Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-07 11:09
Sinds 2 weken heb ik een Acer Aspire V Nitro VN7-793G notebook.

Een power beest van een notebook, alleen aan het matte scherm kan ik niet wennen. Dit scherm geeft alleen mooi duidelijk beeld als het donker is.

Ik heb mijn oude Lenovo er naast staan dat scherm "glimmend" is veel mooier en veel helderder.

Bij vel daglicht is de matte scherm ronduit lelijk en moeilijk leesbaar.

Nu wil ik het scherm zelf vervangen of laten vervangen voor een glanzend exemplaar, deze schijnt goed verkrijgbaar te zijn.

Nu de vraag vervalt de garantie als de Display word vervangen?

Lex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Staat dat niet in de documentatie bij de laptop?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:34

MsG

Forumzwerver

Los van inhoudelijke Acer-kennis lijkt het me heel sterk dat een dergelijk integraal onderdeel NIET de garantie laat vervallen. Heb je hem op afstand gekocht? Kan je hem niet beter retourneren als dat nog mogelijk is en voor een ander model gaan?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:41

br00ky

Moderator Harde Waren
https://www.acer.com/ac/en/SG/content/warranty#Warranty
The Product is altered, modified and repaired by a party not authorized by Acer.
Een opslagmedium vervangen is al geruime tijd geen probleem. Je display vervangen is natuurlijk andere koek. Wil je het zeker weten, zul je Acer moeten benaderen. Heb je dat al gedaan?

Verder eens met MsG, als je niet tevreden bent en hem online hebt gekocht, heb je recht op retourneren.

[ Voor 10% gewijzigd door br00ky op 08-04-2018 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wordt wel krap, TS heeft 'm al 2 weken. Wellicht te proberen als je nog binnen de tijd bent.

Mocht het 'm niet worden dan kun je altijd contact opnemen met Acer zelf, kijken of zij iets voor je kunnen betekenen. Let wel op, Acer heeft geen verplichtingen richting jou dus je kunt niks claimen bij ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Aangenomen Windows 10, al eens gekeken naar je settings qua automatische schermaanpassingen ahdv het licht of de tijd? Knal die maar eens uit, kijken wat ie dan doet.
Windows gaat uit van een standaard scherm, niet van een mat scherm wat idd heel anders kan lezen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 444127

LEX63 schreef op zondag 8 april 2018 @ 21:55:
Sinds 2 weken heb ik een Acer Aspire V Nitro VN7-793G notebook.

Een power beest van een notebook, alleen aan het matte scherm kan ik niet wennen. Dit scherm geeft alleen mooi duidelijk beeld als het donker is.

Ik heb mijn oude Lenovo er naast staan dat scherm "glimmend" is veel mooier en veel helderder.

Bij vel daglicht is de matte scherm ronduit lelijk en moeilijk leesbaar.

Nu wil ik het scherm zelf vervangen of laten vervangen voor een glanzend exemplaar, deze schijnt goed verkrijgbaar te zijn.

Nu de vraag vervalt de garantie als de Display word vervangen?

Lex
Geen idee maar ligt het wel aan het scherm of is het de software die de maximale intensiteit van het licht beperkt om langer met een volle batterij te doen? Deze laptopreeks heeft een opvallend lange accuduur voor de batterijen die erin zitten.
Het is in ieder geval bekend dat deze laptops (nieuwste generatie van Acer Aspire 5) een matig verlicht scherm hebben. Prima voor donker of bij TL-licht (kantoor), totaal ongeschikt voor als er teveel zonlicht is.
Vervangen niet, toevoegen daarentegen...
Bij de goedkopere versie van dezelfde laptop is wel een vakje waar je het in zou kunnen zetten maar geen connector. Nog leuker, bij sommige modellen is die er wel en bij andere modellen niet (zie review), het moederbord ondersteunt het dus wel, ze hebben bewust de connector weggelaten om mensen te dwingen om flink extra te betalen voor een harde schijfje. Iets om mensen bewust van te maken in reviews van laptops, wat hier op Tweakers in dit geval gebeurde.

