Zakelijke mobiele laptop, max 14 inch.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:29
Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
Laptop voor zakelijk gebruik. Merendeel van de software is windows gebaseerd (geen macos alternatief). Maar voornamelijk zal het mail, office werk, soms wat cad-bestanden openen.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Laptop wordt via het werk aangeschaft maar laten we het reeel houden en zeggen max 2000

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.
Aangezien ik zelf veel met de trein reis gaat de voorkeur uit naar max 14 inch model, lange accuduur heeft de voorkeur zodat je niet afhankelijk bent van een stopcontact. Aangezien de meeste ultrabooks ruim onder de 2kg zitten en mijn huidige laptop ruim 2,5 weegt wil ik niet boven de 2 kilo komen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.
Van oudsher vind ik de thinkpad laptops altijd mooie robuuste laptops. Prettig toetsenbord waar je de gehele dag wel op kunt typen. Dacht hierin aan een thinkpad x1 of vergelijkbare versie.
De dell XPS 13 inch. Mooie laptop. Vooral het scherm en de dunne bezels maken het een pracht apparaat.
HP Elitebook (13/14 inch).

Specs: (voorkeur)
I7, 16 GB RAM, SSD (256 GB).

Als alternatief, prive gebruik ik voornamelijk apple apparatuur. Een macbook pro laat ik even in het lijstje staan maar gezien het OS niet handig voor bepaalde werkgerelateerd software die alleen op windows draait. Om met parallels of vm ware te gaan werken lijkt me niet ideaal...

Ik ben met name benieuwd naar jullie ervaringen met een van de laptops en mocht je meerdere modellen hebben gebruikt zou ik ook graag van je willen weten waar je voorkeur naar uitgaat en waarom.
Laptop mag ik op korte termijn kiezen maar laat me vooraf goed informeren.

[ Voor 6% gewijzigd door koentjuh1987 op 09-04-2018 21:33 ]

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
Prima specs en ziet er niet slecht uit. Reviews ontbreken nog. Waarom zou je deze aanbevelen? Ben benieuwd naar je reactie..

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Een i7 voor mail, office etc is wellicht overkill. Een i5, zeker de 8e generatie, quad core levert en minder warmte op en doet qua prestaties niet zo heel veel onder voor de i7. Zie ook www.notebookcheck.com (Duitstalig).

Bedenk wel dat 'hoe dunner' de laptop, des te lastiger warmte afgevoerd kan worden. Daarom vraag ik me af (als je Lenovo neemt) of een Thinkpad-X-serie (voornamelijk design met glimmend scherm) en een Thinkpad-T-serie (iets zwaarder, iets dikker, iets minder gelikt design, maar wel betere warmte afvoer en mat scherm) te prefereren is. Voor Dell geldt dat een beetje tussen XPS en Latitude.

En hoe dunner/meer design, des te hoger de prijs. Robuustheid en dun gaan ook niet altijd samen.

En zoek verder, o.a. ook op dit forum. Je budget is ruim genoeg om iets moois te vinden.

Van HP heb ik ooit een fraaie laptop gezien (ik dacht Elitebook) met een beroerd scherm. Een IPS scherm heeft betere kijkhoeken. Zo langzaamaan lijkt dit meer gemeengoed te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Kijk eens naar een Latitude; mijn 7270 (dacht ik) doet het 9 uur zonder stopcontact, weegt gee n klap en is erg stevig.

Dacht dat mijne €1500 was met i7, 16GB en 256 PCI-SSD en FHD schermpje op 13.3"

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@koentjuh1987 ik gebruik zelf ook een Zbook op Windows, en zit te denken ook deze -als vernieuwing- aan te schaffen. @MAX3400 ik vind 12.5" wel klein. Zit nu al in dubio om van 17 naar 14 te gaan :)

