Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark235
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-04-2024
Korte versie:
Alle clients in mijn thuisnetwerk disconnecten en reconnecten meerderen keren per uur (>10x) op het 5 GHz wifi netwerk.

Lange versie:
Eerst even de opzet van mijn thuisnetwerk: Ziggo Technicolor modem (in bridge mode) > Ubiquiti EdgeRouter X > TP-Link TL-SG108 Switch > Digitus Patch Panel > Fritz!WLAN 1750E Accesspoint in LAN Bridge mode (2 stuks). Clients bestaan uit een mix van Android, IOS en Windows apparaten + meerdere game consoles (totaal aantal clients is ongeveer 15). 1 apparaat is rechtstreeks op de switch aangesloten (HP Microserver met ILO), alle andere apparaten via cat 6 wandcontactdozen, of draadloos via de accesspoints. Het meest gebruikte accesspoint staat vrij in de huiskamer, met ongeveer 6 meter afstand tot clients op de bank. De accesspoints hebben aparte SSID's voor 2.4 en 5 GHz, de namen zijn op beide accesspoints hetzelfde. De 2.4 GHz band was vanaf het begin vol en druk, dus die werd weinig gebruikt. Behalve als een client geen 5 GHz ondersteunde.

Ik gebruik de Fritz!wlan accesspoints nu ongeveer 2 jaar, en tot een week geleden werkte de 5 GHz band vlekkeloos. File copies van een Windows 10 laptop naar de HP microserver waren consistent 60 tot 75 MB / sec. Dit ging ook stabiel: copies van 4 uur of langer waren geen probleem. Het 5 GHz bereik van de Accesspoints was en is nog steeds hoog: maximaal bereik op bijna alle plaatsen.

Door een onbekende oorzaak is het nu anders: de transfer rate bij file copies zakt elke paar minuten als een pudding in elkaar, vaak naar 0. Er gebeurd dan enige tijd niets, en meestal herstelt zich dit een paar minuten later weer. Ook webbrowsing gaat niet goed: regelmatig komt de melding "Er is een netwerkwijziging gedetecteerd" voorbij, of duurt het abnormaal lang (10+ sec) voordat een webpagina succesvol laad. Op windows clients is het disconnecten en reconnecten niet zichtbaar in de taakbalk: het wifi icoon blijft continu maximaal bereik aangeven. Op IOS en Android apparaten is het disconnecten en reconnecten wel te zien, doordat het wifi icoon kort verdwijnt.

Wat ik heb getest / gedaan:
- Laptop bedraad aangesloten. issue weg.
- Modem, Router, Switch, Accesspoints en alle clients herstart
- Alle clients + microserver uitgezet
- Meerdere clients getest op een ander 5 GHz netwerk: die werken daar zonder problemen
- De 2 accesspoints van de automatische kanaalstand afgehaald en handmatig elk beschikbaar kanaal geprobeerd
- Wireless standaard aangepast van 802.11n+ac naar 802.11n+a
- Transmitter power verlaagd van 100% naar 50%
- Firmware updates op de accesspoints geinstalleerd (FritzOS 6.93)
- Accesspoints op factory defaults gezet en opnieuw ingesteld
- WPA2 beveiliging op Accesspoints uitgezet (yikes)
- 2 aparte 5 GHz SSID's ingesteld
- Accesspoints op een andere wandcontactdoos geplaatst

Is dit een externe bron die ergens zit te storen, of kan er nog iets anders aan de hand zijn? Als het een externe bron is, hoe kom ik erachter waar die zit?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Je moet even kijken of je ergens de reden van de disconnect kan vinden. Vaak staat dat wel ergens in een log. Kan deauth zijn, timeout, min RSSI enz, maar de reden is dus wel handig om te weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Kan wel extern zijn. installeer op je PC het programma INSSID-er. Deze laat zien welke buren op welke kanalen zitten. Zorg dat je Fritz op een ander kanaal uitzendt dan de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark235
johnkeates schreef op zondag 8 april 2018 @ 23:39:
Je moet even kijken of je ergens de reden van de disconnect kan vinden. Vaak staat dat wel ergens in een log. Kan deauth zijn, timeout, min RSSI enz, maar de reden is dus wel handig om te weten.
Het Eventlog van de 1750 is niet erg geweldig. Je kan registrations en de-registrations loggen, maar daar staat geen oorzaak bij :/
Anoniem: 203842 schreef op zondag 8 april 2018 @ 23:49:
Kan wel extern zijn. installeer op je PC het programma INSSID-er. Deze laat zien welke buren op welke kanalen zitten. Zorg dat je Fritz op een ander kanaal uitzendt dan de buren.
Ik heb elk apart kanaal geprobeerd, zonder resultaat. Het is erg rustig hier op 5 GHz:

https://imgur.com/uAqJFks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
Ik doelde meer op de AP logs van de wireless chipset driver. Zit er geen syslog of telnet of ssh ofzo op waarmee je dmesg kan bekijken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:55

Illusion

(the art of)

Kan het zijn dat er iets misgaat met band-steering?
Moment slechte ontvangst op 5Ghz => Accespoint disconnect en stuurt naar 2,4 Ghz => 2,4Ghz heeft andere naam, dus die wordt niet gejoined.

