Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

wifi over 2 huizen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• netxplorer
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-09-2023
Hallo,

Ik heb een vraag over wifi netwerken.
De situatie is als volgt:
Ik en nog iemand anders hebben een huis gekocht naast elkaar.

Huis A:
- heeft een scarlet internet (Belgie) aansluiting in de garage.
- het huis is volledig bekabeld met utp
- zou op zolder nog een access point willen plaatsen omdat er momenteel geen ontvangst van wifi is in de tuin en omdat er op zolder geen aluminium in de isolatie zit, is de zolder ideaal om naar buiten te stralen. Deze zal ook de wifi ontvangst verbeteren op de 1ste verdieping.

Huis B:
- Heeft nog geen internet aansluiting omdat het huis nog niet volledig klaar is
- het huis is ook volledig bekabeld met utp
- op zolder zou er ook een access point moeten komen om de tuin en de 1ste verdieping van wifi te voorzien.
- Hier heb ik echter de vraag of ik de access point op zolder voorlopig kan gebruiken als repeater om verbinding te maken met de access point van huis A en dus de internet connectie te delen over de 2 huizen? De afstand tussen de 2 zolders is ongeveer 40 meter.

Algemeen:
- Kan ik zo een opstelling maken en welke apparatuur heb ik juist nodig?
- Moest later blijken dat ik buiten de access point op zolder er nog extra nodig heb, kunnen deze dan samenwerken zodat je laptop of gsm automatisch overschakeld naar de access point welke vanop je huidige plaats de beste ontvangst heeft?

Alle reacties

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-11 12:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Je zou kunnen kijken voor een Mesh oplossing of iets van Ubiquiti ?

Maar los daarvan moet je je afvragen of je echt wel samen die internetverbinding wilt gaan delen. Ik zou zelf (hoe goed je ook met elkaar overweg kunt) gewoon ieder een eigen verbinding laten realiseren zodat jullie zelf de baas zijn over je eigen verbinding. Stel dat je buurman besluit om het darkweb te verkennen en het abo staat op jouw naam. Dan komen ze bij jou aanbellen.

Technisch kun je het wel regelen maar weet je ook wel zeker dat jullie apparaten in 1 netwerk zitten? Je zult je eigen apparatuur dan wel goed moeten beveiligen lijkt me.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-11 21:06
Frostbite schreef op maandag 9 april 2018 @ 13:45:
Maar los daarvan moet je je afvragen of je echt wel samen die internetverbinding wilt gaan delen. Ik zou zelf (hoe goed je ook met elkaar overweg kunt) gewoon ieder een eigen verbinding laten realiseren zodat jullie zelf de baas zijn over je eigen verbinding.
Dit is een heel goed punt.

Wat je wil is (op lange duur) niet verstandig.
Mocht dit een tijdelijke oplossing zijn (tot dat bij huis B de aansluiting is) kan dit natuurlijk prima.

Het makkelijkste is een UTP kabel leggen naar de buurman. Of kabel van de zolder A naar Zolder B.
Met een accespoint kan je draadloos wel je verbinding verlengen ( mits de afstand het toe laat). maar dit omzetten van
Internet A > UTP/Zolder A > Acces A > Acces B >(?) UTP/Zolder B

Weet niet of dat laatste kan, dat ligt aan het accespoint i geuss..

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Ik heb zelf 2x Netgear Nighthawk R7000 hangen en dan 1 als "Bridge modus" verbonden. Je kan dan kiezen of je de 5Ghz of 2.4Ghz band gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://www.downloads.netgear.com/files/answer_media/images/000048466/6.png

Hierdoor heb ik boven op de 2de verdieping gewoon Lan internet.
Met 2 vloeren er tussen haal ik nog de max van het internet pakket 300/30 :)
Alle ip adressen (DHCP) gaan dan gewoon via de modem zelf.

Het kan allemaal, los daarvan moet je zelf wel echt even bedenken of je dit ook echt wilt.

• netxplorer
De oplossing is tijdelijk, totdat huis B ook af is en internet krijgt.

Ik wil er ook geen extra kosten insteken. Maar een access point in beide zolders is sowieso wenselijk omwille van de ontvangst in de tuin en op de eerste verdieping. Dus als we deze hardware achteraf toch nodig hebben om naar de definitieve situatie van aparte internet aansluitingen te gaan is het geen verloren investering.

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-11 12:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

netxplorer schreef op maandag 9 april 2018 @ 14:09:
De oplossing is tijdelijk, totdat huis B ook af is en internet krijgt.