[ Voor 26% gewijzigd door Hackus op 09-04-2018 22:55 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hugo!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-07 17:01
Ik ben in het bezit van een latitude 7480, echt een top ding. Super licht, lange batterij duur van ongeveer 10/11 uur met scherm op 40%. Het scherm en toetsenbord is voor mij ook belangrijk bij een laptop en dit vind ik ook erg goed bij de latitude serie. De XPS heb ik bij verschillende mensen gezien en je krijgt meer bang for bucks, Ben alleen niet zo'n fan van een spiegelend scherm. En de support vanuit Dell is dacht ik ook slechter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-07 08:34
Ik heb een Latitude 7450, ook heel positief over. Zou alleen zeggen dat xps qua design echt wel beter is. Verder is de latitude serie volgens mij echt heel goed. goede accuduur, goede support en verder erg prettig scherm en toetsenbord wat voor mij erg belangrijk was. Kan deze laptops prima aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:50
Hugo! schreef op maandag 9 april 2018 @ 22:57:
Ik ben in het bezit van een latitude 7480, echt een top ding. Super licht, lange batterij duur van ongeveer 10/11 uur met scherm op 40%. Het scherm en toetsenbord is voor mij ook belangrijk bij een laptop en dit vind ik ook erg goed bij de latitude serie. De XPS heb ik bij verschillende mensen gezien en je krijgt meer bang for bucks, Ben alleen niet zo'n fan van een spiegelend scherm. En de support vanuit Dell is dacht ik ook slechter.
Kan beamen dat de 7480 Dell een fantastische zakelijke ultrabook is. De XPS mist ook de veelvoud aan interfaces die de latitude wel heeft. Ook is het toetsenbord een stuk vlotter en is de laptop steviger en dus denk ik duurzamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh1987
dank voor de aanbevelingen. Ik ga mijn short list eens nader uitwerken en kom vandaag/morgen terug met de modellen/specs.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuitebolletje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02-07 15:55
Sinds kort heb ik de Zbook. Zeker voor cad renderen een top apparaat. Erg fijn en voelt uber stevig aan.

Uitgebreide review komt tzt nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
Wouter Lucassen schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 08:03:
[...]

Kan beamen dat de 7480 Dell een fantastische zakelijke ultrabook is. De XPS mist ook de veelvoud aan interfaces die de latitude wel heeft. Ook is het toetsenbord een stuk vlotter en is de laptop steviger en dus denk ik duurzamer.
Ik heb ook een 7480 en het is inderdaad een heerlijke machine. Helaas niet zonder problemen bij mijn exemplaar. De vingerafdrukscanner is nagenoeg onbruikbaar en mijn scherm heeft veel last van image retention. Daarnaast doet mijn trackpad soms willekeurige swipes met mijn muis. Ik heb nog niet de tijd genomen om dell hierover te contacten.

De 4G module en het toetsenbord zijn wel de opties die dit voor mij een hele goeie machine maken.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:50
BillSpaarbank schreef op woensdag 11 april 2018 @ 11:16:
[...]

Ik heb ook een 7480 en het is inderdaad een heerlijke machine. Helaas niet zonder problemen bij mijn exemplaar. De vingerafdrukscanner is nagenoeg onbruikbaar en mijn scherm heeft veel last van image retention. Daarnaast doet mijn trackpad soms willekeurige swipes met mijn muis. Ik heb nog niet de tijd genomen om dell hierover te contacten.

De 4G module en het toetsenbord zijn wel de opties die dit voor mij een hele goeie machine maken.
De vingerafdrukscanner is inderdaad vrijwel onbruikbaar :P Heb geen problemen met het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
na even een korte break heb ik verder gekeken naar enkele max 14 inch laptop die mij bekoren.
Daar heb ik de volgende shortlist van gemaakt:
- pricewatch: Lenovo ThinkPad T470 T470
- dell Lattitude (13 inch)
- dell xps 13
- dell xps 15
- hp zbook 14 inch

allemaal mooie apparaten. De xps 15 heb ik er tussen gezet omdat dit naar wat ik uit de informatie kan achterhalen een laptop is met een 15 inch scherm binnen een 14 inch behuizing. In combinatie met het high resolution scherm geeft je dat gevoelsmatig net iets meer "ruimte"

een thinkpad x1 carbon zou hier ook nog tussen kunnen staan maar heb ik even vanwege budget niet meegenomen in de shortlist.

