PC start soms niet (pwr power knop)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flightsimmers
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 30-01-2021
Hallo,

Mijn eerste zelfbouw runt nu een jaar. Maar... soms druk ik op de startknop (power) en dan gaat de PC niet aan. Na twee of drie keer drukken start de PC. Nu is daar, na een jaar, ineens verandering in gekomen en kan ik drukken wat ik wil, soms gaat de PC nog aan ook. Mijn Phanteks Enthoo pro kast heeft een ietwat eigenaardige power button die door de constructie v/d knop licht naar weerszijden kan kantelen.

Wat ik zelf gevonden heb:
Op internet lees ik dat wanneer men de power knop 20sec ingedrukt houdt de PC weer start. Dit leek aanvankelijk enig effect te hebben. Maar na een paar maal blijft de PC "dood". De volgende ochtend springt hij dan ineens weer normaal aan bij het aanzetten. Het lijkt alsof er spanning niet weg kan en dit dan gedurende de nacht gebeurd (??).

Ik heb de "MSI M-connector" (het moederbord verzamelstekkertje voor de kleine draadjes ) met daarin de powerSW+ en PWR SW- los genomen en weer retour geplugd. Alles stofvrij gemaakt in de hele PC kast.

Ik gebruik een USB switchbox waarop ik laptops en een andere desktop aansluit die van een gezamelijk toetsenbord en muis gebruik maken.

* Bij voorbaat iedereen bedankt die hulp kan/wil bieden. DANK!

Mijn configuratie:
WIn7-64bit
CPU: AMD FX-6350
Motherboard: MSI 970 gaming
RAM Kingston Hyper X Savage 2130MHz 16Gb met 4x4Gb.
Case:"Phanteks Enthoo Pro case
Dubbelstacks CPU cooler met 2 x Phanteks PH14PE CPU cooler
2 x Phanteks 140 chassis fan
2 * WD blue 1TB
1* samsung 850, 250Gb
Antec Edge 750W
Asus R9 280X
NZXT sleeved led kit (1 meter)
BitFenix USB 3.0 Front Panel 4-Port version
Drie monitoren, Samsung 940bf

[ Voor 13% gewijzigd door flightsimmers op 10-04-2018 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flightsimmers
PC startte vandaag totaal niet meer op. Wel branden de LED' s op de grafische kaart. Wanneer ik met een schroevendraaier op het moederbord de SW+ en de SW- verbind, dan start hij ook niet op. Dit Mobo heeft geen startknop op het bord.

Zou ik niet de SW+ en de SW- op het moederbord in de reset header kunnen steken i.p.v. in de power header? (Lijkt mij een risico-vol idee...)

De fabrikant van de case stuurt een nieuw power bord op.

[ Voor 19% gewijzigd door flightsimmers op 10-04-2018 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
flightsimmers schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 21:30:
PC startte vandaag totaal niet meer op. Wel branden de LED' s op de grafische kaart. Wanneer ik met een schroevendraaier op het moederbord de SW+ en de SW- verbindt, dan start hij ook niet op. Dit Mobo heeft geen startknop op het bord.

Zou ik niet de SW+ en de SW- op het moederbord in de reset header kunnen steken i.p.v. in de power header? (Lijkt mij een risicovol idee...)
Die schakelaars doen niets anders dan, bij indrukken, de standaard open verbinding kortsluiten zodat er een stroom kan lopen tussen beiden polen. Zowel de Power als Reset-button doen technisch exact hetzelfde. Dus het is niet risicovol om de power door reset te vervangen. Juist met een schroevendraaier gaan lopen klooien vind ik een risicovol idee.

Overigens kun je met een multimeter de werking van de powerknop controleren om uit te sluiten dat het daar wel aan ligt.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-06 06:41
Heb je toevallig je gehele pc achter een stekkerblok met schakelaar? Bij mij duurt het soms ook wel een minuut of 2 voordat mijn pc reageert op de aan/uit knop na het inschakelen van het stekkerblok. Als ik m'n pc uitzet en daarna direct weer aan dan reageert die er wel direct op.