Ik wil er ook geen extra kosten insteken. Maar een access point in beide zolders is sowieso wenselijk omwille van de ontvangst in de tuin en op de eerste verdieping. Dus als we deze hardware achteraf toch nodig hebben om naar de definitieve situatie van aparte internet aansluitingen te gaan is het geen verloren investering.
Ok jij wil je verbinding met de buurman totdat hij zijn eigen aansluiting heeft.
Dan zou ik zeggen maak een Gastnetwerk aan in jouw router (bijv. Buurmanwatdoetunu ;-)) en laat al zijn apparatuur met dat netwerk verbinding maken.
Zet in het Gast-netwerk de optie "Acces Intranet" uit zodat hij niet bij jouw apparaten kan.

Hij zal eventueel voor zijn vaste pc een USB WAN stick moeten aanschaffen.

Zodra hij internet heeft kun je het Gastnetwerk verwijderen van je router.

[ Voor 4% gewijzigd door Frostbite op 09-04-2018 14:22 ]

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:49
en tijdelijk simpel utp'tje door de tuin gooien is geen optie ?
utp kabels zijn relatief cheap en als het toch maar voor bv een jaartje is ...

• netxplorer
ijske schreef op maandag 9 april 2018 @ 18:13:
en tijdelijk simpel utp'tje door de tuin gooien is geen optie ?
utp kabels zijn relatief cheap en als het toch maar voor bv een jaartje is ...
Nee, tussen de 2 huizen is helaas geen bekabeling mogelijk. Anders had ik dit zelf al gedaan.

• netxplorer
Frostbite schreef op maandag 9 april 2018 @ 14:21:
[...]

Ok jij wil je verbinding met de buurman totdat hij zijn eigen aansluiting heeft.
Dan zou ik zeggen maak een Gastnetwerk aan in jouw router (bijv. Buurmanwatdoetunu ;-)) en laat al zijn apparatuur met dat netwerk verbinding maken.
Zet in het Gast-netwerk de optie "Acces Intranet" uit zodat hij niet bij jouw apparaten kan.

Hij zal eventueel voor zijn vaste pc een USB WAN stick moeten aanschaffen.

Zodra hij internet heeft kun je het Gastnetwerk verwijderen van je router.
Rechtstreeks tussen de computer en de access point in het andere huis zal niet mogelijk zijn. Het is eerst 40 meter ver naar het andere huis en dan nog alle muren door. Vandaar dat ik de access point op zolder voorlopig als een repeater of bridge wil gebruiken om de afstand op te splitsen. Er zijn zowel draadloze als vaste apparaten.

• netxplorer
Wat koop ik nu best als apparatuur? Of kunnen de meeste toestellen tegenwoordig zowel als access point als repeater ingesteld worden?
Welke zijn er prijs/kwaliteit goed en is de ontvangst goed?

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-11 14:00

Quindor

Switching the universe....

Mijn eerste gedachte was ook, trek een UTP kabel naar het andere huis, sluit daar een AP op aan en je bent klaar. Zo heb ik het hier zelf ook gedaan toen wij aan het bouwen waren en daarna voor een buurman die toen ging bouwen. UTP kabel mag 100M lang worden en een beetje fatsoenlijke kabel houd het buiten meestal wel een jaartje vol, ook zonder ingraven!

Maar als dat onmogelijk is vanwege geen gaten in de buitenmuur (ook niet voor een lamp of iets dergelijks?) dan valt dat eventjes af.

WiFi door muren
Echter heb ik ook twijfels bij "vanaf zolder". Zelf heb ik de ervaring (huis in 2016 gebouwd) dat met de nieuwe vormen van Isolatie en wapening dit geen optie gaan zijn. Ik heb daarom hier in huis 5 AP's om overal in en rondom fatsoenlijke dekking te hebben.

In de muren gaat tegenwoordig over het algemeen isolatie die voorzien is van metaal folie aan 1 kant of beide kanten, daar krijg je praktisch geen WiFi meer doorheen. Voor ramen geld tegenwoordig hetzelfde omdat in HR++ glas metaal folie is verwerkt.

In de vloeren gaat vervolgens veel wapening staal (iig betonnen vloeren) waardoor ook daar je er vanuit moet gaan dat je WiFi signaal er praktisch niet meer doorheen komt (1ste verdieping aanmelden op een AP van beneden lukt meestal niet of 1 streepje maar).

