Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Topicstarter
Er zijn kabels die de Lightning poort van de iPhone 5 en later kunnen verbinden met USB en met micro-USB. Maar uitgerekend niet met de mini-USB. Die is er ook niet voor de 30pins aansluitingen van de iPhone 4 en lager. Zie ik iets over het hoofd? En wat is de logica ervan? Bestaat ie er wel voor niet-Apple toestellen?

Achtergrond is mijn vraag: Hoe krijg je onderweg snel foto's online met een DSLR zonder WiFi? Dat lijkt me via de smartphone (in mijn geval een iPhone 4 en 5) te moeten gebeuren. Natuurlijk kun je draadloos gaan met bijv. de CamFi, maar omdat ik geen externe viewfinder of afstandsbediening nodig heb vind ik dat met een canon op een mug schieten. Het 'ombouwen' van een TP Link Router (MR3040) komt dan meer in de buurt, als dat betrouwbaar is.

[ Voor 8% gewijzigd door druipgrot op 08-04-2018 15:46 . Reden: toevoeging optie TP LInk Router ]

Tweakers rocks, maar alleen technologisch.

Beste antwoord (via druipgrot op 14-04-2018 12:33)

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 11:00
Dat komt omdat omdat mini USB nog amper gebruikt wordt en volgens mij bestaat Lightning->Micro USB alleen voor mobiel <> mobiel of power banks. Normaal gesproken hang je je iPhone aan je PC of Mac met een USB(-C) kabel.

Verder denk ik dat je zelfs met de juiste kabel niet gaat krijgen wat je wil. Je kan de camera wel verbinden maar ik betwijfel ten zeerste of je dan de camera gaat kunnen benaderen om de foto's te kopiëren. De opslag van de iPhone is redelijk goed afgeschermd (mits jailbreaked denk ik). Bestanden opslaan naar de lokale opslag is dan ook vrij lastig voor andere bestanden dan foto's. Het is dus dan ook maar de vraag of hij RAW bestanden als foto's ziet.

Enfin, ik help het je hopen maar er zijn een hoop factoren die roet in het eten kunnen gaan gooien.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 11:00
Dat komt omdat omdat mini USB nog amper gebruikt wordt en volgens mij bestaat Lightning->Micro USB alleen voor mobiel <> mobiel of power banks. Normaal gesproken hang je je iPhone aan je PC of Mac met een USB(-C) kabel.

Verder denk ik dat je zelfs met de juiste kabel niet gaat krijgen wat je wil. Je kan de camera wel verbinden maar ik betwijfel ten zeerste of je dan de camera gaat kunnen benaderen om de foto's te kopiëren. De opslag van de iPhone is redelijk goed afgeschermd (mits jailbreaked denk ik). Bestanden opslaan naar de lokale opslag is dan ook vrij lastig voor andere bestanden dan foto's. Het is dus dan ook maar de vraag of hij RAW bestanden als foto's ziet.

Enfin, ik help het je hopen maar er zijn een hoop factoren die roet in het eten kunnen gaan gooien.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Topicstarter
Het draadloze Camfi-systeem gebruikt wel mini-USB, en daar communiceert de iPhone perfect mee, via WiFi dus.

Een interessant weetje waar ik tijdens mijn zoektocht (die me deze mooie dag binnenhield) op stootte.
Een concurrent van Camfi is Camranger (ca €300). Die Camranger is op een bestaande portabele router (MR3040) van destijds nog geen €40 gebouwd. Dankzij bepaalde firmware kon je die router zelf tot Camranger maken. Toen ging de prijs van die portabele router minimaal drie keer over de kop, totdat ie niet meer werd verkocht, maar nog wel als Camranger: https://forum.lrtimelapse.com/Thread-can-we-use-other-routers-rather-than-tl-mr3040-it-s-discontinued-and-price-going-up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -madison-
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21-08 18:54
Waarom koop je niet gewoon een wifi SD kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Topicstarter
Met oude DSRL doel ik op een DSRL van voor het SD-tijdperk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:58
Kans is best aanwezig dat die camera dan niet ondersteunt word omdat ie drivers nodig is en die niet in een iPhone zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gjeest
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 19-09 12:36
Als je een camera hebt met Compactflash kan je misschien zo iets gebruiken in combinatie met een WiFi SD kaart?

pricewatch: Delock Compact Flash Adapter for SDHC / MMC Memory Cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Topicstarter
Maar dan kom je al weer in de prijsklasse van de draadlozen (Camfi, Yongnuo YN717A, MIOPS mobile, Weye Feye S etc.) die overigens perfect passen bij mijn 5DMII.

[ Voor 15% gewijzigd door druipgrot op 10-04-2018 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Topicstarter
Na doorzoeken vond ik een grundlich antwoord: https://gwegner.de/know-how/camera-wlan-mit-dslrdashboard/
Die Kamera kann über folgende Wege an ein Smartphone oder Tablet angeschlossen werden: 1- nur bei Android: USB-Kabel 2- PC oder Mac: per USB Kabel en dan volgen de draadloze opties.

Dus alleen Android-toestellen ondersteunen een bedrade aansluiting, iPhone/iOS niet. Mijn oplossing = Ik ga dan maar met een canon op een mug schieten, draadloos, met een draadloze DSRL-controller. De goedkoopste (ca€40) optie: Yongnuo yn717a. Anders de Weye Feye (ca€70) of de Camfi (ca €100). Dank voor het meedenken. (Ondertussen houd me iets anders bezig, vrijdag de 13e overleed mijn lieve mooie schone €700 200mm 2.8 LII lens.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:13

sapphire

Die-hard pruts0r

Oude android telefoon en een kabeltje geen optie ?

Mijn 5D en 5DII heb ik jaren gewoon met een USB OTG kabel +standaard mini USB kabeltje aan mijn SI, SIII, OPO en OP3T gehad met dSLR controller :)

Gabriël AM5

Pagina: 1