Ik kom echter ook enkele fujitsu laptops tegen. (werkt men voornamelijk bij organisaties als RWS mee). Iemand daar ervaringen mee?

Gezien de shortlist is mijn voorselectie wel meer gericht op de zakelijke laptops (xps is meer een uitzondering maar gezien de 2 aluminium platen wel erg degelijk).

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@koentjuh1987 De Zbook lijkt een wisselende bouwkwaliteit te hebben. De ene persoon krijgt een mega-stevige machine zonder problemen, maar als je iets verder kijkt, lijken er ook Zbooks in omloop die voornamelijk met kleuterlijm in elkaar zijn gezet. Dat zou ik zonde vinden voor een dergelijke machine.

De Dell XPS en Latitude moet je eigenlijk even gaan voelen. Keyboard-travel vind ik fijner bij de Latitude en tegelijkertijd "voelt" de Latitude goedkoper want heel ander soort materiaal dan de XPS. Verder zit er weinig verschil tussen onderhuids anders dan dat je in de Latitude-serie helemaal suf moet zoeken naar de correcte CPU ec. etc.

En van de genoemde Thinkpad kan ik niet terugvinden dat je USB en "Powershare" hebt maar voor de lijkt het me een goede machine ook wel.

Allergrootste issue waar ik over val (en niet alleen in dit topic); verschillende grote OEM's willen/weigeren te zeggen welke SSD in je machine geleverd wordt. Nog afgezien van het feit dat ze veelal M.2 leveren (maar dan wel op SATA-600 controllers), krijg je niet eens altijd inzichtelijk of het een "low budget hokitokie" of "high end Samsung" is.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
MAX3400 schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 07:58:
@koentjuh1987 De Zbook lijkt een wisselende bouwkwaliteit te hebben. De ene persoon krijgt een mega-stevige machine zonder problemen, maar als je iets verder kijkt, lijken er ook Zbooks in omloop die voornamelijk met kleuterlijm in elkaar zijn gezet. Dat zou ik zonde vinden voor een dergelijke machine.

De Dell XPS en Latitude moet je eigenlijk even gaan voelen. Keyboard-travel vind ik fijner bij de Latitude en tegelijkertijd "voelt" de Latitude goedkoper want heel ander soort materiaal dan de XPS. Verder zit er weinig verschil tussen onderhuids anders dan dat je in de Latitude-serie helemaal suf moet zoeken naar de correcte CPU ec. etc.

En van de genoemde Thinkpad kan ik niet terugvinden dat je USB en "Powershare" hebt maar voor de lijkt het me een goede machine ook wel.

Allergrootste issue waar ik over val (en niet alleen in dit topic); verschillende grote OEM's willen/weigeren te zeggen welke SSD in je machine geleverd wordt. Nog afgezien van het feit dat ze veelal M.2 leveren (maar dan wel op SATA-600 controllers), krijg je niet eens altijd inzichtelijk of het een "low budget hokitokie" of "high end Samsung" is.
dank voor je aanvullingen.
Verschil tussen de lattitude en xps is er qua specs nagenoeg niet. Gaat voornamelijk om de bouwkwaliteit. De XPS vind ik persoonlijker wat steviger aanvoelen maar dat komt ook meer door de aluminium platen die zijn gebruikt. De lattitude is meer gebouwd van kunststof onderdelen (maar wel degelijk).

Het probleem van de zbook heb ik niet eerder gelezen maar is wel een punt om mee te nemen.

De thinkpads waren vroeger al stevige bakbeesten, laat staan de huidige modellen. Heerlijk toetsenbord en specs onder de kap zijn niet verkeerd. Het probleem wat je beschrijft over de SSD's etc. tjah... dat is helaas een algemeen probleem. Jammer dat je 2x hetzelfde product kunt bestellen maar toch 2 verschillende schermen kunt krijgen (lees bijv de imacs van apple met een lg of samsung scherm...)