Wat als je 2,4 en 5Ghz dezelfde naam&wachtwoord geeft?

Daarnaast heeft AVM sinds de recente beta's PMF frames aangezet op Fritzboxen. Daardoor had ik ook connectieproblemen. Kijk eens of je die optie hebt, en zet die eens uit.

[ Voor 26% gewijzigd door Illusion op 09-04-2018 00:10 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark235
johnkeates schreef op maandag 9 april 2018 @ 00:05:
Ik doelde meer op de AP logs van de wireless chipset driver. Zit er geen syslog of telnet of ssh ofzo op waarmee je dmesg kan bekijken?
dmesg ben ik niet erg in thuis. Heb wel net WifiHistoryView geinstalleerd, waar ik ook de disconnect reason mee zou moeten kunnen vinden.
Illusion schreef op maandag 9 april 2018 @ 00:08:
Moment slechte ontvangst op 5Ghz => Accespoint disconnect en stuurt naar 2,4 Ghz => 2,4Ghz heeft andere naam, dus die wordt niet gejoined.

Daarnaast heeft AVM sinds de recente beta's PMF frames aangezet op Fritzboxen. Daardoor had ik ook connectieproblemen. Kijk eens of je die optie hebt, en zet die eens uit.
Ik heb eigenlijk liever niet dat er ge-steered wordt naar 2.4 GHz, maar ik ga het voor de test wel proberen.

Op de 1750 accesspoints zit in de meest recente firmware geen optie voor PMF frames.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
mark235 schreef op maandag 9 april 2018 @ 00:22:
[...]

dmesg ben ik niet erg in thuis. Heb wel net WifiHistoryView geinstalleerd, waar ik ook de disconnect reason mee zou moeten kunnen vinden.

[...].
Die AP's draaien in 99% van de gevallen gewoon linux, daar zit standaard dmesg en bijna ook altijd wel syslog op waar de dirver z'n activiteit in logt en dus ook client en andere connectiviteit kan melden. Daar staat dan ook wat een station doet en waarom er opeens geen verbinding is. In windows zal je die informatie in elk geval niet vinden, op de AP wel, tenzij de fabrikant geen commandline toegang ingebouwd heeft en ook geen log diagnostics in de UI gestopt heeft. Als je op de client macOS of Linux gebruikt zijn er wel andere methodes om aan de data te komen.

Wat je misschien wel kan doen als je Windows draait is kijken naar extra debug logging voor je wifi driver.

[ Voor 26% gewijzigd door johnkeates op 09-04-2018 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark235
johnkeates schreef op maandag 9 april 2018 @ 00:28:
[...]

Die AP's draaien in 99% van de gevallen gewoon linux, daar zit standaard dmesg en bijna ook altijd wel syslog op waar de dirver z'n activiteit in logt en dus ook client en andere connectiviteit kan melden. Daar staat dan ook wat een station doet en waarom er opeens geen verbinding is. In windows zal je die informatie in elk geval niet vinden, op de AP wel, tenzij de fabrikant geen commandline toegang ingebouwd heeft en ook geen log diagnostics in de UI gestopt heeft. Als je op de client macOS of Linux gebruikt zijn er wel andere methodes om aan de data te komen.

Wat je misschien wel kan doen als je Windows draait is kijken naar extra debug logging voor je wifi driver.
Geen commandline en ook geen echte log diagnostics in deze AP. Dus ik zal kijken wat ik met de Dell 1550 Wireless driver kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-05 12:07

boner

misantropisch altruïst

kijk eens naar het SSID. Als je 2.4GHz SSID hetzelfde is als het 5GHz dan schakelt de client steeds heen en weer. 2 verschillende SSID's is heit de oplossing voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark235
Illusion schreef op maandag 9 april 2018 @ 00:08:

Met hetzelfde SSID en 1 WPA2 key is het resultaat hetzelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark235
boner schreef op maandag 9 april 2018 @ 10:33:
kijk eens naar het SSID. Als je 2.4GHz SSID hetzelfde is als het 5GHz dan schakelt de client steeds heen en weer. 2 verschillende SSID's is heit de oplossing voor.
De SSID's zijn verschillend. Automatisch verbinden staat op alle clients alleen aan voor het 5 GHz SSID, dus 2.4 wordt praktisch niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark235
johnkeates schreef op maandag 9 april 2018 @ 00:28:
[...]
De Dell WLAN kaart in mijn leenlaptop heeft dit niet. Mijn eigen laptop met intel WLAN heeft dit wel, maar is op reparatie. Wil niet echt vlotten zo :P, ga maar kijken of ik ergens een andere laptop met intel WLAN kan lenen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-03 06:28

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

MIjn advies is om tijdelijk een andere router te proberen om uit te sluiten dat het je Edgerouter is.

