probleem instellen office365 maildomein

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITS PLUS
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-09 10:17
Zit met volgende situatie:

Klant van me heeft domeinnaam bij firma X
Klant zijn hosting zit bij firma Y

Nu heb ik al regelmatig office365 koppelingen opgezet voor klanten, meer dan de txt/mx/cname record aanpassen is het meestal niet en de @naambedrijf werkt na enkele zaken aan te passen.
Werkgerelateerd ben ik niet bezig met hosting/domeinnamen etc.

Bij deze klant lukt het me echter niet, ik kan de records toevoegen, maar dan krijg ik plots problemen wanneer ik naar de site surf, wanneer ik na aanpassen records naar de site surf kom ik op het owa aanmeldingsscherm terecht voor aan te melden via mail. (probleem met de cname records vermoed ik dan)

In mijn office365 paneel worden er 3 records gevraagd om toe te voegen:

mx record: bedrijfsnaam-be.mail.protection.outlook.com
cname record: autodiscover.outlook.com
txt record: v=spf1 include:spf.protection.outlook.com -all

Met de txt heb ik geen probleem, die heb ik kunnen toevoegen, wordt door de office portal ook herkend.

De 2 andere geven problemen:

De huidige mx-record in de configuratie van de domeinnaam is:
mail2.bedrijfsnaam.be met prioriteit 10.
Volgens mij zou het voldoende zijn om de nieuwe mx toe te voegen ( bedrijfsnaam-be.mail.protection.outlook.com met prioriteit 0 ).

Bij de Cname staan er in configuratie van de domeinnaam momenteel 3 stuks:

type naam inhoud
cname *.bedrijfsnaam.be bedrijfsnaam.be
cname mail2.bedrijfsnaam.be bedrijfsnaam.be
cname webmail.bedrijfsnaam.be bedrijfsnaam.be

Hier is het me echter niet duidelijk welke moet overblijven van bovenstaande cname records.

Van A records is er 1 A record:
type: naam inhoud
A record bedrijfsnaam.be ipadres waar inhoud site staat

Op configuratiepanel waar de site gehost staat staan er ook nog heleboel records, weet niet goed wat daar mee aan te vangen. Staan er heleboel bij die niet nodig zijn lijkt me.

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/dk0fzx/site_tweakers_klant.jpg

Iemand die me in de juiste richting kan duwen? 8)7

Beste antwoord (via rens-br op 09-04-2018 10:27)

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Die 10.x.x.x, zijn dat inderdaad private ranges? Raar dat die in de publieke DNS hangen... Is dit wel de publieke DNS?
ITS PLUS schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 18:59:
Volgens mij zou het voldoende zijn om de nieuwe mx toe te voegen ( bedrijfsnaam-be.mail.protection.outlook.com met prioriteit 0 ).
Mits prioriteit 0 wordt ondersteund door het control panel. Ik heb wel eens gezien dat dit minimaal 1 of 10 moet zijn. Dan zou je de huidige naar 20 kunnen zetten.

Check ook in O365 de domain setup check. Die geeft een volledig overzicht van de verwachte en gevonden DNS-records.
maar dan krijg ik plots problemen wanneer ik naar de site surf
Dat betekent dat je waarschijnlijk (indirect) het A-record (dan wel via een CNAME) van het domein zelf aangepast hebt. Dat kan als je de 4e of de laatste regel in je screenshot aangepast hebt.

[ Voor 82% gewijzigd door Room42 op 07-04-2018 19:28 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Die 10.x.x.x, zijn dat inderdaad private ranges? Raar dat die in de publieke DNS hangen... Is dit wel de publieke DNS?
Mits prioriteit 0 wordt ondersteund door het control panel. Ik heb wel eens gezien dat dit minimaal 1 of 10 moet zijn. Dan zou je de huidige naar 20 kunnen zetten.

Check ook in O365 de domain setup check. Die geeft een volledig overzicht van de verwachte en gevonden DNS-records.
maar dan krijg ik plots problemen wanneer ik naar de site surf
Dat betekent dat je waarschijnlijk (indirect) het A-record (dan wel via een CNAME) van het domein zelf aangepast hebt. Dat kan als je de 4e of de laatste regel in je screenshot aangepast hebt.

