeerd opnieuw te starten, werkte niet. Ik ga straks na werk kijken of het probleem nog steeds plaatsvindt en dan gelijk bellen naar de leasemaatschappij. Bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lejavh
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05:05
We hebben het nu trouwens over de kilometerstandteller of de snelheidsteller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Lejavh schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 09:44:
We hebben het nu trouwens over de kilometerstandteller of de snelheidsteller?
De snelheidsteller, excuus voor de verwarring. Zowel digitaal als analoog zag ik niet hoeveel km/h ik reed, gedurende de rit is deze langzaam naar 7 km/h gegaan, maar dit sloeg uiteraard nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
ABS module die niet meer werkt.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:02

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
SmurfLink schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 09:58:
[...]

De snelheidsteller, excuus voor de verwarring. Zowel digitaal als analoog zag ik niet hoeveel km/h ik reed, gedurende de rit is deze langzaam naar 7 km/h gegaan, maar dit sloeg uiteraard nergens op.
Heel snel laten fixen, want je kan er een boete voor krijgen:

http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2010-01-01
Personenauto’s die na 30 juni 1967 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van een goed werkende snelheidsmeter, die ook bij nacht voor de bestuurder goed afleesbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1039575

Als het uit -en aanzetten van de motor niet werkt, zou je nog de polen van de accu kunnen halen als "harde reset". Anders gewoon de dealer/leasemaatschappij bellen om het te fixen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ongewoongewoon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-08-2024
We Are Borg schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 10:15:
[...]

[...]
En hoe groot is de kans dat je bij een controle een stukje moet rijden om te controleren of de snelheidsmeter aan de wettelijke eisen voldoet? Juist ja, nihil ;)

Leasemaatschappij het lekker op laten lossen, en tot die tijd flitsmeister / tomtom of een andere app die de GPS snelheid weergeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Net getest of het probleem nog voorkwam, heb even specifiek op het ABS lampje gekeken naar Chevy's commentaar en die ging branden en alles deed het weer. Ik kan niet met zekerheid zeggen of ik deze vanochtend wel heb zien knipperen. Normaal valt het me wel op, nu is het me niet opgevallen dus het zou best een storing aan het ABS systeem geweest kunnen zijn.

Bedankt in ieder geval voor de snelle adviezen. Ik hoop dat het niet meer voor gaat komen, maar mocht het wel zo zijn dan bel ik gelijk de leasemaatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
We Are Borg schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 10:15:
[...]

[...]
Maar alleen voor de wet, voor de APK weer niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-07 20:17

TommieW

Numa numa.

Anoniem: 1039575 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 10:17:
Als het uit -en aanzetten van de motor niet werkt, zou je nog de polen van de accu kunnen halen als "harde reset". Anders gewoon de dealer/leasemaatschappij bellen om het te fixen!
Bij een schuifdakje kan hierdoor de kalibratie verloren raken, met als gevolg dat die niet goed meer open en/of dicht gaat. Dat is nog wel een belangrijk dingetje om in het achterhoofd te houden. :)

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:58
SmurfLink schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 12:30:
Ik hoop dat het niet meer voor gaat komen, maar mocht het wel zo zijn dan bel ik gelijk de leasemaatschappij.
Je kan nu eventueel ook bellen, misschien sturen ze je wel even langs de dealer om de auto uit te laten lezen. Je hebt natuurlijk niet voor niets een leaseauto en voorkomen is beter dan genezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
DennusB schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 09:22:
[...]

Leasemij bellen lijkt me de beste oplossing. Klinkt als een mogelijk vrij serieus probleem, en het is niet voor niets een leasebak!
Wat maakt dat voor verschil? Als je particulier een nieuwe auto rijdt hoeft of kan het niet opgelost te worden? :?
Dat is precies waarom mensen zo''n hekel hebben aan die arrogante houding van leaserijders. Ach is toch maar een leasebak.

[ Voor 12% gewijzigd door RodeStabilo op 11-04-2018 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
RodeStabilo schreef op woensdag 11 april 2018 @ 08:40:
[...]
Wat maakt dat voor verschil? Als je particulier een nieuwe auto rijdt hoeft het niet opgelost te worden? :? De arrogantie.
Arrogantie? Ik betaal er gewoon voor pannekoek :P

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
DennusB schreef op woensdag 11 april 2018 @ 08:41:
[...]

Arrogantie? Ik betaal er gewoon voor pannekoek :P
Jij of je baas?