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 08-04-2018 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Anoniem: 444127 schreef op zondag 8 april 2018 @ 22:19:
[...]

Vervangen niet, toevoegen daarentegen...
Bij de goedkopere versie van dezelfde laptop is wel een vakje waar je het in zou kunnen zetten maar geen connector. Nog leuker, bij sommige modellen is die er wel en bij andere modellen niet (zie review), het moederbord ondersteunt het dus wel, ze hebben bewust de connector weggelaten om mensen te dwingen om flink extra te betalen voor een harde schijfje. Iets om mensen bewust van te maken in reviews van laptops, wat hier op Tweakers in dit geval gebeurde.
Ik doelde op het feit dat vervangen/toevoegen van een opslagmedium over het algemeen niet leidt tot verlies van garantie, niet of het wel of niet kan ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oh, dat zou zo vanzelfsprekend moeten zijn dat ik daar niet eens aan dacht. ;)
Ik ben overigens benieuwd hoe lastig of gemakkelijk het is om een display te vervangen bij een laptop.

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 08-04-2018 22:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-07 13:38
Ik heb een mogelijk een alternatieve oplossing voor je. Ik heb in 2013 een 13-inch Acer laptopje gekocht, ook met een mat scherm. Naar mijn oordeel was deze niet scherp genoeg. Dat kan omdat een mat scherm een soort "korrel" laag een het oppervlak heeft wat inkomend light (van lampen en ramen) verspreid. Deze "korrel" maakt het beeld ook iets minder scherp.

Om dit op te lossen heb ik bij Clear Diamond ( http://clear-diamond.com/ ) een passende screen protector besteld. Zo'n ding is hetzelfde als wat je op een smartphone display plakt maar dan groter. De glanzende screen protector die ik heb staat helaas niet meer op de website maar misschien kunnen ze hem nog wel leveren. Er zijn ook andere leveranciers die screenprotectors op maat kunnen maken. Let wel op dat het een screenprotector is met een glanzende/reflective finish.

Het display vervangen is nogal een drastische oplossing en dan moet je echt zeker weten dat de andere display 100% compatible is. Dan is er ook nog het risico dat er wat misgaat bij het vervangen.

Mocht je nog ergens een glimmende screenprotector hebben liggen dan kun je proberen of dit de gewenste verbetering oplevert. In elk geval is het display van mijn laptopje wel helderder en scherper geworden. Nadeel is wel dat je meer last hebt van reflecties maar voor mij wegen de voordelen zwaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
Ik heb Acer gebeld en inderdaad als ik aan het scherm vervang of laat vervangen door een erkent bedrijf dan vervalt de garantie.

Ik zou ook een USB monitor kunnen kopen, deze koop je al voor zoon €180,- .

Toch ben ik van mening dat een notebook een goed duidelijk helder scherm behoord te hebben met een goed contrast.

Ik denk dat ik dat dan toch maar doe voor een jaartje een USB monitor koop. Dan is de garantie voorbij of heeft de notebook zich wel bewezen.
peterpv schreef op zondag 8 april 2018 @ 22:59:
Ik heb een mogelijk een alternatieve oplossing voor je. Ik heb in 2013 een 13-inch Acer laptopje gekocht, ook met een mat scherm. Naar mijn oordeel was deze niet scherp genoeg. Dat kan omdat een mat scherm een soort "korrel" laag een het oppervlak heeft wat inkomend light (van lampen en ramen) verspreid. Deze "korrel" maakt het beeld ook iets minder scherp.

Om dit op te lossen heb ik bij Clear Diamond ( http://clear-diamond.com/ ) een passende screen protector besteld. Zo'n ding is hetzelfde als wat je op een smartphone display plakt maar dan groter. De glanzende screen protector die ik heb staat helaas niet meer op de website maar misschien kunnen ze hem nog wel leveren. Er zijn ook andere leveranciers die screenprotectors op maat kunnen maken. Let wel op dat het een screenprotector is met een glanzende/reflective finish.

