Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CHBF
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 02-04 14:47
Ik heb niet zoveel ervaring met het draaien van virtuele machines, de keren dat ik er een gebruikte merkte ik dat het best wel stroef draait. Ik probeerde recent een paar Linux-distro's (Linux Mint KDE Plasma en Ubuntu) uit in Virtualbox (onder Windows) en het gaf een enorme lag. De proprietary CPU-driver heb ik geïnstalleerd, een proprietary graphics driver werd niet gevonden door het besturingssysteem (HD 7850 in mijn geval) en voor de virtuele machine gebruik ik voldoende RAM (4 GB, het is niet veel maar meer dan voldoende als je het net hebt gestart) en een vaste harde schijf met voldoende ruimte (10 GB). Ik merk dat zo gauw ik bijvoorbeeld vensters sleep dat er dan een flinke lag is. Bij de keyboardinput is er geen hinderlijke lag, althans niet nadat je de proprietary CPU-driver installeert.

Een mogelijke oorzaak van de lag bij het slepen van vensters lijkt mij dat de grafische kaart niet soepel kan werken met een virtuele machine (omweg in plaats van directe toegang). Hoe kan je in Windows PICe-passthrough geven aan de virtuele machine? Stel dat ik dat doe op het moment dat ik slechts 1 grafische kaart heb, is het dan mogelijk om de virtuele machine toegang daartoe te geven zolang ik in de virtuele machine ben en Windows automatisch terug toegang te geven op het moment dat ik die sluit of zou Windows direct crashen zo gauw de virtuele machine directe toegang krijgt tot die grafische kaart.

Ik heb op mijn computer Linux Mint en Fedora gedraaid als boot, daarbij merkte ik geen problemen met zo'n lag. Ik heb daarnaast ook Xubuntu (met XFCE, erg lightweight) gedraaid in een virtuele machine, daarbij merk ik wel een lag. Het lijkt aan de virtuele machine te liggen en niet aan de OS, vandaar dat ik vermoed dat het probleem is dat de virtuele machine geen directe toegang heeft tot de grafische kaart.
Het wel of niet merken van een lag definieer ik uiteraard in vergelijking met hoe het is als ik gewoon software draai (een OS waarin de computer boot).

Natuurlijk kan ik ook vanaf een USB-stick booten en zo de software verkennen (gedaan) maar ik vind het handiger om dat via een virtuele machine te doen.

CHBF wijzigde deze reactie 08-04-2018 17:55 (3%)

Zelfcensuur is de meest schadelijke vorm van censuur.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Evanescent
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

Evanescent

Helemaal klaar voor de zomer!

Je hebt 3D Acceleration wel aangevinkt in de Display settings van de VM (in Virtualbox)?

Ruimteverspilling

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 19:57
Console Access van VM's is bijna altijd traag, das ook 'by design' ik zou ook geen Console Access gebruiken maar via RDS (als het windows vm's zijn) of via een X-Server als het om linux bakjes gaat met grafische interface

https://sourceforge.net/projects/xming/

probeer dat eens, zou een stuk soepeler moeten draaien

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 22:04

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Punt waar de TS mee zit, is dat de desktop omgevingen (Unity en KDE) grafische effecten met 3D acceleratie gebruiken. Iets wat je in een VM nooit fatsoenlijk laat performen. Zou de TS iets lichters gebruiken, waar geen fancy eye-candy in voor komt, zoals bijvoorbeeld Xfce, dan zal het een stuk beter gaan. Op het werk zit ik ook via een lokale VM te werken en heb daar Xfce in gebruik. Dat is prima te doen, vensters verplaatsen heeft geen overduidelijke vertraging of andere ongewenste lag. Al heeft de TS daar blijkbaar wel last van.

Als er echt een vergelijking met het OS gemaakt moet worden, dan refereer ik naar testen met Windows in een VM. Thuis heb ik op m'n computer twee Windows VMs, eentje met W7 en de ander met W10. Hier merk ik met het openen en verschuiven van vensters ook een grotere vertraging dan wanneer ik dat direct op een fysieke machine doe (m'n werklaptop in dit geval).

@CHBF, 'zomaar' je grafische kaart naar je VM sturen gaat niet werken. Zeker als je geen extra kaart beschikbaar hebt. Die is immers al in gebruik door je host namelijk. En zelfs als je meer dan 1 videokaart hebt, is het nog steeds lastiger dan een USB apparaat in je VM benaderen.

Spekkies | Commandline FTW

Acties:
  • 0Henk 'm!