Zou inderdaad eens meten of je aan uit knop nog wel goed werkt. Door de reset knop er eens op te drukken. Want zoals de vorige al benoemde is de werking daarvan exact gelijk en zou die op de plek van SW- en SW+ ook moeten werken als aan/uit knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flightsimmers
Met de multimeter ga ik proberen de PWR knop door te meten (Ik neem aan op Ohm setting). Gisteren deed de PC het overigens ineens weer een dag normaal (??). Ja inderdaad, ik heb de PC ivm milieu beweegredenen achter een schakelaar-contactdoos. Maar wachten met aanzetten hielp helaas niet bij mij.

Vreemd aan het MSI moederbord is dat er hele hoge audio specs gelden voor dit bord en idd geeft het top geluid. Ik heb een (zéér goedkoop) stereo setje op de uitgang van de PC aangesloten. Zodra ik de aansluitkabel bij de uitgang van PC naar audio echter beweeg geeft dit veel ruis en kraakgeluiden. De kabel moet exact goed liggen en dan heb ik geen ruis. (Ik vind het eigenaardig).

Zelf vermoed ik dat de oorzaak van de opstartproblemen misschien ligt aan het feit dat deze PC niet normaal uit de slaapstand ontwaakt. Als ik de slaapstand activeer, dan komt de PC daar niet meer uit (spatie-knop, muis bewegen etc = geen effect). Enige remedie is dan 6 seconden de PWR button indrukken. PC gaat dan volledig uit (ook uit de slaapstand) en ik kan de contactdoosschakelaar ook af zetten. Wanneer ik dan de volgende dag de PC start is het alsof ik uit de slaapstand kom. Alle programma's en schermen openen die ik voor slaapstand activatie open had staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flightsimmers
Inmiddels heb ik het printplaatje achter de startknop in zijn geheel vervangen en een nieuw plaatje van Phanteks d.m.v. de "M-connector" van MSI op het mobo aangesloten. Doormeten v/d startknop is daarmee eigenlijk niet meer zo zinvol.. Nog steeds start de PC niet op.

Ik denk dat de oorzaak ligt in bovenstaande ontwaakproblemen vanuit de slaapstand. Waarschijnlijk is er óf iets mis met het MSI moederbord óf zit het probleem in de software... Maar bovenstaand omschreven "sleepmode gedrag" is toch vreemd voor een PC?

[ Voor 11% gewijzigd door flightsimmers op 03-05-2018 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flightsimmers
Al enkele dagen functioneert de PC weer normaal. Heel vreemd! Ik heb de LED verlichting uitgezet (een kabeltje met ledjes dat een paneeltje op de achterzijde v/d pc heeft met een aan/uit knop). Misschin heeft het er iets mee te maken???

Van Phanteks ontving ik kosteloos meteen een nieuw printplaatje voor de startknop (hielp helaas niet). Volgende keer dus zeker weer een Phanteks! Wat me erg is tegengevallen betreft Mycom. Mycom beweerde eerst dat het MSI moederbord slechts twee jaar garantie had. Ik moest er zelf achter komen dat het drie jaar was. Er daarna bedacht Mycom weer de volgende uitvlucht.... Aan Mycom had ik helemaal niks!

Anyway, hij doet het (voorlopig?) weer. Maar ik zal wel niet de enige blijven met dit probleem. In de toekomst ben ik benieuwd naar anderen met identieke problemen en hun bevindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Zou het niet met de voeding te maken kunnen hebben?

Als je de voeding loskoppelt en de groene en zwarte draad kortsluit, slaat de voeding dan aan?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-06 17:18
flightsimmers schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 11:25:
Al enkele dagen functioneert de PC weer normaal. Heel vreemd! Ik heb de LED verlichting uitgezet (een kabeltje met ledjes dat een paneeltje op de achterzijde v/d pc heeft met een aan/uit knop). Misschin heeft het er iets mee te maken???