Ik heb nog overwogen om de microsoft surface laptop mee te nemen (dus niet de surface book of pro). Pas een keer bij de mediamarkt even gekeken en vind de afwerking niet verkeerd. Specs zijn ook aardig te configureren alleen prijstechnisch een dure..

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nohead
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:39

Nohead

PSN ID: Nohead

koentjuh1987 schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 07:39:

Ik kom echter ook enkele fujitsu laptops tegen. (werkt men voornamelijk bij organisaties als RWS mee). Iemand daar ervaringen mee?
Ja, ik heb erg veel ervaring met Fujitsu Notebooks. Ik werk zelf voor een Fujitsu bedrijf dus wij zijn ook verplicht om Fujitsu hardware af te nemen (logisch toch :) ).
Objectieve oordeel.
Fujitsu is over het algemeen naar mijn idee wat prijziger.
Ik heb altijd de Lifebook E series notebooks gehad met Intel i7 en alles er op en er aan. Voor een zakelijke notebook is het echt wel goed spul hoor. De nieuwe U series volgen nu de E series op en die zien er heel gelikt uit. De baas heeft een 12" versie en dat er mooi en stevig uit.

http://www.fujitsu.com/ft.../lifebook-u748/index.html
in 12 14 en 15 inch te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

koentjuh1987 schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 07:39:
na even een korte break heb ik verder gekeken naar enkele max 14 inch laptop die mij bekoren.
Daar heb ik de volgende shortlist van gemaakt:
- pricewatch: Lenovo ThinkPad T470 T470
- dell Lattitude (13 inch)
- dell xps 13
- dell xps 15
- hp zbook 14 inch

allemaal mooie apparaten. De xps 15 heb ik er tussen gezet omdat dit naar wat ik uit de informatie kan achterhalen een laptop is met een 15 inch scherm binnen een 14 inch behuizing. In combinatie met het high resolution scherm geeft je dat gevoelsmatig net iets meer "ruimte"

een thinkpad x1 carbon zou hier ook nog tussen kunnen staan maar heb ik even vanwege budget niet meegenomen in de shortlist.

Gezien de shortlist is mijn voorselectie wel meer gericht op de zakelijke laptops (xps is meer een uitzondering maar gezien de 2 aluminium platen wel erg degelijk).
Collega van mij heeft deze net: pricewatch: Lenovo ThinkPad T480s 20L7001LMH

Heb je ook met i5 en 256gb, scheelt dikke €400,- als particuliere koper.

edit: Deze al gezien ? V&A aangeboden: Maand oude Lenovo ThinkPad T470 Ultrabook 8Gb RAM / 256Gb NVM...

[ Voor 10% gewijzigd door Hackus op 20-04-2018 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
Hackus schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 16:54:
[...]

Collega van mij heeft deze net: pricewatch: Lenovo ThinkPad T480s 20L7001LMH

Heb je ook met i5 en 256gb, scheelt dikke €400,- als particuliere koper.

edit: Deze al gezien ? V&A aangeboden: Maand oude Lenovo ThinkPad T470 Ultrabook 8Gb RAM / 256Gb NVM...
Is zakelijke aankoop via bedrijf. 2de hands is dus niet van toepassing.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Ik vermoed omdat dit komt omdat leveranciers met wisselende leveranciers werken. Op werk hebben we Dell Optiplex, waar de batch zegge 1 maand verschil tussen zat. Een serie heeft Samsung SM-huppeldepup en de andere serie Toshiba. Allen wel NMVe-SSDs, maar tja, wel verschillende prestaties. Al is het de vraag of je dat verschil zult merken. Als verschil tussen Sata en NVMe SSD weinig van te merken is, wat moet er dan gemerkt worden tussen de diverse NVMe-SSDs? (uitzondering: file I/O intensieve applicaties). Ik moet er wel aan toevoegen dat ik geen doorwrochte benchmark heb gedaan.En low-level Atto, HDtune etc cijfertjes zeggen in real-life erg weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
uiteindelijk is het een lenovo thinkpad t460s geworden.
Laptop had men nog liggen en is voorzien van voldoende werkgeheugen en een i7 processor.

Prima laptop om mee te starten.

...

Pagina: 1