Wan connectie 100mbps

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rvbilsen
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-06-2022
Sinds kort heb ik problemen met mijn internetverbinding.
Af en toe moest ik de Cisco modem van Ziggo resetten omdat de snelheid veel te laag was. Daarna was de snelheid weer in orde, bedraad en wifi.
Na contact met Ziggo werd er besloten dat ik een nieuwe modem zou krijgen omdat de Cisco modem wat verouderd was.
Na installatie van de Connectbox krijg ik het niet voor elkaar om de volle snelheid (250mbps) te bereiken, hooguit 90mbps.
Volgens de systemcheck op de Connectbox is er een probleem met 1 van de kabels.
Ik heb de hoofdkabel van de modem naar de router voorzien vna nieuwe stekkers en middels een utp checker werkte alles prima. Vervolgens via de router verbinding gemaakt, alles werkt maar wederom niet op de volle snelheid. Systemcheck geeft nog steeds die foutmelding. Als ik de systemstatus op de Asus RT-AC86U bekijk, geeft ie aan dat de wan aansluiting 100mbps is.
Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
Alle bekabeling is cat 5e. Enige punt is dat er door de buis van de wan kabel, nog een cat5 kabel loopt van een beveiligingskabel. Maar op internet geen berichten gelezen dat dit een probleem kan zijn.
De aansturing van de wan poort op de router is toch niet in te stellen?
Volgende week ga ik een lange utp kabel kopen om te kijken of de verbinding dan wel beter wordt, maar dat zou dan betekenen dat ik niet bedrading moet trekken.

Ik lig er even uit, dus tips wat ik nog kan doen zijn zeer welkom.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-10 14:50

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Probeer je modem eens direct op je router aan te sluiten met een losse korte utp kabel.Kan zijn dat de kabel die je nu hebt CCA (copper clad aluminium) kabel is en gbit daardoor niet haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-10 18:38
Even voor de duidelijkheid:
Haalt je Connectbox wel 250 Mbit (te zien op de configuratie pagina)?
En het probleem is dus dat je maar 100Mbit hebt tussen de connectbox en je router.

Je kan nog even proberen om de kabel in een andere poort van de connectbox te steken.
Of als je een laptop en een korte netwerkkabel hebt, die direct op de connectbox aansluiten en kijken of je dan wel een goede verbinding krijgt.
En even een PC of laptop direct aan de kabel hangen waar je router nu op zit. Als je dan wel 1000Mbit krijgt, ligt het niet aan de kabel maar aan je router.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RocketKoen schreef op zondag 8 april 2018 @ 16:25:

En even een PC of laptop direct aan de kabel hangen waar je router nu op zit. Als je dan wel 1000Mbit krijgt, ligt het niet aan de kabel maar aan je router.
Correct wat Koen zegt. Neem een laptop, en sluit deze rechtstreeks met een (goede) UTP kabel direct op de Connectbox aan. In Windows (en Linux) zie je dan welke connectie hij heeft (soms staat er 1000 Mbps of 1 Gbps). Als je dat ziet, doe een speedtest. Hier bijvoorbeeld, of gewoon via speedtest.net.

https://www.ziggo.nl/speedtest

Wat er exact uitkomt, maakt niet uit, als de download maar meer dan 100 Mbps is. Als dát goed is, gebruik je DEZELFDE kabel waar je laptop mee aan de connectbox hangt om een verbinding te maken tussen de connectbox en de router (wél op de WAN poort aansluiten van de Asus).

Sluit nu je laptop met een andere kabel aan op de Asus, en zie wat er uit komt. Gebruik hiervoor ook liever een goede kabel. CAT 5e kan en mág gewoon (ik haal uit mijn 16 jaar oude CAT 5e die onder de grond ligt), gewoon 920 Mbps bij downloaden van de NAS (die in de schuur staat).

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2018 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:11
- De WAN poort is vaak wel op snelheid in te stellen. Standaard is dit wel vaak op auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rvbilsen
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-06-2022
Helaas heb ik geen laptop, dus dat is geen optie. Of ik moet mijn 27” iMac ff naast de modem zetten.

Ik heb gezocht naar een mogelijkheid om de snelheid van de wan poort in te stellen, maar die kan ik niet vinden.

Ik heb overigens de wan kabel straight aangesloten. Ik sprak laatst iemand die zei dat de Ziggo monteur iets veranderd had aan de draadvolgorde in een stekker en dat toe de snelheid veel hoger was. Kan dat dan cross over zijn geweest?

[ Voor 34% gewijzigd door Rvbilsen op 08-04-2018 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-10 14:50

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ik zou even testen met een straight kabel. Maar met een cross over kabel werkt het wel als het auto negotiating is of anders helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-10 16:48
Welke kleurvolgorde heb je gebruikt? Heb je de volgorde gebruikt zoals in de NT FAQ staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leen even een laptop, of vraag een collega / vriend / buur om met een laptop langs te komen. Let wel op, dat de laptop niet té oud mag zijn.

Of koop een hele lange UTP kabel, en prik dan op zo'n manier erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-10 22:34

HKS-Skyline

Vroooom ?

Onder Traffic manager en dan QOS kan je de WAN snelheid opgeven, dit is enkel voor de QOS functie, maar als het hier te laag staat ingesteld en QOS staat aan dan komt je WAN snelheid niet boven de opgegeven waarde uit. Check dus even je QOS settings of probeer het zonder QOS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:30
Je kunt vanalles testen maar 90% zeker is je zelfgeknepen kabel niet goed (genoeg voor) gigabit. Wat voor soort utp tester heb je gebruikt? Een simpele die puur kijkt of de connectors verbonden zijn? Die test nl alleen of er verbinding is maar kijkt niet naar kwaliteit/snelheid die je zou moeten kunnen halen.

Probleem met geen gigabit is idd vaak of cca of verkeerde utp connectors gebruikt. Voor een harde/zachte kern heb je verschillende kopjes namelijk

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1