Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDminer
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-10-2023
Beste, alvast bedankt voor het lezen en je eventuele suggestie(s).

Wat ga je met je laptop doen?
Zakelijk gebruik, en hiermee bedoel ik concreet: beheren van een website (via wordpress), kleine fotobewerkingsacties via inkscape, documenten maken, presentaties maken in powerpoint en prezi. Tijdens het werk heb ik veel tabbladen openstaan in chrome, ongeveer een stuk of 20-25. Ik ben niet van plan te gamen met de laptop. Videos op Youtube zal ik regelmatig bekijken.

Wat is je budget?
500 tot max 700 euro

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
De laptop wil ik ook onderweg, in het openbaar vervoer, gebruiken tot een tijdsduur van ongeveer 4 uur aaneengesloten.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb zelf al gekeken in de pricewatch en ben langs de mediamarkt geweest om te oriënteren. In eerste instantie viel mijn oog op de Lenovo Yoga, vanwege de touchscreen. Maar ik denk toch dat in het dagelijks gebruik dit tegenvalt. Ook miste ik een numeriek toetsenpad op het keyboard. Ik heb ook naar een HP gekeken (HP 15-BS182ND). Maar ik ben niet thuis in laptop land en heb eigenlijk geen merkvoorkeur.

Waar sta ik nu en waar twijfel ik nog over?

Ik begreep van de mediamarkt verkoper dat Lenovo een prima merk is. Ben nu op de Ideapad serie uitgekomen. Ik zie meerdere modellen in zowel de 320 als de 520 range.
Ik vraag me af of het verschil in gebruik aanzienlijk is qua snelheid en performance. Wie kan hier mij meer over vertellen? Is het het prijsverschil waard? Zijn er nog goede alternatieven?

heb nu deze in mn vergelijkingslijst staan:

Acer Aspire 5 A515-51G-55SC (700 euro)

Lenovo Ideapad 520-15IKB (80YL00N7MH) (700 euro)

HP 15-bs190nd (570 euro)

De vraag: hoe groot zijn de daadwerkelijke verschillen in de praktijk en is het het prijsverschil waard tussen de HP en de Acer/Lenovo. Nog een voorkeur voor Acer of Lenovo? Verschillen? Of zijn er alternatieven in deze prijsklasse die je eerder zou aanbevelen?

[ Voor 8% gewijzigd door AMDminer op 09-04-2018 13:56 ]

Beste antwoord (via AMDminer op 10-04-2018 14:50)

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:27
kdekker schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 14:17:
Voor officewerk boeit een discrete videokaart niet. Afwezigheid van een discrete videokaart verlengd (doorgaans) wel de werktijd op een accu (omdat je minder stroom gebruikt).
Klopt, zolang de discrete videokaart niet aangesproken wordt. Tegenwoordig wordt op basis van werkdruk automatisch geschakeld tussen dedicated en integrated videokaart.
De 2e variant (quad) core levert weliswaar betere performance op, maar is - als je je systeem licht belast - net zoiets als rijden met een auto die 250km/h kan, maar je in werkelijkheid nooit harder dan 130km/h mag (of ook werkelijk rijdt).
De i5-8250u biedt weliswaar een hogere turbo performance, maar de base frequency ligt lager, dus je vergelijking gaat niet helemaal op. Dit zorgt er echter wel voor dat deze processor veel zuiniger en efficiënter werkt, en tegelijkertijd een hogere belasting aankan wanneer nodig.
Gezien het gebruik van TS, en het feit dat dit momenteel de meest recente processorgeneratie is, zou ik dan ook hiervoor kiezen.

[ Voor 4% gewijzigd door HenkDePoema op 10-04-2018 14:48 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-06 15:58
heb je al een eigen bedrijf of ga je het nog starten?
Indien je al een bedrijf hebt zou ik ook even kijken naar de garantie/ondersteuning als je laptop kapot is.
Er is niets vervelender als je een aantal dagen zonder laptop zit en niet kunt werken. Dus kijk even goed hoe je jouw werkomgeving wil inrichten en welke ondersteuning je minimaal nodig hebt.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDminer
Het bedrijf bestaat al. We zijn niet afhankelijk van een 24/7 werkende laptop > we hebben meerdere computers. Ik doe even de aanname dat de standaard consumentengarantie op dit moment voldoende is. Ook als dit betekent dat ik de laptop een (korte) periode kwijt ben.

