Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfdiesel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 19:03
Na een update van Windows 10 die ik afgelopen week heb gekregen (versie 1803, build 17133.1) krijg ik steeds de melding dat de 450MB OEM partitie die tijdens de installatie van Windows 10 aangemaakt is vol is.
Windows 10 heb ik toen ik de PC gebouwd heb schoon geïnstalleerd, het was geen upgrade vanaf Windows 7.

Ik heb al het één en ander zitten zoeken maar echt duidelijke antwoorden kan ik niet vinden. De één zegt dat die partitie zonder problemen gewist kan worden, de ander zegt dat je dan met een systeem kan komen te zitten dat niet meer op wil starten. Wat ik niet begrijp is dat ik deze meldingen nog nooit eerder heb gekregen.

Als iemand dus een idee heeft waar dit vandaan komt en wat ik er aan kan doen dan hoor ik het graag.

"I love the smell of burning diesel in the morning. It smells like ... victory!"

Beste antwoord (via golfdiesel op 22-04-2018 17:28)

• pvandamcom
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-02 11:55
golfdiesel schreef op maandag 16 april 2018 @ 12:11:
[...]

De partitie is om de een of andere reden automatisch gemount. Dit is na de recente Windows update gekomen.
Ik heb de drive-letter verwijderd met diskpart maar na een paar dagen kwam deze weer terug om de één of andere reden.
Dit heb ik ook. Lijkt wel of de Spring Creators update Insider build (1803) 17133 deze partitie zichtbaar heeft gemaakt. Ik wil de partitie niet wissen, maar wel weer de driveletter hidden maken.
In Disk Manager gaat het niets, bij andere drives/partities wel, maar deze is blijkbaar locked.
Diskpart niet geprobeerd, ik kwam ergens het commando "Mountvol E: /D" (where E: is actual drive letter)
En dat werkt, maar ik weet nog niet of het wegblijft

[ Voor 9% gewijzigd door pvandamcom op 20-04-2018 12:14 . Reden: Resultaat MountVol toegevoegd ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Zolang de bootmgr of uefi binaries maar niet op die partitie staan, kun je hem gewoon verwijderen. Als Windows dan niet opstart, dan heb je wel een aparte WinPE nodig om Windows te herstellen.

Dus ja, hij kan zonder problemen gewist worden. Maar als je systeem niet meer opstart, dan moet je dus zelf WinPE ergens vandaan toveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfdiesel
Dat kan ik dus niet zien. De partitie is gemount in Windows maar als je hem opent blijft de verkenner leeg terwijl systeembestanden wel zichtbaar zijn.

"I love the smell of burning diesel in the morning. It smells like ... victory!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaPPZion
  • Laatst online: 28-08 12:46
Als je de melding niet meer wilt, moet je even naar schijfbeheer gaan, dan rechstklik op de partitie, dan naar 'drive letters' (of hoe dat in de NL versie heet), daar kun je de drive letter voor deze OEM partitie verwijderen. Dan bestaat de partitie nog wel, maar is hij in elk geval niet meer gemount in windows

[ Voor 5% gewijzigd door ZaPPZion op 08-04-2018 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Laatst online: 09-11-2021
Soms kan dat niet via diskmgmt en moet je dat via diskpart remove doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Het probleem zit 'm niet in de OEM partitie; het probleem is dat je de partitie gemount hebt in windows.
Explorer gaat dan piepen dat er minder dan 10% vrij is. Zoals @ZaPPZion zegt, kun je dat oplossen door het toekennen van een drive-letter ongedaan te maken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golfdiesel
Brahiewahiewa schreef op maandag 9 april 2018 @ 11:52:
Het probleem zit 'm niet in de OEM partitie; het probleem is dat je de partitie gemount hebt in windows.
Explorer gaat dan piepen dat er minder dan 10% vrij is. Zoals @ZaPPZion zegt, kun je dat oplossen door het toekennen van een drive-letter ongedaan te maken
De partitie is om de een of andere reden automatisch gemount. Dit is na de recente Windows update gekomen.
Ik heb de drive-letter verwijderd met diskpart maar na een paar dagen kwam deze weer terug om de één of andere reden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• pvandamcom
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-02 11:55
golfdiesel schreef op maandag 16 april 2018 @ 12:11:
[...]

Dit heb ik ook. Lijkt wel of de Spring Creators update Insider build (1803) 17133 deze partitie zichtbaar heeft gemaakt. Ik wil de partitie niet wissen, maar wel weer de driveletter hidden maken.
In Disk Manager gaat het niets, bij andere drives/partities wel, maar deze is blijkbaar locked.
Diskpart niet geprobeerd, ik kwam ergens het commando "Mountvol E: /D" (where E: is actual drive letter)
En dat werkt, maar ik weet nog niet of het wegblijft

[ Voor 9% gewijzigd door pvandamcom op 20-04-2018 12:14 . Reden: Resultaat MountVol toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13:02
Ook hier is de partitie te voorschijn gekomen en krijg ik continu een melding dat de schijf bijna vol is. Als ik zelf ga kijken op de partitie zie je helemaal niets staan.

Deze is te voorschijn gekomen na de 1803 update. Het vreemde is overigens dat dit probleem niet is opgetreden bij een andere laptop.

Ik heb nu Mountvol E: /D uitgevoerd via CMD en de partitie is voor nu weg.

[ Voor 11% gewijzigd door king006 op 01-05-2018 09:26 ]

Pagina: 1