Dit probleem komt mij namelijk bekend voor en bij mij was het de EdgeRouter POE die roet in het eten gooide. Gezien de EdgeRouter X en POE vrijwel identiek zijn, kan ik mij voorstellen dat je met hetzelfde probleem te maken hebt. Omdat het niet logisch is dat het aan de router ligt, heb ik ook eerst alle handelingen gedaan die jij hebt gedaan. Als ultieme poging heb ik de Edgerouter vervangen voor een andere Router en was het probleem opgelost.

Uiteindelijk heb ik de USB-stick in de EdgeRouter vervangen. Het is een bekend probleem dat de USB-stick (die in de EdgeRouters worden gebruikt voor het OS) na verloop van tijd slijten en soms volledig stuk gaan. Ik heb toen de USB-Stick vervangen (op het ubiquiti forum staat een handleiding voor het opnieuw installeren van Edge OS) en daarna was het probleem weg.

Ik weet dat het onlogisch lijkt, maar aangezien je verder al ongeveer alles geprobeerd hebt, zou het mij niet verbazen als dit het blijkt te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:03
boner schreef op maandag 9 april 2018 @ 10:33:
Dat is ook wat overdreven. Waarom zou een client steeds heen en weer willen schakelen?
Ik heb geen onderscheid in SSID op 2,4 en 5 GHz en telefoon pakt vrijwel altijd 5 GHz. Als ik achter in de tuin ofzo zit waar 5 GHz signaal onvoldoende is, dan pakt hij 2,4 GHz. Precies wat je wilt dus, zonder handmatig te hoeven ingrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark235
Mystic Spirit schreef op maandag 9 april 2018 @ 11:19:
MIjn advies is om tijdelijk een andere router te proberen om uit te sluiten dat het je Edgerouter is.

Dit probleem komt mij namelijk bekend voor en bij mij was het de EdgeRouter POE die roet in het eten gooide. Gezien de EdgeRouter X en POE vrijwel identiek zijn, kan ik mij voorstellen dat je met hetzelfde probleem te maken hebt. Omdat het niet logisch is dat het aan de router ligt, heb ik ook eerst alle handelingen gedaan die jij hebt gedaan. Als ultieme poging heb ik de Edgerouter vervangen voor een andere Router en was het probleem opgelost.

Uiteindelijk heb ik de USB-stick in de EdgeRouter vervangen. Het is een bekend probleem dat de USB-stick (die in de EdgeRouters worden gebruikt voor het OS) na verloop van tijd slijten en soms volledig stuk gaan. Ik heb toen de USB-Stick vervangen (op het ubiquiti forum staat een handleiding voor het opnieuw installeren van Edge OS) en daarna was het probleem weg.

Ik weet dat het onlogisch lijkt, maar aangezien je verder al ongeveer alles geprobeerd hebt, zou het mij niet verbazen als dit het blijkt te zijn.
Ok, interessant. Was het probleem bij jou weg als er een ethernet kabel gebruikt werd ipv wireless? Het verkeer gaat in dat geval nog steeds via de EdgeRouter, en zou theoretisch nog steeds brak moeten zijn. In mijn geval is het probleem weg bij ethernet.

Hoe dan ook zal ik het ziggo modem weer even uit bridge mode laten halen, en kijken wat dat doet.

[ Voor 4% gewijzigd door mark235 op 09-04-2018 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-03 06:28

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Op de kabel merkte ik geen problemen, maar ik heb ook nooit aandacht besteed aan de precieze oorzaak binnen de router. Er kan dus ook wel een probleem op de kabel zijn geweest dat ik niet heb ontdekt.
Ik viel van het een in het ander. Net als jij ging ik ook resets en firmware updates doen. Bij een update van de router liep ik tegen meer problemen aan, waardoor ik het uiteindelijke probleem ontdekte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark235
Het technicolor modem uit bridge halen ging niet goed. Heb wel signaal, maar de modem landing page (192.168.178.1) is niet te bereiken via ethernet of wireless. Ook niet na meerdere resets door Ziggo.

