Kermis control paneel bouwen voor lego attractie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kermisbrian
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 02-04-2021
Beste tweakers ik ben nieuw op het forum en zal mij zelf even voor stellen.
Mijn naam is Brian ben 21 jaar oud en bouw realistisch opvouwbare lego kermis attracties.
Mijn laatste project de breakdance voorzien van dreamcolor led aangestuurd door een t-1000s led controller hier een video er van.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Lego Breakdance Sipkema With Light !

Een we weten allemaal hoe dat gaat met hobbys van het een komt het ander.
En dat ander was het volgende, ik wil een control paneel na bouwen van de echte attractie die werkt op mijn lego breakdance.
1 probleem ik heb nul verstand van elektronica zo mijn vraag is wie hier op het forum wel en is berijd mij te helpen.
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/809/26432928607_c905d59940.jpg
Zo ziet het systeem er in het echt uit en ik wil dit dus na maken en heb genummerd wat welke functie moet hebben met betrekking tot mijn lego model.
De lego breakdance werkt met 10 volt motoren, en de led controler met 5 volt.

Naast dat ik geen idee heb hoe dit technisch werkt is er ook nog een ander probleem.
Zoals eerder vermeld werk ik met een led controller die gekoppeld zit aan dream color led (afzonderlijk programmeerbaar led)
deze zit verbonden met de led controller en in die led controller zit een SD kaart waar ik via de computer programmas in programmer wie de led verlichting vervolgens over neemt.
Het kastje ziet er als volgt uit.
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/803/41304957791_d5e9016b82.jpgr
Met de mode knop kan je door de verschillende programmas heen maar daar zit het probleem dan ook.
Ik wil op mijn control paneel wie ik dan ga bouwen bijvoorbeeld 3 knoppen hebben.
Licht programma 1 licht programma 2 licht programma 3.
Als ik dan aan knop 1 draai moet programma 1 starten en als ik aan 3 draai moet programma 3 starten.
Alleen vermoed ik dat dit niet kan met dit kastje en heb al het een en ander gezocht maar kan tot dus ver hier niet verder wijs uit komen.

Dus even alles op een rijtje heel veel vragen 8)7

Wie o wie gaat mijn lang gekoesterde droom uit laten komen en mij technische raad geven bij dit project ?
Ik hoop van jullie te horen

Gr Brian

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater91
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-06 14:52
Gaaf gemaakt! Ik maakte ook altijd alles na van de kermis, maar dit project is wel heel erg netjes gelukt!

Eigenlijk is wat je wil vrij simpel te realiseren.
Het gaat echter niet lukken met de controller die je nu hebt, dus je zal daar een andere voor moeten nemen. Je kan een chip nemen met wifi ( een esp8266 ) welke lichtprogrammas aanstuurt dmv je telefoon. Eventueel kan ik je hierbij helpen, maar ik heb het wel enorm druk de komende tijd dus ik kan hierin niets beloven kwa tijd. Heb je wat meer informatie ( eventuele lichtprogrammas, aantal leds, etc) voor me? Dan kan ik er aankomende week even naar kijken voor je :)

[ Voor 12% gewijzigd door Pater91 op 08-04-2018 02:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kermisbrian
Pater91 schreef op zondag 8 april 2018 @ 02:04:
Gaaf gemaakt! Ik maakte ook altijd alles na van de kermis, maar dit project is wel heel erg netjes gelukt!

Eigenlijk is wat je wil vrij simpel te realiseren.
Het gaat echter niet lukken met de controller die je nu hebt, dus je zal daar een andere voor moeten nemen. Je kan een chip nemen met wifi ( een esp8266 ) welke lichtprogrammas aanstuurt dmv je telefoon. Eventueel kan ik je hierbij helpen, maar ik heb het wel enorm druk de komende tijd dus ik kan hierin niets beloven kwa tijd. Heb je wat meer informatie ( eventuele lichtprogrammas, aantal leds, etc) voor me? Dan kan ik er aankomende week even naar kijken voor je :)
Dag pater
Bedankt voor je reactie, ja die optie heb ik ook bekeken, en er bestaan led controllers die je met je telefoon kan besturen, maar dat wil ik dus niet haha, ik wil ze als op de kermis manier aansturen met knoppen.
Maar hoe langer ik zoek naar een oplossing hier voor hoe meer ik realiseer hoe ingewikkeld dit echt is.
Maar alle hulp is welkom !
In dit model woord uitgelicht door 15 leds maar ik wil de programmas van de led strip wil ik dus aansturen met knoppen.

