Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukasDice
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21-08 15:06
Sorry dat ik de format voor vragen niet gebruik, maar het is een redelijk simpele vraag.

Mijn vader heeft mij gevraagd uit te zoeken hoe zijn toekomstige woning (moet nog worden gebouwd) het beste van wifi voorzien kan worden. Het moet ongeveer tien apparaten van relatief goede wifisnelheden voorzien (~40Mbps), dus niet verschrikkelijk veel is vereist. Ik dacht er over na om de door de provider meegeleverde router alleen te gebruiken als modem, router en switch en een access point op de eerste verdieping te plaatsen via een loze leiding. Zou slechts één van deze APs voldoen?

P.S. ik weet dat deze APs bedoeld zijn om in mesh te werken maar ik hoor zulke goede dingen over deze Unifi apparaten dus ik denk ik vraag het even

Alvast bedankt voor de hulp!

Beste antwoord (via LukasDice op 09-04-2018 21:59)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

LukasDice schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 17:34:
Op de onderste twee verdiepingen is utp aanleggen wel mogelijk, maar op zolder niet echt. Is wifi penetratie door gewapend beton echt zo slecht?
Ja.

En hoezo "niet echt" mogelijk op zolder. Het is nieuwbouw. Je vader wil het goed doen. Dan zegt hij tegen de aannemer: "doe mij een leiding naar zolder".

Mocht dat niet meer kunnen omdat hij pas na goedkeuren bouwplannen aan netwerken in huis gedacht heeft (dom...), dan heb je nog zat mogelijkheden - wat dacht je van kabel achter plinten leggen?

In ieder geval heeft de fysica van radiogolven uitermate weinig interesse in het bouwproces. Er gaat geen WiFi door beton, punt.

Om nog maar eens te herhalen:
- niemand kan definitief zijn over wat nodig is zonder een site survey ter plekke na de bouw.
- we kunnen hier met tekeningen en overzicht bouwmaterialen (incl type gebruikte isolatie voor vloeren en muren!) een redelijke inschatting doen, zonder dat kom je op cliche's uit (zoals: WiFi gaat niet door beton).
- gezien de wens om het goed op orde te hebben maar het ontbreken van kennis of gestructureerde aanpak bij jullie zou ik sterk overwegen die kennis in te huren. Kost eenmalig iets, maar dan werkt het ook goed.

Trouwens, iets anders om bij stil te staan: bij nieuwbouw wordt tegenwoordig standaard HR++ glas gebruikt, waardoor ook de ramen een volledige blokkade vormen voor RF-signalen. Dus:
- WiFi in de tuin? Dan heb je buiten een AP nodig, en dus een kabel door een muur ergens.
- GSM/4G telefonie binnenhuis is geen sinecure. Overweeg een provider die "Bellen over WiFi" ondersteunt en/of femtocellen levert voor dekking binnenhuis.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:17

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Tja, wat voor materialen komen er in de woning? Met loden muren kan je overal wel een AP ophangen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
LukasDice schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 16:55:
[...] en een access point op de eerste verdieping te plaatsen via een loze leiding. Zou slechts één van deze APs voldoen? [...]
Zou je de bouwtekening (inclusief de gekozen bouwmaterialen) willen posten? Anders valt hier natuurlijk weinig zinnigs over te zeggen :P

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:23

lier

MikroTik nerd

Gebruik "zo veel mogelijk" accesspoints. Zelf heb ik er een in de woonkamer, een op de eerste verdieping en een buiten (niet vergeten, is echt heerlijk!). Gebruik altijd kabel om de accesspoints te voeden, mesh is een lapmiddel.

Tot slot, voorspellen is meer dan lastig, Mijn ouders maken nu gebruik van een single RB951G-2HnD (MikroTik router) en die voldoet prima voor hun. Maar deze heeft alleen een 2.4G radio en is dus veel gevoeliger voor interferentie. Welke eisen zijn er naast bandbreedte?

