Top @
F_J_K dat je een alias hebt gemaakt.
Ik vind het een interessant topic maar we zijn inmiddels een aardig eind van de concrete vraag van TS af. Was even bang dat het gesloten zou worden wegens offtopic, ben blij dat het juist een algemeen vervolg mag krijgen.
Jup.
De vraag is of een manager of HR dit uberhaupt helemaal weten. Het zal eerder richting privacy en compliance gaan gok ik. Afhankelijk van de organisatie zal het puzzelen zijn wie deze vraag het best en meest waarheidsgetrouw kan beantwoorden.
(Bij ons is het simpel, we zijn met zijn 2en qua ICT. Wij weten beter dan wie dan ook wat we wel en niet zien, kunnen zien en hoe we daar mee om moeten gaan. Mensen zijn wel eens geschrokken als het antwoord op de vraag wat wij kunnen zien een nuchter "bijna alles wat je doet, maar we doen er alleen iets mee als er bedrijfskritische redenen zijn" is.)
[...]
Inderdaad het reglement / privacy statement / arbeidsovereenkomst / werknemershandboek / etc checken. Of vraag het de OR.
Hoofdregel: het mag alleen als het en
van te voren helder is gecommuniceerd dat het gebeurt, en de OR akkoord is (of eigenlijk andersom).
https://www.autoriteitper...ntrole-van-personeel-4621
Wij hebben geen OR, dus ook geen orgaan die het hier wel of niet mee eens kan zijn.
Maar ja, als in het kader van beveiliging toevallig een keer een faudte actie van de collega wordt gezien, bijvoorbeeld omdat geitenpr0n.exe wordt geblokkeerd door de virusscanner, dan is dat geen volgsysteem en hoeft de OR etc er niets van te vinden. Al zal het in de beheerder van de vscanner een worst zijn of ik nu op geiten- of dwergpr0n geil. Dat je er op aan wordt gesproken als het een risico wordt is een ander verhaal.
Overigens mag die IT'er het dan weer niet met je manager of OR delen (zonder vooraf bekendmaken dat het kan gebeuren, en akkoord van de OR), aangezien efficiëntie en effectiviteit van de werknemer geen doel van de vscanner of firewall zijn. Maar dat dus:
Juist.
Wij *kunnen* in onze firewall behoorlijk gedetailleerd bepaalde informatie zien. Ik weet niet wat we allemaal kunnen zien en eigenlijk wil ik dat ook niet. Het is soms best fijn om te weten dat je niet weet wat je te weten kunt komen.
Hoe dan ook hebben we wel eens per ongeluk zaken gezien waarvan we vinden dat we er niets mee moeten en mogen doen. Dat komt in dat geval werkelijk niet verder dan overleg met elkaar over wat we er mee moeten, als we daaraan twijfelen. Trekken we de conclusie dat we er niets mee moeten of mogen, melden we het niet eens bij onze leidinggevende. In dat soort gevallen blijft het 100% bij ons.
Aan de andere kant loop je soms per toeval aan tegen zaken waar je wel iets mee moet, zoals dat geval van proxy-evasion software. Ik was er niet specifiek naar op zoek, was gewoon wat door de firewall heen aan het klikken en het ding aan het leren kennen. Dat hebben we volgens mij enkel opgelost door diegene te verwittigen maar het is alweer jaren geleden dus het kán zijn dat we toch hebben besloten diens manager in te lichten. Ik dacht van niet.
In andere gevallen kan het zijn dat we niet anders kunnen dan iemands manager inlichten, zoals in geval van een cryptolocker. Daar moesten we achterhalen wat de bron was en hebben dat ook gemeld bij diens manager. Die vroeg daar om, snap ik. We konden het bedrijf volledig stil leggen. (Gelukkig heeft het verder geen gevolgen gehad anders dan een flinke tik op de vingers van de betreffende medewerkers. Ik had me er niet prettig bij gevoeld als het grotere gevolgen had gehad, juist omdat het geen opzet was.)
Iets waar wij overigens extreem streng in zijn:
Anderen krijgen NOOIT toegang tot iemands homedir of mail, zonder diens toestemming of zonder een heel dwingende reden. Ook managers niet. Gaat iemand uit dienst, verwijderen we alle persoonlijke data waaronder mail en homedir.
Er zijn 3 uitzonderingen:
- Iemand geeft zélf toestemming voor inzicht/overdracht
- Er zijn dwingende bedrijfsinterne redenen, in dat geval proberen we de hoeveelheid ontsloten data te beperken tot een absoluut minimum (dus bijvoorbeeld één email of bestand van een klant, we melden dan ook aan die persoon exact wat we heben gedaan en waarom)
- De politie staat op de stoep (needless to say dat je dan beperkt de mogelijkheid hebt "nee" te zeggen)
[...]
offtopic:
Ik ben zo vrij een alias te maken in
Privacy & Beveiliging aangezien het meer over de regels gaat dan wat er concreet mogelijk is, los van regels is "alles" te monitoren als de machine door een ander is ingericht en beheerd.
Fijn!
Ná Scaoll. - Don’t Panic.