WiFi in huis zelf
Kortom, voor je eigen huis, je wilt op alle verdiepingen die door een betonnen vloer gescheiden zijn met een andere verdieping een AP en waarschijnlijk 1tje aan je buitenmuur aan de kant van de tuin om overal bereik te hebben. Daarbij is het sowieso altijd al verstandiger geweest om meerdere "kleine" AP's op te hangen dan 1 dure met "spider" antennes, maar dat terzijde, tegenwoordig heb je gewoon geen keus meer.

WiFi door dak heen
Of je dus door je dak platen, die over het algemeen vrij dik zijn wel een fatsoenlijk WiFi signaal gaat krijgen, dat vervolgens na hier doorheen te moeten (veel demping) 40M ver moet en daarna ook weer door een dakplaat heen moet, betwijfel ik eigenlijk ook een beetje. 2.4Ghz misschien, 5Ghz kun je denk ik sowieso vergeten.

WiFi straal alternatief
Mijn oplossing, als je line-of-sight hebt, zou dan zijn om 2 Mikrotik of Ubiquiti zendertjes tegen de muur te schroeven en je hebt een perfecte verbinding, maar dat zal vanwege dezelfde reden dat een UTP niet mogelijk is dan ook niet gaan?

Als dat ook niet gaat bungel je het eventueel uit het raam (je moet het wel een beetje richten, maar dan misschien met dubbelzijdige tape en wat houtjes om de juiste hoek te krijgen aan de buitenkant van het raam bevestigen?

Maar ja, is dan een gat naar buiten boren, pijpje erin, kabel er doorheen, plugje erop, beugel aan muur schroeven, klaar niet een betere optie? Zeker als dat op de zolder hoogte is en je zou het later weg halen, zie je daar echt niets meer van.

Opties
Je hebt dus wel enkele opties, maar alles houd eigenlijk in dat je |:( (door een muur) heen moet met een kabel.

Wil je het top en voor vast regelen dan is met bijvoorbeeld Mikrotik en Ubiquiti apparatuur veel mogelijk (gescheiden netwerken maken die wel 1 internet verbinding delen, bandbreedte verdelen, etc.) maar dat kan ingewikkeld zijn als je hier nu geen kennis van hebt.

"Eventjes" je verbinding delen zoals je beschrijft heeft echter voor nieuwe huizen en afstanden ook enige planning nodig. Niet zozeer qua instellingen maar voornamelijk qua signaal en het bereik hiervan.

[ Voor 3% gewijzigd door Quindor op 10-04-2018 00:00 ]

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

• netxplorer
Quindor schreef op maandag 9 april 2018 @ 23:55:
WiFi door muren
Echter heb ik ook twijfels bij "vanaf zolder". Zelf heb ik de ervaring (huis in 2016 gebouwd) dat met de nieuwe vormen van Isolatie en wapening dit geen optie gaan zijn. Ik heb daarom hier in huis 5 AP's om overal in en rondom fatsoenlijke dekking te hebben.

In de muren gaat tegenwoordig over het algemeen isolatie die voorzien is van metaal folie aan 1 kant of beide kanten, daar krijg je praktisch geen WiFi meer doorheen. Voor ramen geld tegenwoordig hetzelfde omdat in HR++ glas metaal folie is verwerkt.

In de vloeren gaat vervolgens veel wapening staal (iig betonnen vloeren) waardoor ook daar je er vanuit moet gaan dat je WiFi signaal er praktisch niet meer doorheen komt (1ste verdieping aanmelden op een AP van beneden lukt meestal niet of 1 streepje maar).
Hallo Quindor,

De muren zitten inderdaad vol pur platen met aluminium en de ramen zijn inderdaad HR++ maar in het dak zit geen aluminium verwerkt. Daarmee dat ik het dak wil proberen.

Zoals ik al zei wil ik op zolder toch al een access point plaatsen om bereik te kunnen geven in de tuin. Aangezien ik deze access point dus toch al nodig heb, kan ik zonder extra kosten de draadloze verbinding van dak naar dak proberen als ik het goed heb?
Wat zijn goede access points kwa prijs/kwaliteit en ontvangst? Kunnen alle access points ook als repeater gebruikt worden?

Hoe kan je verschillende access points in je huis laten samenwerken trouwens? Zodat de gebruikers telkens diegene neemt waar hij de beste ontvangst heeft en zonder onderbreking overschakelt naar een andere als je door het huis loopt? Zoals ik al zei heb ik dus overal utp liggen voor de access points aan te sluiten. Welke modellen worden er aangeraden?

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-11 14:00

Quindor

Switching the universe....

netxplorer schreef op donderdag 12 april 2018 @ 12:59:
[...]