En het is pannenkoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Alsof de baas cadeautjes geeft, een leaseauto is - in sommige gevallen - onderdeel van het secundaire arbeidsvoorwaardenpakket. Links of rechtsom betaal je daar zelf voor. Dat is ook - verwacht ik - het punt dat gemaakt wordt, uiteindelijk betaal je een bepaald bedrag voor het mogen gebruiken van een auto gedurende de periode en in dit bedrag zitten de kosten voor onderhoud. Dit soort ongemakken kan je derhalve zonder kosten voor de bestuurder laten repareren en waarom zou je dat dan niet doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Napo schreef op woensdag 11 april 2018 @ 08:58:
Dit soort ongemakken kan je derhalve zonder kosten voor de bestuurder laten repareren en waarom zou je dat dan niet doen
Het doet een beetje suggereren dat anderen die mogelijkheden niet hebben. Een particuliere rijder met een niuewe auto met garantie kan dat immers ook. En ik heb een hekel aan de term 'leasebak'. Komt een beetje onverschillig over alsof het toch niets uitmaakt allemaal wat ermee gebeurd. Dus nee, ik snap niet zo goed wat het uitmaakt dat het een leaseauto is.

Maar goed, genoeg off-topic.

DennusB nog bedankt voor de 'bijzondere' DM die ik van je ontving over mijn sexleven. Die is prima maar dank je wel voor je ongerustheid.

[ Voor 55% gewijzigd door RodeStabilo op 11-04-2018 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:24
Anoniem: 1039575 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 10:17:
Daar kun je juist meer problemen mee maken. Ik zou bij moderne auto's niet meer lukraak de accu losmaken.
Er is een reden waarom je de auto onder spanning moet houden bij het vervangen van de accu.

Als er een probleem is met een sensor moet je gewoon naar een garage om storingen uit te lezen en eventueel de sensor te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-07 10:17
Voor hetzelfde geld heb je een beest (e.g. een marter) in je auto gehad die iets heeft doorgeknaagd. Gewoon mee naar de dealer gaan. Met een kapotte snelheidsmeter mag je de weg niet op dus normaal krijg je ook een vervangwagen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:22

Croga

The Unreasonable Man

RodeStabilo schreef op woensdag 11 april 2018 @ 09:02:
Dus nee, ik snap niet zo goed wat het uitmaakt dat het een leaseauto is.
Het verschil is dat je bij je eigen auto zelf kunt beslissen. Bij een leaseauto kun je die beslissing niet zelf maken, je bent tenslotte niet de eigenaar en dus ook niet in je eentje verantwoordelijk.

Bij dit soort dingen is mijn devies altijd: Meteen de lease maatschappij bellen. Je betaald ze dik, ze moeten het voor je oplossen maar aan de andere kant heb jij ook de verplichting om te vertellen dat hun auto defect is. Het mes snijdt wat dat betreft aan twee kanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
jeroen3 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 09:10:
Daar kun je juist meer problemen mee maken. Ik zou bij moderne auto's niet meer lukraak de accu losmaken.
Er is een reden waarom je de auto onder spanning moet houden bij het vervangen van de accu.
Ach ach, men maakt altijd zoveel paniek om de accu los te maken.
Het enige wat er gebeurt is dat je een harde reset krijgt en dat alle cross checks in de war zijn.
En dat vindt de OBD wetgeving niet zo leuk maar wat vooral belangrijk is dat de cross check fouten ook gezet worden in de ECU naar de OBD wetgeving.

Wat je moet doen na zo een harde reset is heel simpel, geen paniek zaaien :z
Gewoon polen losmaken, terug aansluiten, de motor starten en warm gaan rijden voor ongeveer 20 minuten.
Alle modellen gaan gewoon in backup modus (zeer belangijk voor de lambda, PM en NOX sensoren) gedurende de eerste driving cycle, bij de eerst volgende powerlatch van de ECU zijn alle modellen gewoon mooi geinitialiseerd. Het warm rijden is van belang ivm de wateraccumulatiemodellen voor de dauwpuntvrijgave van de sensoren.

[ Voor 9% gewijzigd door Chevy454 op 11-04-2018 12:08 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Bij mijn focus (2001) was de pulsgever van de snelheidsmeter kapot. Aangeven snelheid ging naar nul en ook de teller liep niet meer. Soms deed hij het weer wel. Kostte wat moeite om de knuppels van Ford te overtuigen om de sensor te vervangen. Kon de snelheid redelijk schatten op de toerenteller en door met het verkeer mee te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Wow denken dat accupool los gooien een probleem geeft. Het blijven domme sensoren in zo een auto, niks anders dan 30 jaar terug bij de eerste injectie computer gestuurde motoren. Wat wel funest is, als je een moderne auto gaat starten met startkabels, dan kan die elektronica een optater krijgen. Maar dat ligt meer aan de ontwerpers die vertikken om al die edele computerdelen te beschermen wat prima mogelijk is, maar weer onnodig knaken kost die ze niet willen uitgeven.
Pagina: 1