polen vinden van een electromotor.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12-05 13:32
Ik heb gister een oude ebike uit elkaar gehaald waarvan alles defect was behalve het wiel.
Nu wil ik het wiel ergens anders voor gebruiken. (weet nog niet wat)
Hoe weet ik hoeveel voltage dit is? Heb de accu en dergelijk al weggegooid.
En hoe weet ik de + de - en de ander? Heb 3 draden een groene een gele en een blauwe.

Beste antwoord (via Torac op 09-04-2018 10:49)

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-04 16:09
3 draden, groen geel en blauw duid op een 3 fase motor. Hoogst waarschijnlijk 24v als het oud spul is, en 36v als het ietsje moderner is. Gewoon spanning op die draden zetten werkt niet. Hiervoor heb je aparte controllers.

https://nl.aliexpress.com...archText=ebike+controller

hierbij kies je de juiste spanning die de accu had, en 250w vermogen aangezien het waarschijnlijk om dat vermogen omdat dat legaal was destijds.

Nu komt punt twee, hoe wil je hem aansturen? Je hebt systemen die werken met een gashendel, en je hebt systemen die werken met trap sensor in de trapas. De laatste is legaal in NL.

Als het een "legale" fiets is/was dan is het vaak 24V of 36V en 250w.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:29
Weet je het merk / type van de fiets / wiel?
Wellicht zit er nog ergens een typeplaatje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
Uhm ik heb er 2: een 28 inch, en een 26 inch.
Op de 28 inch staat echt helemaal niks.
Op de 26 inch staat heel vaag gegraveerd in het metaal.

8fun swxk24v c 26
1105191990

Op beide kan ik niks vinden ik weet wel dat er 24v in staat maar dat kan natuurlijk ook toeval zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Torac schreef op maandag 9 april 2018 @ 10:04:
Heb de accu en dergelijk al weggegooid.
En de rest van de fietsen ook? Je weet toch dat je nooit oude schoenen weg moet gooien voordat je nieuwe hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
sypie schreef op maandag 9 april 2018 @ 10:35:
[...]
En de rest van de fietsen ook? Je weet toch dat je nooit oude schoenen weg moet gooien voordat je nieuwe hebt?
Ik heb ze gister bij mijn oom ontmantelt kon alleen zelf de fietsen niet in de auto proppen dus heeft mijn oom ze weggegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danoontjeh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13:39
De meeste Ebike motoren zijn niet zomaar een + en een - maar hebben 3 fasen. Deze kun je dus niet aansturen door zomaar een spanning er op te zetten, maar dit moet met een bijbehorende regelaar aangestuurd worden.
Voltage kan ook van alles zijn, je hebt ebikes met een accu van 24v maar ook 36v, 48v, of zelfs 72v.

Edit: staat er trouwens op de naaf van het wiel niks aan typeaanduiding?

[ Voor 10% gewijzigd door danoontjeh op 09-04-2018 10:48 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
3 draden, groen geel en blauw duid op een 3 fase motor. Hoogst waarschijnlijk 24v als het oud spul is, en 36v als het ietsje moderner is. Gewoon spanning op die draden zetten werkt niet. Hiervoor heb je aparte controllers.

hierbij kies je de juiste spanning die de accu had, en 250w vermogen aangezien het waarschijnlijk om dat vermogen omdat dat legaal was destijds.

Nu komt punt twee, hoe wil je hem aansturen? Je hebt systemen die werken met een gashendel, en je hebt systemen die werken met trap sensor in de trapas. De laatste is legaal in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:28
Je zou de spanning uit kunnen vinden door de spanning te meten tussen twee draden terwijl je de motor ronddraait. Als hij zijn volle vermogen zou halen bij 25 km/h, moet je bij die snelheid de spanning meten. Bij een 28'' wiel, dus een ~2 meter omtrek, is dat ongeveer 3,5 rondje per seconde of 210 RPM. Uiteraard kan je hem ook een kwart van die snelheid draaien, en dan je gemeten spanning keer vier doen.

De spanning die je meet is denk ik sinusvormig of trapeziumvormig. Met een gewone multimeter zul je in het tweede geval 'onzin' krijgen. Het geeft denk ik wel een redelijke indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
jctjepkema schreef op maandag 9 april 2018 @ 10:49:

Bedankt voor je antwoord.
Het liefst een gashendel het word een beetje een ''knutsel fiets'' en niet persee een om een zakenman mee te vervoeren of iets dergelijks. Kun je zoon gashendel linken in NL?

