kabel nog niet in orde?

Pagina: 1
Acties:

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-08 00:35
ik heb hier 2 pcs met win2000 erop

1 daarvan zit op het internet via kabel, via een eerste netwerkkaart
de 2e netwerkkaart zou hem moeten verbinden met de 2e pc
om de 2 pcs te verbinden gebruik ik 2 100mbit netwerkkaartjes en een utp kabel die ik heb heb omgevormd tot een crossed kabel

nu ben ik aant twijfelen of die omvorming wel is gelukt...

als ik die crosscable nl aansluit op beide pcs en ze allebei op dezelfde manier instel, branden de lichtjes wel van de netwerkkaarten,
maar enkel op de pc met internet erop aangesloten wordt een netwerk herkent (hij ziet dan ook enkel zichzelf daar)
op de andere pc zegt hij dat de kabel niet is aangesloten (hoewel het lichtje van de netwerkkaaart brand)
die pc ziet dan ook niets in het netwerk (zelfs zichzelf niet), een ipconfig kan ik er ook niet uitvoeren omdat de kabel zogezegd niet inzit, dus zal pingen er ook wel niet inzitten

kan iemand me uitleggen waaraan dit kan liggen?

ps: als er iemand ergens een tutorial weet staan hoe je 2 pcs via een crosskabel en 1 aangesloten op internet, volledig moet configureren (wat het beste is: zoals wingate, de standaard win2000 tools, of iets anders?)

• Mastakilla
nu snap ik er helemaal niets meer van... :?

ik heb net wat zitten experimenteren:

je kan nl bij de configuratie van mijn realtek netwerkkaartje de verbindingssnelheid instellen,
eerst stond deze op 'auto'

hij herkende dan beneden (de pc met internet) het 100mbit netwerk en boven niets,
dan had ik eens geprobeerd ze beiden op 10mbit half duplex te zetten
op dat moment was boven de melding dat de kabel los zat plots verdwenen (ik had dan boven en beneden 10mbit)
toen heb ik wat zitten pingen naar mekaar zonder problemen
beneden kon ik beide pcs in het netwerk zien staan ook,
boven nog steeds geen

toen ging ik de andere verbindingssnelheden eens proberen (ik heb nl niet voor niets een cat5e kabel en 100bit netwerkkaartjes)

vanaf dan werd alles een grote warboel:
soms herkende hij boven het netwerk soms niet, het pingen ging met momenten gedeeltelijk, maar zeer onregelmatig, zelfs als ik het terug op 10mbit half duplex zette, waren de resultaten nog niet altijd hetzelfde (soms 'request timed out', soms destination net unreachable' en de loss was ook altijd wel wat anders)

kan iemand me AUB uitleggen wtf hier mis is?

[update]
het wordt nog maffer:
ik heb net eens die auto mode terug geprobeerd en wordt zowel boven als beneden beide pcs herkend!
ik heb vervolgens op beide pcs wat geshared en ik ben nu dan ook in beide richtingen wat aant sturen...
dit lijkt allemaal goed, maar pingen gaat nu volledig niet meer (100% loss) en hij herkend zowel boven als beneden maar 10mbit :'(
ik ga zo eens proberen te rebooten en eens zien wat voor rare dingen ie dan weer doet...[/update]

[update2]
dat het pingen met die laatste update niet ging lag dus aan mij (ip verandert blijkbaar als je de configuratie vd netwerkkaart verandert)
maar 10mbit probleem is er dus nog steeds (rebooten ga ik nu doen)
[/update2]

[update3]
na het rebooten herkend hij beneden terug een 100mbit netwerk waarin hij enkel zichzelf ziet en boven zegt hij weer dat de kabel niet insteekt (de volgorde van opstarten maakt ook niet uit)
na terug wat met de netwerkkaart instellingen te kloten en ze daarna terug op auto te zetten (zo was het in update2 gelukt) werkt het nog niet (beneden is hij wel terug 10mbit, en boven zegt hij ook niet meer dat de kabel uit is, maar boven ziet hij geeneen pc in netwerk en beneden enkel zichzelf)
[/update3]

is er nu niemand die mij hierbij verder kan helpen?!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Op zondag 15 juli 2001 13:35 schreef Mastakilla het volgende:
ps: als er iemand ergens een tutorial weet staan hoe je 2 pcs via een crosskabel en 1 aangesloten op internet, volledig moet configureren (wat het beste is: zoals wingate, de standaard win2000 tools, of iets anders?)
Crosscable moet uiteraard wel goed zijn, anders gaat het mis, maar normaal gesproken kun je met een simpele proxy (zoals Proxyplus of analogx proxy zonder problemen www en mail doen.
Anders zul je iets NATterigs moeten gaan gebruiken.
ICS in win2k is dan goed genoeg, hoef je verder niet veel mee te doen.

Heb je al eens getest met een korte kabel en de twee stations naast elkaar of het dan wel werkt?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:24
Gezien al je 'updates' lijkt het me dat je een brakke kabel hebt. Op lage snelheid (10mbit) werkt het dan meestal nog wel, maar op hoge niet.