Van Phanteks ontving ik kosteloos meteen een nieuw printplaatje voor de startknop (hielp helaas niet). Volgende keer dus zeker weer een Phanteks! Wat me erg is tegengevallen betreft Mycom. Mycom beweerde eerst dat het MSI moederbord slechts twee jaar garantie had. Ik moest er zelf achter komen dat het drie jaar was. Er daarna bedacht Mycom weer de volgende uitvlucht.... Aan Mycom had ik helemaal niks!

Anyway, hij doet het (voorlopig?) weer. Maar ik zal wel niet de enige blijven met dit probleem. In de toekomst ben ik benieuwd naar anderen met identieke problemen en hun bevindingen.
Ik had een aantal maanden geleden iets vergelijkbaars. Nu is mijn pc een heel oud beestje, maar zelfde symptomen. PC wilde niet altijd opstarten met de power-knop.
PC laten nakijken bij een reparatieshop en daar bleek dat de voeding z'n langste tijd had gehad. Nieuwe voeding erin en probleem verholpen.
Aangezien jouw pc weer start als je minder stroom trekt (led-verlichting uit) lijkt het hetzelfde euvel....

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flightsimmers
Ook ik heb aan de voeding gedacht. Maar ik vind het vreemd dat de PC óf niet start, óf als hij wél start, het gewoon uren aan een stuk zonder problemen doet. Dan doet de voeding het toch naar behoren? Het is overigens een top voeding van het merk Antec en ik heb niets overclocked dus is de voeding waarschijnlijk aardig overgedimensioneerd in verhouding tot mijn niet heel bijzondere vermogensafname (1 gpu - wel drie monitoren).

Ik blijf het afwijkende gedrag in de sleepmode vreemd vinden. Hier focus ik zelf op.

Verder wil ik nu ik godzijdank weer kan werken op mijn PC niets meer over hoop halen. Als ik nog meer problemen krijg dan gaat dit draadje via mij pas weer verder. En anders kan iemand anders die vergelijkbare problemen ondervindt voort borduren om deze vreemde problematiek samen het hoofd te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
flightsimmers schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 12:11:
Ook ik heb aan de voeding gedacht. Maar ik vind het vreemd dat de PC óf niet start, óf als hij wél start, het gewoon uren aan een stuk zonder problemen doet. Dan doet de voeding het toch naar behoren? Het is overigens een top voeding van het merk Antec en ik heb niets overclocked dus is de voeding waarschijnlijk aardig overgedimensioneerd in verhouding tot mijn niet heel bijzondere vermogensafname (1 gpu - wel drie monitoren).

Ik blijf het afwijkende gedrag in de sleepmode vreemd vinden. Hier focus ik zelf op.

Verder wil ik nu ik godzijdank weer kan werken op mijn PC niets meer over hoop halen. Als ik nog meer problemen krijg dan gaat dit draadje via mij pas weer verder. En anders kan iemand anders die vergelijkbare problemen ondervindt voort borduren om deze vreemde problematiek samen het hoofd te bieden.
Wat ik al zei, mocht je computer weer niet op willen starten. Kortsluit de groene en zwarte draad van de voeding. Als de pc dan nog niet aan gaat ligt het aan de voeding.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flightsimmers
Ik ben er ondertussen achter gekomen dat het probleem met de slaapstand functie te maken heeft. Iedere keer na slaapstandactivatie (zowel manueel als d.m.v. de slaapstand functie op hert keyboard) dan doet de pc dus niets als je hem probeert opnieuw op te starten. Merkwaardig!...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-06 22:08
Firmware van moederbord up-to-date?
Ik herken het probleem met de slaapstand.
Ik zet mijn computer sinds dien niet uit of in de slaapstand maar enkel op stand by

Ik heb dit probleem met een Asus moederbord.
En ik vermoed dat het door de firmware of moederbord configuratie komt. Moederbord naar fabrieksinstellingen zetten kan ook geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flightsimmers
Ok ik ga die firmware eens proberen te updaten. Dan zijn we al met twee die dit probleem hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koja78
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12-06 16:28
Wat was uiteindelijk je oplossing want ik maak iets gelijkaardigs mee met een MSI moederbord maar een andere case.
Pagina: 1