Binnenmuur isoleren met PIR + gips

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik las op dit forum iets over binnenwanden isoleren m.b.v. PIR platen, afgewerkt met gips. Een isolatie oplossing met een minimale dikte (al vanaf 30 mm).
Welnu, dat is precies wat ik zoek om de kamer van mijn dochter te isoleren. Het is er vreselijk koud, door de oude jaren ‘30 gevel zonder spouw. Ook is één lange zijde een hoekgevel.
Omdat ik zo min mogelijk ruimte wil verliezen, lijkt mij een combinatie van PIR + gipsplaat zoals deze https://www.kingspan.com/...18-binnenisolatie-element een goede. Ik las dat deze platen ook op de muur gelijmd kunnen worden, maar alleen op spouw- of woningscheidende muren.....
En dat gaat in mijn gebal niet op.

Heeft iemand ervaring met deze platen of een andere oplossing?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:54
Ik heb mijn woning er mee geisoleerd aan de binnenkant. Voornamelijk omdat de wanden erg slecht waren en er toch geisoleerd moet worden.

Ik heb door middel van raggels tegen de muur de gipsplaten vastgezet. Mijn vader daarentegen heeft ze direct op de muur gelijmd om zo ruimteverlies tegen te gaan.

Voor beide oplossingen is in ieder geval iets te zeggen. Verder valt er niet veel over te zeggen, behalve dat het net is alsof je met gips werkt :)

edit: Ik heb overigens voor de 50mm variant gekozen+ 12.5mm gips.

[ Voor 7% gewijzigd door YaaD op 10-04-2018 07:35 ]

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:32

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb het ook gedaan in huis. Houd rekening met vocht en dat je de juiste folies gebruikt, zowel aan de kant van de muur ( koude kant ) als de kant van de kamer ( warmte kant ).

En als je dingen wilt ophangen in de muur doe dan tussen je raggelwerk en je gips nog een laag OSB van 12 of 18mm. dan kan je tenminste met normale schroeven zaken ophangen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
YaaD schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 07:35:
.....
Mijn vader daarentegen heeft ze direct op de muur gelijmd om zo ruimteverlies tegen te gaan.....
En weet je tegen wat voor muur je vader de platen heeft gelijmd? Enkelsteens muur? Of een spouwmuur? Volgens Kingspan kun je dus alleen tegen een spouw- of woningscheidende muren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:54
Verwijderd schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 08:32:
[...]

En weet je tegen wat voor muur je vader de platen heeft gelijmd? Enkelsteens muur? Of een spouwmuur? Volgens Kingspan kun je dus alleen tegen een spouw- of woningscheidende muren.
Hij had ook een spouwmuur. Legt Kingspan ook uit waarom? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat het niet mag.. In theorie zou iedereen met een spouw, gewoon zijn spouw moeten isoleren en biedt dergelijke oplossingen als PIRgips juist voor mensen die enkelsteens muren hebben.

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm...net met Kingspan gesproken en die geven aan dat ze verlijmen inmiddels afraden (i.v.m. doorslaand vocht), dus moeten de platen op een raggelwerk geschroefd worden. Daar gaat mijn plan.... Het is een klein kamertje, dus 20 + 12,5 mm was perfect geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRTNbos
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-08 20:53
Waarschijnlijk heeft dit met vocht te maken. Vocht van buitenaf (regen) zal bij een spouwmuur niet zomaar bij die lijm&isolatie kunnen komen. Bij een enkelsteensmuur is dat wel het geval.
mkleinman schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 08:08:
Ik heb het ook gedaan in huis. Houd rekening met vocht en dat je de juiste folies gebruikt, zowel aan de kant van de muur ( koude kant ) als de kant van de kamer ( warmte kant ).

En als je dingen wilt ophangen in de muur doe dan tussen je raggelwerk en je gips nog een laag OSB van 12 of 18mm. dan kan je tenminste met normale schroeven zaken ophangen.
Dit is juist erg "gevaarlijk" in mijn ogen! Zodra je in de muur gaan schroeven en je prikt met je te lange schroef door de dampremmende folie ben je de sjaak. Ik zou dan eerder goed de afstanden van de rachels documenteren, hier een soort rail aan schroeven en dan met visdraad spulletjes aan die rail hangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:07

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Bij pir moet je geen folie gebruiken, alleen als je wol gebruikt.

Ik heb metalstuds gezet, daartussen 6cm glaswol, dampscherm daar over en dan 18mm osb en 12mm gyproc.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:15

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Is resolschuim dan geen optie, wel vrij prijzig maar een hogere isolatie waarde dan pir (dus dunner)

kingspan heeft het in het arsortiment onder de naam kooltherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-08 09:47
Waarom geen stijl en regelwerk waar de isolatie tussen zit?
Denk dan wel een een kleine spouw voor het doorslaand vocht door de steens muur.
Ook moet je eigenlijk deze kleine spouw zwak ventileren (doorboren naar buiten of de kruipruimte).

Dus gewoon 2"x3"tjes (50*75mm) regelwerk waar je de kingspan inzet. Ik weet wel dat dit de isolatiewaarde omlaag brengt, maar dit lijkt mij degelijker. Kan je gelijk osb o.i.d. op de regels schroeven als achterhout voor een plank op te hangen..
Pagina: 1