Gr brian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Welkom :)
Vermoedelijk heb je Het Grote Lego Topic - Deel 5 nog niet gezien, maar dit verdient zeker zijn eigen topic. Ik kan je niet echt helpen (meer Afol en 10v is geen originele lego meer ;) ). Maar ik denk dat iemand als @almightyarjen wel een eind komt, die automatiseerd hele treinbanen met arduino. Zal dit zeker ook kunnen waarderen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:54
Ik denk dat je heel ver kan komen met een simpele Arduino! Dit soort aansturingen zijn heel geschikt daarvoor. Er is ook onwijs veel te vinden op internet met bijvoorbeeld voorbeeldcode.

Bestel eens wat van die knoppen, wat simpele LEDs (eerst dat werkend, dan aansturing van de Lego versie) en een Arduino. Dan kan je vast wat dingetjes gaan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater91
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-06 14:52
kermisbrian schreef op zondag 8 april 2018 @ 02:22:
[...]

Dag pater
Bedankt voor je reactie, ja die optie heb ik ook bekeken, en er bestaan led controllers die je met je telefoon kan besturen, maar dat wil ik dus niet haha, ik wil ze als op de kermis manier aansturen met knoppen.
Maar hoe langer ik zoek naar een oplossing hier voor hoe meer ik realiseer hoe ingewikkeld dit echt is.
Maar alle hulp is welkom !
In dit model woord uitgelicht door 15 leds maar ik wil de programmas van de led strip wil ik dus aansturen met knoppen.

Gr brian
Begrijpelijk, dat is natuurlijk ook het leukste inderdaad haha.
Vind je het leuk om het zelf te maken met hulp, of ben je meer geholpen als ik het kant en klaar voor je zou maken? En hoe groot zou je het aanstuur panaal ongeveer willen hebben?
Ik help je er graag verder mee, en zoals je ziet zijn er meer tweakers die dit soort projectjes maken voor de lol. Je bent op de juiste plek gekomen denk ik zo :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kermisbrian
Pater91 schreef op zondag 8 april 2018 @ 10:26:
[...]

Begrijpelijk, dat is natuurlijk ook het leukste inderdaad haha.
Vind je het leuk om het zelf te maken met hulp, of ben je meer geholpen als ik het kant en klaar voor je zou maken? En hoe groot zou je het aanstuur panaal ongeveer willen hebben?
Ik help je er graag verder mee, en zoals je ziet zijn er meer tweakers die dit soort projectjes maken voor de lol. Je bent op de juiste plek gekomen denk ik zo :p
Wat leuk dit haha, de kracht van een forum een dag geleden was ik nog radeloos en nu al een stukje dichter bij mijn droom.

Arduno dat wordt heeft hier vaker het huis gepasseerd mijn vader wees me er al op.
Nou om even een inzicht te geven aan mijn elektronische kennis ik weet dat er een plus en een min stroom is en daar houd die ongeveer op haha. Omdat ik zelf ook van dit project wil leren en in de toekomst misschien wel meer van deze dingen wil bouwen wil ik het wel zelf bouwen met hulp haha.
Ik weet namelijk echt niet waar te beginnen. moet ik alvast de knoppen gaan bestellen die ik wil en zoon arduno kit. Ik ben natuurlijk begonnen met die afbeelding maken die ik hier boven heb gepost met wat ik precies in gedachten heb en zo wil ik het ook graag hebben, dus de vormgeving heb ik afmeting had ik ongeveer bedacht op 35 bij 25 centimeter en dan 7 centimber diep ?

maar waar o waar begin ik dit project :F

Gr Brian

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 37691

kermisbrian schreef op zondag 8 april 2018 @ 13:54:
maar waar o waar begin ik dit project :F
• Arduino
• Buttons
• LED's
• Breadboard wire (male male / male female / female female).
• Breadboard ("PCB Breadboard" in dropdown)
"Breadboard" is erg universeel. Buy once, use for life.

Dat is "kabeltje prikprak" i.p.v. solderen. Dan kan je eerst het programmeren oefenen. Spelen met leds en buttons. :)
Pagina: 1