Raspbian Strech - booten lukt, rebooten niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-09 10:27
Ik gebruik Raspbian Strech op een RPI 3. Zonder SD-kaartje, maar met een bootable MSATA SSD van Samsung in combinatie met deze uitbreidingskaart.

Werkt helemaal probleemloos en snel! Op 1 ding na. Het apparaat boot altijd prima. Maar een reboot (sudo reboot now, of automatisch) mislukt altijd, dan gaat het lampje op de uitbreidingskaart ook niet knipperen, wat bij een normale boot wel gebeurt.

Een enkele keer komt het voor dat de Pi plotseling niet bereikbaar is over het netwerk. Adapter eruit en erin zorgt ervoor dat hij weer probleemloos opstart. Ik vermoed dat in zo'n geval Raspbian zichzelf heeft willen rebooten.

Ik heb 3 vragen:
- kan ik ergens in een log terugvinden of er op zo'n moment inderdaad een reboot plaatsgevonden heeft?
- en wat daar de aanleiding voor was? (zodat ik dat kan uitschakelen). unattended-upgdates heb ik al uitgezet.
- wat zou de oorzaak (en oplossing) kunnen zijn dat booten lukt, maar rebooten niet?

Beste antwoord (via DeadMetal op 20-05-2018 11:08)

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:00
Geen oplossing maar ik heb een PiDrive van WD gekoppeld aan een RPI 3 en ervaar exact hetzelfde.
Booten gaat probleemloos, rebooten 9 van de 10 keer niet en snelste oplossing is even van de power af.
Ding hangt in de meterkast voor oa de slimme meter en vooralsnog te lui geweest om echt te onderzoeken wat er mis is, rebooten gebeurt zelden dus is even de spanning eraf ook niet zo'n probleem in mijn situatie.
Bij de nieuwe RPI 3 B+ meen ik iets gelezen te hebben over een betere/stabielere boot van USB.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hang er eerst maar eens een scherm aan en kijk wat je daar op ziet als je 'm wilt herstarten. Dan kunnen we pas verder praten.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:00
Geen oplossing maar ik heb een PiDrive van WD gekoppeld aan een RPI 3 en ervaar exact hetzelfde.
Booten gaat probleemloos, rebooten 9 van de 10 keer niet en snelste oplossing is even van de power af.
Ding hangt in de meterkast voor oa de slimme meter en vooralsnog te lui geweest om echt te onderzoeken wat er mis is, rebooten gebeurt zelden dus is even de spanning eraf ook niet zo'n probleem in mijn situatie.
Bij de nieuwe RPI 3 B+ meen ik iets gelezen te hebben over een betere/stabielere boot van USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-09 10:27
Ik moest even een HDMI-VGA kabel kopen voordat ik verder kon. Ik zie dat er na een reboot niks meer op het scherm verschijnt, en het valt me op dat het ledje op de uitbreidingskaart ook niet opnieuw aan gaat.

Wellicht helpt de nieuwe versie van de PI inderdaad, of de nieuwe versie van het uitbreidingsbordje, waarbij ik op de laatste foto zie dat ze nu een connector hebben toegevoegd waarbij het bordje zijn stroom van de GPIO-pinnen krijgt, in plaats van via de USB-connector.

Maargoed, ik doe het maar gewoon met wat ik heb. Geen reboots meer doen, maar een 'sudo poweroff' en vervolgens de stekker opnieuw in het stopcontact. Dat gaat altijd goed. En geen automatische updates meer (incl. auto reboot), maar dat zelf bijhouden.