Ik heb in de tussentijd niet stil gezeten en ben verder op onderzoek gegaan. Ik nijg nu behoorlijk naar de Lenovo Ideapad 520.

De Acer is afgevallen, omdat ik wat negatieve recensies voor bij zien komen over het beeldscherm en batterij life. Ondanks een IPS paneel, blijken de kleuren niet helemaal lekker te zijn (flets). (bron o.a.: https://www.digitaltrends...ews/acer-aspire-5-review/). En batterij: https://www.laptopmag.com/reviews/laptops/acer-aspire-5

>>>

Nog even een concrete vraag, want 'i feel lost with the marketing'

Ik heb nu 2 reële opties:

1) Lenovo Ideapad 520-15IKB (80YL00N7MH)

2) Lenovo Ideapad 520-15IKBR 81BF008MMH

De 1e heeft een eigen videokaart ( GeForce 940MX), maar qua processor een 2core i5 7200u.
De 2e heeft een ingebakken kaart (Intel UHD Graphics 620), maar (schijnbaar) een betere processor 4core i5 8250u

Welk verschil is het beste merkbaar voor de overall performance. Een dedicated videokaart of een upgraded CPU?

[ Voor 72% gewijzigd door AMDminer op 10-04-2018 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDminer
-

[ Voor 99% gewijzigd door AMDminer op 10-04-2018 14:01 . Reden: mn post toegevoegd aan mn laatste bericht ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Voor officewerk boeit een discrete videokaart niet. Afwezigheid van een discrete videokaart verlengd (doorgaans) wel de werktijd op een accu (omdat je minder stroom gebruikt).

De 2e variant (quad) core levert weliswaar betere performance op, maar is - als je je systeem licht belast - net zoiets als rijden met een auto die 250km/h kan, maar je in werkelijkheid nooit harder dan 130km/h mag (of ook werkelijk rijdt). Afhankelijk van wat je doet zul je, net als met zo'n auto, merken dat er meer potentie in je apparaat zit. Maar opnieuw: voor 'normaal' office werk zul je daar niet snel tegen aanlopen. Mag je zelf invullen wat 'normaal' office werk is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDminer
Ik kom op de Lenovo website zelf het beste van beide werelden tegen, tegen dezelfde prijs van 699 euro.
Namelijk de nieuwere GeForce 150MX i.c.m. de i5 8250U. Modelnummer 81BF00C9MH.

Bron: https://www3.lenovo.com/n...20-15-Intel/p/88IP5000868

dit is hem dan ook geworden.

Ik vind de vergelijking trouwens goed gevonden, zoals je aangeeft, kdekker. Ik denk uiteindelijk hiermee ook meer 'bang' te kopen dan ik nodig heb. Maar toch hiervoor gekozen, zodat hopelijk de laptop wat meer toekomstbestendig is en langer mee kan. Ook voor het geval ik toch meer ga doen met de laptop dan in mijn openingspost aangegeven.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:27
kdekker schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 14:17:
Klopt, zolang de discrete videokaart niet aangesproken wordt. Tegenwoordig wordt op basis van werkdruk automatisch geschakeld tussen dedicated en integrated videokaart.
De 2e variant (quad) core levert weliswaar betere performance op, maar is - als je je systeem licht belast - net zoiets als rijden met een auto die 250km/h kan, maar je in werkelijkheid nooit harder dan 130km/h mag (of ook werkelijk rijdt).
De i5-8250u biedt weliswaar een hogere turbo performance, maar de base frequency ligt lager, dus je vergelijking gaat niet helemaal op. Dit zorgt er echter wel voor dat deze processor veel zuiniger en efficiënter werkt, en tegelijkertijd een hogere belasting aankan wanneer nodig.
Gezien het gebruik van TS, en het feit dat dit momenteel de meest recente processorgeneratie is, zou ik dan ook hiervoor kiezen.

[ Voor 4% gewijzigd door HenkDePoema op 10-04-2018 14:48 ]

Pagina: 1