Gelukkig ken ik Ziggo al wat langer dan vandaag, en heb ik hier ook nog een Connectbox staan. Die is nu geactiveerd, dus over paar uur gaan we weer verder. Heerlijk soepel allemaal :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• securitymayo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-06 15:44
Stomme vraag misschien, maar heb je misschien een google chromecast permanent aan de stroom?
1 van mijn chromecast's veroorzaakt dit gedrag als ik hem na gebruik niet van de stroom haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark235
Geen stomme vraag, ik ben blij met alle input in dit draadje. Nee, heb geen chromecast in gebruik. Voor streaming gebruik ik een low power NUC die permanent aan staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-06 20:58

SpamLame

niks

Als ik dit lees
- Accesspoints op een andere wandcontactdoos geplaatst
Moet ik dan begrijpen dat je accespoints, van de variant zijn dat je powerline gebruikt?
bv als in
router <> utp <> powerline adapter <> electriciteits netwerk <> powerline adapter met wifi (repeater?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark235
SpamLame schreef op maandag 9 april 2018 @ 15:50:
Als ik dit lees

[...]

Moet ik dan begrijpen dat je accespoints, van de variant zijn dat je powerline gebruikt?
bv als in
router <> utp <> powerline adapter <> electriciteits netwerk <> powerline adapter met wifi (repeater?)
Nope, het zijn met ethernet bedraadde accesspoints. Stroom wordt niet gebruikt voor data.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:16

Technomania

Huiskamer verslaafde.

mark235 schreef op zondag 8 april 2018 @ 23:07:
Korte versie:
Alle clients in mijn thuisnetwerk disconnecten en reconnecten meerderen keren per uur (>10x) op het 5 GHz wifi netwerk.

Lange versie:
Eerst even de opzet van mijn thuisnetwerk: Ziggo Technicolor modem (in bridge mode)
Toevallig heb ik het hier met een bevriende Ziggo-monteur over gehad. Ik had er ook last.

Volgens hem heeft het te maken met een firmware-update van de Technicolor. Hij maakt het meerdere malen per week mee als monteur.

Bron: Mijn maatje. Ik kan het niet hard maken.

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark235
Technomania schreef op maandag 9 april 2018 @ 16:04:
[...]

Toevallig heb ik het hier met een bevriende Ziggo-monteur over gehad. Ik had er ook last.

Volgens hem heeft het te maken met een firmware-update van de Technicolor. Hij maakt het meerdere malen per week mee als monteur.

Bron: Mijn maatje. Ik kan het niet hard maken.
Maar de technicolor stond in bridge? Ik gebruikte de wifi implementatie van dat apparaat niet.

Anyways, het is nog even wachten op de resultaten met de connectbox, dan weten we weer wat meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:16

Technomania

Huiskamer verslaafde.

mark235 schreef op maandag 9 april 2018 @ 16:45:
[...]

Maar de technicolor stond in bridge? Ik gebruikte de wifi implementatie van dat apparaat niet.

Anyways, het is nog even wachten op de resultaten met de connectbox, dan weten we weer wat meer.
Ook mijn hoofd PC via UTP had er last van. Niet zo erg als bij jou.

Hopelijk werkt de Connectbox bij je (y) .

Heb hem ook gekregen maar nog geen zin gehad om hem aan te sluiten

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slava1
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 25-02 13:54
Bij mij was het probleem te weinig zendvermogen. Op 5 ghz was het alzo druk dat de enige opti was een 4ghz wifi router te kopen (kost 1300 euro en is illegaal) of een souped up WiFi router te kopen.

De laatste is het geworden. Een vriendelijk geprijste amped wireless ac accespoint van een paar watt. Nu heb ik geen enkele problemen meer. Zelfs op 2.4 werkt het nu aardig goed en haal ik vol signaal ongeveer 800 meter.

Probleem opgelost geen 10x per uur herconnecties meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:44
Een 5 Ghz accesspoint van een paar watt?
Ook illegaal, en bovendien zorg je voor wifi problemen bij iedereen in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark235
Duurde even om de Connectbox werkend te krijgen, maar fingers crossed lijkt het probleem met de disconnects nu weg te zijn. Ik weet nu alleen niet of de Technicolor de schuldige was of de Ubiquiti router, want de Ubiquiti is momenteel niet aangesloten (Connectbox staat niet in bridge mode).

