Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Arno__
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 09-03-2021
wazig verhaal, maar ik ga het toch proberen.

aan het einde van het jaar krijg ik mijn nieuwbouwhuis opgeleverd.
hierbij zitten zonnepanelen, maar toen ik informeerde hoeveel er op het dak komen en of ik evt extra bij kon bestellen hadden ze geen beter antwoord dan: we weten het nog niet, zolang het maar aan de minimale eisen voldoet.

kan ik weinig mee, dus mijn vraag is: weet iemand de minimale Wp eisen bij een duurzame nieuwbouw woning?

er komt ook een straat met huurwoningen, deze hebben ieder 10 panelen op het dak liggen maar weet niet of dat relevant is.

Alle reacties

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Er is geen wetteleijke minimale waarde wattpiek vastgesteld. De woning moet voldoen aan de EPC norm (0.4). Hoe dit bereikt wordt, is aan de ontwikkelaar.

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
aanvullend, ik zou zelf liever hebben dat ze zo weinig mogelijk zonnepanelen leveren. Dat beteken dat het huis beter geïsoleerd is. Zelf later zonnepanelen bijplaatsen is relatief simpel. Zelf later het huis beter isoleren..... is niet zo simpel

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Bij nieuwbouw zijn de meerkosten vaak dusdanig hoog dat het wel lijkt of ze van goud zijn ja. Zelf aanschaffen scheelt een aantal tussenhandelaren. Hoeveel Wp denk je zelf op het huis kwijt te kunnen?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Nieuwbouwwoningen moeten voldoen aan minimaal de EPC norm van 0.4 en de isolatiewaarde van het huis moet minimaal zijn wat voorgeschreven staat.

Hoe de rest van de punten ingevuld worden om aan de EPC normering te komen is aan de projectontwikkelaar / installatieadviseur.

Tegenwoordig zie je veel nieuwbouwwoningen met een aantal panelen, recentelijk hier in de buurt woningen met 6 panelen en triple glas om de EPC te halen.

Liever zou ik WTW ventilatie hebben of betere isolatie dan die paar paneeltjes.

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Even ter referentie. Mijn huis is opgeleverd met 6800 Wp aan panelen. Waarvan ik zelf de laatste 1600 Wp extra heb laten plaatsen. Maar dat had als reden dat ik dan een groene hypotheek kon afsluiten en dus meer kon lenen.

Dus initieel werd geplaatst met +- 5300 Wp aan panelen.

Signature van nature

Verwijderd

Ter referentie

Een huis met EPC 0 met een w/w warmtepomp en wtw ventilatie. 3180Wp aan panelen op het dak bij oplevering
Pagina: 1