Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaft8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 16:42
Hallo allemaal,

Recentelijk overgestapt op KPN, ik kom van OnsBrabantNet af. Mooie deal gekregen voor een snellere verbinding. Op diverse plekken ook gelezen dat deze verbinding prima te regelen is via je eigen netwerk. Na flink wat tips van MadMan en netwerkje.com ben ik al een heel eind.

De UniFi apparatuur werk prima. Het netwerk draait en DHCP wordt netjes uitgedeeld. Als ik de USG direct aansluit op de FTU van KPN krijg ik een mooie werkende verbinding. In concludeer hieruit dat de USG en het netwerk goed zijn geconfigureerd.

Ik maak echter ook gebruik van IPTV en telefonie. Dus ik heb de switch die ik in het verleden voor andere zaken gebruikte aan het werk gezet. Mijn Netgear GS716T v2 heeft de taak om de VLAN's van KPN te scheiden. Maar op het moment dat ik de switch aansluit tussen de FTU en de USG gaat het fout. Ik 'denk' dat ik de Netgear goed ingesteld heb maar aangezien het niet werkt ben ik ergens de mist in gegaan.

Ik kan weinig hulp vinden m.b.t. specifieke instellingen van deze switch om voor elkaar te krijgen wat ik wil.
De Netgear is niet heel handig/duidelijk in de instellingen. Wat ik tot nu toe heb gedaan is het volgende:

Kabels:
  • FTU/NT komt binnen op poort 1 van de Netgear.
  • Netgear poort 2 gaat naar de USG.
  • Netgear poort 3 gaat naar de Experiabox in de woonkamer voor IPTV en telefonie.
VLAN instellingen in de Netgear (twijfel):
  • VLAN 4 (iptv) Tagged op poort 1, Untagged op poort 3
  • VLAN 6 (internet) Tagged op poort 1, Untagged op poort 2
  • VLAN 7 (telefonie) Tagged op poort 1, Tagged op poort 3
Het bovenstaande ziet er ongeveer uit als op deze en deze screenshots. Dit is echter van een kleinere netgear switch en deze tweaker gebruikt andere poorten. VLAN 7 staat hier niet bij maar je snapt dat ik daar twee keer een T heb ingevuld bij de bovenstaande poorten. Ook ziet de interface er iets anders uit.

Heeft iemand ervaring met het configureren van deze serie switches in een situatie als deze?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Als je de USG eerst op de FTU heb aangesloten gehad, dan zit er ook een VLAN config op je WAN poort. Zorg er voor dat de USG dus default staat qua WAN, want je switch maakt hem nu untagged.

Werkt je IPTV wél? Als die hapert, moet je even naar de settings kijken op de switch, want je moet wat zaken instellen qua multicast (IGMP snooping).

Ik heb zelf een GS724Tv4 overigens. Vrijwel gelijk, maar wat jonger denk ik...?

PS. Als je van router wisselt, zeker als die niet van KPN is (ik heb Telfort). Kan het voorkomen dat je een tijdje geen DHCP lease krijgt. Soms een kwestie van geduld hebben en de USG na een poosje opnieuw laten connecten.

[ Voor 33% gewijzigd door Fairy op 07-04-2018 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaft8472
Begrijp ik het goed dat ik in de netwerk instellingen van de USG het stukje "Use VLAN ID 6" weg moet halen? Omdat die al gesplitst wordt door de switch?

IPTV heb ik nog niet bekeken. Ik wilde eerst zien of het internet uberhaupt zou werken.

Zou je misschien wat screenshots van je VLAN instellingen kunnen maken? Jouw GS724 is inderdaad jonger maar ik vermoed dat de interface nagenoeg gelijk is. Ik ben met name benieuwd naar de Port PVID instellingen die ook te vinden zijn bij VLAN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Als je switch het VLAN al untagged maakt, moet je dat stukje inderdaad weghalen, want anders gaat het niet werken.

Wat je ook kan doen is VLAN6 tagged naar je USG sturen, dan doet de USG de omzetting. Zolang je maar niet BEIDEN zo instelt.

Ik laat het zelf de switch doen, want dat maakt de config op mijn router (Edgerouter Lite) een stuk makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaft8472
Inmiddels ben ik al iets verder, maar heb het nog niet kunnen testen. Mogelijk vanavond even.