Het display vervangen is nogal een drastische oplossing en dan moet je echt zeker weten dat de andere display 100% compatible is. Dan is er ook nog het risico dat er wat misgaat bij het vervangen.

Mocht je nog ergens een glimmende screenprotector hebben liggen dan kun je proberen of dit de gewenste verbetering oplevert. In elk geval is het display van mijn laptopje wel helderder en scherper geworden. Nadeel is wel dat je meer last hebt van reflecties maar voor mij wegen de voordelen zwaarder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:32

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

:>
LEX63 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 09:12:
Ik heb Acer gebeld en inderdaad als ik aan het scherm vervang of laat vervangen door een erkent bedrijf dan vervalt de garantie.

Ik zou ook een USB monitor kunnen kopen, deze koop te al voor zoon €180,- .

Toch ben ik van mening dat een notebook een goed duidelijk helder scherm behoord te hebben met een goed contrast.

Ik denk dat ik dat dan toch maar doe voor een jaartje een USB monitor koop. Dan is de garantie voorbij of heeft de notebook zich wel bewezen.

[...]
Je kan altijd nog contact opnemen met de webshop. Wellicht zijn ze coulant en mag je het alsnog retourneren. Of misschien kan je een deal met ze maken.

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:29
Scherm van deze laptops is wel echt eenvoudig te wisselen als je een beetje handig bent.
Bezel klik je er met niet al te grote moeite af. Met ongeveer 8 schroefjes los heb je het scherm gewisseld.

Schermen zijn vrij universeel en er zijn vaak meerdere type TN en IPS mat/glans schermen die je erin kunt plaatsen.

Originele scherm heb je in mum van tijd ook weer terug geplaatst.

[ Voor 9% gewijzigd door Bas. op 10-04-2018 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
Het probleem is dat de notebook nieuw is en de garantie vervalt als ik dat doe. De display heb ik al gevonden.

Nieuw display
Bas. schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 09:21:
Scherm van deze laptops is wel echt eenvoudig te wisselen als je een beetje handig bent.
Bezel klik je er met niet al te grote moeite af. Met ongeveer 8 schroefjes los heb je het scherm gewisseld.

Schermen zijn vrij universeel en er zijn vaak meerdere type TN en IPS mat/glans schermen die je erin kunt plaatsen.

Originele scherm heb je in mum van tijd ook weer terug geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Misschien in beeldscherminstellingen wat wijzigen. Het staat ook in de omschrijving Mat scherm, dat is anders dan wat je gewend bent. Ik had laatst ook schermfolie gekocht voor de iPhone van Jr. dat was ook mat. Ik zou niet zelf gaan klooien, maar het gewoon met de winkel overleggen en een andere pc kiezen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
Daar ben ik al uitvoerig mee bezig geweest. het beeld word er alleen maar overbelicht door en foei lelijk. Ik kan dit instellen bij de videokaart adapter instellingen.

Ik heb deze computer al bijna drie weken in huis bovendien heb ik er al veel aan gesleuteld 32GB geheugen Harddisk vervangen voor een 5TB M.2 module vervangen voor een Samsung 960 EVO, 500GB.

Ik koop wel een USB display.
Hackus schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 09:26:
Misschien in beeldscherminstellingen wat wijzigen. Het staat ook in de omschrijving Mat scherm, dat is anders dan wat je gewend bent. Ik had laatst ook schermfolie gekocht voor de iPhone van Jr. dat was ook mat. Ik zou niet zelf gaan klooien, maar het gewoon met de winkel overleggen en een andere pc kiezen.

[ Voor 16% gewijzigd door LEX63 op 14-04-2018 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ik begrijp niet nog steeds niet wat het probleem nu precies is. Is brightness het probleem? Pas je dat wel op de juiste manier aan? Brightness moet je niet bij de videokaart instelling aanpassen, maar bij Power options of met de functietoets + brightness toets.

