Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• jokko
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-08 20:10
Beste,

Bij een klant zijn we sinds kort van v-center 5.5 en esxi 5.5 naar alles 6.5 gegaan.
nu heb ik ook het vm hardware level bijgewerkt naar 13 en de nieuwste vmware tools.

In mijn ogen moet nu alleen nog de VMFS van de datastores van 5 naar 6.
Echter had ik hier een vraag over, hoe wordt dit normaal gedaan.

Hoe ik het lees online op de website van vmware moet je dus een copy maken van je LUN en die aanmaken als versie 6 en dan daar alles naar toe migreren.

Dit lijkt me erg omslachtig omdat dan wordt verwacht dat je altijd het formaat van je huidige LUN als vrije ruimte hebt omdat je er een nieuwe identiek langs moet maken.

Dit lijkt me erg omslachtig en dit moet toch anders kunnen ? |:(

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:57
de normale procedure heb je al gevonden. Upgraden naar VMFS 6.0 kan niet, dit kan alleen door een (nieuwe) lege datastore te formatteren met VMFS6 en de VM's daar heen te migreren. Dat kan door een bestaande datastore leeg te maken en te formatteren of door een nieuwe datastore aan te maken.

Je zal dan inderdaad op je bestaande storage minimaal de ruimte vrij moeten hebben die nu in gebruik is, of gebruik moeten maken van tijdelijke storage.

• jokko
Dennism schreef op zondag 8 april 2018 @ 13:01:
de normale procedure heb je al gevonden. Upgraden naar VMFS 6.0 kan niet, dit kan alleen door een (nieuwe) lege datastore te formatteren met VMFS6 en de VM's daar heen te migreren. Dat kan door een bestaande datastore leeg te maken en te formatteren of door een nieuwe datastore aan te maken.

Je zal dan inderdaad op je bestaande storage minimaal de ruimte vrij moeten hebben die nu in gebruik is, of gebruik moeten maken van tijdelijke storage.
Hey Dennis,

Bedankt voor je antwoord duidelijk dan moeten we het dus zo gaan doen.
Nog een vraagje die jij mogelijk ook kan beantwoorden.

Wat is de beste manier voor het aanmaken van de datastore's / LUN's is dit gewoon een grote pool waar alle vm's in zitten of per server een eigen datastore of per disk zelf ?

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:57
Er zal vast een ultieme best practise zijn, maar tenzij zeer speciale wensen of zaken die nodig zijn voor performance maak ik tegenwoordig een data store per paar TB en dan vaak 1-20 VM's per datastore. Dan blijft het overzichtelijk en beheersbaar met in de regel een prima performance.

• jokko
Dennism schreef op zondag 8 april 2018 @ 13:43:
Er zal vast een ultieme best practise zijn, maar tenzij zeer speciale wensen of zaken die nodig zijn voor performance maak ik tegenwoordig een data store per paar TB en dan vaak 1-20 VM's per datastore. Dan blijft het overzichtelijk en beheersbaar met in de regel een prima performance.
oke top bedankt! wij hebben hier maar +/- 20 servers dus dat wordt een datastore :)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Denk ook even aan je storage. Als je een SAN met active/passive controllers gebruikt dan heb je minimaal twee datastores nodig om beide controllers gelijktijdig te kunnen gebruiken.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Gaan er ook features gebruikt worden die alleen in VMFS 6 zitten? Anders zou je natuurlijk ook prima kunnen overwegen om op VMFS 5 te blijven.

De inrichting van je storage is flink afhankelijk van je omgeving. Dat is niet zondermeer te zeggen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1