Zijn er bepaalde opties die ik uit moet schakelen op de switch omdat dat dit niet goed gaat werken?
IGMP heb ik gevonden en ook aangezet voor VLAN 4. Is het nodig om deze specifiek voor deze VLAN aan te zetten of is het algemene vinkje voldoende?

edit: Inmiddels heb ik geen idee meer wat ik zou kunnen proberen. Het geheel lijkt niet te werken zodra de switch er tussen komt. Dus vermoedelijk is die het probleem.

Het vreemde is dat de USG het niet fijn lijkt te vinden, hij reboot af en toe zodra de switch er tussen zit.

[ Voor 29% gewijzigd door shaft8472 op 09-04-2018 21:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Als je op de poort van de switch waar je de router het juiste VLAN untagged doorzet en ook als PVID instelt dan moet je gewoon verbinding krijgen, mits je op de poort naar de NTU ook het juiste VLAN tagged afvangt.

Post anders eens screenshots van alle schermen van je GUI die er toe doen. Dan komen we er vast wel uit.

PS. Hoe fout het ook ingesteld staat, vastlopen van de USG zou eigenlijk niet moeten kunnen, tenzij je misschien een broadcast storm genereerd, wat overigens niet zo moeilijk is met een paar foutjes in de config/aansluitingen.

Is mij al eens overkomen in een zakelijke omgeving met een switch die de broadcast storm niet onderdrukte... Lag iedereen in het hele pand van het netwerk af.

[ Voor 12% gewijzigd door Fairy op 13-04-2018 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaft8472
Deze week weinig tijd om ermee te stoeien. Maar, alle input is welkom!

Hieronder wat plaatjes van de instellingen op dit moment:Afbeeldingslocatie: https://ejquo23388.i.lithium.com/t5/image/serverpage/image-id/26311i31954E83BCD0275D/image-size/large?v=1.0&px=999
Afbeeldingslocatie: https://ejquo23388.i.lithium.com/t5/image/serverpage/image-id/26308i8C1A85F77BA44249/image-size/large?v=1.0&px=999
Afbeeldingslocatie: https://ejquo23388.i.lithium.com/t5/image/serverpage/image-id/26309i31EE1E9E7DFF69BF/image-size/large?v=1.0&px=999
Afbeeldingslocatie: https://ejquo23388.i.lithium.com/t5/image/serverpage/image-id/26307iB750B6754798BDCB/image-size/large?v=1.0&px=999
Afbeeldingslocatie: https://ejquo23388.i.lithium.com/t5/image/serverpage/image-id/26312i374833D14B551FED/image-size/large?v=1.0&px=999

Bij de PVID instellingen kan ik maar 1 VLAN aanwijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Er kan slechts 1 PVID geconfigureerd worden. PVID (Port VLAN ID) is het VLAN waarop untagged packets worden afgeleverd.

Je zegt dus feitelijk dat het "direct" tussen de FTU en USG werkt? En als de switch er tussen zit niet?
Zet poort 2 op VLAN 6 eens op "tagged" (ipv untagged). Ik zie namelijk nergens terugkomen dat je de configuratie van de USG hebt aanpast m.b.t. internet connectiviteit.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2018 17:14 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaft8472
Verwijderd schreef op maandag 16 april 2018 @ 17:12:
Er kan slechts 1 PVID geconfigureerd worden. PVID (Port VLAN ID) is het VLAN waarop untagged packets worden afgeleverd.
Helder, een soort 'default' setting voor VLAN's.
Verwijderd schreef op maandag 16 april 2018 @ 17:12:Je zegt dus feitelijk dat het "direct" tussen de FTU en USG werkt? En als de switch er tussen zit niet?
Zet poort 2 op VLAN 6 eens op "tagged" (ipv untagged). Ik zie namelijk nergens terugkomen dat je de configuratie van de USG hebt aanpast m.b.t. internet connectiviteit.
Heb ik wel geprobeerd maar inmiddels weet ik niet meer precies wat de andere instellingen waren. Iig een puntje om te proberen. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik zie dat je alle PVIDs op 1 hebt staan. Dat gaat sowieso niet werken. Die PVID moet je op hetzelfde vlan zetten als waar je untagged verkeer over laat lopen. Je kan ze wel wijzigen, maar je moet eerst naar de poort toe en dan de PVID invoeren en bevestigen. Beetje vreemd maar als je het eenmaal doorhebt...