[ Voor 4% gewijzigd door lier op 07-04-2018 17:00 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukasDice
Ik heb op het moment geen bouwtekeningen bij de hand, maar mijn vraag was iets principieler bedoeld. De vraag is meer of deze access point geschikt is voor een huissituatie in zn eentje en of deze vooral gericht is op snelheid en alleen samen volledig bereik geven of niet. Het doel is wifi door het hele huis, maar het hoeft niet overal volledig bereik te leveren.

Mijn vader wil wifi deze keer goed doen aangezien hij nu een wndr4500 in de meterkast op een heel slechte plek en een powerline wifi access point die om de haverklap wegvalt heeft.

Bedankt voor de snelle antwoorden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nieuwbouw is een drama met wifi op meedere verdiepingen. Je wilt op iedere verdieping een AP voor goede dekking.
Vloeren tussen de verdiepingen zijn zonder uitzondering gewapend beton, dus wifi moet vnl via het trapgat.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
LukasDice schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 17:09:
Mijn vader wil wifi deze keer goed doen [...]
Dan zou ik eerlijk gezegd sowieso en minimaal de bekabeling voorbereiden dat je op iedere verdieping een access point aan kan sluiten. Dan kun je altijd later uitbreiden, als het niet voldoende blijkt.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukasDice
Op de onderste twee verdiepingen is utp aanleggen wel mogelijk, maar op zolder niet echt. Is wifi penetratie door gewapend beton echt zo slecht?

Nog een vraag: Zijn deze access points directioneel? Als in, de access point op de eerste verdieping op de muur hangen zodat op zolder ook nog enigzins bereik is. Op zolder heeft een hoge bandbreedte niet echt prioriteit namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:17

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

The Eagle schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 17:25:
Nieuwbouw is een drama met wifi op meedere verdiepingen. Je wilt op iedere verdieping een AP voor goede dekking.
Vloeren tussen de verdiepingen zijn zonder uitzondering gewapend beton, dus wifi moet vnl via het trapgat.
Hoe nieuw is bouw? Mijn huis is net aan 13 jaar oud en ik red het met 1 AC68U en 1 AC-Lite door het hele huis. En ja, beton, gibo en de onvermijdelijke gipswanden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukasDice
MAX3400 schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 17:34:
[...]

Hoe nieuw is bouw? Mijn huis is net aan 13 jaar oud en ik red het met 1 AC68U en 1 AC-Lite door het hele huis. En ja, beton, gibo en de onvermijdelijke gipswanden.
Het huis wordt op het moment gebouwd en de bouw begon een paar maanden geleden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:41

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik zou loze leidingen aanleggen (moet makkelijk zijn gezien de status als "moet nog gebouwd worden"), en waar mogelijk voor een kabel gaan, en waar niet, een 5GHz accesspoint. Bij voorkeur per (paar) kamers, op zijn minst per verdieping (het signaal gaat rond, niet zo zeer omhoog/omlaag.

De 2,4GHz band is in NL eigenlijk al zo goed als nutteloos, en 5GHz penetreert amper. Bedenk je ook in dat het een gedeeld medium is, en dat je met 10 apparaten á 40mbit, al snel de 400mbit aantikt, mogelijk wil je juist daarom óók wat segmentering in je net. Duplex/half duplex is nog niet beantwoord, en wifi is per definitie niet duplex

Het is jammer dat er geen 'silver bullet' apparaatje is wat in één keer een heel huis van ~1gbit voorziet en bovendien geen last heeft van shared medium verschijnselen, afstand, of andere zaken (één babyfoon kan de hele 2,4GHz band in een radius van 100 meter zo goed als onklaar maken, DECT net zo)... dat zou mooi zijn... tot die tijd is geen enkel netwerk hetzelfde en dient het uiteraard op elke situatie gepland te worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Umbrah op 07-04-2018 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 18:49
LukasDice schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 17:09:
Ik heb op het moment geen bouwtekeningen bij de hand, maar mijn vraag was iets principieler bedoeld. De vraag is meer of deze access point geschikt is voor een huissituatie in zn eentje en of deze vooral gericht is op snelheid en alleen samen volledig bereik geven of niet. Het doel is wifi door het hele huis, maar het hoeft niet overal volledig bereik te leveren.

