Help: Ledstrip met relais aansluiten, hoe en wat?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 08-04-2018
Beste tweaker,

Het idee:
Een ledstrip in de hal plaatsen waar bij aan elk uit einde van de hal 2 drempelschakelaars op de grond komen (dus 4 totaal). Door op de drempel te staan schakelt de ledstrip aan of uit doormiddel van een zwakke stroomstoot (bijv. AA baterij) en blijft hij in die positie.

De drempelschakelaar ben ik nog niet over uit maar daar maak ik me geen zorgen over. Bijvoorbeeld een batterij, 2 strips aluminium folie gescheiden door schuim of iets dergelijks. Als je er op staat dan maakt de baterij contact en de relais schakelt aan. Sta je er weer op dan schakelt de relais uit.

Wat ik wil weten is:
- wat voor een soort relais heb ik nodig?
- En in mijn schema heb ik 2 relais geplaatst maar wellicht kan het ook met 1?
- is er verder iets wat ik moet toevoegen of rekening mee moet houden?

Ik heb 2 schema's gemaakt, hoop dat het een beetje duidelijk is.

Bij voorbaat dank!

Shadow

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/5pp3jri.37.45.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/vvvj7ac.35.23.jpg

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Een relais is leuk maar hoe ga je die voeden? Een relais op een paar batterijen is niet een heel doordacht idee, tenzij je er een arduino projectie van zou maken.

Heb je ook nagedacht hoe het relais weer los gaat laten zodat je verlichting uit gaat? Is dit een timer, een 2e schakelaar waarmee je de stroom onderbreekt waardoor het relais weer terug schakelt of iets anders?

Daarnaast zijn 2 relais net 1 teveel. Met 1 relais is dit prima op te lossen. Door het indrukken van de plintschakelaar wordt het relais aangetrokken en gaat je licht branden.

Het enige wat je moet doen is nadenken over de eerste 2 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Laatst online: 13:58

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Is een timer relais niet makkelijker? En dan beide activatie schakelaars parallel

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinSetz
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05-06 12:53
Waarom geen fibaro sensor :) hoef je ook niet elke keer op de drempel te staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-06 19:30

donny007

Try the Nether!

Wat is precies het doel dat je wil bereiken met deze contraptie?

Een bewegingssensor (met uitschakelvertraging) lijkt me een handigere oplossing voor automatische verlichting.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ja ik weet niet of je vast zit aan die schakelaars, maar volgens mij is dit met fibaro of klik aan klik uit spul allemaal makkelijker en beter te realiseren. Die hebben een ingebouwde vertraging, dus x aantal minuten aanblijven na detectie/input. In dat geval; zie het Duurzame energie en Domotica forum :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:29
Losstaand van bovenstaande betere oplossingen, wat voor relais je nodig hebt hangt af van het soort schakelaar dat je gebruikt.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemHteA
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:59
Als je het echt met een relais wilt doen en je wilt zowel in- als uitschakelen met een contact (dus geen tijd-instelling), dan zou een bistabiel relais met één spoel geschikt zijn (ik wist tot nu niet dat ze bestonden, ik kende bistabiele relais alleen met twee spoelen).
Voorbeeld voor 12 Volt: https://www.eoo-bv.nl/rel...-wissel-12v-1x-spoel.html
De contacten/schakelaars voor- en achteraan de hal kunnen dan gewoon parallel geschakeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Alleen ga je het met een bi-stabiel relais niet redden, want hoe wil je daar direct 2 mat-schakelaars aan koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemHteA
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:59
Ik ben er net achter dat een bi-stabiel relais met één spoel wat anders werkt dan ik vooraf dacht:
Als ik de datasheet goed begrijp moet je de relaisspoel ompolen om hem de andere kant op te laten schakelen en dat is in deze opstelling lastig te maken. Dan heb je al snel een tweede relais of wat elektronica nodig. Ik pieker nog even verder...

Vraag aan TS, stel dat je dit werkend krijgt:
Stel, er komt een persoon vanaf één kant de hal in, dan gaat de led-strip aan.
Als er nu een tweede persoon vanaf de andere kant de hal inkomt, dan gaat de strip weer uit.
Dan staan er twee man in een donkere hal... Dat zal niet de bedoeling zijn :?

[ Voor 30% gewijzigd door WillemHteA op 09-04-2018 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:29
Niet als de 2de persoon over de drempel heen stapt. ;)

Maar goed, zoals eerder gezegd is het een beetje een vreemde oplossing aangezien de meeste personen juist over drempels heen stappen.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:24
Waarom wil je dit eigenlijk met een relais doen? Ik zou een microcontrollertje met een MOSFET die de LED-strip schakelt nemen. Dan is het veel makkelijker om de logica van de schakelaars te implementeren, omdat dat in software kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Waarom een micro controler? Genoeg simpele flipflop schakelingen die het ook kunnen zonder eerst een cursus programmeren te nemen.

Aan de vraag van de topicstarter kan je wel zien hoe hoog zijn niveau is.....

Pagina: 1