• VTe
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 22-05 15:42
Volgens mij is het ook noodzakelijk om de "Guest Additions" te installeren (zie: https://www.virtualbox.org/manual/ch04.html. Heb je dat ook gedaan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CHBF
Net even via USB gedraaid, het draait prima. Ubuntu (17.10) is niet zonder falen maar qua GUI vind ik het beter en prettiger dan Windows7 en Windows10. Ik was Gnome al gewend van Fedora, het is prettige interface, althans zoals het nu is.
quote:
Evanescent schreef op zondag 8 april 2018 @ 17:58:
Je hebt 3D Acceleration wel aangevinkt in de Display settings van de VM (in Virtualbox)?

[afbeelding]
Eh, nee. :+
Hoe kan je het echter aanvinken? Serieus, bij mij is het 'greyed out', het doet niets als ik erop klik. Heb je een tweede grafische kaart nodig om dat mogelijk te maken?

@Hero of TimeHet ging niet zozeer om het vergelijken maar om het verkennen. Meer concreet, ik wil bij Ubuntu Studio eens zien of dat daar software tussen zit die handig is voor mij bij muziekproductie: combinatie van MIDI en audio tracks.

CHBF wijzigde deze reactie 08-04-2018 21:28 (53%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Evanescent
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

Evanescent

Helemaal klaar voor de zomer!

@CHBF Staat je machine misschien aan of in saved mode? Dan kun je hem niet aanvinken.

Ruimteverspilling

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CHBF
Saved mode. :)
Dan weet ik wat te doen.

Vraagje uit nieuwsgierigheid. Waarom staat die 2d/3d-accelleration niet aan by default? Is daar een goede reden voor?

Op de lange termijn zou ik graag eens iets opzetten met PCIe-passthrough voor Windows in een virtuele machine wanneer ik er de juiste hardware voor heb (Ryzen, nieuwe grafische kaart (momenteel slechts 1). Meestal heb ik niet Windows nodig, behalve voor gaming en 2/3 programma's (niet eens MS Office). Dual booten vind ik niet echt geweldig en niet omwille van de tijd die het opstarten kost (SSD).

edit
Net weer op de virtuele machine gedraaid met accelleratie en zoveel mogelijk geheugen, helaas nog steeds problematisch bij het slepen van vensters en zo.
quote:
VTe schreef op zondag 8 april 2018 @ 20:02:
Volgens mij is het ook noodzakelijk om de "Guest Additions" te installeren (zie: https://www.virtualbox.org/manual/ch04.html. Heb je dat ook gedaan?
Waarschijnlijk niet. Ik heb de standaard versie geïnstalleerd vanaf de website. Ik ga er eens naar kijken.

CHBF wijzigde deze reactie 08-04-2018 21:39 (152%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
quote:
CHBF schreef op zondag 8 april 2018 @ 21:22:
Eh, nee. :+
Hoe kan je het echter aanvinken? Serieus, bij mij is het 'greyed out', het doet niets als ik erop klik. Heb je een tweede grafische kaart nodig om dat mogelijk te maken?
Je kan 3D (composite) uit zetten in Linux.
Echter lijkt je Windows niet in orde of je hebt de verkeerde VirtualBox (doet USB2 delen het wel?).
Bij mij draait alles als een tierelier.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CHBF
quote:
DJMaze schreef op zondag 8 april 2018 @ 21:46:
[...]

Je kan 3D (composite) uit zetten in Linux.
Echter lijkt je Windows niet in orde of je hebt de verkeerde VirtualBox (doet USB2 delen het wel?).
Bij mij draait alles als een tierelier.
Het probleem is al opgelost, min of meer. Ik had de machine opgeslagen en dan kan dat blijkbaar niet worden gewijzigd. Echter moet ik nu blijkbaar nog iets ("guest edition", drivers en programma's blijkbaar) downloaden en installeren om die accelleratie mogelijk te maken.

CHBF wijzigde deze reactie 08-04-2018 21:51 (4%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 22:04

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Volg gewoon de handleiding. Of, de prachtige guide die ik destijds in mijn moderator tijd daar heb geschreven: HOWTO: Install Linux Guest Additions.
De guest tools die in de repo staan lopen vaak achter, tenzij je een distro gebruikt die dit beter bijhoudt en dat doen Ubuntu en Mint niet zo.

Om je vraag te beantwoorden voor het niet standaard aan hebben van 2D/3D acceleratie is heel simpel: het is niet super stabiel, kan voor problemen zorgen, is niet essentieel voor de werking en in sommige gevallen niet eens nodig. Als je een VM voor wat simpel Office werk of alleen een text modus heeft, heb je niets eraan. Daarnaast is 2D alleen beschikbaar/functioneel voor Windows Guests.

Spekkies | Commandline FTW

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True