Het scherm wordt in onderstaande review best goed beoordeeld. Het is niet het felste scherm vergeleken met concuerenten zoals dat van bijv Asus. Maar het schijnt nog werkbaar te zijn in de volle zon. Zie ook foto's in de review. Met een glimmend scherm zou je alleen maar reflectie van de zon zien.

https://www.notebookcheck...ptop-Review.224140.0.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:29
LEX63 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 09:25:
Het probleem is dat de notebook nieuw is en de garantie vervalt als ik dat doe. De display heb ik al gevonden.

Nieuw display

[...]
Je kunt de bezel er zo af halen en zover ik weet hoef je ook geen "warranty void if removed" stickertjes te verwijderen, om het scherm eruit te wippen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Als dat al zo makkelijk is, zal je de boel weer moeten reverten als je (voor iets anders) garantie wilt claimen. En als je hem daarna weer terug hebt wéér. Bij al die keren moet je de laptop dus uit elkaar halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Nu als het goed is, is dat niet zo vaak nodig, en enkel een plan B als je toch nog garantie nodig blijkt te hebben. Maar ik zou zeker eerst zorgen dat je 100% zeker bent dat de helderheid op maximaal staat. En dat is zeker niet de helderheid die je bij je videokaart opties kan instellen. Normaal gesproken zijn ook juist de matte schermen nog een beetje fatsoenlijk afleesbaar in een omgeving met een hoop licht (buiten, maar ook met een raam achter je), en zijn de spiegelende schermen meer voor donkerdere omgevingen.

Mijn eerste laptop was een Acer met spiegelend scherm, ging kapot, hadden ze hem ongevraagd vervangen voor een mat scherm. Niet netjes, ik was er wel erg blij mee :).

[ Voor 14% gewijzigd door Sissors op 10-04-2018 13:38 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
In welke wereld is een glanzend scherm beter afleesbaar in de zon dan een mat scherm :P

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Tip: koop nooit een USB beeldscherm*.
De bandbreedte is te laag voor snelle applicaties, zoals spelletjes.

*Tenzij Thunderbolt3 over USB-C.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

Metro2002

Memento mori

The Eagle schreef op zondag 8 april 2018 @ 22:08:
Aangenomen Windows 10, al eens gekeken naar je settings qua automatische schermaanpassingen ahdv het licht of de tijd? Knal die maar eens uit, kijken wat ie dan doet.
Windows gaat uit van een standaard scherm, niet van een mat scherm wat idd heel anders kan lezen.
Een mat scherm is een standaard scherm...

Het moet overigens wel een extreem beroerd scherm zijn wil het nog slechter afleesbaar zijn dan een glanzend scherm :X
Want als er iets beroerd kijkt dan is het wel zo'n spiegel voor je neus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

PinusRigida

I put the p in pool.

Richh schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 13:51:
In welke wereld is een glanzend scherm beter afleesbaar in de zon dan een mat scherm :P
Tja, vind het ook een heel raar verhaal.

Ik twijfel niet aan TS zijn gevoel dat het een minder goed scherm is, sommige schermen zijn gewoon niet goed leesbaar, TN schermen hebben dat vanuit bepaalde hoeken allemaal.
Dus TS zal wel met een slecht scherm zitten... Misschien kan de helderheid niet hoog genoeg en is het daardoor dat het alleen in het donker goed zichtbaar is... wellicht heeft het daarmee te maken.

Maar dat ligt aan het scherm zelf en niet aan de laag (glanzend of mat) die het meekreeg want in zowat àlle omstandigheden zijn het juist matte schermen die beter af te lezen zijn, in licht, in schemer, in donker... het is omdat het mat is dat het niet reflecteert.