Hallo Quindor,

De muren zitten inderdaad vol pur platen met aluminium en de ramen zijn inderdaad HR++ maar in het dak zit geen aluminium verwerkt. Daarmee dat ik het dak wil proberen.

Zoals ik al zei wil ik op zolder toch al een access point plaatsen om bereik te kunnen geven in de tuin. Aangezien ik deze access point dus toch al nodig heb, kan ik zonder extra kosten de draadloze verbinding van dak naar dak proberen als ik het goed heb?
Wat zijn goede access points kwa prijs/kwaliteit en ontvangst? Kunnen alle access points ook als repeater gebruikt worden?

Hoe kan je verschillende access points in je huis laten samenwerken trouwens? Zodat de gebruikers telkens diegene neemt waar hij de beste ontvangst heeft en zonder onderbreking overschakelt naar een andere als je door het huis loopt? Zoals ik al zei heb ik dus overal utp liggen voor de access points aan te sluiten. Welke modellen worden er aangeraden?
Hey,

Ik denk dat ik je begrijp maar de optie om een AP op zolder te installeren met als voornamelijke doel de tuin dekking te geven is gewoon niet echt meer van deze tijd, met 2.4Ghz gaat dat wellicht nog een beetje werken (veraf in de tuin omdat je vloer er in principe altijd voor zit qua uitstralings-gedrag) maar 5Ghz kun je vergeten (en dat is toch eigenlijk wat je wil hebben). Dus wil je echt iets voor in je tuin hebben, monteer het aan de zijkant van je gevel, overstek van het dak of whatever, maar iig buiten.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor een WiFi verbinding naar je buren, als dat toevallig dezelfde kant is, top, zo niet, je kunt het uiteraard proberen maar ik zou persoonlijk als ik iets zou aanleggen een correcte oplossing maken dan iets waarmee je misschien net bereik hebt met alle problemen van dien.

Meerdere AP's is tegenwoordig goed te doen. Sowieso werkt het al als je 2 of meer AP's in je huis neer hangt met hetzelfde SSID en wachtwoord. Die hoeven niet eens hetzelfde merk te zijn, de roaming tussen AP's gebeurt namelijk vooral op de verbonden devices.

Een (klein) stapje verder is echter apparatuur van Mikrotik of Ubiquiti bijvoorbeeld. Met beide kun je alle verbonden AP's centraal besturen als 1 systeem. Ubiquiti is ook voor mensen met wat minder kennis goed te doen en daarmee heb je een systeem waarmee je jaren vooruit kunt!

Mijn aanraden is dan ook in hun line-up te kijken wat geschikt zou zijn voor je.

Als voorbeeld, de nieuwe https://unifi-nanohd.ubnt.com/ zou super zijn voor in huis. En voor buiten zou je dan bijvoorbeeld een UAP-AC-PRO kunnen neerhangen (wel alleen geschikt voor onder een afdakje). Maar goed, modellen zou je eventjes naar moeten kijken wat het beste past qua functies en budget.

Mocht je dat allemaal te duur vinden (investeren in fatsoenlijke wifi voor de komende jaren is wel wat waard!) dan kun je uiteraard ook kijken naar wat simpele TP-link/Netgear/whatever modellen, die over je huis verdeeld en dan ben je in principe ook klaar. Je moet echter dan qua config, antenna en vermogen ze wel proberen een beetje op elkaar af te stemmen, maar dat is wel te doen over het algemeen.

Bijvoorbeeld een TP-Link Archer C7 kan alles wat je er van zou willen en heeft externe antennes (5Ghz only) waardoor je iig nog de beste kans hebt voor bereik naar het andere huis toe. In huis zijn deze echter minder handig met meerdere AP's wederom vanwege dezelfde antennes en dat ze dan juist teveel bereik hebben. Dan ziet je Smartphone vol bereik maar heeft zelf niet dezelfde antennes dus kan vervolgens niet terug praten wat een zeer brakke Wifi oplevert.

Vermijd dingen zoals Mesh of Extenders (zonder kabel). Je hebt 1 Router(/AP) nodig en daarnaast meerdere AP's die met kabel verbonden zijn. Persoonlijk kies ik dan liever voor alle componenten gescheiden (Losse router met enkele AP's zoals met Mikrotik/Ubiquiti), maar goed.

Wederom geen "koop dit" advies. Maar ik heb liever dat je het uiteindelijk begrijpt dan lukraak iets koopt wat iemand roept en niet goed snapt wat de redenen erachter waren en in de praktijk voor je situatie helemaal niet handig werkt.

[ Voor 6% gewijzigd door Quindor op 12-04-2018 13:38 ]

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Pagina: 1