Even wat langer kijken of de verbinding stabiel blijft, als dat zo is, ga ik nog wel verder testen om de schuldige te vinden. Ergens denk ik ook, raak het nou gewoon niet meer aan, het werkt nu, maar wil toch wel graag weten wat de oorzaak is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-06 20:45
kzin schreef op maandag 9 april 2018 @ 20:25:
Ook illegaal, en bovendien zorg je voor wifi problemen bij iedereen in de buurt.
ik denk sterk overdreven reactie

je mag sowieso al tot 1 watt gaan en daarmee haal je de 50m openlucht nog niet eens op fatsoenlijke rssi (zonder richtantenne's)
wat je nodig hebt om op 800m fatsoenlijke wifi te hebben, geen idee hoor ...

ik vind het wel raar dat zoiets niet mag aanvragen ... ik ken bv wel enkele kastelen die dat wel kunnen gebruiken (veel liever dan elke paar meter een zender met kabel), en die niemand zouden / kunnen storen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark235
Te vroeg gejuigd, disconnects en browser error's zijn er weer. Oorzaak zit blijkbaar toch elders.

Zal de eigen AP's uitzetten en een dagje de connectbox wifi gebruiken. Ook de TP Link switch is nu uit de keten, dat zou ook de schuldige kunnen zijn.

Kunnen patch panels kapot gaan?

[ Voor 25% gewijzigd door mark235 op 09-04-2018 23:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slava1
Koop gewoon een nieuwe router en accespoint zoals ik eerder beschreef, klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slava1
ijske schreef op maandag 9 april 2018 @ 21:16:
[...]

ik denk sterk overdreven reactie

je mag sowieso al tot 1 watt gaan en daarmee haal je de 50m openlucht nog niet eens op fatsoenlijke rssi (zonder richtantenne's)
wat je nodig hebt om op 800m fatsoenlijke wifi te hebben, geen idee hoor ...

ik vind het wel raar dat zoiets niet mag aanvragen ... ik ken bv wel enkele kastelen die dat wel kunnen gebruiken (veel liever dan elke paar meter een zender met kabel), en die niemand zouden / kunnen storen
+/-800 meter is op 2.4 @ 700mw. zou ook 400meter kunnen zijn, gewoon een paar straten ontvangst.
kzin schreef op maandag 9 april 2018 @ 20:25:
tot 1 watt mag op sommige kanalen gewoon hoor. Jammer voor iedereen in de buurt, immers hebben die ook schijt aan mijn signaal (denk aan analoge camera`s die de hele band verstoren).

Nog een tip gebruik geen high gain antennes, maar gewone stock antennes. high gain antennes maken het signaal te plat om grotere afstand te overbruggen, low gain antennes geven een veel betere dekking in huis.

Afbeeldingslocatie: https://smedia.webcollage.net/rwvfp/wc/cp/20602136/module/ampedwireless/_cp/products/1442595276874/tab-dadccf0c-48b7-4abc-870f-b64b1b5d4ac3/resource-98a1293d-6577-482e-9d8b-c6fe7f035aa7.png.w960.png

[ Voor 21% gewijzigd door Slava1 op 10-04-2018 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-05 13:23
mark235 schreef op maandag 9 april 2018 @ 16:45:
[...]

Ik heb dezelfde klachten en opstelling als jij, Ziggo modem in bridge, losse router en AP’s. Heb hier veel op gegoogled en dit komt inderdaad vaker voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark235
Slava1 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 05:05:
Koop gewoon een nieuwe router en accespoint zoals ik eerder beschreef, klaar.
Het werkte tot kort geleden allemaal perfect met de huidige spullen. Als er iets stuk is vervang ik het, maar als de oorzaak extern is, wil ik toch wel weten wat het is.
Malt007 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 06:54:
[...]

Ik heb dezelfde klachten en opstelling als jij, Ziggo modem in bridge, losse router en AP’s. Heb hier veel op gegoogled en dit komt inderdaad vaker voor.
Ja, ik google me ook suf voor extra tips en bevindingen die ik nog niet geprobeerd heb. Maar tot nu toe weinig resultaat (zie volgende post).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark235
Met de Connectbox wifi nu ook weer dezelfde klachten. Dit is zonder iets van mijn eigen apparatuur aangesloten. Lijkt er op dat er toch een storingsbron binnen of buiten m'n huis bijgekomen is de afgelopen weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slava1
mark235 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 21:58:
Lijkt er op dat er toch een storingsbron binnen of buiten m'n huis bijgekomen is de afgelopen weken.
Kortom je hebt geen idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark235
Was even helemaal klaar met dit probleem, maar de irritatie met disconnects dwingt me nu weer tot verder troubleshooten >:). De kruistocht naar goeie wifi gaat door, de support hier hopelijk ook _/-\o_
De feiten:
- Wifi op Ziggo modem/router en FritzWlan AP's allebei instabiel.
- Wifi op LG V20 mobiele hotspot zeer stabiel

Zwakker dan een mobiele hotspot kan bijna niet qua signaal, en toch werkt dat als een klok. Ik ben er daarom niet van overtuigd dat een andere router en AP dit probleem op gaat lossen. Toch ga ik morgen maar even langs de mediamarkt om het uit te proberen.