Mijn vader wil wifi deze keer goed doen aangezien hij nu een wndr4500 in de meterkast op een heel slechte plek en een powerline wifi access point die om de haverklap wegvalt heeft.

Bedankt voor de snelle antwoorden
Deze accespoints zijn zeker geschikt voor een thuissituatie. Maar zoals andere tweakers ook al aangeven is het onmogelijk te zeggen hoeveel je er nodig gaat hebben. Je zult eerst de materialen van de woning moeten weten en de grote. Wat je het beste kan doen is zorgen dat je minimaal 1 of 2 UTP kabels hebt liggen naar iedere verdieping. Dan kan je als de woning staat altijd een accespoint extra neerhangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukasDice
Ik denk dat het twee van deze apparaten wordt, één beneden en één op de eerste verdieping. Wat jullie al zeggen, materialen en positionering spelen een rol en dat zou ik nog even uit moeten zoeken.

Toen ik zei dat het ongeveer 10 apparaten zou moeten aankunnen, bedoelde ik niet dat ze allemaal die 40Mbps target hoeven te halen. Hij gaat waarschijnlijk toch maar een 100Mbps abbonnement nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Wat zeker nog meer van invloed is, hoe ziet de buurt eruit. Is vrijstaand of hartje binnenstad met winkels etc. Hou wel rekening met het feit dat die Unifi een controller nodig heeft.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukasDice
Frogmen schreef op zondag 8 april 2018 @ 15:12:
Wat zeker nog meer van invloed is, hoe ziet de buurt eruit. Is vrijstaand of hartje binnenstad met winkels etc. Hou wel rekening met het feit dat die Unifi een controller nodig heeft.
De controller hoeft in principe toch niet 24/7 aan te staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Uit mijn hoofd is dat afhankelijk van wat je wilt voor sommige specifieke taken wel.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Grappig, iedereen heeft het over de technische kant van wifi en welke apparatuur geschikt zou zijn.

Mijn vraag zou zijn: hoe groot is die woning? Afmetingen en/of een tekening doen al wonderen voor een gerichter advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@sypie Die route hebben we wel geprobeerd maar er komt weinig tot geen info van TS, wat dat betreft :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

LukasDice schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 17:34:
Ja.

En hoezo "niet echt" mogelijk op zolder. Het is nieuwbouw. Je vader wil het goed doen. Dan zegt hij tegen de aannemer: "doe mij een leiding naar zolder".

Mocht dat niet meer kunnen omdat hij pas na goedkeuren bouwplannen aan netwerken in huis gedacht heeft (dom...), dan heb je nog zat mogelijkheden - wat dacht je van kabel achter plinten leggen?

In ieder geval heeft de fysica van radiogolven uitermate weinig interesse in het bouwproces. Er gaat geen WiFi door beton, punt.

Om nog maar eens te herhalen:
- niemand kan definitief zijn over wat nodig is zonder een site survey ter plekke na de bouw.
- we kunnen hier met tekeningen en overzicht bouwmaterialen (incl type gebruikte isolatie voor vloeren en muren!) een redelijke inschatting doen, zonder dat kom je op cliche's uit (zoals: WiFi gaat niet door beton).
- gezien de wens om het goed op orde te hebben maar het ontbreken van kennis of gestructureerde aanpak bij jullie zou ik sterk overwegen die kennis in te huren. Kost eenmalig iets, maar dan werkt het ook goed.

Trouwens, iets anders om bij stil te staan: bij nieuwbouw wordt tegenwoordig standaard HR++ glas gebruikt, waardoor ook de ramen een volledige blokkade vormen voor RF-signalen. Dus:
- WiFi in de tuin? Dan heb je buiten een AP nodig, en dus een kabel door een muur ergens.
- GSM/4G telefonie binnenhuis is geen sinecure. Overweeg een provider die "Bellen over WiFi" ondersteunt en/of femtocellen levert voor dekking binnenhuis.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LukasDice
Bedankt allemaal voor de reacties en zie achteraf dat ik wel heel weinig informatie heb gegeven. Ik zal nog wat gegevens zoals een plattegrond verzamelen en start later wel een nieuw topic. Sorry!
Pagina: 1