Overige aansluitingen zoals naar de NTU kun je wel in een dummy vlan zetten, da's qua security iets beter, maar zou beginnen met het werkende maken.

[ Voor 19% gewijzigd door Fairy op 16-04-2018 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fairy schreef op maandag 16 april 2018 @ 22:12:
Ik zie dat je alle PVIDs op 1 hebt staan. Dat gaat sowieso niet werken.
Dat maakt in dit geval niet uit, gezien het enkel tagged traffic betreft (van poort 1 naar 2). Al het untagged traffic op die poorten gaat dan naar een doodlopend VLAN.

VLAN ID 1 is in bijna alle switches een default, daarom gebruik ik dat VLAN nergens (ik tag een trunk niet met VLAN 1 of PVID 1, dus ID 1 is altijd switch local).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 00:04:
[...]

Dat maakt in dit geval niet uit, gezien het enkel tagged traffic betreft (van poort 1 naar 2). Al het untagged traffic op die poorten gaat dan naar een doodlopend VLAN.

VLAN ID 1 is in bijna alle switches een default, daarom gebruik ik dat VLAN nergens (ik tag een trunk niet met VLAN 1 of PVID 1, dus ID 1 is altijd switch local).
Inderdaad. Hij gebruikt VLAN1 ook als default lokaal. Bij mij is dat inderdaad anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaft8472
Ok, ik ben al een beetje verder.

Inmiddels is het internet stukje in orde. Heb een prima verbinding vanuit de FTU -> Switch -> USG.
Ik heb poort 1 en 3 allebei tagged staan bij VLAN 6 en de USG ontvangt deze ook tagged. Tot zover dus succesvol.

VLAN 4 en 7 kan via poort 3 naar de WAN poort van de Experiabox maar die lijkt geen connectie te krijgen. IPTV werkt dus ook niet.

Telefonie daarintegen wel. Wat gaat er mis?

Afbeeldingslocatie: https://community.netgear.com/t5/image/serverpage/image-id/26512iD01641A7A3A8DDC0/image-size/large?v=1.0&px=999

[ Voor 23% gewijzigd door shaft8472 op 18-04-2018 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaft8472
Gisteren weer het een en ander geprobeerd.
Zoals gezegd werkt het internet en telefonie. De IPTV werkt nog niet.

Ik weet niet of het helpt maar de EB krijgt geen WAN ip, blijft op connecting staan. Zijn daar mogelijk wijzigingen nodig?

[ Voor 8% gewijzigd door shaft8472 op 23-04-2018 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Met deze setup gaat ITV nooit werken. Je kant niet internet afsplitsen en ITV nog steeds via de Experiabox laten lopen.

Blijlbaar kan ITV wel ook nog routed via de Experiabox als deze niet meer het internet regelt. Alleen dan moet je wel VLAN 4 tagged aanbieden op de WAN kant van de Experiabox, dus niet untagged.

Er zijn nog 2 andere mogelijkheden:

- Je settopboxen rechtstreeks in VLAN 4 hangen. Dus VLAN 4 tagged naar je NTU en de STB poorten untagged in VLAN 4. Dit is eenvoudig en wat ze noemen Bridged ITV, hiermee kan je geen gebruik maken van internet diensten op de STB zoals Netflix maar werkt ITV verder prima.
- Je USG een IP laten krijgen op VLAN 4 en vervolgens IGMP proxy draaien op de USG. Deze setup is wat complexer met beperkte netwerk kennis maar op deze manier maak je Routed ITV waarmee alle diensten op de STB werken. Hiermee heb je dus dezelfde functionaliteit als met de Experiabox.

[ Voor 15% gewijzigd door ik222 op 26-04-2018 22:02 . Reden: ITV kan ook via de Experiabox als internet naar je eigen router gaat ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:03
https://kriegsman.io is de link die je nodig hebt. In de unifi omgeving kom je er niet uit, maar met een custom json wel.

Vergeet vooral niet het tvscript te maken en in een cron te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaft8472
Prima opties, maar dat gaat mijn netwerkkennis te boven. Daarnaast wil ik de USG ontzien en de Experiabox het werk laten doen.

Hieronder was screenshots, wellicht zien jullie iets waardoor je kunt zien waar het fout gaat bij VLAN4.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/purCEbD.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eVuZM98.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZKoPyzr.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YSW307U.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/k4FgkzQ.png
Pagina: 1