Controleer eerst of je wel netjes een crossed cable hebt gemaakt. Dus alle 8 de draden gebruikt en netjes getwisted. Hoe je deze moet maken staat wel op het net beschreven.

Daarna zou je nog eens kunnen proberen om de connectoren er opnieuw op te zetten (uiteraard een flink stuk kabel afknippen).

Werkt dit allemaal niet dan kun je op zoek naar te grote knikken in de kabel of magnetische velden waar je hem door hebt gelegd.

update: crossed->twisted

• Mastakilla
THX 4 THE REPLY's
Op zondag 15 juli 2001 16:18 schreef BackSlash32 het volgende:

[..]

Crosscable moet uiteraard wel goed zijn, anders gaat het mis, maar normaal gesproken kun je met een simpele proxy (zoals Proxyplus of analogx proxy zonder problemen www en mail doen.
Anders zul je iets NATterigs moeten gaan gebruiken.
ICS in win2k is dan goed genoeg, hoef je verder niet veel mee te doen.

Heb je al eens getest met een korte kabel en de twee stations naast elkaar of het dan wel werkt?
THX 4 THE REPLY's

1 pc staat boven en andere beneden, en ik heb ook maar 1 kabel en die zit dus al door muren en zolders enz
een kort kabeltje heb ik hier trouwens eigelijk ook niet liggen (hij was maar net lang genoeg)

en over die proxy, ics, nat dingen ken ik nog niet zoveel vanaf...
maar ik zou graag alles kunnen doen op beide pcs (internet, mail, icq en mirc (ook files ermee versturen! (dit is wel vaker een probleem)), ftp, fxp, ...)

het zou helemaal cool zijn moest ik met beide pcs counterstrike op het net kunnen spelen met 1 key...
Op zondag 15 juli 2001 16:27 schreef Rukapul het volgende:
Gezien al je 'updates' lijkt het me dat je een brakke kabel hebt. Op lage snelheid (10mbit) werkt het dan meestal nog wel, maar op hoge niet.

Controleer eerst of je wel netjes een crossed cable hebt gemaakt. Dus alle 8 de draden gebruikt en netjes getwisted. Hoe je deze moet maken staat wel op het net beschreven.
ik denk wel dat dit moet kloppen aangezien ik op een gegeven moment 600mb naar boven heb gestuurd en 100mb naar beneden (tegelijktijd zelfs), maar als dit toch fout kan zijn, laat het me dan zeker nog ff weten...
Daarna zou je nog eens kunnen proberen om de connectoren er opnieuw op te zetten (uiteraard een flink stuk kabel afknippen).
kan ik idd nogeens proberen, maar een flink stuk kan ik er niet afdoen, aangezien hij maar net lang genoeg is (wat maakt dat trouwens uit?)
Werkt dit allemaal niet dan kun je op zoek naar te grote knikken in de kabel of magnetische velden waar je hem door hebt gelegd.
dit is al wat moelijker aangezien de kabel door nogal onbereikbare plaatsen loopt...
zijn er geen programmas los van windows die dit kunne testen?
kheb net ook eens gecontroleerd: en hij loopt langs de volgende kabels: TV kabel, telefoonkabel en kabel van boxen (mag dat niet ofzo?)

Verwijderd

Op zondag 15 juli 2001 16:30 schreef Mastakilla het volgende:
THX 4 THE REPLY's
[..]kheb net ook eens gecontroleerd: en hij loopt langs de volgende kabels: TV kabel, telefoonkabel en kabel van boxen (mag dat niet ofzo?)
Lopen al deze kabels door 1 pvcbuis?
zo ja, dan zou het hier weleens aan kunnen liggen.
zo nee, dan weet ik het ook niet

• Mastakilla
Op zondag 15 juli 2001 17:09 schreef PvH het volgende:

[..]

Lopen al deze kabels door 1 pvcbuis?
zo ja, dan zou het hier weleens aan kunnen liggen.
zo nee, dan weet ik het ook niet
ze liggen naart schijnt (ik heb hem zelf nl niet gelegd) in mekaars buurt (soms 5cm van mekaar, soms tegen mekaar, en soms ligt ie ook gewoon alleen)

• Mastakilla
pfff

het wordt hier maffer en maffer

ik heb nu van een maat een stukje kabel afgeknipt en er een crosscable van gemaakt en hiermee geprobeert

deze kabel is 99% zeker in orde (hij is maar 20cm)

en ik heb juist dezelfde problemen!!

het zit dus in de software?!

dan vraag ik me toch wel af hoe dat netwerk in godsnaam zo verkloot is geraakt (uit vroegere ervaringen met win2000 en netwerken (wel met hub) ging het bijna allemaal vanzelf...

en nu...

kan iemand me AUB stap voor stap uitleggen wat ik hoe moet configuren?

Verwijderd

Heb je ze wel volgens de juiste kleurcode geknipt? Anders kan het wel kloppen dattie alleen op 10MBIT werkt.. heb ik wel vaker zien gebeuren.

De juiste kleurcode kun je vast wel ergens vinden in de Search hier :)
Pagina: 1