Verder, heb alsnog een Diagnostic pagina gevonden voor de 1750e AP's. Voeg "/support.lua" toe aan het ip adres van de AP in de browser, en er verschijnen wat extra settings. Dus gauw de diagnostic data aangemaakt en ticket geopend bij AVM support. Het log moet blijkbaar met een tool worden uitgelezen, want ik kon niks van de inhoud maken.

Aan de Windows client kant heb ik geprobeerd de Wireless Event Viewer (onderdeel van Intel PRO/SET admin tools) aan de praat te krijgen voor Wireless Driver logging. Deze tool wordt niet ondersteund in Windows 10, en het is mij niet duidelijk wat je nu in Windows 10 dient te gebruiken als vervanging. Dus daar een ticket voor geopend op Intel forum.

Is Wireless Driver Logging makkelijk aan de gang te krijgen vanaf een Linux boot cd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slava1
mark235 schreef op maandag 23 april 2018 @ 23:29:
Was even helemaal klaar met dit probleem, maar de irritatie met disconnects dwingt me nu weer tot verder troubleshooten >:). De kruistocht naar goeie wifi gaat door, de support hier hopelijk ook _/-\o_

[...]

De feiten:
- Wifi op Ziggo modem/router en FritzWlan AP's allebei instabiel.
- Wifi op LG V20 mobiele hotspot zeer stabiel

Zwakker dan een mobiele hotspot kan bijna niet qua signaal, en toch werkt dat als een klok. Ik ben er daarom niet van overtuigd dat een andere router en AP dit probleem op gaat lossen. Toch ga ik morgen maar even langs de mediamarkt om het uit te proberen.

Verder, heb alsnog een Diagnostic pagina gevonden voor de 1750e AP's. Voeg "/support.lua" toe aan het ip adres van de AP in de browser, en er verschijnen wat extra settings. Dus gauw de diagnostic data aangemaakt en ticket geopend bij AVM support. Het log moet blijkbaar met een tool worden uitgelezen, want ik kon niks van de inhoud maken.

Aan de Windows client kant heb ik geprobeerd de Wireless Event Viewer (onderdeel van Intel PRO/SET admin tools) aan de praat te krijgen voor Wireless Driver logging. Deze tool wordt niet ondersteund in Windows 10, en het is mij niet duidelijk wat je nu in Windows 10 dient te gebruiken als vervanging. Dus daar een ticket voor geopend op Intel forum.

Is Wireless Driver Logging makkelijk aan de gang te krijgen vanaf een Linux boot cd?
Hou ons up to date, ik hoop dat je snel een oplossing hebt gevonden.
Vervang ook alle tussen kabeltjes en zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chm123
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Zit je in de buurt van een radar station/post? Dan kan je te maken hebben met DFS (Dynamic Frequency Selection) en TPC (Transmit Power Control).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark235
chm123 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 01:02:
Zit je in de buurt van een radar station/post? Dan kan je te maken hebben met DFS (Dynamic Frequency Selection) en TPC (Transmit Power Control).
Ja, als ik handmatig een kanaal instel op mijn AP's dan zie ik soms dat het geselecteerde kanaal door DFS en TPC gebruikt wordt, en ik een andere moet kiezen. Om die reden werkt auto channel meestal beter dan 1 vast kanaal.

Maar zal dat de oorzaak zijn van het issue? Ik heb geen idee sinds wanneer radar hier actief is, kan ook al langer zijn dan paar weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chm123
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Even testen en instellen op de DFS vrije kanalen 36-48. In een omgeving met radar heb je vrij weinig aan de 5 GHz op de DFS kanalen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slava1
Koop gewoon de router die ik als suggestie gaf, probleem opgelost.
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/DK8AAOSw5cJauaZZ/s-l1600.jpg

Wil je weten wat er voor stoor zoor in de lucht zit:
Afbeeldingslocatie: https://data.kommago.nl/img/products/large/metageek_wi-spy_screenshot_2-4i_500x375.jpg
https://www.wifishop.nl/d...nalyzer-11b-g-n/pid=52198

Of koop een usb SDR kit voor een paar tientjes, mits deze hoog genoeg gaat.
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/sb8AAOSwKNhaudLK/s-l1600.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark235
chm123 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 13:57:
Even testen en instellen op de DFS vrije kanalen 36-48. In een omgeving met radar heb je vrij weinig aan de 5 GHz op de DFS kanalen...
Is reeds geprobeerd, en maakt geen verschil.
Slava1 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 14:10:
Koop gewoon de router die ik als suggestie gaf, probleem opgelost.