[ Voor 82% gewijzigd door Room42 op 07-04-2018 19:28 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-10 13:38
Ik vermoed dat je een CNAME record toe moet voegen, host hiervan is autodiscover.<domeinnaam>.be en de value is autodiscover.outlook.com. Eigenlijk zou je de bestaande MX en TXT (met waarde v=spf...) moeten verwijderen, maar let wel dat dit betekent dat je geen mail meer zult ontvangen op mail.<domeinnaam>.be!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITS PLUS
Bedankt voor de antwoorden alvast.

Heb nu de mx en cname records kunnen toevoegen en in het office365 paneel staat domein als "installatie voltooid". (de huidige mx eerst aangepast naar 20 en dan de office365 mx ingesteld op 1 ipv 0, blijkt te werken).

Heb de mxrecord gewist (mail2.bedrijfsnaam.be ), zou nu denken dat de mails dan prima zouden toekomen, maar er zit afwisseling in.
Verder ook de cname mail2.domeinnaam.be gewist.

Soms komt de mail toe in het webmail.domeinaam.be gedeelte en soms in het office365 portaal

[ Voor 15% gewijzigd door ITS PLUS op 08-04-2018 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
ITS PLUS schreef op zondag 8 april 2018 @ 15:48:
[...]

Heb de mxrecord gewist (mail2.bedrijfsnaam.be ), zou nu denken dat de mails dan prima zouden toekomen, maar er zit afwisseling in.
Verder ook de cname mail2.domeinnaam.be gewist.

Soms komt de mail toe in het webmail.domeinaam.be gedeelte en soms in het office365 portaal
Check de status eens via mxtoolbox.com. Ik vermoed dat je nu dubbele records hebt, waardoor beide omgevingen in een round-robin situatie terecht gekomen zijn. En nogmaals, wat zegt de setup wizard van Office 365 over de DNS-config?

[ Voor 16% gewijzigd door Room42 op 08-04-2018 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITS PLUS
Room42 schreef op zondag 8 april 2018 @ 15:53:
[...]

Check de status eens via mxtoolbox.com. Ik vermoed dat je nu dubbele records hebt, waardoor beide omgevingen in een round-robin situatie terecht gekomen zijn. En nogmaals, wat zegt de setup wizard van Office 365 over de DNS-config?
office365 config:

Alle DNS-records zijn juist. Er zijn geen fouten gevonden.

mxtoolbox geeft volgende:

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/d6bfZx/tweakers_mxtoolbox.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Test je vanaf intern (met Outlook) of van extern?
En is het puur de mail die nu wisselvallig is? Of ook als je naar https://webmail.domein.be gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITS PLUS
Room42 schreef op zondag 8 april 2018 @ 16:08:
Test je vanaf intern (met Outlook) of van extern?
En is het puur de mail die nu wisselvallig is? Of ook als je naar https://webmail.domein.be gaat?
Heb extern en intern getest.
Intern komt direct juist toe.
Extern kwam wisselend toe, heb er nu 10 getest, lijkt nu opgelost. Is nu 1,5h geleden aangepast, normaal dat dit zolang zou duren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
ITS PLUS schreef op zondag 8 april 2018 @ 16:16:
[...]

Heb extern en intern getest.
Intern komt direct juist toe.
Extern kwam wisselend toe, heb er nu 10 getest, lijkt nu opgelost. Is nu 1,5h geleden aangepast, normaal dat dit zolang zou duren?
Uh, ja. 8)7 Die waarschuwing krijg je meestal bij elke DNS-wijziging, dat dit tot 48 uur kan duren. In de praktijk is het vaak sneller maar 1,5 uur is heel normaal (als je de TTL niet aangepast hebt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ITS PLUS
Room42 schreef op zondag 8 april 2018 @ 16:19:
[...]

Uh, ja. 8)7 Die waarschuwing krijg je meestal bij elke DNS-wijziging, dat dit tot 48 uur kan duren. In de praktijk is het vaak sneller maar 1,5 uur is heel normaal (als je de TTL niet aangepast hebt).
Bij de vorige overstappen die ik gedaan heb was dit altijd heel snel, vandaar geen rekening mee gehouden dat het zolang zou duren.

Hartelijk dank voor het bijstaan _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Ik zie in de screenshot van mxtoolbox.com dat je de TTL nog op 60 minuten hebt staan. Een tip voor de volgende keer is om deze omlaag te brengen naar bijvoorbeeld 5 minuten, gedurende de migratie. Dat maakt dat opvolgende DNS-servers maximaal elke vijf minuten controleren of het record nog actueel is. Na de migratie kan die weer naar 60 minuten.

Pagina: 1