GTX 970 aansluiten op 4KTV via HDMI én Displayport

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuurbieR
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18-01 13:53
Hallo,

Ik heb onlangs een nieuwe TV gekocht, een 55' LG OLED C7. Ik gebruik de tv voornamelijk voor het kijken van films, met de bedoeling dat ik hier nu 4K content op kan kijken. De media speel ik af via mijn computer. Er gaat vanaf mijn videokaart, een GTX 970, een HDMI kabel van 10 meter onder de grond door, welke ik rechtstreeks heb ingeplugd op mijn TV (Mijn AVR Marantz SR6008 kan de 4K bandbreedte niet aan bij het doorvoeren, ik voer het beeldmateriaal dus rechtstreeks aan op de tv, en voor het geluid heb ik een Toslink kabel vanaf mijn computer, onboard sound van MOBO Z170 PRO GAMING, rechtstreeks op mijn SR6008 aangesloten)

Ik ben me ervan bewust dat er de mogelijkheid is om vanaf mijn TV de ARC functie te gebruiken, en dat deze de audio die mee wordt gestuurd, via de ARC doorstuurt naar mijn SR6008. Op de een of andere manier krijg ik dit niet voor elkaar. Het ligt óf aan mijn SR6008, óf aan mijn ARC HDMI kabel. Ik heb verschillende HDMI kabels geprobeerd, maar geen resultaat. Vraag 1; kan het ermee te maken hebben dat ik geen HDMI 2.0 kabel gebruik maar nog een 1.4? (wel Highspeed).

Vanwege bovenstaand probleem heb ik de boel dus met een Toslinkkabel aangesloten. Nu kwam ik erachter dat Toslink "Slechts" een samplerate van 96 kHz ondersteund (voor meerder kanalen tegelijk) Dit is voor het gros voldoende, maar ik heb enkele blu-rays staan zoals Hans Zimmer live from Prague, welke een audio samplerate van 196 kHz aanvoeren. Gevolg: Wel beeld, geen geluid. Voorheen liep mijn audio en beeld over dezelfde HDMI kabel en was dit geen probleem om af te spelen. Echter zie het bovenstaande verhaal; hier kan mijn Toslinkkabel niet mee overweg, dus ik ben opzoek naar een oplossing.

De oplossing die ik zelf heb bedacht, maar waarvoor ik jullie hulp nodig heb om dit te (hopelijk) te verifiëren, is de volgende:
Mijn GTX 970 heeft twee digitale output mogelijkheden; een HDMI aansluiting en een Displayport aansluiting. Ik ben van plan om een extra HDMI kabel te kopen en deze middels een Displayport - HDMI adapter, aan te sluiten op mijn Marantz SR6008. De vraag die ik nu concreet heb;

Kan ik mijn opstelling zo instellen dat de Displayport-HDMI adapter met een HDMI kabel naar mijn SR6008 de AUDIO aanstuurt, en tegelijkertijd mijn originele HDMI aansluiting naar mijn TV het beeld weergeeft?
Zo kan ik de Toslink laten voor wat het is, en zou mijn probleem opgelost zijn.

Ik maak heel graag gebruik van jullie expertise in deze zaak!! Bedankt alvast.

Met vriendelijke groet,

Peter Suurmond

Beste antwoord (via SuurbieR op 12-04-2018 02:54)

• PaRaDoX4
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-09 13:29

PaRaDoX4

Beverage Dissemination Officer

SuurbieR schreef op maandag 9 april 2018 @ 21:18:

Kan ik mijn opstelling zo instellen dat de Displayport-HDMI adapter met een HDMI kabel naar mijn SR6008 de AUDIO aanstuurt, en tegelijkertijd mijn originele HDMI aansluiting naar mijn TV het beeld weergeeft?

Met vriendelijke groet,

Peter Suurmond
Volgensmij is dit mogelijk, Als je beiden aansluit zou windows 2 apparaten moeten herkennen. Je kan dan de Displayport gebruiken als standaard audio uitvoer, ipv HDMI en gewoon beeld houde op HDMI.

ik ga dit vanavond eens uitproberen, ik kom hier op terug

Your mission is not to accept the mission. Do you accept? | Steam: -SlipperyPickle- | Stadia: SlipperyPickle

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Er bestaat niet zoiets als een HDMI 2.0 kabel. Je videokaart en TV moeten beide HDMI 2.0 ondersteunen, de kabel is alleen drager.

De GTX970 ondersteunt geen HDMI 2.0, dat zit pas op Nvidia kaarten vanaf de Pascal serie (GTX1000).

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:32

Nemesizz

Untouchable

nelizmastr schreef op maandag 9 april 2018 @ 22:17:
Er bestaat niet zoiets als een HDMI 2.0 kabel. Je videokaart en TV moeten beide HDMI 2.0 ondersteunen, de kabel is alleen drager.

De GTX970 ondersteunt geen HDMI 2.0, dat zit pas op Nvidia kaarten vanaf de Pascal serie (GTX1000).
Nee, de Geforce 900 serie (Maxwell) had juist wél HDMI 2.0 (GeForce 750 ook, maar dat was eigenlijk ook gewoon een Maxwell kaart).

Staat ook wel bij de specs van nVidia: GeForce 970.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• PaRaDoX4
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-09 13:29

PaRaDoX4

Beverage Dissemination Officer

SuurbieR schreef op maandag 9 april 2018 @ 21:18:

Met vriendelijke groet,

Peter Suurmond
Volgensmij is dit mogelijk, Als je beiden aansluit zou windows 2 apparaten moeten herkennen. Je kan dan de Displayport gebruiken als standaard audio uitvoer, ipv HDMI en gewoon beeld houde op HDMI.

Your mission is not to accept the mission. Do you accept? | Steam: -SlipperyPickle- | Stadia: SlipperyPickle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Nemesizz schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 10:39:
[...]

Nee, de Geforce 900 serie (Maxwell) had juist wél HDMI 2.0 (GeForce 750 ook, maar dat was eigenlijk ook gewoon een Maxwell kaart).

Staat ook wel bij de specs van nVidia: GeForce 970.
Ah check. Ik was in de war met Kepler :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacebird1
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 24-07 19:11
PaRaDoX4 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 10:46:
[...]

En ? is het gelukt?
Wil zelf ook deze methode gebruiken voor mijn nieuw te bouwen pc... :+ _/-\o_

• SuurbieR
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18-01 13:53
spacebird1 schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 23:18:
[...]

En ? is het gelukt?
Wil zelf ook deze methode gebruiken voor mijn nieuw te bouwen pc... :+ _/-\o_
Sorry voor de late reactie! Maar om terug te komen op je vraag, ja het is gelukt. Het is prima mogelijk om beide aansluitingen vanaf videokaart aan te sturen voor de individuele audio en video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacebird1
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 24-07 19:11
Mooi....dat is prima om te weten.....alsnog bedankt!!!!!
Pagina: 1