Wil je weten wat er voor stoor zoor in de lucht zit:

Of koop een usb SDR kit voor een paar tientjes, mits deze hoog genoeg gaat.
Thanks voor de links, ik ga liever achter de storingsbron aan, dan met grof geschut terug te schieten. Was van plan om vandaag een andere router te halen, maar heb in plaats daarvan veel heen en weer zitten mailen met AVM support. Nu even afwachten of AVM iets uit de logs kan halen.

Heb 1 van de FritzWlan Access Points ook uitgebreid getest op een andere locatie, een kilometer verderop, en daar werken mijn clients helemaal stabiel op 2.4 en 5 GHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slava1
mark235 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 14:53:
[...]

Is reeds geprobeerd, en maakt geen verschil.

[...]

Thanks voor de links, ik ga liever achter de storingsbron aan, dan met grof geschut terug te schieten. plaats daarvan veel heen en weer zitten mailen met AVM support. Nu even afwachten of AVM iets uit de logs kan halen.

Heb 1 van de FritzWlan Access Points ook uitgebreid getest op een andere locatie, een kilometer verderop, en daar werken mijn clients helemaal stabiel op 2.4 en 5 GHz.
Dat is de wifi spy analyzer zoals ik in de tweede suggestie gaf wat je wilt hebben. Immers support van AVM kan niet zien wat er in de lucht bij jou zit.
Afbeeldingslocatie: https://www.metageek.com/inc/images/products/chanalyzer5/Chanalyzer.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark235
Zo te zien heb ik de Channelyzer software nodig om de stoorzender te vinden. Dat en de WiSpy is samen $1000 :/

Zou mooi zijn als iemand die dit spul al heeft, voor een leuke vergoeding langs zou willen komen... (minder dan $1000 dan ;))

Ik lees hier e.e.a over gratis alternatieven, maar dat lijkt ook niet echt iets voor de beginner. En daar zit geen optie in om stoorzenders te vinden.

Wat betreft de input van AVM, het zou mooi zijn als ze al iets meer over de oorzaak van de disconnects kunnen zeggen, zoals johnkeates hier noemde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slava1
mark235 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 23:07:
Zo te zien heb ik de Channelyzer software nodig om de stoorzender te vinden. Dat en de WiSpy is samen $1000 :/

Zou mooi zijn als iemand die dit spul al heeft, voor een leuke vergoeding langs zou willen komen... (minder dan $1000 dan ;))

Ik lees hier e.e.a over gratis alternatieven, maar dat lijkt ook niet echt iets voor de beginner. En daar zit geen optie in om stoorzenders te vinden.

Wat betreft de input van AVM, het zou mooi zijn als ze al iets meer over de oorzaak van de disconnects kunnen zeggen, zoals johnkeates hier noemde
Met al die professionals moet er wel iemand zoiets hebben. Die tool geeft je volledig inzicht. Zo wie helpt de OP ?

Edit, goedkoopste voor 5ghz :(
https://www.amazon.com/Os...zer-Android/dp/B01L7X0MO2

Edit 2:
Ik heb een goedkopere oplossing gevonden mocht iemand dit topic via google vinden voor de 2.4GHz band:
http://www.ifroglab.com/e...ctrum-analyzer-usb-dongle
Wellicht niet zo uitgebreid en geen 5ghz
En de software is gewoon gratiszzzzz

YouTube: 【iFrogLab.com】 2.4G spectrum, 2.4GHz USB portable spec...

Nog 1tje hier: https://nl.aliexpress.com...G-Antenna/1698015596.html wederom alleen voor 2.4 :(

Deze is vet:
http://www.aaronia.com/pr...w-Cost-Spectrum-Analyzer/

[ Voor 11% gewijzigd door Slava1 op 25-04-2018 02:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:54
Slava1 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 02:50:
[...]

Met al die professionals moet er wel iemand zoiets hebben. Die tool geeft je volledig inzicht. Zo wie helpt de OP ?

Edit, goedkoopste voor 5ghz :(
https://www.amazon.com/Os...zer-Android/dp/B01L7X0MO2

Edit 2:
Ik heb een goedkopere oplossing gevonden mocht iemand dit topic via google vinden voor de 2.4GHz band:
http://www.ifroglab.com/e...ctrum-analyzer-usb-dongle
Wellicht niet zo uitgebreid en geen 5ghz
En de software is gewoon gratiszzzzz

YouTube: 【iFrogLab.com】 2.4G spectrum, 2.4GHz USB portable spec...