Ook heb ik er nog een met 2 draden (28 inch) die prima draait op het moment dat ik een 12v 650mA adapter er op aansluit zou ik die kunnen gebruiken met een simpel motor controller?

Denk bijvoorbeeld aan zoiets: https://www.mijn-artikel....&utm_campaign=marktplaats.
En er dan een 24v accu op aansluiten.
marcop23 schreef op maandag 9 april 2018 @ 10:54:
Je zou de spanning uit kunnen vinden door de spanning te meten tussen twee draden terwijl je de motor ronddraait. Als hij zijn volle vermogen zou halen bij 25 km/h, moet je bij die snelheid de spanning meten. Bij een 28'' wiel, dus een ~2 meter omtrek, is dat ongeveer 3,5 rondje per seconde of 210 RPM. Uiteraard kan je hem ook een kwart van die snelheid draaien, en dan je gemeten spanning keer vier doen.

De spanning die je meet is denk ik sinusvormig of trapeziumvormig. Met een gewone multimeter zul je in het tweede geval 'onzin' krijgen. Het geeft denk ik wel een redelijke indicatie.
Dat is ook een goeie dat ik hem bij wijze van als een soort dynamo gebruik. :)

[ Voor 20% gewijzigd door Torac op 09-04-2018 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
Torac schreef op maandag 9 april 2018 @ 10:56:
[...]

Bedankt voor je antwoord.
Het liefst een gashendel het word een beetje een ''knutsel fiets'' en niet persee een om een zakenman mee te vervoeren of iets dergelijks. Kun je zoon gashendel linken in NL?

Ook heb ik er nog een met 2 draden (28 inch) die prima draait op het moment dat ik een 12v 650mA adapter er op aansluit zou ik die kunnen gebruiken met een simpel motor controller?

Denk bijvoorbeeld aan zoiets: https://www.mijn-artikel....&utm_campaign=marktplaats.
En er dan een 24v accu op aansluiten.

[...]

Dat is ook een goeie dat ik hem bij wijze van als een soort dynamo gebruik. :)
Motor met 2 draden en die controller gaat prima. Het is hoogstwaarschijnlijk wel een borstel motor dus in de ebikes niet echt super, kan je beter die 3 fase motoren met een systeem controller uit china proberen.

Of je die controllers in NL kan vinden zou ik niet weten, is gauw duur volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-04 09:59

donny007

Try the Nether!

Torac schreef op maandag 9 april 2018 @ 10:30:
Uhm ik heb er 2: een 28 inch, en een 26 inch.
Op de 28 inch staat echt helemaal niks.
Op de 26 inch staat heel vaag gegraveerd in het metaal.

8fun swxk24v c 26
1105191990

Op beide kan ik niks vinden ik weet wel dat er 24v in staat maar dat kan natuurlijk ook toeval zijn?
Hier zijn wat meer specs van de betreffende motor:

http://www.ecopedelec.com...otor-24v-250watts-31.html

Discussie over de pinout en aansluitingen:

http://www.pedelecs.co.uk...k-wiring-confusion.20719/

Zoeken op "Bafang SWXK" levert wat DIY projectjes op van anderen die aan de slag zijn gegaan met deze motor.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
donny007 schreef op maandag 9 april 2018 @ 11:58:
[...]

Hier zijn wat meer specs van de betreffende motor:

http://www.ecopedelec.com...otor-24v-250watts-31.html

Discussie over de pinout en aansluitingen:

http://www.pedelecs.co.uk...k-wiring-confusion.20719/

Zoeken op "Bafang SWXK" levert wat DIY projectjes op van anderen die aan de slag zijn gegaan met deze motor.
Ah dankjewel dan ga ik me daar nog even in verdiepen.

Hoe erg zou het zijn als je een 36v ebike motor op 24v circuit aansluit?
En op het moment dat je een motor controller neemt die 24v 10a (met peak naar 15a) is en je sluit daar een wiel op aan van 24v 250w ~ 10a dat zou goed gaan natuurlijk. Maar wat gebeurt er als je een 100a accu er op aansluit krijg je dan geen overbelasting o.i.d?

Weet iemand nog een webshop waar je een motor controller kan kopen? Ik kan alleen mijn-artikel.nl (ook wel mijn-voertuig.nl) vinden en cheaptech.nl en daar zijn de reviews nou niet echt ''je van het''. 8)7
Pagina: 1