Bij mij komt er zelfs geen glanzend scherm meer binnen omwille van deze reden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
@LEX63 Ik zou niet voor een USB-monitor gaan. Totaal niet ergonomisch en ze gebruiken niet de beste panelen. (laag contrast) Zou eerder een fatsoenlijke monitor kopen. Voor 150 -200 euro kom je al een heel eind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Het is de eerste keer dat ik van een USB-monitor hoor maar het is logisch, de USB levert het vermogen.
PinusRigida schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 15:04:
[...]

Tja, vind het ook een heel raar verhaal.

Ik twijfel niet aan TS zijn gevoel dat het een minder goed scherm is, sommige schermen zijn gewoon niet goed leesbaar
Ik heb dezelfde laptop, maar een lager model, het scherm is goed leesbaar, tenzij hij een slechte sample heeft en de kwaliteitscontrole slecht was. Je moet alleen niet veel buitenlicht hebben.

[ Voor 70% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 11-04-2018 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Reden dat ik oudere Vaio laptops koop, die schermen zijn niet meer geevenaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
Hoi

Bedankt voor al jullie reacties.

Ik heb de lichtsterkte op maximaal staan FN+pijltoets rechts. Ik heb maar besloten de boel een beetje te verduisteren en het een jaartje vol te houden en dan het scherm te vervangen.

Lex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Metro2002 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 15:01:
[...]

Een mat scherm is een standaard scherm...

Het moet overigens wel een extreem beroerd scherm zijn wil het nog slechter afleesbaar zijn dan een glanzend scherm :X
Want als er iets beroerd kijkt dan is het wel zo'n spiegel voor je neus.
Eens. Het scherm is m.i. niet beroerd maar gewoon niet zo sterk verlicht. Zoals ik aangaf vermoed ik dat dit is omdat ze softwarematig de maximale helderheid beperken om de batterij langer mee te laten gaan, gestaafd door wat ik zelf heb gezien en doordat die batterij lang meegaat in vergelijking met concurrerende laptops. Ik gebruike mijn laptop tot nu toe enkel voor productiviteit en enkel binnen, verlicht door lelijk TL-licht Nog geen problemen gehad met leesbaarheid.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 11-04-2018 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Als LEX63 echt in het donker moet gaan zitten om iets te kunnen zien, dan moet er wel wat mis zijn met de backlight van het scherm.

Midden in de zon in natuurlijk het andere uiterste. Geen enkel scherm zal heel goed zichtbaar zijn midden in de zon!

Wat is het type van je oude Leveno precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
Bedankt voor jullie reacties.

Ik moet inderdaad de omgeving iets verduisteren. Ik wacht wel een jaar tot na de garantie dan vervang ik de display in het scherm. Er is nu best mee te werken.

Een externe monitor een goede koop je al voor €250,-/€300,-

Lex

[ Voor 7% gewijzigd door LEX63 op 15-04-2018 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
Lenovo Ideapad Z710 vier jaar oud werkt inmiddels na het verwijderen van het stofnest bij de koellamellen weer prima perfect als back-up en tweede computer.

Bij fel dag licht heb ik al moeite. Het is trouwens niet alleen het moeilijk kunnen lezen ook de kleuren en de tinten zijn gewoon anders en naar mijn mening minder mooi.

ach nog 11 maande en 1 week te gaan.
Slogra schreef op donderdag 12 april 2018 @ 10:54:
Als LEX63 echt in het donker moet gaan zitten om iets te kunnen zien, dan moet er wel wat mis zijn met de backlight van het scherm.

Midden in de zon in natuurlijk het andere uiterste. Geen enkel scherm zal heel goed zichtbaar zijn midden in de zon!

Wat is het type van je oude Leveno precies?

[ Voor 15% gewijzigd door LEX63 op 15-04-2018 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-07 23:59
Ik snap die garantie-angst niet zo, ik heb tientallen laptops uit elkaar gedraaid om ze vervolgens alsnog voor garantie op te sturen, is geen enkel probleem aangezien er geen "warrany void" stickertjes opzitten. Originele scherm terugplaatsen en klaar, stelt geen fluit voor bij 99% van de laptops.
Pagina: 1