Nog 1tje hier: https://nl.aliexpress.com...G-Antenna/1698015596.html wederom alleen voor 2.4 :(

Deze is vet:
http://www.aaronia.com/pr...w-Cost-Spectrum-Analyzer/
Ik gebruik daar een nanostation m5 loco voor. Is er niet voor gemaakt maar heeft via airview ook een prima spectrum analyzer. 70 euro. En het apparaat is voor vele andere toepassingen ook nog nuttig

Afbeeldingslocatie: https://community.ubnt.com/ubnt/attachments/ubnt/airView/849/1/airport%20to%20lowes%20(channels).png

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slava1
laurens0619 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 07:40:
[...]

Ik gebruik daar een nanostation m5 loco voor. Is er niet voor gemaakt maar heeft via airview ook een prima spectrum analyzer. 70 euro. En het apparaat is voor vele andere toepassingen ook nog nuttig

[afbeelding]
Het verschil tussen een eenvoudige wifi app en een spectrum analyzer is dat die laatste ook niet wifi signalen (zoals analoge 2.4ghz camera, magnetron storingen etc..) laat zien.

De door jouw aangedragen oplossing lijkt hierin geheel te voldoen! Kan je bevestigen dat een analoog signaal ook gewoon wordt weergegeven?

Voor de OP zou dit twee vliegen in 1 betekenen, nieuwe AP+ spectrum analyze

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Slava1 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 15:41:
[...]

Het verschil tussen een eenvoudige wifi app en een spectrum analyzer is dat die laatste ook niet wifi signalen (zoals analoge 2.4ghz camera, magnetron storingen etc..) laat zien.

De door jouw aangedragen oplossing lijkt hierin geheel te voldoen! Kan je bevestigen dat een analoog signaal ook gewoon wordt weergegeven?

Voor de OP zou dit twee vliegen in 1 betekenen, nieuwe AP+ spectrum analyze
Jup analoog zie je er ook op. Ap zou ik niet aanraden, het is eerder nuttig als richtantenne/bridge maar ik gebruik hem persoonlijk als client op de camping :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark235
Top _/-\o_ , das heel wat anders dan $1000 :P

De 2.4 GHz band was altijd al brak hier, en lijkt sinds de problemen met 5 GHz begonnen zijn, ook weer erger te zijn geworden. Dus daar kan ik ook prima mee testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slava1
mark235 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 22:24:

De 2.4 GHz band was altijd al brak hier, en lijkt sinds de problemen met 5 GHz begonnen zijn, ook weer erger te zijn geworden. Dus daar kan ik ook prima mee testen.
Hou je ons op de hoogte?

Screenshot van de analyse of zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
mark235 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 22:24:

Let wel op dat de m2 alleen op de 2.4ghz werkt en de m5 alleen op 5ghz

Een alternatief is een mikrotik ap/router. Ong dezelfde prijs, heeft deze functionaliteit ook en als ap in te zetten

https://wiki.mikrotik.com/wiki/Manual:Spectral_scan

Afbeeldingslocatie: https://wiki.mikrotik.com/images/3/3b/Spectral-scan-dude.PNG

[ Voor 23% gewijzigd door laurens0619 op 26-04-2018 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slava1
En? Wat is het geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slava1
Is de OP van de flat gesprongen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:02
Slava1 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 20:39:
Is de OP van de flat gesprongen?
Nee, die was gistermiddag nog online op het forum, maar het helpt als je @mark235 ook even met een mention-tag attendeert op dit topic. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slava1
vanaalten schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 08:02:
[...]

Nee, die was gistermiddag nog online op het forum, maar het helpt als je @mark235 ook even met een mention-tag attendeert op dit topic. :)
Dit is de laatste foto van de op bij het installeren van zijn Wifi Antenne op het dak

Afbeeldingslocatie: https://shawglobalnews.files.wordpress.com/2016/02/cpt500320956_high.jpg?quality=70&strip=all&w=650&h=650&crop=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark235
lol, ik heb geen notificatie gezien van die andere posts van mei :) Still alive and kicking here :P.

Wat betreft het wifi gebeuren, de 5 GHz band doet de laatste 6 weken opeens weer normaal, en dat heeft de ergste angel er weer uit gehaald. 2.4 GHz nog steeds zo wispelturig als wat, maar dat heb ik maar geaccepteerd zoals het is.

ik hik erg aan tegen het verder uitzoeken met een spectrum analyzer. Dat 5 GHz het nu weer OK doet heeft de urgentie grotendeels weggehaald. Als het oude probleem weer de kop op steekt zal ik wel weer verder moeten, maar nu laat ik het even voor wat het is.
Pagina: 1